Laga XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem

Laga XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Ena fläkten på mitt grafikkort pajade nyligen och jag undrar om det är något som går att laga eller om det är mer värt att köpa ett nytt?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Kanske köpa en eftermarknadskylare?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Kanske köpa en eftermarknadskylare?

Jag har exakt likadant kort och passar på att ställa en följdfråga:

Vilken kylare skulle kunna passa till just detta kort? Letat runt lite, men hittar ingen info om detta kort skiljer sig från övriga hd7950, samt ifall det inte gör det; vilken/vilka kylare passar till hd7950?

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

@Mingol: Jag har ett Sådant kort som pajade. Blixten slog ned. Perfekt kylning till dig kanske om du är intresserad? Du kan få det mot fraktkostnad. Slipper du köpa nytt menar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaishero:

@Mingol: Jag har ett Sådant kort som pajade. Blixten slog ned. Perfekt kylning till dig kanske om du är intresserad? Du kan få det mot fraktkostnad. Slipper du köpa nytt menar jag

Är inte Mingol intresserad så är jag det! Bara att PMa

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Det är ditt @BoZzE: Såg att han var aktiv för många dagar sen och att tråden var gammal nu :=)

Permalänk

Verkar vara vanligt på dessa SKIT-kort. Mitt xfx 7970ghz gick sönder på samma sätt..

Jag klippte bort halva skalet och klämde in en intel-stockkylarfläkt, som för övrigt passade perfekt i nedsänkningen. Kopplade den gamla processorkylare i moderkortet och sen gick kortet att använda igen. Inte snyggt, men har inget fönster ändå

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Verkar vara vanligt på dessa SKIT-kort. Mitt xfx 7970ghz gick sönder på samma sätt..

Jag klippte bort halva skalet och klämde in en intel-stockkylarfläkt, som för övrigt passade perfekt i nedsänkningen. Kopplade den gamla processorkylare i moderkortet och sen gick kortet att använda igen. Inte snyggt, men har inget fönster ändå

Ja tyvärr verkar det inte vara bättre när det gäller XFX, fast de kan ju ha spottat upp sig ett par hack iofs.

Det måste ju finnas en anledning till att de numera inte får göra kort till nVidia. Det var väl för fem eller sex år sedan detta hände.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: De började göra amd kort och då valde nvidia att avsluta partnerskapet om jag inte minns helt fel

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av djnaden:

@Jalle64: De började göra amd kort och då valde nvidia att avsluta partnerskapet om jag inte minns helt fel

Ja, det var tydligen detta som var droppen, att de började med tillverkning av ATi-kort.

Dock verkar det varit en del problem med deras fläktar till grafikkorten, de verkar ge upp lite snabbare än en del andras, det syns iaf mer på forum än andra angående detta. Har ju ingen direkt statistik på det, så ta det med en stor nypa salt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en marknad för ersättningsfläktar för XFX kort?
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless