Permalänk
Medlem

AMD eller Nvidia?

Hej jag undrar vilket grafikkort man ska använda eller vilken typ av grafikkort. I det bygget jag funderar på att köpa har någon här på sweclockers valt ett kort med AMD. Jag kommer spela väldigt mycket på datorn och jag har hört att Nvidia är bättre för det. Har ni något förslag på ett grafikkort i samma prisklass eller lägre så är jag tacksam för förslag :).

Här är bygget
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8493166/2015-08-25

Permalänk

Jag hade valt ett AMD r9 380s 4GB version eller kanske 390?

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Byt nätagg för guds skull.

Permalänk
Medlem

Hämtar popcorn... du kommer få lika många åsikter som det finns trådsvarare. Jag själv föredrar det gröna laget, har bara bäst erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8488885/2015-09-17

med grafikkort från netonnet: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ska du köpa ett grafikkort se till att det har minst 4gb minne är mitt råd. Kostar kanske 2-300 extra men du slipper eventuella problem med att minnet tar slut innan prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag hade tagit ett Fractal Design integra eller ett g2 Nätagg!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Mellan 380 och 960 så tenderar ju 380 4GB vara det bättre köpet imo. Sedan varierar det väldigt mycket vad som lämpas bäst mellan person till person och prisklass till prisklass, finns inget "X är alltid bäst" för generellt spelande iaf. Om du inte vill sträcka dig till 3000kr+ så kommer strax 380X som kommer lägga sig fint i prestanda mellan 960/380 och 970/390, förhoppningsvis så får den ett bra pris också.

Sedan är rubriken för denna tråden dess egna död.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Inget fel på grafikkortet eller grafikkorts tillverkaren men tveksamt om det kan köra så många grafisk krävande spel i 144Hz, man skulle nog kunna flytta pengar från skärmen till GPUn om man vill ha bättre grafik på 60FPS istället.

Vilka spel siktar du på att köra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Handlar inte om AMD vs Nvidia, kör på det grafikkortet som presterar bäst i den budgeten du hade tänkt dig. Behöver inte vara krångligare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Inget fel på grafikkortet eller grafikkorts tillverkaren men tveksamt om det kan köra så många grafisk krävande spel i 144Hz, man skulle nog kunna flytta pengar från skärmen till GPUn om man vill ha bättre grafik på 60FPS istället.

Vilka spel siktar du på att köra?

Jag hade tänk köra cs, rust, eventuellt H1Z1 och ny kommande spel. Jag är inte bra med datorer eller delar så jag förstår inte det här med nätagg. Folk säger att det är så stor skillnad på 60 eller vad det nu är och 144Hz när jag ska spela fps spel men om jag inte kommer komma upp i 144fps är det väll ingen idé att ha en 144hz skärm om jag förstår det rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Inget fel på grafikkortet eller grafikkorts tillverkaren men tveksamt om det kan köra så många grafisk krävande spel i 144Hz, man skulle nog kunna flytta pengar från skärmen till GPUn om man vill ha bättre grafik på 60FPS istället.

Vilka spel siktar du på att köra?

Nej med just det kortet har extrema problem när minnet tar slut, vilket inte finns med 4GB varianten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mellan 380 och 960 så tenderar ju 380 4GB vara det bättre köpet imo. Sedan varierar det väldigt mycket vad som lämpas bäst mellan person till person och prisklass till prisklass, finns inget "X är alltid bäst" för generellt spelande iaf. Om du inte vill sträcka dig till 3000kr+ så kommer strax 380X som kommer lägga sig fint i prestanda mellan 960/380 och 970/390, förhoppningsvis så får den ett bra pris också.

Sedan är rubriken för denna tråden dess egna död.

Tack för svaret och ja rubriken är som den är men jag får iallafall svar . Jag är inte bra med delar när du säger 380, 980… så förstår jag inte riktigt, det är första "riktiga" datorn som jag kommer spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nej med just det kortet har extrema problem när minnet tar slut, vilket inte finns med 4GB varianten.

Okej men det fans flera 4GB varianter tror jag, dom gick från 1200-6000kr så jag vet inte riktigt vilket kort. Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

Okej men det fans flera 4GB varianter tror jag, dom gick från 1200-6000kr så jag vet inte riktigt vilket kort. Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är bra http://www.inet.se/produkt/5411442/sapphire-radeon-r9-380-nit...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

Okej men det fans flera 4GB varianter tror jag, dom gick från 1200-6000kr så jag vet inte riktigt vilket kort. Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Han menar att detta grafikkort från AMD har riktiga 4gb minne, och gtx 970 från NVIDIA Har bara 3,5gb effektivt minne då de har snålat ner på produktionen.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket. Kan du gissa hur många fps jag kommer få i till ex cs och vilka inställningar och kanske ett lite mer krävande spel. Tack i förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

Okej tack så mycket. Kan du gissa hur många fps jag kommer få i till ex cs och vilka inställningar och kanske ett lite mer krävande spel. Tack i förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Mer än nog? Gissar på 300FPS oavsett inställningar i FHD. (EDIT: FHD = Full High Definition, 1920x1080)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mer än nog? Gissar på 300FPS oavsett inställningar i FHD. (EDIT: FHD = Full High Definition, 1920x1080)

Okej tack så mycket. Tycker du att jag ska byta till Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB istället för den som jag hade i bygget högst upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

Okej tack så mycket. Tycker du att jag ska byta till Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB istället för den som jag hade i bygget högst upp

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det bör du göra

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det bör du göra

Okej tack så jätte mycket för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, 380 med 4GB.

Permalänk
Medlem

Jag är bara förvånad att tråden inte spårade 0.0

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet dom installerar "programet" för AMD och/eller programet för grafikkortet om man väljer att dom bygger åt mig? Ja jag vet att jag är värdelös på det här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

Är det någon som vet dom installerar "programet" för AMD och/eller programet för grafikkortet om man väljer att dom bygger åt mig? Ja jag vet att jag är värdelös på det här

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, dom kommer funktionstesta systemet så allting funkar som det ska.
http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato... Står där vad som ingår.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

@philipborg: Är det inte lättare att bara skriva 1080p ist?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Ja, dom kommer funktionstesta systemet så allting funkar som det ska.
http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato... Står där vad som ingår.

Okej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska jag ta Windows 8 eller 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

Ska jag ta Windows 8 eller 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som är billigast, eftersom du kan uppgradera till 10 gratis från 7/8/8.1 fram till slutet av juli nästa år.

Men om det inte skiljer mycket så rekommenderar jag 10 direkt för att slippa krångla med uppdateringar upch sånt.

Men 10 är ju trevligast att köra iaf, eftersom det är nyare med massa förbättringar i systemet samt har nya DirectX12 för kommande spel, oavsett vad folk tycker om utseendet mot äldre Windows.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

AMD Radeon eller Nvidia Geforce beror främst på vilken prisklass man tänkt hålla sig till
och även vilka spel man föredrar. Olika kort är lite olika bra på olika spel.
Det ena eller andra företaget är inte bara ”bäst”. Finns inget slutgiltigt.

Just nu är Titan X och 980 Ti i absoluta toppen, medan jag vill påstå att AMD:s 380 (4GB) och 390 och gissningsvis även kommande 380X är bättre/mer prisvärda än Nvidias motsvarigheter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian