Häva köp av Volkswagen Touareg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Med smådieslar menas i detta sammanhanget dieslar för personbilar. Ju mindre och billigare och snålare diesel, desto värre. Därav att VW fuskade. Mercedes behöver inte fuska, där finns pengarna på att göra det rätt.

Det finns pengar på VAG också,enorma summor,dom är ett av världens mest framgångsrika företag som pumpar ut modeller.
Hajarna vill ha mera pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Var inte detta man hade tänkt sig. Köpekontraktet fick jag bifogad som pdf men de allmänna villkoren är där små för att läsa. Så tänkte att jag hör med er så länge.

Om det är oläsbart så begär ut ett exemplar som är läsbart i pappersform eller en läsbar elektronisk kopia. Rätt säker på att de inte får ge ut villkor som inte går att läsa.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulltazar:

Det finns pengar på VAG också,enorma summor,dom är ett av världens mest framgångsrika företag som pumpar ut modeller.
Hajarna vill ha mera pengar.

Hur tjänade VAG dom pengarna? Bland annat genom att sälja dieslar som var billiga och snåla, till priset av höga utsläpp.

Det handlar inte om utvecklingskostnaden, VAG har resurser och kan slå ut det på långa serier, det handlar om hur aggressivt man vill agera för att slå sig in på den amerikanska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Med smådieslar menas i detta sammanhanget dieslar för personbilar. Ju mindre och billigare och snålare diesel, desto värre. Därav att det var VW som fuskade. Mercedes behöver inte fuska, där finns pengarna till att göra det rätt, någorlunda i alla fall.

Det finns en avvägning mellan att göra motorn ren och snål. Vill man ha bägge så kostar det pengar.

Håller med dig när det gäller just designen av diesel motorn. Man får välja mellan ren eller snål, båda kräver svindyra reningssystem och även då är det svårt med dessa nano partiklar.

Mercedes har fuskat. Titta på alla tidiga 2000 års Mercedes som mer eller mindre bodde på verkstäderna... de gick från en av de bästa och mest pålitliga bilen, till plastigt skräp på 5 år. Har tagit dem mycket tid och mycket pengar att jobba upp den kvalitén och förtroendet igen.

Idag är det Audi och VW som verkar göra detta "kvalitets-dyk" men kunderna är tydligen för inbitna för att inse det.

Permalänk
Medlem

Köp v70 classic. Galet mycket bil för pengarna och du gör några snubbar i gbg glada

OnT: Som jag ser det är det stora problemet inte just att de fuskat med kväveoxid utan om de fuskat på andra områden också. När man väl passerat den linjen så är det betydligt lättare att ta ännu fler kliv åt fel håll. Dessutom ser jag det som en princip fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Å andra sidan ligger USAs tester närmare verkliga förhållanden medan EUs är en ren pappersprodukt där någon inkompetens tjänsteman snutit fram en testcykel utan vetenskaplig förankring vilket gör att fusket redan är inbyggt i testen

Det är tvärtom. Testerna i EU är mera realistiska och inte så hårda, testerna i USA har mycket lägre gränsvärden men är också lättare att manipulera. Därav fusket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är tvärtom. Testerna i EU är mera realistiska och inte så hårda, testerna i USA är mycket hårdare men också lättare att manipulera. Därav fusket.

Jag tror inte du har sett hur testcykel ser ut, för så fall hade du inte påstått motsatsen. Har du möjlighet att hänvisa till din källa så jag kan granska de uppgifterna och jämföra på vilket sätt det skiljer sig från min data av nästa åtta år i provceller för diesel- och bensinmotorer?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Tänkte slänga in, verkar som det finns kunnit folk. Söker en ny bil till våren, vilka märken är OK idag? Länge sen jag kollade något. Sugen på Huyndai, Mazda, Skoda, Toyota, ett par år gamla tänkte jag som vanligt..

Slängde iväg sista bilen efter elfel, elfel, elfel - gick ej att stänga av - elfel, elfel, ja, det var en fransos...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror inte du har sett hur testcykel ser ut, för så fall hade du inte påstått motsatsen. Har du möjlighet att hänvisa till din källa så jag kan granska de uppgifterna och jämföra på vilket sätt det skiljer sig från min data av nästa åtta år i provceller för diesel- och bensinmotorer?

