Permalänk
Medlem

Barttop arcade - Bygglogg

Tjena Sweclockers!!

Efter enormt mycket velande och funderande har det äntligen blivit dags för mitt efterlängtade arkadbygge, det jag har tänkt göra är att fixa igång ett halvstort (19" 4:3 skärm) kabinett för 2 spelare med lämplig mjukvara/frontend.

Än så länge har jag dock endast hunnit få kontrollerkort samt knappar och har byggt in dessa i en kartong för att testa funktion samt layout på knapparna.

Hårdvaran som jag tror kommer användas är en gammal desktopklient från dell med en 3Ghz P4 samt 512Mb minne, jag har dock moddat den lite och slängt in 2Gb minne samt ett Geforce 520 som jag har haft liggandes ett bra tag.
Skippade den konfigurationen och bestämde mig för att ge mig in i Linux värld, beställde hem en Rasberrypi 2 att köra med istället, den kommer att använda sig av retropie. Jag hoppas jag får det att funka, första gången någonsin jag klämmer på Linux :/

Detta bygge är något som jag velat göra länge och kommer att slutföras! Dock kommer det inte vara ett supersnabbt bygge eftersom jag är Fembarnsfar och inte har så vansinnigt mycket tid att lägga på "onödigt trams" <--- frun

2015-07-27 01:11
Lite mer bilder

2015-09-07
mera bilder och nu har det även hänt en hel del!
* sågat till stommen
* monterat ihop sidor och stödreglar
* gjort ram till skärmen
* spacklat igen skruvhål samt förberett för målning
* målat första varvet

2015-09-08
ännu mera bilder och framsteg samt lite upprensning av gamla inaktuella bilder
* Målat på ett gäng fler varv med färg
* Klätt in knapppanelen med vinyl
* Målat skärmramen med samma färg som resten (den var redan svart men en helt annan struktur, bättre finish men passade ej ihop.)
* Börjat inpassning av baksida och topp, dock ej klart än.

2015-09-09
* tagit upp hålen i vinylen för knappar och joystickar
* fäst joystickar och knappar

2015-09-22
* monterat högtalare och förstärkare samt högtalarbräda
* monterat kontrollkorten till joystickarna samt lött om kablar till rätt längd
* monterat raspberry pi:n
* testkör systemet (ungarna lirar som galningar)
Det som är kvar att göra är att lådor till högtalarna, efter det klä in kabinettets baksida samt ovansida, i ovansidan tänker jag göra plats för ett tangentbord samt ev en mus(ifall jag bestämmer mig för att emulera lite mer avancerade Amiga/Atari/PC spel då det även finns dessa emulatorer i Retropie

2015-10-28
* monterat en USB-hub i övre högra hörnet för lätt åtkomst av portar för andra styrdon än de permanent monterade joystickarna.
* påbörjat inbyggnationen av överdelen, har dock bara hunnit med högtalarförstärkaren samt trafon till den.
* snyggat till på baksidan, fäst USB samt ljudkabel och ström till högtalarna.

Projektet går framåt, inte i den takt jag vill/had hoppats men i alla fall inte bakåt
Jag velar just nu om jag bara ska göra det så enkelt som möjligt och skruva igen baksidan, jag är dock inte direkt en vän av hela-lådan-täckt-av-skruvar-metoden vilket ni som tittat på mitt bygge kanske gissat, jag är faktiskt rätt stolt att det inte syns en enda skruv på utsidan

Alternativet som jag ser är att klä den i vinyl/tyg med jag vet inte helt hur jag ska fästa baksidan för samtidigt vill jag inte bara limma dit den då jag vill kunna ta bort den vid behov, klammerpistol har jag ju men tycker inte klammer är särskilt snyggt heller... ideer mottages gärna

Tills nästa gång, tjing bye!

Besök galleriet här

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk

Kul!

Det var en period jag gick runt och grubblade över ifall jag skulle påbörja ett liknande bygge men p.g.a. brist på plats (liten lgh) fick jag med ångest avstå.

Lycka till! Följes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Kul!

Det var en period jag gick runt och grubblade över ifall jag skulle påbörja ett liknande bygge men p.g.a. brist på plats (liten lgh) fick jag med ångest avstå.

Lycka till! Följes!

om du inte är så noge med material kan du säkert få det mesta bockat och klart hos vilken ventilationsfirma som helst (de jobbar ju med att tillverka plåtar till all möjliga konstiga tak och hus) han som gjorde fronten åt mig sa att han kunde göra hela låda om jag hade velat, nackdelen med plåt är ju att det är ju inte ngt mysigt material direkt =P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av Kel:

om du inte är så noge med material kan du säkert få det mesta bockat och klart hos vilken ventilationsfirma som helst (de jobbar ju med att tillverka plåtar till all möjliga konstiga tak och hus) han som gjorde fronten åt mig sa att han kunde göra hela låda om jag hade velat, nackdelen med plåt är ju att det är ju inte ngt mysigt material direkt =P

Syftade nu mer på att jag inte skulle ha plats med den i lägenheten, material och hantverk är ju bara skoj att trixa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Syftade nu mer på att jag inte skulle ha plats med den i lägenheten, material och hantverk är ju bara skoj att trixa med

Oki, jo då missförstod jag helt!

Så här i efterhand när jag jobbat en hel del på den så inser jag att jag hade kunnat göra den betydligt mindre och dessutom hopfällbar! Raspberryn och kontrollerkorten är ju inte direkt jättestora....
Nu planerade jag ju från början att sätta in pc hårdvara så storleken är ju efter det 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Har lagt upp lite fler bilder!

Bygget har verkligen gått framåt sista dagarna, mycket snabbare än jag hade väntat mig!

Har nu nästan gjort färdigt de yttre panelerna, den enda panel som jag inte gjort nånting åt i dagsläget är högtalarlådan/ljuslådans front (sektionen mellan "taket" och skärmkanten).

Kul att det i alla fall verkar vara ett par som är intresserade, jag hoppas jag kan bli färdig denna månaden men lovar inget

Mvh Kalle

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Häftigt bygge!

Törs man fråga om en ungefärlig kostnad & vart du köpte knapparna?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Jodå Jodå :)

Skrivet av Ramsam:

Häftigt bygge!

Törs man fråga om en ungefärlig kostnad & vart du köpte knapparna?

Jajjamensan
Knapparna är från Asien, en kille på Ebay brukar ha auktion jämt och ständigt på satser (två joyer + 20 knappar + 2 st usb kontrollerkort och all nödvändiga kablar!) spelar ingen roll vilken färg han har på själva auktionen, man kan välja mellan 7-8 färger tror jag det var och 2 olika storlekar på knapparna.
Dash-tech på Ebay

Totalum Sumummum
~ca 500-2000:- beroende på vilken nivå du vill lägga dig samt vad du har för grejjer liggandes, det går ju helt att skita i plåten och göra helt i trä och spara ett par hundra spänn (vilket jag skulle göra idag om jag gjorde om den, plåt är bängligt om man vill ta hål för 14 st knappar och ett snyggt hål för en 19" skärm...)

~300:- Knappar
inkl frakt från asien (beror på dollarn)

~400-600:-
Rasberry Pi 2 + Ev. Minneskort

~50-100:- Skärm 19"
Jag hade fått min men 50:- på loppis/ÅVM eller liknande, Retropie kan hantera 16:9 och 16:10 skärmar helt utan problem, jag tycker dock det ser "fel" ut.

0+:- Högtalare
det behövs ju inge märkvärdigt här, gamla datorhögtalare skulle räcka gott och väl Jag tog ju
förstärkaren från ett par små högtalare och själva högtalarelementen från ett par andra

~200:- plåtarbete
jag beställde ju paneler av en bekant, fick både fram, baksida och botten för 200:- kommer inte använda allt i slutändan, skulle inte lägga de pengarna om man vill bygga billigt, plåt är så mycket mera jobbigt än ett mjukt material typ trä, kräver också bättre verktyg på alla sätt.

