Permalänk

Dator för musikproduktion

Hej, det är dags att uppgradera datorn i studion.

Eftersom jag använder många pluggar samtidigt och hanterar stora .wav filer på datorn så är jag i behov av både bra processor, minne och stora & snabba diskar.

Jag har funderat på att köpa 2 st 3TB diskar som jag kommer köra som RAID 0 för prestanda.
Och en SSD 256GB där jag kör operativsystem eller möjligtvis Pro Tools som hanterar .wav filerna.
Men jag antar att jag skulle få bättre prestanda genom att placera mina filer på 2 delade HDD istället för min SSD?

För att ge ett exempel, jag kollade filerna i mitt senaste projekt (efter att jag hade gjort en consolidate/bounce på alla filer) och då var projektmappen inför mix på 3.46 GB (33 spår) vilket är ganska mycket att läsa från disken samtidigt, och då är detta ändå inte ett av mina största projekt. När det sedan ska mixas kommer jag att slänga på pluggar på varje kanal, kompressor, EQ, Reverb mm.
Det kanske förklarar lite varför jag är i behov av en stark dator.

Vilken processor är mest prisvärd idag? Jag kikade på Intel 2011-3 och den är ganska dyr i jämförelse med dom andra, även om den har 6 kärnor istället för 4. Det kanske räcker med en i7 1150 om jag trycker in tillräckligt med RAM?

Jag tänkte köra på 32GB RAM om moderkortet stödjer det. Vilka hastigheter på minnet borde jag ha?

Generellt vill jag få en grymt bra dator, men jag vill (precis som alla andra) att priset inte ska sticka iväg allt för mycket.

Det jag behöver är alltså:

HDD
SSD
MB
CPU(+kylning)
PSU
Chassi (Jag har redan ett ASUS Radeon R9 280 som jag kommer att trycka in. Så GPU-platsen måste vara över 29cm)

Vore tacksam för era tips!

Permalänk
Medlem

Ungefär vilken budget har du tänkt?

Om filerna kan få plats på SSDn under tiden du gör musiken så är det snabbare, så kan du flytta över dem efteråt.
Vad jag vet om musikproduktion så är det viktigare att du har RAM än att det är snabbt, så antar att 1600/2133 MHz blir bra (beroende på om det är DDR3/DDR4).

Permalänk
Avstängd

Att hårddiskarna ska vara snabba har absolut ingen betydelse, inte heller att använda en Intel 2011-3, det enda du behöver tänka på är att ha tillräckligt med RAM, för en speldator är 8GB RAM bra, men ska du hålla på med musikproduktion så öka det till 16GB alt. kika på en Mac och kör Apple's musikprogram Logic Pro X (används av majoriteten av musikproducenterna/studios idag), underbart program att jobba i och kostar inte mycket heller, 1 895 kr (mer än hälften så dyrt som Cubase och dubbelt så bra).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson
Kommer du att överklocka? Ja/*Nej/Kanske
*Det är väldigt enkelt att göra en mindre överklockning, man följer helt enkelt steg för steg på youtube.

Jag antar att du vill ha så tyst dator som möjligt? Är det värt några hundralappar extra för detta eller vill du att man prispressar så mkt som möjligt? (Oavsett vad man väljer idag +/- så är den relativt tyst, men för supertyst betalar man extra för)

Permalänk

Budgeten får ju styras lite efter vilka delar som behövs för att kunna åstadkomma ett smidigt arbetsflöde.

Jag har funderat på en Mac, men dels känns det som att man får mer prestanda i en PC för samma pengar och så är jag så van vid Pro Tools nu eftersom jag har jobbat med det sedan 2007. Att sadla om till OSX medför ju också vissa kostnader vad gäller mjukvara när jag redan investerat i PC. Men Logic känns absolut som ett alternativ, kanske i framtiden.

Jag har inte haft några planer på att överklocka, köper jag en tillräckligt bra dator så lär väl inte det behövas?

Och jag har inte gått i några tankar om att köra vattenkylning, jag vet inte vad det finns för andra tysta alternativ.
Visst kan jag vara beredd att lägga ut några hundralappar extra när jag ändå ska köpa en dator som förhoppningsvis kommer att funka i några år framöver. Då är det ju bara dumt att snåla och ligga inne med några hundralappar för en sån förbättring.

Så ni rekommenderar att prioritera minne framför lagringsdiskar?
Just nu har jag 12GB minne och en SSD-disk och en HDD och en extern USB 3.0 lagringsdisk inpluggad på ett 2.0-uttag, och det går väldigt tungt med mina projekt.

Så du menar att datorn läser filer snabbare från en SSD istället för två HDD under RAID-0?

DDR3 är kompatibelt med 1150 och DDR4 med 2011-3 eller?

Efter era svar så är min tanke då att hålla mig till 1150 för att hålla kostnaden nere, 32GB DDR3 (Är det 2400MHz jag ska ha?) och två SSD-diskar (en för OS och en för mina audiofiler) och en HDD 3TB för lagring. Låter detta rimligt?
Min magkänsla säger ändå att jag borde lägga mer fokus på diskarna, med tanke på hur stora mina audiofiler är, men jag har säkert fel där då om jag tolkar era svar rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter sunt, kör på en i7a (socket 1150), 32gb ram (du kan ta 1600Mhz om du inte ska överklocka), och SSD enheter. Försök lägga lite pengar på att få datorn tyst, köp en skysst kylare till processorn och snåla inte på nätagget. Fractal Design's Define är ju dämpad från start och lagom mysig att bygga i (ditt grafikkort går nog in).

Lycka till med bygget!

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Budgeten får ju styras lite efter vilka delar som behövs för att kunna åstadkomma ett smidigt arbetsflöde.

Jag har funderat på en Mac, men dels känns det som att man får mer prestanda i en PC för samma pengar och så är jag så van vid Pro Tools nu eftersom jag har jobbat med det sedan 2007. Att sadla om till OSX medför ju också vissa kostnader vad gäller mjukvara när jag redan investerat i PC. Men Logic känns absolut som ett alternativ, kanske i framtiden.

Jag har inte haft några planer på att överklocka, köper jag en tillräckligt bra dator så lär väl inte det behövas?

Och jag har inte gått i några tankar om att köra vattenkylning, jag vet inte vad det finns för andra tysta alternativ.
Visst kan jag vara beredd att lägga ut några hundralappar extra när jag ändå ska köpa en dator som förhoppningsvis kommer att funka i några år framöver. Då är det ju bara dumt att snåla och ligga inne med några hundralappar för en sån förbättring.

Så ni rekommenderar att prioritera minne framför lagringsdiskar?
Just nu har jag 12GB minne och en SSD-disk och en HDD och en extern USB 3.0 lagringsdisk inpluggad på ett 2.0-uttag, och det går väldigt tungt med mina projekt.

Så du menar att datorn läser filer snabbare från en SSD istället för två HDD under RAID-0?

DDR3 är kompatibelt med 1150 och DDR4 med 2011-3 eller?

Efter era svar så är min tanke då att hålla mig till 1150 för att hålla kostnaden nere, 32GB DDR3 (Är det 2400MHz jag ska ha?) och två SSD-diskar (en för OS och en för mina audiofiler) och en HDD 3TB för lagring. Låter detta rimligt?
Min magkänsla säger ändå att jag borde lägga mer fokus på diskarna, med tanke på hur stora mina audiofiler är, men jag har säkert fel där då om jag tolkar era svar rätt.

PRO TIP: citera eller svara på inlägg så får författarna en notis.

Det räcker nog med en ~256 SSD för OS, ljudprogram och ljudfiler, 2T HDD är rimligt att ha som "allt annat lagring". En SSD är snabbare och framförallt mer pålitligt än 2 HDD i RAID 0.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag har funderat på att köpa 2 st 3TB diskar som jag kommer köra som RAID 0 för prestanda.
Och en SSD 256GB där jag kör operativsystem eller möjligtvis Pro Tools som hanterar .wav filerna.
Men jag antar att jag skulle få bättre prestanda genom att placera mina filer på 2 delade HDD istället för min SSD?

Om du tänker ut ett realistiskt användningsscenario så hade jag helt klart satsat på en 500GB SSD istället för mekaniska diskar, om du klarar dig på det.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem

@RobinJacobsson *Bumpinlägg raderade*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av RobinJacobsson:

Ingen som har något att rekommendera?

Någon som har något att kommentera på mitt senaste inlägg?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Ok, tack för att du inte låste tråden!

Skrivet av utsatt_unge496:

PRO TIP: citera eller svara på inlägg så får författarna en notis.

Det räcker nog med en ~256 SSD för OS, ljudprogram och ljudfiler, 2T HDD är rimligt att ha som "allt annat lagring". En SSD är snabbare och framförallt mer pålitligt än 2 HDD i RAID 0.

Okej, jag hade gissat att det var tvärtom, att två HDD i RAID-0 skulle vara snabbare än en SSD. Men då vet jag, då byter jag ut HDD mot en SSD och kör 2 SSD istället tror jag, en för OS och pluggar/program, och en för audiofilerna. Så har jag delat upp belastningen ganska jämnt tror jag!

Skrivet av simonw:

Om du tänker ut ett realistiskt användningsscenario så hade jag helt klart satsat på en 500GB SSD istället för mekaniska diskar, om du klarar dig på det.

Problemet är egentligen att jag behöver flera TB eftersom projekten tar sånt satans utrymme. Men jag siktar nog in mig på 2 SSD's istället.

Här är min kundvagn, hur tycker ni att den ser ut? Jag har inte bytt diskar här dock.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8543592/inet-2015-09-23

Permalänk
Skrivet av RobinJacobsson:

Ok, tack för att du inte låste tråden!

Okej, jag hade gissat att det var tvärtom, att två HDD i RAID-0 skulle vara snabbare än en SSD. Men då vet jag, då byter jag ut HDD mot en SSD och kör 2 SSD istället tror jag, en för OS och pluggar/program, och en för audiofilerna. Så har jag delat upp belastningen ganska jämnt tror jag!

Problemet är egentligen att jag behöver flera TB eftersom projekten tar sånt satans utrymme. Men jag siktar nog in mig på 2 SSD's istället.

Här är min kundvagn, hur tycker ni att den ser ut? Jag har inte bytt diskar här dock.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8543592/inet-2015-09-23

Kolla på dessa minnen istället, ganska exakt lika bra men betydligt billigare. Du behöver inte 750W till den där riggen heller men jag vågar inte föreslå något specifikt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

Behöver också ny musikdator! Ni vill inte posta en lista med komponenter från inet? så kan jag låna tråden lite

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

Kolla på dessa minnen istället, ganska exakt lika bra men betydligt billigare. Du behöver inte 750W till den där riggen heller men jag vågar inte föreslå något specifikt annat.

Jag såg att jag också hade valt 4x4GB vilket inte funkar, moderkortet har bara 4 platser så då kan jag max ha 16GB minne, så jag valde 4x8GB moduler istället.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8556424/2015-09-23

Jag har ändrat lite i kundvagnen, det stack iväg en del i pris ändå men det får väl funka.
Är lite osäker på vad jag skulle välja, bland annat märke på moderkort, minnen osv.
Jag valde ett tyst nätagg (ca 20dB), fortfarande 750W dock och så lade jag till en processorkylare.