Permalänk
Medlem

HJÄLP! Spelfrys, laggspikes

Hejsan alla på sweclockers!
Har haft ett problem nu i flertal månader, märks mest när jag kör competative spel (förmodligen för att det är mer avgörande då).
Men när jag spelar kan jag när som helst i en match få laggspikes, helt sjuka laggspikes, där det ser ut som att skärmen bara fryser i 1-2 sekunder. Här är ett exempel jag lyckats fånga på video exempel men händer även i bland annat CS. Dock uppstår detta problem aldrig i singleplayer spel.

Så är det någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Har pratat med telia supporten och haft en tekniker här för att se om det kan vara nätverket men han kunde inte hitta något fel någonstans. Heller inga fel från telia - hit.

Så då är ju frågan om det är burken, vad skulle kunna vara fel?

Min setup:
M-kort: ASRock Fatal1ty Z77 Performance
G-kort: EVGA Geforce GTX 980ti
CPU: Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge)
RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
HDD: 3TB WD Caviar Green
SSD: OCZ 120GB,
Nätagg: EVGA Supernova G2 850W

Tack på förhand alla sweclockers!

Permalänk
Medlem

Att du inte har någon fel från Telia hem till dig spelar lite eller ingen roll när du spelar mot en server som kanske ligger i utlandet.

Öppna CMD, skriv netstat -nb så får du listen av alla processer och sockets de använder. Titta efter spelet, och kör ping och tracert mot den ip adressen, se vad som händer då.
Kan vara att peeringen är lite fucked, och du får flera hopp mellan dig och serveren än det är normalt. Tyvärr så är det lite du kan göra att påverka det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasE94:

Hejsan alla på sweclockers!
Har haft ett problem nu i flertal månader, märks mest när jag kör competative spel (förmodligen för att det är mer avgörande då).
Men när jag spelar kan jag när som helst i en match få laggspikes, helt sjuka laggspikes, där det ser ut som att skärmen bara fryser i 1-2 sekunder. Här är ett exempel jag lyckats fånga på video exempel men händer även i bland annat CS. Dock uppstår detta problem aldrig i singleplayer spel.

Så är det någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Har pratat med telia supporten och haft en tekniker här för att se om det kan vara nätverket men han kunde inte hitta något fel någonstans. Heller inga fel från telia - hit.

Så då är ju frågan om det är burken, vad skulle kunna vara fel?

Min setup:
M-kort: ASRock Fatal1ty Z77 Performance
G-kort: EVGA Geforce GTX 980ti
CPU: Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge)
RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
HDD: 3TB WD Caviar Green
SSD: OCZ 120GB,
Nätagg: EVGA Supernova G2 850W

Tack på förhand alla sweclockers!

ja får liknande skit i league of legends ibland men det beror på min ping den går upp från 60 (som är normalt) till 180-200 då ser man ingenting allting händer 10s efter man har tryckt de är otroligt irriterande men inte mkt ja kan göra åt de

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@zeleni: Okej, kanske kan vara något i datorn som felar istället då. Känns dock lite otroligt men

Permalänk
Medlem

@TheStudent: Sitter dock på fiber och har aldrig problem med internet, får lagget när jag sitter med 16ms .. /:

Permalänk
Medlem

LOL och flesta andra spel använder sig av UDP protokollet för att skicka game data.
Dvs att det är ingen koll om alla paket kommer i sekvens, eller om det blir någon fördröjning någonstans. Så gör en enkel koll på hur ser ut din uppkoppling mot servern.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasE94:

@TheStudent: Sitter dock på fiber och har aldrig problem med internet, får lagget när jag sitter med 16ms .. /:

har du någon annan dator du kan testa det med? är de inte internet så har ja svårt att tänka mig vad de skulle kunna vara
när du städade datorn så smällde du inte in i någonting? ja har faktiskt inte en aning då..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

LOL och flesta andra spel använder sig av UDP protokollet för att skicka game data.
Dvs att det är ingen koll om alla paket kommer i sekvens, eller om det blir någon fördröjning någonstans. Så gör en enkel koll på hur ser ut din uppkoppling mot servern.

Skrivet av TheStudent:

har du någon annan dator du kan testa det med? är de inte internet så har ja svårt att tänka mig vad de skulle kunna vara
när du städade datorn så smällde du inte in i någonting? ja har faktiskt inte en aning då..

Okej, får göra en rad med tester och se om jag kan lösa något, tack för alla förslag i alla fall

Permalänk
SpelClockers

Det första jag brukar göra när jag har den typen av problem är att köra igång pingplotter (https://www.pingplotter.com/) mot google.com, ställ in det på 1 trace per sekund. Råkar du har spelserver adressen tillgänglig så ta den istället.

Steg 1 är troligen din router och om problemen börjar redan där så är det något problem lokalt (dator, router eller det mellan dom). Börjar problemet bortanför det så tar du en skärmdump på det och skickar in det till telia med klockslag.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Förhoppningsvis får du mer svar i rätt forumdel.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

@Sir Hitman: hade Telia teknikern hemma, han hittade inga fel någonstans alls.
Varken väggen - routern eller routern - mittrum.
Testar nu lite om det kan vara hdd:n som kan vara knas, så provar att köra spelet på ssd ett tag. Men är det inte det kan det alltid vara processorn som flaskhalsar, men låter knas med tanke på att inga singleplayer spel har problemet^^
Men får testa i ett par dagar och se!

Permalänk
SpelClockers

Sticker inte pingen iväg så visst kan det vara något annat, installera om spelet, drivrutiner och se till att allt sådant är det senaste.
Frågan är vad för felsökning teknikern gjorde, kopplade in en egen dator pingade under ett par sekunder och inte såg några fel? Om felet inte är konstant så märker man det troligen inte om man inte har konstant kontroll.

Visa signatur