AMD: "Recensioner måste vara rättvisa"

Permalänk
Medlem

Återigen tolkar många utan att ha fakta på bordet.
AMD borde väl få en chans att förklara uttalandet lite bättre innan man drar förhastade slutsatser?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

HAHA. Åh detta är nog dagens kommentar (mest för att ja sitter på en föreläsning om naturresurser och energiförsörjning). Att kalla värmeutveckling och strömförbrukning (som är vitala delar för ett väl fungerande datorsystem) för "massa skit" sammanfattar det hela ganska bra. Liknelsen med sportbilar är helt okej, men är något av en strawman då värmeutvecklingen i bilens motor inte motsvarar hur värmen i ett chassi påverkar prestandan.

Permalänk
Medlem

"Reviews needs to be fair" säger det mesta tycker jag. Har man en produkt man är stolt över, som presterar och har ett rimligt pris, så behöver man inte oroa sig för vad recensenterna säger/skriver.

Lite OT:
Själv sitter jag och väntar på Nvidias officiella uttlande om asynkrona shaders. Att vi inte fått höra något ännu gör bara det hela ännu mer spännande. Tydligen jobbas de på att få in detta i drivrutinen nu iallafall.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så funkar det inte, båda företagen vill ha tester på deras kort. Det ger riktigt stor publicitet för oss entusiaster (det är vår målgrupp som köper dessa korten.)

Blir det så kan du säga hejdå till Swec och andra sidor.

OK. Så vi kan nu säga hej då till de sidor som inte får AMD-kort, eller vad menar du egentligen?

Jag tror snarare det kan vara till AMD's fördel det här. Om en review av ett kort blir positiv kommer det inte väga lika tungt om de fått kortet gratis.

Der är liksom ingen lag som säger att hårdvarutillverkare måste ge prylar gratis till tidningar, utan det är en yrggdunksklubb som de skapat själva. Jag tycker att alla borde sluta ge bort hårdvara gratis. Det i sig ger orättvisa recensioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

HAHA. Åh detta är nog dagens kommentar (mest för att ja sitter på en föreläsning om energiresurser och energiförsörjning). Att kalla värmeutveckling och strömförbrukning (som är vitala delar för ett väl fungerande datorsystem) för "massa skit" sammanfattar det hela ganska bra. Liknelsen med sportbilar är helt okej, men är något av en strawman då värmeutvecklingen i bilens motor inte motsvarar hur värmen i ett chassi påverkar prestandan.

Trams. Är man orolig för värmen i chassiet väljer man en kyllösning med utblås.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vad ni verkar missa är att det är ett marknadsföringsbeslut. Om recensioner vid vissa sajter ger undermàlig Return of Investment sà ska AMD givetvis inte investera i dem. Sedan stàr det ju varje recencent fritt att köpa ett kort och recensera i alla fall, sà den sanna prestandan kommer alltid att bli känd bland allmänheten. Men varför skulle lägga pengar pà marknasföring som inte ger önskat resultat?

Permalänk
Relik 📜

Nämnvärt i allmänhet är väl att Roy knappast är känd för sina smidiga, faktabaserade och genomtänkta uttalanden. Ibland undrar jag om vad han säger alls är förankrat hos AMD, eller om han bara kör sitt eget race. Oavsett vilket ser det ju dock lite märkligt ut.

Till syvende och sist, att lyssna på "AMD-fakta" från Roy är ungefär lika produktivt som att ta "Nvidia-fakta" från Tom Petersen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

OK. Så vi kan nu säga hej då till de sidor som inte får AMD-kort, eller vad menar du egentligen?

Jag tror snarare det kan vara till AMD's fördel det här. Om en review av ett kort blir positiv kommer det inte väga lika tungt om de fått kortet gratis.

Der är liksom ingen lag som säger att hårdvarutillverkare måste ge prylar gratis till tidningar, utan det är en yrggdunksklubb som de skapat själva. Jag tycker att alla borde sluta ge bort hårdvara gratis. Det i sig ger orättvisa recensioner.

Nej, för det skrev du inte.

Skrivet av Ozzed:

Både AMD och Nvidia skulle kunna sluta ge bort kort. Recensioner säljer så de flesta nättidningar skulle köpa ett ändå,

Slutar dom och tredjepartssidor att göra detta så får dom inga kort.
Inga kort betyder att det inte är värt att annonsera.
Inga annonser = inga pengar.
Inga pengar gör att dom inte kan köpa kort.

Det här är inte på något sätt fördelaktigt för AMD.

Som sagt, hade dom kört på din stil hade sidorna vi sitter och läser inte existerat.

Skrivet av Ozzed:

Trams. Är man orolig för värmen i chassiet väljer man en kyllösning med utblås.

Tur du inte recenserar produkter då.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att alla borde sluta ge bort hårdvara gratis. Det i sig ger orättvisa recensioner.

Precis. Jag önskar att det fanns bra recesioner där inget erhàllits via sponsorer. Det är ett trovärdighetsproblem, ungefär som hur läkemedelsbranchen betalar lyxresor till överläkare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CasualGamer:

Precis. Jag önskar att det fanns bra recesioner där inget erhàllits via sponsorer. Det är ett trovärdighetsproblem, ungefär som hur läkemedelsbranchen betalar lyxresor till överläkare...

Det funkar ju inte i den här branchen. Hur hade man skaffat pengar till att köpa produkterna då?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Skrivet av Orici:

AMD: "Recensioner får endast göras som vi säjer så att våra kort ser så bra ut som möjligt"

Nvidia: "Vi istället betalar spelutvecklare att ta bort ögongodis som vår hårdvara inte kan hantera, därför får vi bra recensionssiffror".

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kärlekstrollet:

Nvidia: "Vi istället betalar spelutvecklare att ta bort ögongodis som vår hårdvara inte kan hantera, därför får vi bra recensionssiffror".

Vad är det nu det babblas om?

Om det handlar om Async Compute var ju det fel.
http://www.overclock.net/t/1569897/various-ashes-of-the-singu...

Citat:

We actually just chatted with Nvidia about Async Compute, indeed the driver hasn't fully implemented it yet, but it appeared like it was. We are working closely with them as they fully implement Async Compute. We'll keep everyone posted as we learn more.

Att sen AMD har en betydligt bättre hårdvarulösning för det är en annan grej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, för det skrev du inte.

Slutar dom och tredjepartssidor att göra detta så får dom inga kort.
Inga kort betyder att det inte är värt att annonsera.
Inga annonser = inga pengar.
Inga pengar gör att dom inte kan köpa kort.

Det här är inte på något sätt fördelaktigt för AMD.

Som sagt, hade dom kört på din stil hade sidorna vi sitter och läser inte existerat.

Tur du inte recenserar produkter då.

Skrivet av CasualGamer:

Ja, och det är därför det är bra att AMD nu ger vissa en näsbränna genom att inte ge ut kort. Det ger följande alternativ:

Skita i att recensera AMD = Trovärdighetsproblem
Köpa kort och ge dålig recension = Trovärdighetsproblem
Köpa kot och ge rättvis recension = Tidningen behåller sin trovärdighet och AMD får extra klirr i kassan.

Vad gäller att vissa tycker att AMD agerar dåligt i och med detta så är det ungefär som att säga att Zepp Blatter agerar dåligt om han inte kräver mutor för att ge ett land VM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nämnvärt i allmänhet är väl att Roy knappast är känd för sina smidiga, faktabaserade och genomtänkta uttalanden. Ibland undrar jag om vad han säger alls är förankrat hos AMD, eller om han bara kör sitt eget race. Oavsett vilket ser det ju dock lite märkligt ut.

Till syvende och sist, att lyssna på "AMD-fakta" från Roy är ungefär lika produktivt som att ta "Nvidia-fakta" från Tom Petersen.

Hans clownaktiga uttalanden var ju bekant även som tidigare NVIDIA anställd.
Man undrar vilket "lag" han ens tillhör...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, och det är därför det är bra att AMD nu ger vissa en näsbränna genom att inte ge ut kort. Det ger följande alternativ:

Skita i att recensera AMD = Trovärdighetsproblem
Köpa kort och ge dålig recension = Trovärdighetsproblem
Köpa kot och ge rättvis recension = Tidningen behåller sin trovärdighet och AMD får extra klirr i kassan.

Vad gäller att vissa tycker att AMD agerar dåligt i och med detta så är det ungefär som att säga att Zepp Blatter agerar dåligt om han inte kräver mutor för att ge ett land VM.

Köpa produkter för test är ju orimligt, så svårt kan det inte vara att se?
Vart kommer pengarna ifrån?

Att behöva lägga pengar på att recensera en produkt kommer onekligen också skapade vinklade recensioner. Med allra säkerhet ännu mer negativa då. Det är ju trots allt recensentens surt förvärade pengar som läggs på tester.
Med allra säkerhet ännu mer negativa då

Alla andra företag har förtroende i sina produkter och ser till att recensenter får testa.

Dina jämförelser är helt uppåt väggarna. Ska vi göra så att totalbiscuit, PCGamer eller whatever måste betala för ALLA spel dom testar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det funkar ju inte i den här branchen. Hur hade man skaffat pengar till att köpa produkterna då?

Jag tror tidningarna klarar sig fint. http://www.allabolag.se/5566720131/Geeks_Publishing_AB

Man har nog råd att köpa hårdvara för flera hundra tusen innan det börjar krisa. Jag vet inte varför du tror att mediebranchen skulle lida av att inte få handouts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Köpa produkter för test är ju orimligt, så svårt kan det inte vara att se?
Vart kommer pengarna ifrån?

Att behöva lägga pengar på att recensera en produkt kommer onekligen också skapade vinklade recensioner. Med allra säkerhet ännu mer negativa då. Det är ju trots allt recensentens surt förvärade pengar som läggs på tester.
Med allra säkerhet ännu mer negativa då

Alla andra företag har förtroende i sina produkter och ser till att recensenter får testa.

Dina jämförelser är helt uppåt väggarna. Ska vi göra så att totalbiscuit, PCGamer eller whatever måste betala för ALLA spel dom testar?

Ja! Jag ser ingen orimlighet i det. Vi måste ju betala när vi köper produkterna.

Men spel är inte riktigt samma sak. Det är ingen materiell kostnad för en distributör att ge bort något digitalt.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill

Korten som folk lånar skickas oftast tillbaka ;___;

Så förstår inte vad problemet är med skicka ut kort till recensenter.

Sen att AMD inte kan ta SKIT är en annan sak.

Har kortet fel så har det fel.

Samma som 970 borde ha vid release att minnes felet skulle visats där. Och Nvidia borde få mer skit.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Korten som folk lånar skickas oftast tillbaka ;___;

Så förstår inte vad problemet är med skicka ut kort till recensenter.

Sen att AMD inte kan ta SKIT är en annan sak.

Har kortet fel så har det fel.

Samma som 970 borde ha vid release att minnes felet skulle visats där. Och Nvidia borde få mer skit.

Det förhindrar väl inte att man får "skit" bara för att man inte ger ut kort gratis?

Köp ett kort, skriv en recension där du ger skit, lämna tillbaka kortet, ???, profit.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag förstàr varför situationen är vad den är och varför det utgör ett hinder för förbättring. Men det ändrar inte det faktum att gratis exemplar utgör ett trovärdighetsproblem och att recencentens oberoende av tillverkaren är bruten. Jag sa inte att jag har en lösning i bakfickan.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det förhindrar väl inte att man får "skit" bara för att man inte ger ut kort gratis?

Köp ett kort, skriv en recension där du ger skit, lämna tillbaka kortet, ???, profit.

Fast dom ger inte ut korten gratis, du får låna dom.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast dom ger inte ut korten gratis, du får låna dom.

Sålänge du inte betalar är det gratis. Sen tvivlar jag på att de säljer recensions-ex, så det är i allafall uteblivet klirr i kassan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde AMD var ett "kul och coolt" företag med självdistans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Är det AMD som avgör vilka som är "orättvisa"?

Givetvis är det alltid tillverkarna själva som avgör detta.

sarkasm

Dold text
Permalänk
Medlem

Nvidia: Gamla kort, osäker DX12 framtid med Maxwell.
AMD: Varma, dålig perfPerWatt, hela 300 serien mer eller mindre rebrands och ett fury har förhållandevis lite VRAM för att vara top-end. Och kan tydligen inte ta till sig kritik.

Opepp på båda lagen. 2016 får skynda på sig.

Skrivet av Storage Jar:

Bra att AMD sätter ner foten.
Tex om AMD gör kort som drar mycket ström heter det att det är törstigt. Gör nvidia ett kort som drar mycket är det ett kraftfullt kort där man inte snålat osv osv.

Vilken romantisk värld lever du i? Senaste gången Nvidia släppte ett kort med jämförelsevis dålig prestanda per watt var Fermi, och den blev minst sagt ljummet mottagen i recensioner.

Prestanda per watt och vad vi har att jämföra med är allt som avgör om ett kort kommer få skit för sin strömförbrukning eller inte.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror tidningarna klarar sig fint. http://www.allabolag.se/5566720131/Geeks_Publishing_AB

Man har nog råd att köpa hårdvara för flera hundra tusen innan det börjar krisa. Jag vet inte varför du tror att mediebranchen skulle lida av att inte få handouts.

Jo, men då snackar vi om flera månadslönser i månaden bara för att köpa in grejer.

Det är sjukt orimligt. Detta har aldrig varit ett problem innan, det är inte förrän nu AMD börjar gnälla för att dom inte gillar att sidor kritiserar deras produkter. Ingen annan gnäller på detta utan tar åt sig kritiken eller försvinner som företag.

Hur ska det komma nya konkurrenter som ska testa produkter?

Skrivet av Ozzed:

Ja! Jag ser ingen orimlighet i det. Vi måste ju betala när vi köper produkterna.

Men spel är inte riktigt samma sak. Det är ingen materiell kostnad för en distributör att ge bort något digitalt.

Teknikens Värld som testar bilar? Top Gear?

Jag vet inte i vilken värld du lever i, men det hade inte funnits någon Anandtech, Techpowerup eller Sweclockers om det varit som du vill att det ska vara.

Skrivet av CasualGamer:

Jag förstàr varför situationen är vad den är och varför det utgör ett hinder för förbättring. Men det ändrar inte det faktum att gratis exemplar utgör ett trovärdighetsproblem och att recencentens oberoende av tillverkaren är bruten. Jag sa inte att jag har en lösning i bakfickan.

Det blir väl inte ett trovärdighetsproblem om alla tillverkare är lika?
Swec finns och är opartiska? Anandtech? Mfl.

Det är ju uppenbart ett problem med vissa personer som uttryckligen skriver och skapar problemet själva, som Semiaccurates kära Charlie Demerjian

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, men då snackar vi om flera månadslönser i månaden bara för att köpa in grejer.

Det är sjukt orimligt. Detta har aldrig varit ett problem innan, det är inte förrän nu AMD börjar gnälla för att dom inte gillar att sidor kritiserar deras produkter. Ingen annan gnäller på detta utan tar åt sig kritiken eller försvinner som företag.

Hur ska det komma nya konkurrenter som ska testa produkter?

Teknikens Värld som testar bilar? Top Gear?

Jag vet inte i vilken värld du lever i, men det hade inte funnits någon Anandtech, Techpowerup eller Sweclockers om det varit som du vill att det ska vara.

Det blir väl inte ett trovärdighetsproblem om alla tillverkare är lika?
Swec finns och är opartiska? Anandtech? Mfl.

Så du tycker det är självklart att man ska låta folk använda produkten gratis bara de recenserar? Jag tycker inte att det låter sunt då det lätt blir Bias i så fall. Vi ser t. ex hur AMD tidigare skickade med ett vatrenkylningskit till bulldozer till de som recenserade. Fick vi som köpte processorn något? I helvete vi fick.

Sedan är det en viss prisskillnad på en bil och ett grafikkort.. Kanske inte i fallet "Titan X", men annars

Sen så är det i slutändan kunderna som ser till att tidningar överlever. Är du så bekymrad så stäng av adblock, klicka på några annonser per dag osv osv.. Det kan inte vara hårdvarutillverkarnas ansvar att hålla liv i tidningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

Hade jag varit intresserad av en sportbil och läst recensioner hade jag förväntat mig att det står om bensinförbrukningen.

OnT
Man måste ta det god med det onda och både värmeutveckling och förbrukning är av största vikt för många när dom väljer grafikkort, även i toppsegmentet, så det är väl inget konstigt att man tar upp dom sakerna.

Vill man dölja saker är det bara ett tecken på att man känner till brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att sen AMD har en betydligt bättre hårdvarulösning för det är en annan grej.

Det får vi snart se, och är inget vi vet någonting om ännu. Det skulle vara rätt bedrövligt om Oxide nu har slagit på stora trumman över att en grej i drivrutinen inte varit implementerad, det gäller naturligtvis även för AMD som hävdar detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hade jag varit intresserad av en sportbil och läst recensioner hade jag förväntat mig att det står om bensinförbrukningen.

OnT
Man måste ta det god med det onda och både värmeutveckling och förbrukning är av största vikt för många när dom väljer grafikkort, även i toppsegmentet, så det är väl inget konstigt att man tar upp dom sakerna.

Vill man dölja saker är det bara ett tecken på att man känner till brister.

Det handlar väl snarare om hur mycket vikt som läggs vid olika saker. Skriver man bara massa negativt hela tiden är det rätt självskrivet att man tillslut får fingret av tillverkaren. Har man förmånen att få massa gratisprylar bara för att man råkar vara en nättidning borde man kanske istället vårda det privilegiet? Att inte ha en recension när "alla andra" har det innebär säkert en del inkomstbortfall, och är man så snål så man inte vill betala för det man recenserar får man ju i det fallet vara utan kort. Det är ingen skyldighet för AMD eller någon annan att förse/låna ut sin hårdvara till nättidningar.

Visa signatur