Permalänk
Medlem

"Gamingstol" för max 2000 kr

Tjena SweClockers, jag har ett litet problem.

Jag ska införskaffa mig en ny datorstol men vet inte vilken. Gissningsvis antar jag att de flesta här tycker jag ska försöka hitta en begagnad modell av Kinnarps men tyvärr är jag mer ute efter en stol med "cool" design i likhet med exempelvis de flesta DXRacer- eller AKRacing-stolarna. Problemet är bara att min budget ligger på under 2000 kr och då faller ju de flesta av dessa stolar bort.

Funderar på någon av Arozzi-stolarna (mest Monza då jag tycker den är snyggast), Mission-stolarna från NetOnNet, kanske en AKRacing AK-6011 eller möjligtvis en Markus från IKEA även om jag inte tycker den är speciellt snygg jämfört med de andra. Ska jag köra på någon av dessa eller har ni några andra tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är nöjd med Markus, bra kvalitet och skön att sitta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cor3: imo spara en slant till och köp sedan en DXRacer. Varför tror du det inte finns några begagnade DCRacer? För alla är toknöjda och behåller dom!

Permalänk
Medlem

Fler tips uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en Ikea Markus och en Kinnarps 8000. Hatar båda som pesten

Arozzi ser ju ut som en typisk "fotölj" stol som jag personligen gillar mest.
En flerårig insutten Ikea verner sitter jag i nu som är skönare än alla dyra stolar jag provat.

DXracer har mer strikt sitt stil, men inte som markus, kinnarps.

För mig är tiltfunktion ett måste, jag avskyr att bara justera ryggen. Föredrar tilt alltid.
Och bred sits då jag ofta sitter med ena benet under andra, lr benen i kors osv.

Det är svårt att välja stol blint tyvärr.
Kolla typ hur du brukar sitta, kan det passa med stolen, hur vill du ha ryggen osv. Tilt/gungfunktion osv.

Så som jag sitter ex har jag svårt för DX stolarna pga kanten som går upp på sidorna, min fot blir helt mosad där. Föredrar platt sitt dyna.

Alla är olika

Av dom 3 ser Arozzi ut som bästa fit för mig ex, men det är ju bara enligt mina preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har en Ikea Markus och en Kinnarps 8000. Hatar båda som pesten

Arozzi ser ju ut som en typisk "fotölj" stol som jag personligen gillar mest.
En flerårig insutten Ikea verner sitter jag i nu som är skönare än alla dyra stolar jag provat.

DXracer har mer strikt sitt stil, men inte som markus, kinnarps.

För mig är tiltfunktion ett måste, jag avskyr att bara justera ryggen. Föredrar tilt alltid.
Och bred sits då jag ofta sitter med ena benet under andra, lr benen i kors osv.

Det är svårt att välja stol blint tyvärr.
Kolla typ hur du brukar sitta, kan det passa med stolen, hur vill du ha ryggen osv. Tilt/gungfunktion osv.

Så som jag sitter ex har jag svårt för DX stolarna pga kanten som går upp på sidorna, min fot blir helt mosad där. Föredrar platt sitt dyna.

Alla är olika

Av dom 3 ser Arozzi ut som bästa fit för mig ex, men det är ju bara enligt mina preferenser.

Låter lite som att det vore en fördel att provsitta i stolarna (DXRacer, Arozzi osv.) först, men frågan är vart? De säljs väl bara på internet, eller?

Permalänk
Medlem

DX stolarna kan man provsitta på MAXFPS, men det är en bra bit ifrån dig
Dom andra är ju på elgiganten, netonnet, webhallen. Men elgiganten o netonnet har jag aldrig sett några uppe o provsitta iaf.

Permalänk
Medlem

Jag beställde mig en Maxnomic efter att ha spenderat mina arbetstimmar i en sådan under Dreamhack Summer.
Kostar en hel del, men helt klart värt det! (18 timmars pass, pysslade med streaming)
Hade en markus från Ikea innan och den var helt okej, men det började kännas i ryggen efter ett tag.
Min nuvarande kan jag sitta nästan hur länge som helst i.
Kostar runt €300 dock så det är en bit över budget.

Måste beställas från tyskland, jag fick min levererad in i lägenheten efter ett par dagar
http://www.needforseat.de/eu_english/shop/casual-sport/index....

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Har använt en riktig "direktörs"-stol som jobbet skulle slänga i några års tid nu, högt ryggstöd och justerbar i alla riktningar. Dock har den börjar knarra en hel del vilket är rätt irriterande så kommer nog dumpa den i soprummet snart och införskaffa nåt från ikea istället.

Visa signatur

i9-10850K 3.60 GHz | Asus ROG STRIX Z490-F GAMING | Nvidia GeForce RTX 2080 Super OC 8GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 2x16GB | Samsung SSD 860 QVO 2TB | Samsung SSD 960 EVO 500GB M2 | Crucial MX500 500GB 2.5 | Corsair RM750X V2 | AOC 27G2SAE, HP Omen 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@cor3: imo spara en slant till och köp sedan en DXRacer. Varför tror du det inte finns några begagnade DCRacer? För alla är toknöjda och behåller dom!

Alternativet skulle kunna vara för att de är av så pissig kvalitet att de går sönder, och är osäljbara...
Ska dock erkänna att jag inte vet, men det ÄR ett alternativ.

Skrivet av JimmieSan:

För mig är tiltfunktion ett måste, jag avskyr att bara justera ryggen. Föredrar tilt alltid.
Och bred sits då jag ofta sitter med ena benet under andra, lr benen i kors osv.

