Permalänk

Köpt utan garanti (x99 och 5280)

Tjena vänner,

Jag har fått köpt ett X99 tillsammans med en 5820. Förra ägaren fick "00 report" på moderkortet tillsammans med processorn.

När jag fick hem dem ser jag att processorn var monterad åt fel håll (pilen helt åt skogen). Vände på den och den sitter bra nu. Finns det en chans att rädda detta?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Beror väl på om det har böjts en massa pins eller ej.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Om inte massa pinnar har gått åt skogen, så kör igång och testa, är nog ända sättet att kolla om det fungerar eller inte..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

@dr. Dunkel *Bump raderad*

Observera att det ej är tillåtet att bumpa (av rättviseskäl), Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av dr. Dunkel:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@dr. Dunkel *Bump raderad*

Observera att det ej är tillåtet att bumpa (av rättviseskäl), Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.
/moderator

Min fråga är fortfarande densamma, är det ingen fara att koppla upp och köra? (Var det en så lång fråga ni ville ha?) Damn.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju inte svarat på kommentarerna du har fått. Hur såg det ut när du lyfte processorn? Var alla pinnar i sockeln sönderböjda är det ju kört, ser det bra ut kan du inte veta om det fungerar utan att testa.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Du har ju inte svarat på kommentarerna du har fått. Hur såg det ut när du lyfte processorn? Var alla pinnar i sockeln sönderböjda är det ju kört, ser det bra ut kan du inte veta om det fungerar utan att testa.

Allt ser egentligen helt okej ut. Inga böjda, inget konstigt så. Frågan är bara hur proppen kunde sitta så bra och så fel!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Köpte du kittet som trasigt ? dvs, såldes kittet som defekt eller var det en otrevlig överraskning när du fick hem det?

Om det funkar är ju svårt att säga , var det en massa pins i sockeln som var mosade/snea när du lyfte ut CPUn? Isf är moderkortet med största sannolikhet kass. Vet inte vad det kostar att skicka iväg moderkortet och få sockeln utbytt, kan kanske vara värt att kolla?

CPUn kan säkert ha klarat sig.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Allt ser egentligen helt okej ut. Inga böjda, inget konstigt så. Frågan är bara hur proppen kunde sitta så bra och så fel!

Montera och testa då, har du tur så går det fint :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk

Jag köpte det som "icke fungerande" för några hundralappar. Insåg att personen innan tvingat ner proppen åt fel håll och därigenom inte fått de n att fungera. Vad jag vill veta är om ni tror att den ena eller båda är döda. Vill höra era åsikter innan jag kopplar på kräm igen.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag köpte det som "icke fungerande" för några hundralappar. Insåg att personen innan tvingat ner proppen åt fel håll och därigenom inte fått de n att fungera. Vad jag vill veta är om ni tror att den ena eller båda är döda. Vill höra era åsikter innan jag kopplar på kräm igen.

Grattis till köpet av iallafall en bra prolle! okej om du inte ser några böjda pinnar i moderkortsockeln eller om det är det så är det bara ett nytt moderkort som gäller.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag köpte det som "icke fungerande" för några hundralappar. Insåg att personen innan tvingat ner proppen åt fel håll och därigenom inte fått de n att fungera. Vad jag vill veta är om ni tror att den ena eller båda är döda. Vill höra era åsikter innan jag kopplar på kräm igen.

Så länge inga pinnar är böjda, eller cpun ser skadad ut så fungerar det säkert, bara att testa om allt ser bra ut. Om du köpte den för "några hundralappar" så har du gjort ett extremt fynd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Skrivet av morganF:

Så länge inga pinnar är böjda, eller cpun ser skadad ut så fungerar det säkert, bara att testa om allt ser bra ut. Om du köpte den för "några hundralappar" så har du gjort ett extremt fynd.

Tack för svar. En vet ju aldrig. då får jag helt enkelt testa
Friskt kopplat hälften brunnet!

Visa signatur

NES.

Permalänk

Har du köpt det för en par hundringar så är det bara köra. Säger det poff så är de no big deal. Funkar det så har du gjort ett jävla fynd grattis till dig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D