Sorry. Du behöver inte tro på mig om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

What? Du vet om att dagens bilar är gjorda av återvunna äldre bilar va? Man återvinner näst intill allt från en skrotad bil, se nedan som exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=Nn2ZjAMHKZg

För att inte tala om att en modern bil släpper ut extremt mycket mindre skadliga avgaser jämfört med äldre bilar.

Knappast alla bilar som tillverkas av återvunna material. Men helt klart bra att trenden går dit, säger inget annat. Nyare släpper ut mindre saker, ja. Men poängen kvarstår, en begagnad bil kräver fortfarande varken nytt eller återvunnet råmaterial alls. Den finns redan. Du har också transporter av den nya bilen innan den är på uppfarten osv osv. Många bäckar små. Kör man inte extremt mycket når ytterst få break-even för detta minskade utsläpp innan de vill köpa nytt igen.

Säger inte att det är fel att köpa ny bil, kommer nog själv göra det en vacker dag. Men att försöka välja bil efter hur "miljövänlig" den är är bara komiskt om man inte kör extremt mycket. Få kör så mycket att man någonsin gör miljön en tjänst genom att köpa en ny bil även om den släpper ut mindre än en äldre bil. Det är där problematiken ligger. Man måste inte köpa en 40år gammal bil utan katalysator direkt... Köper man en son har några få år på nacken är utsläppsminskningarna ytterst få och ingen ny bil behöver tillverkas alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sorry. Du behöver inte tro på mig om du inte vill.

Trodde inte du försökte cementera din egna uppfattning som fakta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trodde inte du försökte cementera din egna uppfattning som fakta.

Jag har ingen som helst egen uppfattning. Jag har total nollkoll på reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Knappast alla bilar som tillverkas av återvunna material. Men helt klart bra att trenden går dit, säger inget annat. Nyare släpper ut mindre saker, ja. Men poängen kvarstår, en begagnad bil kräver fortfarande varken nytt eller återvunnet råmaterial alls. Den finns redan. Du har också transporter av den nya bilen innan den är på uppfarten osv osv. Många bäckar små. Kör man inte extremt mycket når ytterst få break-even för detta minskade utsläpp innan de vill köpa nytt igen.

Säger inte att det är fel att köpa ny bil, kommer nog själv göra det en vacker dag. Men att försöka välja bil efter hur "miljövänlig" den är är bara komiskt om man inte kör extremt mycket. Få kör så mycket att man någonsin gör miljön en tjänst genom att köpa en ny bil även om den släpper ut mindre än en äldre bil. Det är där problematiken ligger. Man måste inte köpa en 40år gammal bil utan katalysator direkt... Köper man en son har några få år på nacken är utsläppsminskningarna ytterst få och ingen ny bil behöver tillverkas alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är billigare att köpa "scrap metal" än att köpa nyutvunnen så tror jag nog sannolikheten är rätt hög att mycket av det material som går åt till en bil är återvunnen material. Men jag kan ha fel.

Om vi slutar köpa nytillverkade bilar så kommer vårt bilbestånd till slut att se ut som det på Kuba. 50 år gamla bilar utan modern avgasrening o.s.v. som lagas och lagas och lagas eftersom det inte går att få tag på nya bilar, på grund av att biltillverkarna dragit ner på produktionen och kanske lanserar en ny modell per tio år. Det finns en anledning till att till och med extrempartiet MP vill att folk köper nya bilar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@casuaL:

Blir svårt att ge ett bra svar på din fråga när du inte anger vilken motor du har beställt bilen med!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Hur tjänade VAG dom pengarna? Bland annat genom att sälja dieslar som var billiga och snåla, till priset av höga utsläpp.

Det handlar inte om utvecklingskostnaden, VAG har resurser och kan slå ut det på långa serier, det handlar om hur aggressivt man vill agera för att slå sig in på den amerikanska marknaden.

Nu lever du i en fantasivärld, har du haft mer industrin att göra?.

Så du tror att VAG tjänar pengar på små diesel bilar och att det inte handlar om kostnader,om du visste hur mycket dom tjänar per bil och fortsätter att tjäna så länge bilen är i bruk.

Dom pumpar ut olika modeller som ser olika ut som får folkets habegär att vakna, 1-2 år så finns det en uppsjö med nya olika modeller men många har samma drivlina med små förändringar mestadels på elsidan med teknologi från Audi eftersom dom bilarna är försökskaniner.