Tilt, rygg-vinkel, sitsens placering i längd, och separat nackstöd. Bonus för justerbart svankstöd. (oftast en luftblåsa man pumpar, efter eget tycke. Man bör inte gå till överdrift, det är limmat i lager, blåser man upp den för mycket släpper gärna skumgummit från "ryggen" så att säga.)

Skrivet av Raytracer:

Har använt en riktig "direktörs"-stol som jobbet skulle slänga i några års tid nu, högt ryggstöd och justerbar i alla riktningar. Dock har den börjar knarra en hel del vilket är rätt irriterande så kommer nog dumpa den i soprummet snart och införskaffa nåt från ikea istället.

Jag slängde min, köpte en av IKEAs lite finare, och slängde den efter 6 månader, och köpte en ny "direktörsstol". Steget mellan de olika kategorierna är helt enkelt för stort.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cor3:

Tjena SweClockers, jag har ett litet problem.

Jag ska införskaffa mig en ny datorstol men vet inte vilken. Gissningsvis antar jag att de flesta här tycker jag ska försöka hitta en begagnad modell av Kinnarps men tyvärr är jag mer ute efter en stol med "cool" design i likhet med exempelvis de flesta DXRacer- eller AKRacing-stolarna. Problemet är bara att min budget ligger på under 2000 kr och då faller ju de flesta av dessa stolar bort.

Funderar på någon av Arozzi-stolarna (mest Monza då jag tycker den är snyggast), Mission-stolarna från NetOnNet, kanske en AKRacing AK-6011 eller möjligtvis en Markus från IKEA även om jag inte tycker den är speciellt snygg jämfört med de andra. Ska jag köra på någon av dessa eller har ni några andra tips?

Tack på förhand!

Efter som komfort inte är ett krav

Jysk 400:-

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/basic/kontorsstol-nimtoft...

Den är inte bra, men ett par klistermärke på den så blir den "cool" om det var bara det du var ute efter. Du kan lägga 1600:- på pimpa stolen.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Sådanna som Markus har vi på jobbet, sköna faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@cor3: imo spara en slant till och köp sedan en DXRacer. Varför tror du det inte finns några begagnade DCRacer? För alla är toknöjda och behåller dom!

Skrivet av JimmieSan:

Har en Ikea Markus och en Kinnarps 8000. Hatar båda som pesten

Arozzi ser ju ut som en typisk "fotölj" stol som jag personligen gillar mest.
En flerårig insutten Ikea verner sitter jag i nu som är skönare än alla dyra stolar jag provat.

DXracer har mer strikt sitt stil, men inte som markus, kinnarps.

För mig är tiltfunktion ett måste, jag avskyr att bara justera ryggen. Föredrar tilt alltid.
Och bred sits då jag ofta sitter med ena benet under andra, lr benen i kors osv.

Det är svårt att välja stol blint tyvärr.
Kolla typ hur du brukar sitta, kan det passa med stolen, hur vill du ha ryggen osv. Tilt/gungfunktion osv.

Så som jag sitter ex har jag svårt för DX stolarna pga kanten som går upp på sidorna, min fot blir helt mosad där. Föredrar platt sitt dyna.

Alla är olika

Av dom 3 ser Arozzi ut som bästa fit för mig ex, men det är ju bara enligt mina preferenser.

Tycker ni jag gör rätt om jag höjer budgeten lite och köper en DXRacer trots allt? Och vilken modell i så fall? Funderar nämligen på att köpa en Formula FE08 då den verkar rätt populär. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera denna:

https://www.mio.se/produkt/race/25933556

Om du ha möjlighet, in i närmsta mio butik och testa den. Helt klart värd priset!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tänk på att formulan får du inte vara alltför storväxt för, jag är 173cm 74kg och det är precis precis lagom

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Skrivet av cor3:

Tycker ni jag gör rätt om jag höjer budgeten lite och köper en DXRacer trots allt? Och vilken modell i så fall? Funderar nämligen på att köpa en Formula FE08 då den verkar rätt populär. Tack på förhand!

Den ser visserligen riktigt grym ut, men finns det inte en risk att den börjar knarra eller gnissla efter ett tag, speciellt om man gungar fram och tillbaka med ryggstödet? Men det kanske bara är att smörja lite

Visa signatur

i9-10850K 3.60 GHz | Asus ROG STRIX Z490-F GAMING | Nvidia GeForce RTX 2080 Super OC 8GB | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 2x16GB | Samsung SSD 860 QVO 2TB | Samsung SSD 960 EVO 500GB M2 | Crucial MX500 500GB 2.5 | Corsair RM750X V2 | AOC 27G2SAE, HP Omen 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cor3:

Tycker ni jag gör rätt om jag höjer budgeten lite och köper en DXRacer trots allt? Och vilken modell i så fall? Funderar nämligen på att köpa en Formula FE08 då den verkar rätt populär. Tack på förhand!

Jag är 184 och köpte en Racing-series istället då den är längre i ryggstödet. Kostar 200kr mer och då får du med både nackkudde och svankstöd. Svankstödet är skönt att ha!

Brorsan har en med skinn, det är mjukt och behagligt skinn som inte blir svettigt, klibbigt och äckligt. Det andas typ.
Jag provade en med tyg och det är skönt det med. Det är en smaksak, och ärligt talat är båda fina och jag skulle ha svårt att välja även om jag har provat båda.

http://www.maxfps.se/racing-series/dxracer/racing-gaming-chai...

Permalänk
Medlem

http://www.dxracer.net/cat3_dxracer-chairs.html bara kolla olika modellerna där, står passande vikt, längd osv för varje modell.