Vad kan ersätta Windows Media Center och vara lika bra i Windows 10? Några tips?

Permalänk
Medlem

Vad kan ersätta Windows Media Center och vara lika bra i Windows 10? Några tips?

Då Win 10 inte stödjer Win Media Center måste jag ersätta den så någon som har en rekommendation till något lika bra?

Rubrik något korrigerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Winamp har länge varit min favorit vad gäller musikspelare. Filmer spelar jag i MPC-HC.

Permalänk
Medlem

När jag ska se vanlig DVD i VLC så blir bilden randig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kodi funkar utmärkt för mig. Det är ju dock lite mer "avancerat" än att bara starta en fil från filhanteraren.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Groove fungerar utmärkt för musik, även om du har musiken liggandes på en NAS.

Den nya film spelaren fungerar sådär, glor mycket på anime och den kan spela dem utan problem men sätter man på subtitles så hänger den sig kanske 50% av gångerna och vill inte alls funka med subtitles

Använder VLC för film och det fungerar utmärkt än så länge

Permalänk
Medlem

Menar du vanliga Windows Media Player eller Media Player Classic?
För den vanliga har jag i Win 10 iaf.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

MPC-HC alla dar i veckan utan undantag!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Använder VLC till både film och musik, Tycker inte det finns något bättre.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

MPC-HC för video och Foobar för musik.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har ersatt Windows media plyer och Film appen med MPC HC https://mpc-hc.org/
Andra gillar VLC

Kodi redan nämt också.

Vad menar du med att Windows 10 inte stödjer Windows media player? WMP finns fortfarande i Windows 10, har dock inte mer än teststartat den då jag aldrig använder den till nått, inte kört den sen nästan före XPs dagar tror jag.

På tal om medföljande "appar" i Windows 10 så är en del betydligt sämre än dom som fanns i tex Windows 7 eller Windows 8.1

Tex appen Foton är ett skämt, med Windows fotovisare som fanns tidigare kunde man tex zoma ut och in steglöst och hur lite eller mycket man ville, och det med en laptops touchpad med 2 fingrar.
Det går inte längre med appen Foton, rimmar rätt illa då senare Windows ska vara mer touchvänliga.
Appen Foton verkar lägga på en del filter också, tex skärpning.

Bytte ut appen foton med programmet IrfanView

Längre bland defaultapparna än film och foton har jag inte kommit, dock groove ska väck förstås.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

VLC är kungen än idag
Kodi om du vill slippa sortera dina filmer själv

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

När jag ska se vanlig DVD i VLC så blir bilden randig.

Inte för mig. Prova att installera om VLC och rensa alla inställningar (du borde få valet att göra det i installern)

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Kolla över dina deinterlace-inställningar (tror det heter avflätning i svenska VLC, men lämnar ingen garanti på det)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

GOM Media Player med Juicy Black-tema för filmer
http://www.gomlab.com/

Kör inte så mycket musik från datorn, men iTunes funkar fint för mig.

VLC är väldigt överskattad enligt mig, men fungerar ok i nödfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@fantomsmurfen: Kolla över dina deinterlace-inställningar (tror det heter avflätning i svenska VLC, men lämnar ingen garanti på det)

Tack! Satte avflätning på automatisk och det blev betydligt bättre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgw_46:

Då Win 10 inte stödjer Win Media Player måste jag ersätta den så någon som har en rekommendation till något lika bra?

Windows Media Player finns kvar i Windows 10, det är Windows Media Center som tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Windows Media Player finns kvar i Windows 10, det är Windows Media Center som tas bort.

Dock spelar WMP inte längre DVD i Windows 10.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Win 10/Win media player

@DanTheManSwe: Microsoft har ju klart uttryckt att de inte stödjer formatet längre så exempelvis uppgraderas inte tv korten så har du ett äldre (som jag har) så kan du inte spela in.

Permalänk
Medlem

Win 10/win media player

@CeciliaB: Så blir det när man inte korrekturläser, Windows Media Center skall det vara! Naturligtvis! Ursäkta alla som har svarat, ersättare för Windows Media CENTER är det jag behöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgw_46:

@CeciliaB: Så blir det när man inte korrekturläser, Windows Media Center skall det vara! Naturligtvis! Ursäkta alla som har svarat, ersättare för Windows Media CENTER är det jag behöver!

Det är nog bäst att du redigerar rubriken och ditt första inlägg för att tråden ska ses av dem som mer om Media Center.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgw_46:

@CeciliaB: Så blir det när man inte korrekturläser, Windows Media Center skall det vara! Naturligtvis! Ursäkta alla som har svarat, ersättare för Windows Media CENTER är det jag behöver!

Vill du ha en regelrätt mediacenterprogramvara med möjlighet att organisera det hela i bibliotek med diverse metainformation tycker jag Kodi funkar väldigt bra, kör den på mina mediamaskiner.

Är du ute efter något smidigt att glo en massa klipp, en och annan rulle då och då, och nöjer dig med att köra filerna från utforskaren, så är det inte ett mediacenter du vill ha. I det fallet rekommenderar jag liksom många andra VLC.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Win10/Win Media Center

@kaput: Nej det är media center jag är ute efter med bibliotek både för film och musik + tvinspelning. Kodi sa du. Lika bra som wmc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgw_46:

@kaput: Nej det är media center jag är ute efter med bibliotek både för film och musik + tvinspelning. Kodi sa du. Lika bra som wmc?

Det är förstås otroligt subjektivt, men jag tycker Kodi är långt mycket bättre än WMC. Det ska dock sägas att jag kört XBMC/Kodi sedan urminnes tider - köpte min gamla Xbox bara för att köra det och har fortsatt sedan dess - men i princip bara testat på WMC lite löst sådär. Man kanske inte ska underskatta vanans makt när det är frågan om ganska komplex programvara det kan ta lite tid att lära sig att använda optimalt.

I slutändan kanske det inte spelar någon roll vilken som är bäst, pudelns kärna är ju ändå att du måste byta från WMC. Då är Kodi definitivt ett bra val hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

När jag ska se vanlig DVD i VLC så blir bilden randig.

Det heter interlacing, går det inte att högerklicka och välja deinterlacing ?

Edit någon hann visst före.

Skrivet av zyberzero:

@fantomsmurfen: Kolla över dina deinterlace-inställningar (tror det heter avflätning i svenska VLC, men lämnar ingen garanti på det)

Skrivet av fantomsmurfen:

Tack! Satte avflätning på automatisk och det blev betydligt bättre.

Avflätning, seriöst? Därför jag alltid installerar på engelska när dom har sånna översättningar

Permalänk
Medlem

Win 10/media center vad istället?

@kaput: Tack för det har nu hämtat kodi! Det lär nog ta ett tag innan jag har satt mig in i detta! Men först, dvd spelaren i win 10? Spelar inte upp någonting! Den kom med win 10 och, antar jag, ersätter ihop med win media player till viss mån media center! Wmp fungerar men inte den andra som sagt. Vad kan jag göra?

Permalänk

KCP - Kawaii Codec Pack är ju klart de bästa som finns när de kommer till kvalitet va jag har hittat..

http://haruhichan.com/forum/showthread.php?7545-KCP-%93Kawaii...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hgw_46:

@kaput: Tack för det har nu hämtat kodi! Det lär nog ta ett tag innan jag har satt mig in i detta! Men först, dvd spelaren i win 10? Spelar inte upp någonting! Den kom med win 10 och, antar jag, ersätter ihop med win media player till viss mån media center! Wmp fungerar men inte den andra som sagt. Vad kan jag göra?

Är rädd att jag inte riktigt fattar vad du är ute efter? Snackar du om dvd-spelarappen som är integrerad i W10, eller har du problem att spela upp dvder i Kodi under W10?

I det förstnämnda fallet kan du ju testa i Kodi, bör funka. Vill minnas att det bara var att stoppa i skivan och trycka Play-knappen som ploppar upp längst ner till höger i Kodis huvudmeny när den hittat skivan. Med reservation för att det ändrats sedan sist förstås, var nog sisådär fem år sedan jag spelade upp en dvd från skiva, som motsats till rippad .iso-fil

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Hoppar in i tråded med ett sidospår. Windows Mediacenter är faktiskt ett teknisk under från XP-tiden. Klarar av mycket med PVR-teknik som moderna boxar inte klarar. Nästan så man grät när man gick över från DVB-T till Sappas IPTV-Box. Fast hade en Dreambox under de åren jag körde parabol och den var godkänd eftersom man kunde streama inspelningar till datorn.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt. Kör kvar med Windows 7 just nu. Men planen är kodi och någon backend mjukvara för inspelningen. Måste dock testköra allt innan och se så att jag inte köper ner oss, för då blir det Windows 7 förevigt eller till streamingtjänsterna tar över.