Det handlar om utvecklingskostnaden, när man når en viss gräns av kostnad så drar man i handbromsen oavsett att dom vet om div brister, dom plockar bort div skydd,tunnare plaster,låter brister finnas kvar osv.

Säljer man miljontals bilar per år, och 500000 av dom får de klassiska stora felen som uppstått på flera olika modeller trots olika generationer under garantitiden så tar man den relativt lilla smällen istället för att åtgärda och utveckla mer hållbara modeller.

Vart bil industrin tjänar sina pengar är i reservdelsmarknaden, när bilen har nått sin livslängd vilket inte är mer än ca 10000mil enl VAG så ska man byta enl dom, man ska inte förvänta sig en felfri bil i flera år inte.
När bilen väl är skrotfärdig så har VAG tjänat in 3ggr vad bilen kostade som ny pga reservdelsindustrin, dom gör dessa val medvetet för att tjäna mer pengar.

Väljer man mekonomen osv sponsrar man inte VAG och dom förlorar pengar, varför tror du att tex Service böcker numera är digitala pga att du Måste lämna in bilen på en VAG verkstad. Om du inte lämnar in en VAG bil på en auktoriserar VAG verkstad så har du förbrukat din Garanti och Goodwill även om du bara har bytt oljan själv vid första servicen vilker är exakt vad man bara gör på första servicen.

Då säger vissa men VAG kan inte veta vilken olja du använder, helt rätt, men felet på min 6 månaders gamla bil är inte i motorn, mina bromsar har låst sig, men det spelar ingen roll, ingen stämpel = pengar i deras fick,ingen hjälp.

Spelar ingen roll vilket land vi pratar om, många nämner Amerika, men där den stora vinsten finns är inte i bara Amerika, där ska allt vara stor o pampigt med stora motorer, lycka till att sälja en Polo med en 3 cylindrig Diesel, Vinsten finns i alla länder, Asiatiska länderna har en otrolig stor köpkraft, Europa likaså och just där är VAG som störst.

VAG gick om Volvo i Sverige för något år sedan, och nu ligger dom relativt lika.

Deras design språk tilltalar folk, och eftersom folk bara tror att Audi, VW = Kvalitet så köper dom det utan att veta hur dom var,är,har blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Edit: Tycker inte man ska sponsra någon som avsiktligen har gått ut med felaktig information för egen vinning, speciellt inte när det påverkar miljön negativt (med sisådär 40x).

Du vet att de emissioner det var frågan om i detta fallet bryts ned naturligt inom några veckor eller max månader atmosfären va?

Detta betyder att eftersom det bara krävs en mjukvaru uppdatering kommer alla deras bilar vara fixade och inte släppa ut mer än stipulerat och vi kommer inte har någon långsiktig miljöpåverkan alls.

De skadliga effekterna av NOx utsläpp är lokala endast ( kan orsaka sjukdommar och marknära ozon ), så främsta problemen med det som hänt är företagets trovärdighet och ett eventuella lokala hälsoproblem.

Faktum är att dessa emissioner till och med motverkar växthuseffekten:
"NOx emissions also causes global cooling through the formation of OH groups that destroy methane molecules, countering the effect of greenhouse gases."

Alla som utallar sig om hur katastrofalt detta är för miljön och växthuseffekten överallt utan ha koll på fakta gör mig lite deppig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

What? Du vet om att dagens bilar är gjorda av återvunna äldre bilar va? Man återvinner näst intill allt från en skrotad bil, se nedan som exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=Nn2ZjAMHKZg

Nej, så är det inte. Det finns lagkrav inom EU att minst 85 viktprocent av bilar ska kunna återvinnas men man kan inte påstå att "dagens bilar är gjorda av återvunna äldre bilar", det finns helt enkelt inte den insynen i var alla underleverantörer får olika metaller ifrån även om en viss del av t.ex. aluminium kan antas vara återvunnen. Vad gäller plast handlar det vanligen om några procent återvunnen plast, i ett fåtal fall så mycket som ~25%, och resten nyproducerad plast.

Problemet med de återvinningsprocesser som används för bilar är att efter att man har plockat bort vätskor, däck, katalysator och batteri maler man ner det som är kvar till små bitar och det är då väldigt svårt, för att inte säga praktiskt (ekonomiskt) omöjligt att utvinna t.ex. sällsynta jordartsmetaller ur restprodukterna.

Så förutom en viss återvunnen andel av några metaller (t.ex. stål, aluminium, bly) och en liten andel återvunnen plast är det mesta i dagens bilar gjort av nyproducerade råvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du vet att de emissioner det var frågan om i detta fallet bryts ned naturligt inom några veckor eller max månader atmosfären va?

Detta betyder att eftersom det bara krävs en mjukvaru uppdatering kommer alla deras bilar vara fixade och inte släppa ut mer än stipulerat och vi kommer inte har någon långsiktig miljöpåverkan alls.

De skadliga effekterna av NOx utsläpp är lokala endast ( kan orsaka sjukdommar och marknära ozon ), så främsta problemen med det som hänt är företagets trovärdighet och ett eventuella lokala hälsoproblem.

Faktum är att dessa emissioner till och med motverkar växthuseffekten:
"NOx emissions also causes global cooling through the formation of OH groups that destroy methane molecules, countering the effect of greenhouse gases."

Alla som utallar sig om hur katastrofalt detta är för miljön och växthuseffekten överallt utan ha koll på fakta gör mig lite deppig.

Alla som negligerar och slätar över skadeverkningarna från gifterna i dieselavgaser,
och samtidigt anklagar andra att inte ha koll på fakta...

Det gör mig deppig.

http://www.theguardian.com/business/2015/sep/22/vw-scandal-ca...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du vet att de emissioner det var frågan om i detta fallet bryts ned naturligt inom några veckor eller max månader atmosfären va?

Detta betyder att eftersom det bara krävs en mjukvaru uppdatering kommer alla deras bilar vara fixade och inte släppa ut mer än stipulerat och vi kommer inte har någon långsiktig miljöpåverkan alls.

De skadliga effekterna av NOx utsläpp är lokala endast ( kan orsaka sjukdommar och marknära ozon ), så främsta problemen med det som hänt är företagets trovärdighet och ett eventuella lokala hälsoproblem.

Faktum är att dessa emissioner till och med motverkar växthuseffekten:
"NOx emissions also causes global cooling through the formation of OH groups that destroy methane molecules, countering the effect of greenhouse gases."

Alla som utallar sig om hur katastrofalt detta är för miljön och växthuseffekten överallt utan ha koll på fakta gör mig lite deppig.

NOx är inte speciellt trevligt över huvud taget och är ett stort problem i städer där det ger upphov till kemisk smog mm. Problemet med att köpa en VW nu är att när de återkallas och uppdateras kommer de att dra mer soppa för att hålla koll på NOx utsläppen. Det är ett rent helvete att minska både bränsleförbrukning och utsläpp av NOx, partiklar och CO (i fallet ottomotor) vilket troligtvis är anledningen till att de har gjort detta. När du kör bilen vanligt har den dragit mindre diesel (som kund märker av) på bekostnad av NOx utsläpp. Hade jag varit TS hade jag försökt häva köpet tills effekterna av VWs fix är kända. Var bränsleekonomin viktig för honom så kan ett stort argument att köpa den bilen vara borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tänkte slänga in, verkar som det finns kunnit folk. Söker en ny bil till våren, vilka märken är OK idag? Länge sen jag kollade något. Sugen på Huyndai, Mazda, Skoda, Toyota, ett par år gamla tänkte jag som vanligt..

Slängde iväg sista bilen efter elfel, elfel, elfel - gick ej att stänga av - elfel, elfel, ja, det var en fransos...

Jag själv är ordentligt inne på Mazda..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

Nu verkar det vara ganska många bilmärken som fifflar med värdena...

http://www.aftonbladet.se/bil/article21467855.ab

Funderar man på diesel ska man nog vänta ett tag för att se vad detta tar vägen.
Tänker andrahandsvärde kanske störtdyker, skatt ökar..

Var ju inte ens VW som var värst :S

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Dieselbil kommer jag aldrig äga i mitt liv om jag absolut inte måste. Detta var ju en trevlig nyhet så kanske fler väljer Bensin e85 eller el.

Skrivet av Lagerlöf:

Bilar som tillverkas nya nu ska inte vara drabbade av detta. Min kollega beställde en Golf för en månad sen, han mailade bara och frågade. Så gör det du också? Tror inte du är drabbad

Vem frågade han?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jOnÄTÄn:

Dieselbil kommer jag aldrig äga i mitt liv om jag absolut inte måste. Detta var ju en trevlig nyhet så kanske fler väljer Bensin e85 eller el.
Vem frågade han?

Vilka alternativ.

E85 drar mer diesel att producera än du förbrukar om du tankar diesel själv. Bensin producerar ~60% mer CO2 per körd mil än diesel. Elbilar håller betydligt kortare tid eftersom batteriet åldras och innehåller stora mängder miljöskadliga ämnen, för att inte tala om att de varken har räckvidden eller kan tankas snabbt. Bränsleceller ser bra ut... förutom att de exploderar ibland.

NOx är inte jättetrevligt och dieselbilar producerar NOx, men det enda egentliga alternativet är bensin och det är långt ifrån bra det heller. Vill ni vara miljövänliga, köp cykel och ta tåget. Annars får man svälja stoltheten och förstå att det inte finns något sådant som en miljövänlig bil.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

Vilka alternativ.

E85 drar mer diesel att producera än du förbrukar om du tankar diesel själv. Bensin producerar ~60% mer CO2 per körd mil än diesel. Elbilar håller betydligt kortare tid eftersom batteriet åldras och innehåller stora mängder miljöskadliga ämnen, för att inte tala om att de varken har räckvidden eller kan tankas snabbt. Bränsleceller ser bra ut... förutom att de exploderar ibland.

NOx är inte jättetrevligt och dieselbilar producerar NOx, men det enda egentliga alternativet är bensin och det är långt ifrån bra det heller.

Bränsleceller är körda. Det ser ok ut om du bara räknar på bilen, tittar du på hela energisystemet så är det helt kört. Erfarenheten från folk som skaffat sig elbilar att när man väl lärt sig var laddstationerna finns och hur systemet fungerar, så släpper räckviddsångesten.

Det är elbilar det kommer att bli. Ta en tur ut till Teslas närmaste butik. Där ser du framtiden. Här är en kul länk:

http://fortune.com/2015/09/22/apple-car-analysts/

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Vilka alternativ.

E85 drar mer diesel att producera än du förbrukar om du tankar diesel själv. Bensin producerar ~60% mer CO2 per körd mil än diesel. Elbilar håller betydligt kortare tid eftersom batteriet åldras och innehåller stora mängder miljöskadliga ämnen, för att inte tala om att de varken har räckvidden eller kan tankas snabbt. Bränsleceller ser bra ut... förutom att de exploderar ibland.

NOx är inte jättetrevligt och dieselbilar producerar NOx, men det enda egentliga alternativet är bensin och det är långt ifrån bra det heller. Vill ni vara miljövänliga, köp cykel och ta tåget. Annars får man svälja stoltheten och förstå att det inte finns något sådant som en miljövänlig bil.

Har aldrig kört en bil med dieselmotor som varit rolig, sen väsnas och skakar skiten jävligt mycket komforten förstörs. Dom ger även sämre värme på vintern har jag hört.
I traktorer,lastbilar osv där kan jag förstå att det behövs.

Frankrike vill ju bli av med dieslar eftersom deras luft är värdelös i dagsläget och de har en väldigt hög andel Dieselbilar, det är ju inget som har i Sverige att göra.

Jag kommer skaffa elbil så fort de kommer ner i priser som vanliga bilar ligger på idag. Och klarar minst 20 mil på en laddning. Och har motsvarande minst 150hk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer aldrig mer att köpa en bil med förbränningsmotor. En skitig oljebrännare finns inte på kartan. Så här skall det se ut:

https://www.youtube.com/watch?v=LpaLgF1uLB8

Lägg märke till hur tyst bilen är. En bekant körde ner till Grekland och tillbaka, laddade gratis på Teslas egna laddstationer hela vägen. Resan kostade inte ett öre i bränsle.

Permalänk
Medlem

Det här är nog början på slutet för dieselmotorns storhetstid i personbilar. Politikerna kommer skärpa upp kraven och testmetoderna såpass att den blir för dyr att tillverka, samtidigt som dagens fördelar bleknar.

@Bulltazar
Om man ändå ska ha en VW så är väl en fabriksny Golf SC 1.2 TSI -16 inte helt fel? Beställde nämligen en sådan igår med bra rabatt. Bensin, kamrem, manuell etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

[...] Var bränsleekonomin viktig för honom så kan ett stort argument att köpa den bilen vara borta.

Man köper knappast en stor SUV för att man värnar om bränsleförbrukningen...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Har aldrig kört en bil med dieselmotor som varit rolig, sen väsnas och skakar skiten jävligt mycket komforten förstörs. Dom ger även sämre värme på vintern har jag hört. [...]

Jag har åkt rätt mycket i både Volvo S60 D5 och BMW 520d, bägge två är så långt från gamla stånkande sugdieselmotorer du kan komma. Det tog rätt lång tid innan jag insåg att kollegans S60 var en diesel, på tomgång är den lika tyst som en bensinare. Tysta, bra vrid och snåla som tusan, en annan kollega körde regelmässigt sin 520d snålare än vad jag kör vår Kia Cee'd CRDI.

Skrivet av Krafo:

Om man ändå ska ha en VW så är väl en fabriksny Golf SC 1.2 TSI -16 inte helt fel? Beställde nämligen en sådan igår med bra rabatt. Bensin, kamrem, manuell etc

Den verkar riktigt fin, jag var och tittade på dem för ett tag sedan. Det slutade dock med en Polo 1,2 TSI för vår del då vi ville ha en lite mindre bil men frågan är om det inte blir en Golf-kombi när vi tröttnat på vår Kia.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi ska tala om egen erfarenhet så har jag allt från kunder på jobb vars spitter nya Touareg var inne på verkstad 3 gånger första året. Med självrisk kostnader och nya fel och problem varje gång.

En annan kunds nya Audi, leasing bil via företaget höll 400 mil.... sen total rasa motorn. Inget skämt, han blev stående uppe i Helsingborg med den vid en på fart för den totalt dog. Audi hade special tekniker tittande på den, och lappa ihop den. Än har bara en annan sak gått sönder på den sedan dess. Också första året...

Morsan hade en golf för ett tag sedan, och den fick också underkänt på besiktningen på bla styrleder och lite annat. Samtidigt så flög min 12 år gamla Toyota Corolla genom sin besiktning, varje gång.

Så du behöver nog läsa upp lite. De är inte de kanon bra bilar som de en gång var. De är omsprungna av en hel del andra tillverkare både på teknik och kvalité. Men jag tror fortfarande inte de är de sämsta... dock är de rätt långt ner på den listan.

@stimpen Det är faktiskt så att Diesel i ren allmänhet är väldigt skitiga. De gamla sotar som F, de nya genererar en massa nano partiklar som är värre.

Det krävs avancerade, dyra reningsverk för att tex lastbilar mm ska kunna köra "rent". När alla nano partiklar och NOx värden påverkar tex stadskärnorna extremt kraftigt. Frågan är mer hur lång tid det tar innan man både tvångskattar dem högre eller tom förbjuder dem i stan. Detta fifflet av VW lär definitivt skynda på dessa processer.
http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2008/March/04030802.as...
https://www.toxicology.org/groups/ss/Nano/docs/Hesterberg11.p...

Du kan läsa och söka vidare på det om du vill. Men kom inte och påstå att de är "rena". De är nog de farligaste fordonen vi har...

behöver inte läsa på tro mig !
har jobbar i bilbranschen tillräckligt länge för att kunna skilja äpplen och päron utan att gå in på fabrikat ...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Jag har åkt rätt mycket i både Volvo S60 D5 och BMW 520d, bägge två är så långt från gamla stånkande sugdieselmotorer du kan komma. Det tog rätt lång tid innan jag insåg att kollegans S60 var en diesel, på tomgång är den lika tyst som en bensinare. Tysta, bra vrid och snåla som tusan, en annan kollega körde regelmässigt sin 520d snålare än vad jag kör vår Kia Cee'd CRDI.

BMW 52något D 2008 (kanske ett halvår gammal vid tillfället) Skakade så det syndes på växelspaken och Passat alltrack årsmodell 2012 eller 13 var inte imponerad där heller. Volvo har jag faktiskt aldrig åkt i en som det suttit en Diesel i. Sen vet jag att jag läst ett test. Där de kikade på ekonomin i Dieselbil, då jämfördes en V60 D3 mot t3 och D3 blev ekonomisk först vid 3500 mil eller mer per år. Så krävs rätt mycket innan det är ekonomiskt om man ska lita på det testet. (Var på aftonbladet för kanske ett halvår sedan)
Sen är det ju inte så viktigt hur tysta de är på tomgång jag spenderar i alla fall den mesta tiden på 90 väg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb