Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

För referens betalade jag precis 322 kr i tull och moms avgifter för mitt M1 v4. Om någon annan funderar på att skaffa ett.

Hur mycket blev totalkostnaden?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Valde att betala med paypal, så jag är lite osäker på just deras valutakurs, men mellan 2200-2300 kr totalt inklusive frakt, moms, och tull.

Edit: Det är verkligen värt pengarna! Ett grymt chassi som bara skriver kvalité! Ångrar det inte en sekund, även om det är mycket pengar för "bara" ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Valde att betala med paypal, så jag är lite osäker på just deras valutakurs, men mellan 2200-2300 kr totalt inklusive frakt, moms, och tull.

Samma här.

Permalänk

Ni som köpt ett, kör ni med eller utan CD-slot? Funderar själv på vilken som är bäst - man använder ju CD / DVD / Blueray extremt sällan, men samtidigt är det väldigt bra att ha dom få gånger man får en skiva med drivrutiner eller whatever. Jag är osäker på om jag ska skippa det helt eller inte, men samtidigt är sloten väldigt anonym och tar ingen extra plats el så, så att skippa möjligheten till skivläsare bara för att slippa ett kosmetiskt "streck" kanske inte heller är värt det. Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Ni som köpt ett, kör ni med eller utan CD-slot? Funderar själv på vilken som är bäst - man använder ju CD / DVD / Blueray extremt sällan, men samtidigt är det väldigt bra att ha dom få gånger man får en skiva med drivrutiner eller whatever. Jag är osäker på om jag ska skippa det helt eller inte, men samtidigt är sloten väldigt anonym och tar ingen extra plats el så, så att skippa möjligheten till skivläsare bara för att slippa ett kosmetiskt "streck" kanske inte heller är värt det. Tankar?

Du tappar ju den bästa SSD-platsen genom att ha en odd. Personligen har jag (väldigt dammig) usb-cd-läsare i en hylla att plocka fram om det skulle knipa(vilket det aldrig gör).

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så brukar optiska läsare som har en slot istället för en lucka tendera att damma igen och gå sönder inom ett år.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

@stingray454

Jag har knappt sett några slot-loading DVD/blue-ray läsare till salu. Den som fanns kostade över 1000 kr som jag såg. Kändes inte värt det nånstans.

Köp i så fall en extern och ta fram den när den behövs. Jag har inte använt en cd-skiva/dvd i datorn på 5-6 år. Så valde utan ODD slot.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Du tappar ju den bästa SSD-platsen genom att ha en odd. Personligen har jag (väldigt dammig) usb-cd-läsare i en hylla att plocka fram om det skulle knipa(vilket det aldrig gör).

Tack alla för feedback. Det är nog bäst att köra utan slot-in så man kan gömma SSD-diskarna på ett bra ställe.. Och jag har till och med en dammig USB-cd nånstans i en byrålåda som jag själv inte använt på nåt år eller tre, så det stämmer nog bra att det bara är onödigt. Utan slot it is

Permalänk
Medlem

Byggloggar och gallerier

Beställde en NCASE M1 v4 igår, ser fram emot mitt första datorbygge på 12 år!

Nu hoppas jag på lite gallerier och byggloggar från er som har fått era lådor nyligen.
Själv sitter jag i komponentpusslandet och planerar luftflöden.

Frågan är dock om man orkar vänta in några Z170 ITX eller köra Haswell alt. Broadwell. Ska ändå köpa alla komponenter nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Beställde en NCASE M1 v4 igår, ser fram emot mitt första datorbygge på 12 år!

Nu hoppas jag på lite gallerier och byggloggar från er som har fått era lådor nyligen.
Själv sitter jag i komponentpusslandet och planerar luftflöden.

Frågan är dock om man orkar vänta in några Z170 ITX eller köra Haswell alt. Broadwell. Ska ändå köpa alla komponenter nytt...

Det finns ju alltid stinger från evga som är itx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Det finns ju alltid stinger från evga som är itx

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, har kikat en del på det och det är onekligen intressant men gillar när det finns några fler att jämföra mellan. Vill gärna se några reviews på asus erbjudanden då jag gillar deras bios.

Permalänk
Hedersmedlem

**Tråd rensad i enlighet med §9*

Observera att all handel hör hemma i Marknaden.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på lön NÄSTA månad... Sen kommer jag förhoppningsvis med i klubben!

Såg dock nu att V4 verkar "utgå" 7e september. Någon som har någon aning om hur lång tid det brukar ta mellan de olika versionerna?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Jo, har kikat en del på det och det är onekligen intressant men gillar när det finns några fler att jämföra mellan. Vill gärna se några reviews på asus erbjudanden då jag gillar deras bios.

Det kommer komma flera olika från andra tillverkare för de har visat upp dem innan. De ända som inte visat itx är asus för skylake iaf

Permalänk
Avstängd

Mycket får plats i den

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Sitter och väntar på lön NÄSTA månad... Sen kommer jag förhoppningsvis med i klubben!

Såg dock nu att V4 verkar "utgå" 7e september. Någon som har någon aning om hur lång tid det brukar ta mellan de olika versionerna?

Står i deras FAQ: The period between production runs varies based on demand, but is typically one production run every 8 months.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gods_machine:

Står i deras FAQ: The period between production runs varies based on demand, but is typically one production run every 8 months.

Ah, blind idag tydligen... Tackar för svar! Då blir det kanske att gå till sparkontot då.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maevy:

Mycket får plats i den

... men det blir jävligt trångt!
Ser att du också har en windforce kylare... (Jag har en äldre GTX670 windforce i min Ncase v2)
Hade även du problem att fläktarna på kylaren tenderade att ta i bottenfläktarna?
... och drar även ditt grafikkort upp rejält i varv under belastning?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

... men det blir jävligt trångt!
Ser att du också har en windforce kylare... (Jag har en äldre GTX670 windforce i min Ncase v2)
Hade även du problem att fläktarna på kylaren tenderade att ta i bottenfläktarna?
... och drar även ditt grafikkort upp rejält i varv under belastning?

Har kört gtx 980 g1 och nu kör jag 970 windforce, varvar upp när ncase är stängd men tar man bort ena sidan är det ok.

Har dock bytt nedersta två fläktarna mot 1200 rpm slim fläktar och det är perfekt nu, ca max 1600 rpm när man kör gta 5.

Tror det blir fel tryck på luften när dom var så pass nära med vanliga 120mm (3-4mm glipa), meningen är att dom ska ta in färsk luft och inte kyla kortet direkt.

Permalänk

Har ni koll på om någon testat en Radeon 390 Fury X i ett ncase m1? Känns som att det borde gå att rymma med åtminstone en slim cpu-kylare, och i bästa fall med en sluten vattenkylare (typ H80i el motsvarande). Googlade lite och sett folk som diskuterat det, men ingen buildlog. Vore kul att se om nån lyckats få ihop en sån build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Har ni koll på om någon testat en Radeon 390 Fury X i ett ncase m1? Känns som att det borde gå att rymma med åtminstone en slim cpu-kylare, och i bästa fall med en sluten vattenkylare (typ H80i el motsvarande). Googlade lite och sett folk som diskuterat det, men ingen buildlog. Vore kul att se om nån lyckats få ihop en sån build.

Undrar du om det finns folk som kör med dubbla 120 AIO?
Isåntfall ja, det finns flera som har gjort det..

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041754480&postcount=1710...
Han har en corsair H75 + ett evga 980ti hybrid

Permalänk
Skrivet av Blk:

Undrar du om det finns folk som kör med dubbla 120 AIO?
Isåntfall ja, det finns flera som har gjort det..

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041754480&postcount=1710...
Han har en corsair H75 + ett evga 980ti hybrid

Grymt :). Undrade iofs mest ang 390 Fury X då den både är större än en standard AIO-kylfläns (har en klack på ena sidan) samt är ganska tjock. Jag tvivlar inte på att den ryms, men gissar att det blir lite knepigare att rymma än den du länkade. Tycker att det borde vara ett populärt val av grafikkort till det chassit, förvånad att man inte sett någon som testat än Jag kanske får bli den första

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Grymt :). Undrade iofs mest ang 390 Fury X då den både är större än en standard AIO-kylfläns (har en klack på ena sidan) samt är ganska tjock. Jag tvivlar inte på att den ryms, men gissar att det blir lite knepigare att rymma än den du länkade. Tycker att det borde vara ett populärt val av grafikkort till det chassit, förvånad att man inte sett någon som testat än Jag kanske får bli den första

Kan ju vara så att du blir tvingad att ha "klacken" nedåt eller uppåt för att det ska funka.
Finns ett par Asus kort som är för breda för att passa, men i övrigt så fungerar det mesta i grafikkortsväg.
Fury X är väl inte ett speciellt populärt kort överlag, är väl därför du inte hittar någon som kör det i ett M1.

PS. det heter bara Fury X, inte 390 Fury X.

Permalänk
Skrivet av Blk:

Kan ju vara så att du blir tvingad att ha "klacken" nedåt eller uppåt för att det ska funka.
Finns ett par Asus kort som är för breda för att passa, men i övrigt så fungerar det mesta i grafikkortsväg.
Fury X är väl inte ett speciellt populärt kort överlag, är väl därför du inte hittar någon som kör det i ett M1.

PS. det heter bara Fury X, inte 390 Fury X.

Ah, såklart gör det det.. Sorry, hjärnsläpp från min sida :).

Jo, var sugen på ett maffigt grafikkort i en ncase m1. Det är ju inte världens bästa luftflöde, så att ha både luftkyld cpu samt gpu blir nog rätt varmt / högljutt skulle jag tro. Har du rear exhaust får du nog rätt bra temp/flöde men å andra sidan brukar dom flesta såna kort leva om ganska bra. Jag var inne på att vattenkyla med en closed loop med gpu (eftermonterat vattenblock) + cpu, men det är ju helt klart enklare att köra med AIO-lösningar.. Då kändes Fury X som det bästa alternativet just nu.

Permalänk
Medlem

Så tycker ni att man kan köra ncase som main dator inom spelade och överklockning? eller kommer det att bli väldigt högt ljud och varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Så tycker ni att man kan köra ncase som main dator inom spelade och överklockning? eller kommer det att bli väldigt högt ljud och varmt?

Om du kan få in rätt kylning är det görligt, men det är inte helt enkelt.
En varm GPU med vanlig "öppen" GPU-kylare funkar inte speciellt bra enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du kan få in rätt kylning är det görligt, men det är inte helt enkelt.
En varm GPU med vanlig "öppen" GPU-kylare funkar inte speciellt bra enligt min erfarenhet.

Jag tänkte att ha fullt vatten kylt system det vill säga cpu och gpu tror inte ram kommer behöva det, har inte tänkt mer än så, men det borde väl kunna hålla ner graderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Jag tänkte att ha fullt vatten kylt system det vill säga cpu och gpu tror inte ram kommer behöva det, har inte tänkt mer än så, men det borde väl kunna hålla ner graderna

Absolut, bara du får in allting så

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Bara jag som är sugen på att göra som Tobbbe_ och kyla med ett element tillsammans med Ncase M1? http://www.sweclockers.com/galleri/13375-husradiator-till-vat...

Extern vattenkylning lär vara det enklaste. Även om jag mät och mät och mät och lyckats planera så att man får plats med 2 st 240-radiatorer med tunna 120mm fläktar på, t.ex Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12. Det kommer verkligen inte vara enkelt dock. Lättast hade varit att bara ha utanför lådan kopplat med snabbkopplingar.

Permalänk
Skrivet av anon179502:

Bara jag som är sugen på att göra som Tobbbe_ och kyla med ett element tillsammans med Ncase M1? http://www.sweclockers.com/galleri/13375-husradiator-till-vat...

Extern vattenkylning lär vara det enklaste. Även om jag mät och mät och mät och lyckats planera så att man får plats med 2 st 240-radiatorer med tunna 120mm fläktar på, t.ex Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12. Det kommer verkligen inte vara enkelt dock. Lättast hade varit att bara ha utanför lådan kopplat med snabbkopplingar.

Har klurat på det också, och det är sannerligen knivigt att rymma två radiatiorer - men det går. Det känns lite fult att lägga en utanför, själva meningen med chassit är ju att det ska vara litet och kompakt :).

Kika in den här buildlogen om du inte sett det, grymt vacker lösning: http://www.overclock.net/t/1537967/build-log-nctekm1-ncase-m1...