Windows för flera moderkort?

Permalänk
Medlem

Windows för flera moderkort?

Jag undrar om det finns nåt windows som man kan ha licens för även om man byter moderkort har hört rykten om att den är bunden till nuvarande moderkort där man har löst in den har kört Windows 10 insider och behöver skaffa fulla men i framtiden vill jag inte köpa nytt licens när jag uppgraderar till Skylake som kräver ett nytt moderkort för mig nuvarande har jag en 1150 socket.
Så går det att ha nåt som inte är fast på moderkortet? Gjärna visa vart jag kan köpa ett licens också.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Skrivet av patrikf1:

Jag undrar om det finns nåt windows som man kan ha licens för även om man byter moderkort har hört rykten om att den är bunden till nuvarande moderkort där man har löst in den har kört Windows 10 insider och behöver skaffa fulla men i framtiden vill jag inte köpa nytt licens när jag uppgraderar till Skylake som kräver ett nytt moderkort för mig nuvarande har jag en 1150 socket.
Så går det att ha nåt som inte är fast på moderkortet? Gjärna visa vart jag kan köpa ett licens också.

Förr gällde det alla "OEM" licenser. Efter windows 8 vet jag inte men jag tror att det är avskaffat med Windows 10

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vad har du för typ av licens idag?
Är det Retail licens så är det bara att ringa MS och flytta/aktivera den på nytt för ditt nya moderkort.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Retaillicenser är inte bundna till någon hårdvara, de kan du flytta som du vill.

OEM-licenser är bundna till hårdvaran de installerades på först.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Retaillicenser är inte bundna till någon hårdvara, de kan du flytta som du vill.

OEM-licenser är bundna till hårdvaran de installerades på först.

Men om man köpte en OEM, från en återförsäljare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Men om man köpte en OEM, från en återförsäljare?

De är bundna till hårdvaran de installeras på först.