Nvidia återkallar Shield Tablet till följd av brandrisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så du vill ha kvar en platta med brandrisk alltså?

Living on the edge

Min har fungerat bra till nu men stängde direkt av efter att jag verifierat att min har problemet och tänker inte starta den igen.
2-4 veckor klarar jag min.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mycket gnäll på NVidia för gnällets skull här, själv tycker jag att det ska bli dönajs att få en sprajlans ny platta jag. Särskilt som jag köpte en begagnad i förrgår för halva nypriset

Permalänk
Medlem

Kan vi få byta batteriet i framtiden själva nu, tack?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kan vi få byta batteriet i framtiden själva nu, tack?

Skickades från m.sweclockers.com

"Tyvärr" är det ju så att det finns fördelar med ett fast, kanske limmat, batteri. Det blir en del av konstruktionen, bidrar till styvhet och stabilitet och torde ge mindre yttermått, om än såklart marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Angående "killswitch":en: går det att låsa up bootloader på Shield:en och lägga in ett annat OS för att gå runt att enheten förstörs?

Jag skulle gissa att de vill ha tillbaka den gamla plattan. Så vi kommer nog behöva skicka in den obrukbara, typ för refurb så de kan ha dem för urbyten.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Min 32gb LTE överhettade för en månad sedan, blev så varm att jag nästan tappade den när jag tog upp den från laddning. Efter det slutade högtalarna fungera. Skickade tillbaka till dustin som valde att göra ett återköp, även på tillbehören. Hoppas nu på snar lansering av Shield Tablet 2 istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Min 32gb LTE överhettade för en månad sedan, blev så varm att jag nästan tappade den när jag tog upp den från laddning. Efter det slutade högtalarna fungera. Skickade tillbaka till dustin som valde att göra ett återköp, även på tillbehören. Hoppas nu på snar lansering av Shield Tablet 2 istället...

Min blir väldigt varm om jag laddar och spelar spel/streamar samtidigt... Hoppas också på en v2 snart, även om jag fortfarande är väldigt nöjd med den här fortfarande.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Märkligt att många upplever överhettning och liknande, min platta är drabbad av reklamationen, däremot blir den enbart varm över själva shield-logotypen. Jag tänkte att nvidia använder den som någon form av värmeavledning. Spelade Doom 3 2 timmar i sträck med ström-kontakten ikopplad, spelet maxar ut hårdvaran ganska ordentligt då det kör i 1920x1200 i 60fps. Visst, då kan jag hålla med om att den blev ganska varm, däremot har plattan aldrig bettett sig konstigt, värmen har alltid varit koncentrerad till själva logotypen.

Det ni andra beskriver låter dock väldigt oroväckande, så jag förstår varför de måste återkalla dem. Nu har även jag skickat efter en ny enhet. Reklamation verkar dock mycket enkel, Hoppas att nästa fungerar lika väl eller bättre än den jag har idag. För jag är ruskigt nöjd med plattan. Streamingen funkar jättebra för mig, även nVidia GRID imponerar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Märkligt att många upplever överhettning och liknande, min platta är drabbad av reklamationen, däremot blir den enbart varm över själva shield-logotypen. Jag tänkte att nvidia använder den som någon form av värmeavledning. Spelade Doom 3 2 timmar i sträck med ström-kontakten ikopplad, spelet maxar ut hårdvaran ganska ordentligt då det kör i 1920x1200 i 60fps. Visst, då kan jag hålla med om att den blev ganska varm, däremot har plattan aldrig bettett sig konstigt, värmen har alltid varit koncentrerad till själva logotypen.

Det ni andra beskriver låter dock väldigt oroväckande, så jag förstår varför de måste återkalla dem. Nu har även jag skickat efter en ny enhet. Reklamation verkar dock mycket enkel, Hoppas att nästa fungerar lika väl eller bättre än den jag har idag. För jag är ruskigt nöjd med plattan. Streamingen funkar jättebra för mig, även nVidia GRID imponerar.

När jag spelade + streamade The Walking Dead blev hela enheten skitvarm, hade som sagt strömkabel i samtidigt. Spelet började glitcha och bugga ur pga värmen, samt att ljudet slutade fungera i handkontrollen. Blev inte fullt lika varm när jag spelade The Wolf Among Us utan att streama. HL2 blev den ganska varm av också. GRID (från Nvidias servers) gjorde den ljummen vill jag minnas, dock via LTE och utan strömkabel.
Är imponerad över hur bra GRID fungerar. Jämförde med en psTV som var kopplad till företagets interna nätverk (gigabit ut på Internets, streamade PS4 från kollegans hem) och det var ~1 sekund delay på alla kontroller, märkte ingen delay på Shielden via LTE till Nvidias serverpark i USA.

Varför har du beställt en ny när de byter ut dem utan kostnad? Eller missförstod jag?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

När jag spelade + streamade The Walking Dead blev hela enheten skitvarm, hade som sagt strömkabel i samtidigt. Spelet började glitcha och bugga ur pga värmen, samt att ljudet slutade fungera i handkontrollen. Blev inte fullt lika varm när jag spelade The Wolf Among Us utan att streama. HL2 blev den ganska varm av också. GRID (från Nvidias servers) gjorde den ljummen vill jag minnas, dock via LTE och utan strömkabel.
Är imponerad över hur bra GRID fungerar. Jämförde med en psTV som var kopplad till företagets interna nätverk (gigabit ut på Internets, streamade PS4 från kollegans hem) och det var ~1 sekund delay på alla kontroller, märkte ingen delay på Shielden via LTE till Nvidias serverpark i USA.

Varför har du beställt en ny när de byter ut dem utan kostnad? Eller missförstod jag?

Då verkar det som du fått en risig enhet. Det kanske har med LTE-versionen att göra? Vid streaming är enheten kall och logotypen blir knappt ljummen för mig. Så troligtvis lider jag kanske inte av samma kvalitetsproblem som andra maskiner, på sätt och vis blir jag lite orolig att den nya jag får hem kanske är sämre än den jag har, men samtidigt känns det olustigt att ha en enhet som "kanske" kan börja brinna när man inte är hemma

Lite missförstånd blev det nog, när jag skrev att jag skickade efter en ny så menade jag reklamatioin. Man fyller i ett formulär sedan skickar nvidia en ny. (antar sedan att man får skicka tillbaka den andra enheten i samma försändelse)

Oj då, är det så hiskligt med PSTV? Streaming är ju bara enbart ett bra alternativ när det verkligen fungerar. Något nvidia har lyckats med då jag personligen inte känner någon latency. Något jag märkte däremot var att GRID passar bäst spel med raka linjer och texturer. Ifall man tittar på t.ex. "Grid 2" så kändes det i princip som att jag körde spelet via en högpresterande PC. Däremot finns det andra exempel, så som "Vanishing of Eathan Carter", med flera lager av dimma som överlappar den redan höga detaljnivån blir mpeg artifaktor riktigt stor. Ifall man springer och panorerar i mörka partier skogen så tar det bort detaljnivån till den grad att man inte riktigt ser vad det är för något som flyger förbi, något som kanske var en ormbunke ser snarare ut som en grön mpeg sörja. På så sätt har streaming helt klart sina nackdelar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Då verkar det som du fått en risig enhet. Det kanske har med LTE-versionen att göra? Vid streaming är enheten kall och logotypen blir knappt ljummen för mig. Så troligtvis lider jag kanske inte av samma kvalitetsproblem som andra maskiner, på sätt och vis blir jag lite orolig att den nya jag får hem kanske är sämre än den jag har, men samtidigt känns det olustigt att ha en enhet som "kanske" kan börja brinna när man inte är hemma

Lite missförstånd blev det nog, när jag skrev att jag skickade efter en ny så menade jag reklamatioin. Man fyller i ett formulär sedan skickar nvidia en ny. (antar sedan att man får skicka tillbaka den andra enheten i samma försändelse)

Oj då, är det så hiskligt med PSTV? Streaming är ju bara enbart ett bra alternativ när det verkligen fungerar. Något nvidia har lyckats med då jag personligen inte känner någon latency. Något jag märkte däremot var att GRID passar bäst spel med raka linjer och texturer. Ifall man tittar på t.ex. "Grid 2" så kändes det i princip som att jag körde spelet via en högpresterande PC. Däremot finns det andra exempel, så som "Vanishing of Eathan Carter" där grafiken är enormt högdetaljerad, med flera lager av dimma som överlappar den redan höga detaljnivån blir mpeg artifaktor riktigt stor. Ifall man springer och panorerar i mörka partier skogen så tar det bort detaljnivån till den grad att man inte riktigt ser vad det är för något som flyger förbi, något som kanske var en ormbunke ser snarare ut som en grön mpeg sörja. På så sätt har streaming helt klart sina nackdelar.

Ah, kanske har med LTE att göra, modemet blir säkert ganska varmt (även fast jag körde WIFI i fallet med Twitch-streaming). Men det har varit lite andra kvalitetsproblem med LTE-modellen, så som att hörnen spricker och så. Så min är redan utbytt en gång pga det. Så det känns bra att nvidia iaf bryr sig om sin produkt och står för såna här problem. Håller med att det inte är så skoj att lämna enheten hemma om den kan börja brinna, jag kanske borde stänga av den och låta den ligga oanvänd fram till att den nya kommer. Har också ansökt om att få en ny via reklamationen, 2-4 veckor ska det ta... "yay"... Antar att man får skicka tillbaka den gamla plattan (som blir obrukbar ändå) när den nya kommer. Misstänker att de byter batteri i den och använder som utbytesenhet för garantiärenden. Vi får se, får man nu behålla den så kanske det går att låsa upp den på något vis, och ta ur batteriet och ha den som en shield console eller något.

Ja, nu vet jag inte om det var någon QoS som gjorde att det blev så lång delay. Tror kollegan har bra Internets hemma. Fick testa Shadow of Mordor via psTV hem till kollegan PS4 och det var som sagt runt 1 sekunds delay. Ospelbart. Spelade både Streetfighter och Metro: Last Light över LTE utan delay alls, så jag är sjukt imponerad. Man kan för övrigt se systemspecifikationer på GRID-servern i Streetfighter om du är intresserad, litet coolt easter egg. Hade inga direkta problem med kvalitetsproblem när jag testade över LTE heller, såg väl iofs inte knivskarpt ut som om det varit native, men helt klart acceptabel kvalitet.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Haft min ganska länge nu och måste säga att jag är super nöjd, lite sugen på deras box till tvn också mest för att se vad den kan åstadkomma:)

Köpte denna mest för game stream funktionen och den fungerar över all förväntan.
Fick tag i en version som gjordes efter dom med de spruckna kanterna.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att Nvidia shield har ett lithium-ion batteri i sig så kommer det inte bara brinna utan explodera i händerna på dig. Nu snackar vi inte om en pytteliten smäll som det var med GTX 590.

Permalänk
Medlem

Klart de måste ersätta plattorna vid ett fel som detta. Annat är bara ren dårskap. Särskilt om de vet om problemet.

T.ex Tableten börjar brinna när ingen är hemma - Ersättning för hela huset samt allt bohag i det. Kan bli flera miljoner.

T.ex. Person blir allvarligt brännskadad. Skadestånd men också risk för åtal för vållande till kroppsskada eller t.o.m. misshandel för diverse ansvariga chefer.

Permalänk
Medlem

Förvänta er inte att få en ny platta tillbaka, enligt ett inlägg här kommer man få en refurbished skit tillbaka det låter ju inget vidare, tänk om man får en platta som är betydligt äldre och mer sliten än den du hade? så jävla värdelöst... man kan ju inte veta hur den förra ägaren behandlade den osv...

https://forums.geforce.com/default/topic/862715/shield-tablet...

Permalänk
Medlem

Som svensk konsument vet jag inte om du behöver acceptera en "refurbished" när det rör sig om tillverkningsfel av denna kategori (där det kan orsaka materiell och fysisk skada). Personligen skulle jag stå på mig och begära en nytillverkad.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Testpilot
Skrivet av HazZarD:

Förvänta er inte att få en ny platta tillbaka, enligt ett inlägg här kommer man få en refurbished skit tillbaka det låter ju inget vidare, tänk om man får en platta som är betydligt äldre och mer sliten än den du hade? så jävla värdelöst... man kan ju inte veta hur den förra ägaren behandlade den osv...

https://forums.geforce.com/default/topic/862715/shield-tablet...

Skrivet av tellus82:

Som svensk konsument vet jag inte om du behöver acceptera en "refurbished" när det rör sig om tillverkningsfel av denna kategori (där det kan orsaka materiell och fysisk skada). Personligen skulle jag stå på mig och begära en nytillverkad.

Jag har inga problem att få en "refurbished" så länge som den är i MINST lika bra skick som den jag har idag (som är i perfekt skick förutom en lite repa på baksidan som bara syns i vissa vinklar).

Sedan har jag inte fattat om jag måste skicka tillbaka min gamla eller inte... i mailet jag fick står det bara att den gamla kommer att renderas obrukbar när jag aktiverar den nya (står ej heller hur den kommer att renderas obrukbar, Lollipops inbyggda killswitch?).
Borde man inte kunna "hacka" och lägga på ett custom firmware som tar bort funktionen att den låser ner sig? Custom FirmWare+Root+Custom ROM?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

jo vill du ha den utbytt så måste du skicka in den gamla vad jag förstått.

Permalänk

Tack Sweclockers, jag har anmält in min platta nu !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Förvänta er inte att få en ny platta tillbaka, enligt ett inlägg här kommer man få en refurbished skit tillbaka det låter ju inget vidare, tänk om man får en platta som är betydligt äldre och mer sliten än den du hade? så jävla värdelöst... man kan ju inte veta hur den förra ägaren behandlade den osv...

https://forums.geforce.com/default/topic/862715/shield-tablet...

Förra gången jag RMA:ade min (pga spräckta hörn) så fick jag en helt ny. Var dock folk som skrev att de fick refurb-enheter också, är förmodligen så denna gång också

--

Skrivet av phoenixdisciple:

Jag har inga problem att få en "refurbished" så länge som den är i MINST lika bra skick som den jag har idag (som är i perfekt skick förutom en lite repa på baksidan som bara syns i vissa vinklar).

Sedan har jag inte fattat om jag måste skicka tillbaka min gamla eller inte... i mailet jag fick står det bara att den gamla kommer att renderas obrukbar när jag aktiverar den nya (står ej heller hur den kommer att renderas obrukbar, Lollipops inbyggda killswitch?).
Borde man inte kunna "hacka" och lägga på ett custom firmware som tar bort funktionen att den låser ner sig? Custom FirmWare+Root+Custom ROM?

Förmodligen kommer man behöva skicka tillbaka den gamla.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

"Once customers have registered for a replacement, please wait and follow the instructions included with your new tablet with regards to what to do with your old device. --Nvidia"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ficklampa:

Förmodligen kommer man behöva skicka tillbaka den gamla.

Har svaret nu!

Fick ett till mail nämligen och det säger såhär;

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har svaret nu!

Fick ett till mail nämligen och det säger såhär;
http://i.imgur.com/iYfx7hg.png

Indeed. Vore väldigt knastigt av dem att ha en recall där man får behålla den defekta enheten...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av THB:

970 har 4GB fullt fungerande minne, att säga annat är ren smutskastning och BS, däremot så är 512MB långsammare och kan ställa till problem för ett fåtal.

Tyvärr inte riktigt så det fungerar, de sista 512MB är 100% obrukbara i scenarion där det behövs 4GB punkt. Eftersom den inte kan nå de sista 512 samtidigt som resten av minnet så blir fördröjningen för hög för att kunna driva spel utan ordentliga prestanda problem (om jag inte missminner mig), finns inga drivare som kan lösa det. Det finns en anledning till korten aldrig överskrider ~3,5GB så att bara kalla det "långsammare" gör inte problemet rättvisa. Kortet har effektivt endast 3,5GB och inget mer.

Edit: Dock att problemet endast är ett problem för en minoritet just nu kan jag direkt hålla med om.

Permalänk

Skall bli intressant å se vad jag får för platta i utbyte. Får den I dag vid 14.

Jag har inte haft några problem med min platta å den används flitigt varje dag..
Å är fortfarande i nyskick

Kan ju säga att är det inte en lika fin platta som min är. Så kommer jag skicka tillbaka den.

Kommer inte aktivera den till nätet innan jag har kollat in den ordentligt efter fel eller skavanker.

För det är ju först när den kopplar upp sig mot nätet den diaktiverar den andra som är uppkopplad mot nätet.

Så länge du inte ansluter den till internet så förblir den olåst.

Eller så har de ett failsafe.
Att båda plattorna måste vara uppkopplade för att den ny skall aktiveras å den gamla samtidigt diaktiverar. .

Det återstår att se när den kommer i morgon med värdelösa ups.😡😠

5e gången de inte hittar min adress å bara sitter på paketen utan att säga nått.
Paddan har legat på ups i Sturup i över en vecka utan att de försökt kontakta mig..

Å då står det både mail. Mobilnr och adress..

Förra gången var de riktigt roliga..
Skickade mig ett brev med rätt adress. Och skrev att vi kan inte finna din adress. Var vänligen kontakta oss för leverans.
Hmmmmm... IDIOTI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Då kan jag medelande att jag fick en splånkans ny platta.. ingen refurb.

Och simkortsmodellen åxå det hade jag inte innan

Så jag tackarå bugar.
Den gamla skall inte skickas tillbaka utan slängas på närmsta tipp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur blir de för mig xd. Läste att man skulle skicka in något nummer men min platta dog idag och vill inte ladda mer så hur löser ja detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fått min utbytesenhet nu, står bara "Please dispose of old unit blablablab" på en bit papper på lådan.

Ska kolla mer noga när jag kommer hem, men det såg ut som en ny platta i kartong. Öppnade bara den stora lådan som device-lådan skickades i. (är på jobbet)

Edit: Kollade lite mer på device-lådan nu och den har varit öppnad förut (dubbeltejpad)

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

Hur blir de för mig xd. Läste att man skulle skicka in något nummer men min platta dog idag och vill inte ladda mer så hur löser ja detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog kontakta Nvidias kundservice, man ansökte om ett RMA ID i devicen.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Min gamla funkar fortfarande, när dödar de den?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold