Permalänk
Medlem

Ja, man kanske skulle fotat när man ghetto-vattenkylde sin mediahubb (IBM aptiva-chassi, lätt misshandlat med radiator på utsidan).

Med tanke på vad ni pungade ut för vattenkylningen så kan jag inte annat än gratulera...men om pumpen låter som den gör så kanske det är värt att lägga pengarna där nästa gång?!

Bra jobbat!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Hahaha klockrent, jag diggar verkligen sånt här, 250kr o man har lika bra vattenkyl som de värsta pro grejjorna

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Månadens mod helt klart

Permalänk
Medlem

Usch, ser bara slarvigt ut, inte ghetto.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Usch, ser bara slarvigt ut, inte ghetto.

De orden går hand i hand.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

De orden går hand i hand.

Nej, det går utmärkt att bygga något hyggligt med skrot och ingenting. Att ta vad man har är inte samma sak som att sätta ihop något undermåligt.

Det finns liksom ingen anledning att exempelvis kröka slangen för hårt bara för att man inte har en fin eller dyr vattenkylning. Ghetto skulle i så fall vara att hindra slangen från att krökas med hjälp av något annat än en fast böj, exempelvis genom att linda slangen med snöre, ståltråd eller annan slang.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag skrattade rätt gött när jag såg det där.
@Phille11552 Då får du ge dig på CF-utgåvan nu. ;P
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Härligt ghetto!

Påminner mig om när en vän och jag vattenkylde datorer på 90-talet, vårt första bygge så hade vi en rad från en bil, som vi superlimmade fast mot ena chassiväggen, borrade några hål o drog lite slang, problemet uppstod senare när vi skulle montera fläktar o vi insåg att vi inte borrat upp några hål på insidan av chassiväggen så att radden kunde andas igenom .. Ooops.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd

Pumpar av denna typ klarar inte av att gå kontinuerligt någon längre tid, men datorn kanske inte ska köras längre en en kvart åt gången.

Permalänk

Stoppa ner båda slangar genom korken isf. att göra hål i botten på flaskan, effekten blir detsamma men helt utan läckage.
Dra ner sugslangen från pumpen nästan ända till botten och dra returen strax vid ytan.

Jag gjorde samma fast tog en glasburk med plåtlock och borrade 2st hål som var något mindre än slangen så när man pressade ner slangen blev det tätt + att det gick lätt att ta loss "tanken" för att fylla på/hälla ur vattnet.

Permalänk
Medlem

Hahahaha, fan vad schysst. Det är nästan så man är sugen på att testa något liknande själv, fast köpa en pump för någon hundralapp extra som håller bättre och är tystare.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Ush, inget vidare att titta på. Brist på pengar behöver inte betyda slarvigt fuskbygge... Lägg istället lite tid på planering och lösningar så behöver det inte se ut så här. Sen måste ni väll ha någon i eran omgivning som har lite grundläggande verktyg ni kan låna?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Haha härlig lösning
Plockade ni inte ur självaste pumpdelen i blocken? pumphjulet blockerar ju en hel del flöde

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Haha kreativt!

Permalänk
Skrivet av som99:

Ush, inget vidare att titta på. Brist på pengar behöver inte betyda slarvigt fuskbygge... Lägg istället lite tid på planering och lösningar så behöver det inte se ut så här. Sen måste ni väll ha någon i eran omgivning som har lite grundläggande verktyg ni kan låna?

Verktyg finns det gott om, säkerligen mer än vad du sett i ditt liv. Loopen gjordes på en kväll och vi brydde oss helt enkelt inte om att göra det "snyggt" vi ville ha vattenkylning och det fick vi.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz GPU: EVGA SC ACX 2.0 Geforce GTX 980 Moderkort: Asus Maximus VII Hero Z97 RAM: Corsair Vengeance LP 16GB @ 1600Mhz SSD: Corsair SandForce 120GB, Intel 430 Series 120GB PSU: Evga Supernova G2 750W Chassi: Corsair 600T Vit Kylning: Custom vattenkylning 240mm + 120mm radiator

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Haha härlig lösning
Plockade ni inte ur självaste pumpdelen i blocken? pumphjulet blockerar ju en hel del flöde

Yes, det gjorde vi. Kommer dock en V2 med riktig pump och reservoar då det inte ens går att prata i rummet där denna pumpen körs.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz GPU: EVGA SC ACX 2.0 Geforce GTX 980 Moderkort: Asus Maximus VII Hero Z97 RAM: Corsair Vengeance LP 16GB @ 1600Mhz SSD: Corsair SandForce 120GB, Intel 430 Series 120GB PSU: Evga Supernova G2 750W Chassi: Corsair 600T Vit Kylning: Custom vattenkylning 240mm + 120mm radiator

Permalänk
Skrivet av Peking:

Hahahaha, fan vad schysst. Det är nästan så man är sugen på att testa något liknande själv, fast köpa en pump för någon hundralapp extra som håller bättre och är tystare.

Håller med, en V2 är på gång med riktig pump från EK och en tillhörande reservoar. Blev bäst så pga ljudnivån och diverse läckage.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz GPU: EVGA SC ACX 2.0 Geforce GTX 980 Moderkort: Asus Maximus VII Hero Z97 RAM: Corsair Vengeance LP 16GB @ 1600Mhz SSD: Corsair SandForce 120GB, Intel 430 Series 120GB PSU: Evga Supernova G2 750W Chassi: Corsair 600T Vit Kylning: Custom vattenkylning 240mm + 120mm radiator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phille11552:

Verktyg finns det gott om, säkerligen mer än vad du sett i ditt liv. Loopen gjordes på en kväll och vi brydde oss helt enkelt inte om att göra det "snyggt" vi ville ha vattenkylning och det fick vi.

Tvivlar starkt på att det finns mer verktyg än jag har sett... Våran maskinhall (300kvm) har allt från plasmaskärare till 0,2mm borr och verktygsskåpen inehåller allt man kan önska från special verktyg till vanliga blocknycklar och allt mellan himmel och jord till alla mina digitala behov så allt från Oscilloskop för datanalys till E/EPROM-brännare.
Men fick ni "bryta bort" plåt på grund av att dremeln gick sönder så verkar det inte finnas "mer verktyg än jag har sett" då borde du plockat fram en nibbler eller varför inte en vinkladplåtsax? Med brist på tid så hade det gått fortare än att bryta bort plåt.

Bara du är nöjd så, men får fortfarande tycka det ser hemskt och slarvigt ut och långt ifrån säkert.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Haha tufft!

Permalänk
Medlem

Pumpen kommer att lämna in rätt snabbt, är inte gjord för att köras kontinuerligt längre stunder.

Permalänk

Alltid kul med ghetto mods och roliga ideer men är det verkligen så bra att åka till dh med en så ostabil rigg?:/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Inaktiv

Först såklart ett grymt och imponerande bygge!

Men jag vill se @tvelander göra liknande på hans bästa och dyraste dator eller varför inte bästa servern på jobbet?

Nu är det inte så mycket vatten i detta kylsystem, det jag annars är rädd för vattenkylning är att skada golv i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Det här måste vara det absolut fulaste vattenkylningsbygge jag sett! 5/5!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Älskar rednecklösningar 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Lego Master

Men vilka jävla ghetto-elitister det fanns 2015.. ^^
"Det är inte ghetto om inte..." Wäh, wäh.

Episkt bygge. Och att det funkade! Man kunde ju hoppats att detta skulle dragit ner priserna på retail-vattenkylning när folk fick upp ögonen för vad det faktiskt (inte) behöver kosta.
Å andra sidan...gratis block och radiatorer gör ju sitt till.

...undrar om man kan använda en gammal bilkylare till en VM-server...?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ja det var väl lite så man började en gång i tiden, när många på swec inte ens hade slutat med blöja än

Jag körde dock alltid hink / gryta som reservoar till mina tidigare byggen, då kunde man dumpa i massa IS vid behov.

Sen rekommenderar jag inget annat än akvariepumpar till detta, jag körde först med en billig 12V pump med axelgenomföring till impellern, den dog hårt och datorn fick en rejäl härdsmälta.
Sedan köpte jag en liten akvariepump avsedd att sättas dränkt och med utlopp för slang, den höll många år för mig samt var tyst.

Sen är destillerat vatten overkill om man är på budget, jag körde kranvatten med bilkylarglykol istället, det fungerade många år utan att byta, det stoppar korrosion dessutom.

Skillnaden på den tiden jag byggde var att den tidens processorer slog av för överhettning när de brann upp, så det blev mer problem när kylningen gav upp. Jag smälte min silverkylpasta till metalliskt silver på en AMD T-bird CPU.

EDIT:
Tips, det ni smältlimmat kommer troligen börja läcka som ett såll ganska snart.

Läckagesäkraste är att ha pump i hink vid sidan av datorn, som fungerar som reservoar dessutom, så kan man ha radiatorn utanför chassit, så får man bort värmen FRÅN datorn. Då är det färre punkter som kan läcka i chassit.

Min sista dator med vattenkylning hade reservoar och radiator i en låda på sidan av chassit, med en stor tyst fläkt, så blev chassit svalare som bonus.

Vill man vara riktigt ghetto så kör man kranvatten direkt till vattenblocket, så slipper man pump, reservoar och radiator, många gjorde så back in the days..

EDIT 2: någon som kommer ihåg killen på overclockers (?) som grävde ner metallbehållare bakom huset, ner typ till grundvatten-nivå och körde frikyla ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är nog helt klart en grej som går under "don't try this at home".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

10/10 Snyggt jobbat, varför göra allt så komplicerat och dyrt? Ni borde ha frågat om ni kunde fått sponsring från Biltema!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Vilken härlig bump av tråd

Hur länge överlevde sjabraket?

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

"Perfekt åtkomst för att fylla reservoaren."

Där brast det

Skrivet av Karaff:

Vill man vara riktigt ghetto så kör man kranvatten direkt till vattenblocket, så slipper man pump, reservoar och radiator, många gjorde så back in the days..

EDIT 2: någon som kommer ihåg killen på overclockers (?) som grävde ner metallbehållare bakom huset, ner typ till grundvatten-nivå och körde frikyla ?

Det där har jag tänkt på... Har du någon video eller forumpost där man kan se en fungerande kranvatten-lösning?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA