Grafikkort som inte blir varm

Permalänk
Avstängd

Grafikkort som inte blir varm

Jag vill ha ett semipassiv grafikkort som inte blir varm när jag enbart surfar. Jag har provat väldigt många grafikkort de senaste året och alla går upp till 40-45 grader när jag enbart surfar.

Och anledningen till att jag vill ha det semipassivt är för att datorn ska vara tyst. Med andra ord vill jag inte ha chassifläktar som snurrar i 2000 rpm (bara för att grafikkortet ska vara kall). Nuvarande chassifläktar snurrar i 600 rpm och cpufläktarna i 900 rpm och cpu tempen är ca 30 grader. Med andra ord har lådan bra temp.

Permalänk
Medlem

Sapphire 390X är tyst och svalt när du slösurfar.
Mitt brukar ligga mellan 33-37 när jag slösurfar, och är i stort sett ljudlöst då.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Finns väl flera alternativ från GTX 960 och uppåt med semi-passiv drift. Jag har iaf ställt in mina fläktar att vara avstängda under 50 grader på mitt 980 Ti från EVGA.

Brukar vanligtvis ligga runt 40-42 vid surfande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

R9 390/390X.

Permalänk

Om man inte är ute efter mycket prestanda så är Sapphire R7 370 ett tyst kort. Jag kör det själv och ibland är inte ens fläktarna på det igång. När jag spelar brukar de ligga mellan 600-1000 varv, dock oftast närmare 600, och med bra temperaturer.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Underklocka det i 2d ?
Vill du ha utan fläkt och ändå prestanda då vet jag ej. (köpa ett kaftigt kort underklocka det. Därmed få lägre temp, men bra prestanda när det behövs).

Kör sjv 2st 780 oc windforce 30-31c i surf, 33c full hd på youtuben fullskärm (andra kortet 23 samt 25) med en innetemp på 20.5c. sen sköter jag tempen med msi afterburner. ( 2560x1440 samt 144hz gissar att det inte har nån betydelse direkt).

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

Jag vill ha ett semipassiv grafikkort som inte blir varm när jag enbart surfar. Jag har provat väldigt många grafikkort de senaste året och alla går upp till 40-45 grader när jag enbart surfar.

Och anledningen till att jag vill ha det semipassivt är för att datorn ska vara tyst. Med andra ord vill jag inte ha chassifläktar som snurrar i 2000 rpm (bara för att grafikkortet ska vara kall). Nuvarande chassifläktar snurrar i 600 rpm och cpufläktarna i 900 rpm och cpu tempen är ca 30 grader. Med andra ord har lådan bra temp.

Får jag fråga varför du tvunget måste ha så kallt grafikkort? Bara det är semipassivt och tyst så är det väll lungt. Det är inte så att ett kort som är 30 grader blir bättre eller håller (betydelsefullt) längre än ett som är 40-45. Börjar du komma upp i 90 i idle så kan du börja oroa dig.

Permalänk
Medlem

mitt evga gtx970 är semipassivt och med dess egna inställning så startar inte fläktarna förns vid 60c och är således knäpptyst. dock har jag gjort en egen fläktkurva på mini 300 rpm under 50c bara för att få lite extra luftflöde, hör vid denna hastighet inte fläkten. tempen beror också på skärmens upplösning, körde förut full hd skärm och tempen på kortet låg på ca 34c vid surf och idle, nu med 4k skärm så ligger tempen runt 40-41c så upplösningen verkar påverka endel. kör cpu fläkten på ca 400rpm och tre chassifläktar på 600 rpm och det är tyst och kallt i burken (cpu 26-30c idle/surf). nätagget är också semipassivt och är knäpptyst tills burken kör full belastning.

så om du är nöjd i övrigt så rekomenderar jag evga gtx970 sc acx2.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Alla ASUS DirectCu-modeller skall köra passiv kylning vid låg belastning som jag förstått det.
På min gamla 670 så fanns t.o.m en klisterlapp om att man inte skall tro att det var trasigt om fläktarna stod still.

/Sploofy

Permalänk
Avstängd

Tack för alla tips.

Som sagt jag har testat det mesta som finns ute idag och semipassiva grafikkort blir 40-50 grader vid slösurfande. Detta medför att cpun etc. blir varmare och då måste jag höja fläkthastigheten på dem.

Det konstiga var att fläktarna inte gick att styra på de andra grafikkorten. Vill du ha fläktarna igång hela tiden då är det minsta 50-60% i hastighet. Tydligen så fungerar det på EVGAs modeller att sätta fläktarna i 200 rpm vilket kommer lösa problemet

Permalänk

@nerko8:

Det låter lite märkligt. När mitt grafikkort stänger av sina fläktar så påverkas inte temperaturen på min CPU, inte så att det skulle märkas i alla fall. Jag kör en Thermalright True Black med 120-fläkt på lägsta möjligt. Har två 120-fläktar som insug och en 120 ut. Vid surfande ligger cpu på ca 35 grader.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

Tack för alla tips.

Som sagt jag har testat det mesta som finns ute idag och semipassiva grafikkort blir 40-50 grader vid slösurfande. Detta medför att cpun etc. blir varmare och då måste jag höja fläkthastigheten på dem.

Det konstiga var att fläktarna inte gick att styra på de andra grafikkorten. Vill du ha fläktarna igång hela tiden då är det minsta 50-60% i hastighet. Tydligen så fungerar det på EVGAs modeller att sätta fläktarna i 200 rpm vilket kommer lösa problemet

Tänk på att du ej kommer påverka CPUns temperatur bara för att GPUn är kallare om det är samma kärna (samma effektförbrukning). Det enda det handlar om är hur mycket värme som kortet avger, ej hur varmt det är!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Tänk på att du ej kommer påverka CPUns temperatur bara för att GPUn är kallare om det är samma kärna (samma effektförbrukning). Det enda det handlar om är hur mycket värme som kortet avger, ej hur varmt det är!

SJälvklart, det jag menade var just att gpun avger värme --> lådan blir varmare --> cpun blir varmare.

Köra grafikkortet i 200 rpm kommer innebär att gpun tempen blir ca 30-35 grader vilket är acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

SJälvklart, det jag menade var just att gpun avger värme --> lådan blir varmare --> cpun blir varmare.

Köra grafikkortet i 200 rpm kommer innebär att gpun tempen blir ca 30-35 grader vilket är acceptabelt.

Vad för kylare på cpu:n?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om det inte ska vara varmt så skulle jag inte välja AMD till en början, deras är mycket mer strömkrävande och varmare. Jag har varit en AMD snubbe länge på grafikkort men har nu besviken på Fuji gått över till Nvidia och min rekommendation om du vill ha ett svalt kort är utan tvekan GTX 970. Galet svalt kort, jag kör dom i SLI och min rigg är tystare än vad mitt single R9 290X va