0+:- trä
Här hade jag allt redan, det kan ju variera enormt beroende på hur "fint" grundmaterial du vill ha, jag använde ju helt vanlig 15mm skrotplyfa och spikläktbitar från grannens husbygge

400:- "kosmetika"
jag köpte en bit svart vinyl hos en lokal möbeltapetserare för 200:- den kommer även räcka till baksidan sänt kan du säkert hitta billigt i nån större kedja. Sen fint väggspackel och sprayfärg som jag hade liggandes. skulle tro att det är färg & skruv & sånt för kanske 200:-

Jag tycker att det varit riktigt roligt att bygga spelet och skulle gärna göra det igen, kan varmt rekommendera att du provar, det går ju att bygga ett sånt här sjukt simpelt om man vill, eller grymt avancerat om man vill. Själv tycker jag att jag gjorde front och knappanel onödigt avancerat och besvärligt, sen planerade jag ju först att sätta in en fulltor M-ATX i den och då hade jag ju behövt platsen, skulle jag göra om den nu hade den blivit iaf 10 cm lägre och även grundare. Man sparar en HEL DEL plats när man inte behöver ha nätagg eller processorkylare, det är ju 98,3%(minst =P ) luft i nedre delen.

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt bygge! Man kan ju inte bli annat än imponerad och sugen på att göra något liknande! Jag har själv testat retropie och tyckte att det var massa krångel med knappar för olika spel och så, men jag försökte med trådlösa PS3-kontroller. Dessa hittades inte alltid av pien utan man fick starta om och sånt. Hur funkar det för dig? Hittas alltid alla knappar och båda spelare? Tänker speciellt om barnen ska spela så ska allt gärna flyta på utan strul.

Testat att spela typ NES och andra emulatorer på en sån här konfig? Knapparna kanske blir lite udda, kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

@Foffi:

Tack! första "riktiga" scratch-bygget jag gjort kul att den gillas i alla fall Jag har tyvärr inte färdigtställt den 100% ännu, började jobba strax efter senaste uppdateringen och har inte riktigt haft möjlighet att ägna desto mer tid åt den på kvällarna, ungarna spelar dock på den varje dag! Jag trodde faktiskt att de skulle lessna rätt fort men definitivt inte!

Det fungrar helt otroligt bra! första gången jag startade pi:n fick jag byta USB port på kontrollerkorten eftersom P1 blev till höger och P2 till vänster gissar att Pi:n har någon slags ordning på sina USB portar då den aldrig har blandat ihop dem, jag var lite rädd för det när det är två identiska enheter, men helt klockrent!

Jag har inte haft några som helst problem med configar då jag hittade en fantastisk user på youtube som har otroligt bra guider till just retropie, dessutom separata guider för rätt många emulatorer!
Vilken version har du testat? 2.6:an var riktigt strulig med kontrollerna men nu har jag 3.0 och den är ett helt gäng lättare! (den kom i våras/somras nån gång)

Det lilla jag körde NES så gick det bra, man använder ju bara 2 knappar (+start&select) och joysticken. tyvärr har jag inte NES i den just nu, mittt minneskort blev på något vis korrupt, jag har ett nytt nu (+en backup...) men har än så länge endast laddat in NEO-GEO med ett par hundra ROM:ar på den
Sen går det ju åven att sätta in fler kontroller via pi:ns kvarvarande två USB portar, jag har satt in en USB hubb så jag har 3 st uttag i fronten vid behov, använder än så länge dessa endast till mus och tgb när det behövs, väldigt skönt att ha dem lättillgänligt

Sen använder jag ett terminalprogram så jag kan komma in på Pi:en via min ordinarie dator, skicka filer och rom:ar, ändra configs, o.s.v via nätverket, betydligt snabbare navigering/hantering så

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Äntligen uppdatering!! fast inte lika stor denna gång...

2015-10-28
* monterat en USB-hub i övre högra hörnet för lätt åtkomst av portar för andra styrdon än de permanent monterade joystickarna.
* påbörjat inbyggnationen av överdelen, har dock bara hunnit med högtalarförstärkaren samt trafon till den.
* snyggat till på baksidan, fäst USB samt ljudkabel och ström till högtalarna.

Projektet går framåt, inte i den takt jag vill/had hoppats men i alla fall inte bakåt
Jag velar just nu om jag bara ska göra det så enkelt som möjligt och skruva igen baksidan, jag är dock inte direkt en vän av hela-lådan-täckt-av-skruvar-metoden vilket ni som tittat på mitt bygge kanske gissat, jag är faktiskt rätt stolt att det inte syns en enda skruv på utsidan

Alternativet som jag ser är att klä den i vinyl/tyg med jag vet inte helt hur jag ska fästa baksidan för samtidigt vill jag inte bara limma dit den då jag vill kunna ta bort den vid behov, klammerpistol har jag ju men tycker inte klammer är särskilt snyggt heller... ideer mottages gärna

Tills nästa gång, tjing bye!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

@Foffi:

Tack! första "riktiga" scratch-bygget jag gjort kul att den gillas i alla fall Jag har tyvärr inte färdigtställt den 100% ännu, började jobba strax efter senaste uppdateringen och har inte riktigt haft möjlighet att ägna desto mer tid åt den på kvällarna, ungarna spelar dock på den varje dag! Jag trodde faktiskt att de skulle lessna rätt fort men definitivt inte!

Det fungrar helt otroligt bra! första gången jag startade pi:n fick jag byta USB port på kontrollerkorten eftersom P1 blev till höger och P2 till vänster gissar att Pi:n har någon slags ordning på sina USB portar då den aldrig har blandat ihop dem, jag var lite rädd för det när det är två identiska enheter, men helt klockrent!

Jag har inte haft några som helst problem med configar då jag hittade en fantastisk user på youtube som har otroligt bra guider till just retropie, dessutom separata guider för rätt många emulatorer!
Vilken version har du testat? 2.6:an var riktigt strulig med kontrollerna men nu har jag 3.0 och den är ett helt gäng lättare! (den kom i våras/somras nån gång)

Det lilla jag körde NES så gick det bra, man använder ju bara 2 knappar (+start&select) och joysticken. tyvärr har jag inte NES i den just nu, mittt minneskort blev på något vis korrupt, jag har ett nytt nu (+en backup...) men har än så länge endast laddat in NEO-GEO med ett par hundra ROM:ar på den
Sen går det ju åven att sätta in fler kontroller via pi:ns kvarvarande två USB portar, jag har satt in en USB hubb så jag har 3 st uttag i fronten vid behov, använder än så länge dessa endast till mus och tgb när det behövs, väldigt skönt att ha dem lättillgänligt

Sen använder jag ett terminalprogram så jag kan komma in på Pi:en via min ordinarie dator, skicka filer och rom:ar, ändra configs, o.s.v via nätverket, betydligt snabbare navigering/hantering så

Tror jag använde 2.6 faktiskt... Värt att göra ett försök till, kanske! Hade funderingar på att testa recalbox också. Men ska nog testa 3.0 först då

Vilken user på Youtube?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glömde visst...

Skrivet av Foffi:

Vilken user på Youtube?

Skickades från m.sweclockers.com

...att skriva in det, klockan var nog för sent!
TechTipsta på Youtube, riktigt duktig kille på att förklara även han som lärde mig koppla in Pi:n över nätverket

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

...att skriva in det, klockan var nog för sent!
TechTipsta på Youtube, riktigt duktig kille på att förklara även han som lärde mig koppla in Pi:n över nätverket

Misstänkte att det var han
Han är grym!

Fått inspiration, ska nog försöka återuppliva projektet, men det blir tv och ps3 kontroller för mig lite enklare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foffi:

Misstänkte att det var han
Han är grym!

Fått inspiration, ska nog försöka återuppliva projektet, men det blir tv och ps3 kontroller för mig lite enklare!

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm, han är riktigt enkel att lära sig av!

Jo, det blir ju just lite enklare! Det fixar man ju på ett par kvällar 😊

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...