Intel kan ta åtta kärnor till mellanklassen med arkitekturen Cannonlake

Permalänk
Melding Plague

Intel kan ta åtta kärnor till mellanklassen med arkitekturen Cannonlake

Det ser ut att bli fler kärnor även för konsumentklassade processorer när Intel tar steget till 10 nanometer med den kommande arkitekturen Cannonlake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Minst 6 kärnor har jag tänkt mig vid nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem

10 nanometer?! Det var ju svårt för dem att få 14 bara så det här vill jag allt se

Visa signatur

Sommardator 2015 = Chassi: Define R5 CPU: Intel i7 4790k 4,0Ghz RAM: 16 Gb Moderkort: Asus Z97-A Grafik: MSI Gtx 970 OS: Windows 8.1 Monitor: BenQ XL2411z

Permalänk
Föredetting

Drygt fem år med sex kärnor nu, så det känns lite som att det är dags för några till.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen mellanklass bara för att det är konsumentriktat?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Nomnom, give it to me!!! Troligen behöver jag inte men då kan man iaf motivera för sig själv en uppgradering från 3770K:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Känns som att vi har suttit med dagens antal kärnor en lång stund nu.

Permalänk
Medlem

För bara 8000 kr! Kan det bli bättre?

Permalänk
Medlem

på tiden .. ja fast fortfarandet 1,5 år kvar så... inte roligt väntan.

Skrivet av adzer:

Det var på tiden. Känns som att vi har suttit med dagens antal kärnor en lång stund nu.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi övertyga programmerare att utnyttja alla kärnor. Med min grundläggande förståelse av programmering har jag föstått att det ska vara ett smärre helvete.

Permalänk
Medlem

Jaha, då kanske man kan byta ut 2600K 2017 ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Det vore ju för ovanlighetens skull en utveckling från Intels sida men jag tvivlar. De har tidigare varit emot mer än 4 cores för vanligs konsumenter och det faktum att det skulle vara en SoC säger egentligen inget. Nog finns det behov av 10kärniga SoCar även för professionellt bruk, var det inte tam om Xeon SoCar nyligen exempelvis?

Fortfarande långt bort och mycket kan hända tills dess förstås. Återstår ju också att se vad/om något släpps nästa år, Intel verkar ha fått lite problem med att få ut produkter på senare tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Är det verkligen mellanklass bara för att det är konsumentriktat?:)

Ja

Faktiskt så dom marknadsför det!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Är det verkligen mellanklass bara för att det är konsumentriktat?:)

Det rör sig alltså inte om en entusiastplattform likt 1366, 2011 och 2011-3 vilket även de är riktade till konsumenter.
Där finns 6 kärniga processorer sedan länge.

Mellanklass != dåligt, men 1155, 1150 osv ligger i mitten.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar vad som händer med enthusiastsplatformen då

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Fler kärnor än fyra är nog ända vägen till mer prestanda för tillfället, IPC verkar ju slagit i taket numera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

tror inte de kommer vara speciellt billiga, och skulle också gissa att det blir försenat eftersom 14 nanometer var så svårt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Flera kärnor har varit vanligt länge nu men ändå är det inte alla program och spel som nyttjar det. Dels kan man tycka att det borde lösas lättare av programmeringsverktygen men det måste hanteras på olika sätt... Det vore intressant med en lista av program / spel där man får veta om flerkärniga cpu's används på ett bra sätt eller någon form av undersökningsverktyg som analyserar och så kan man undersöka vad man har för intressen och om det är aktuellt för en konsument att investera i viss hårdvara. Förr eller senare borde det vara en självklarhet att flera kärnor nyttjas och på ett bra sätt men det känns inte som att det är så idag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Framtiden! Då kanske man kan byta ut sin 2500K dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Nu ska vi övertyga programmerare att utnyttja alla kärnor. Med min grundläggande förståelse av programmering har jag föstått att det ska vara ett smärre helvete.

Du behöver ju inte köra ett program som nyttjar alla 8. Man kan ju multitaska. Sen får ju Programmerare se till att anpassa sig som alla andra branscher även om det är lite jobbigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Äntligen värt att uppgradera från Sandy Bridge!

Pinsamt för killen att röja detta om det var oavsiktligt, då han bara jobbat 2 månader hos Intel.. Because first impressions last!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tror inte de kommer vara speciellt billiga, och skulle också gissa att det blir försenat eftersom 14 nanometer var så svårt

Allt är relativt
Försenat är nästan standard nu för tiden!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Durkadur:

Nu ska vi övertyga programmerare att utnyttja alla kärnor. Med min grundläggande förståelse av programmering har jag föstått att det ska vara ett smärre helvete.

Har främst med vilken typ av problem man försöker lösa. Har man "rätt" typ av problem är det väldigt enkelt att utnyttja många kärnor, problemet är att de flesta uppgifter vi som "vanliga" användare utför på våra datorer är problem som inte alls lämpar sig väl att köras på många kärnor.

I många fall går det ändå att få viss hjälp av flera CPU-kärnor, men någon linjär skalning med antalet kärnor ska man nog inte förvänta sig. Att göra denna typ av programmering är kanske inte ett smärre helvete, men det kräver kunskaper om något som kallas minneskonsistensmodell och den tyvärr är olika på olika CPU-arkitekturer

Skulle gissa att färre än nio av tio programmerare vet vad en minneskonsistensmodell är, än färre begriper hur man konstruerar program där denna kunskap är kritisk. Uppsidan här är att nyare versioner av C och C++ har infört begreppet minneskonsistensmodell som del i standarden för språken, det räcker att förstå den modellen för att skriva kod som är korrekt på alla CPU-arkitekturer, de skillnader som ändå finns måste kompilatortillverkarna hantera. Java har också detta begrepp, C och C++ har faktiskt utgått från den modellen och sedan lagt till en rad saker för att ge långt bättre kontroll, något som ger programmerar större möjligheter att skriva korrekta program som skalar väl med CPU-kärnor. Nackdelen med bättre kontroll är naturligtvis att det kräver större kunskap och tar potentiellt mer tid -> dyrare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul med alla Broadwell kramare som får sitta kvar på sina 4-kärninga medans Skylakarna kan kasta i ny propp och får 6-8 kärnor.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är att jag tycker min 2500k tuggar på jävligt bra

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Kul med alla Broadwell kramare som får sitta kvar på sina 4-kärninga medans Skylakarna kan kasta i ny propp och får 6-8 kärnor.

Så Intel kommer köra på 1151 två generationer till?

Permalänk
Medlem

Ja det vore väl på tiden att Intel kommer upp i AMD's nivå

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prodigys:

Så Intel kommer köra på 1151 två generationer till?

Det är väl lite svårt att svara på i nuläget då Kaby Lake varken är en tick eller tock. Cannonlake är ju faktiskt en tick och borde historiskt sett fortsätta rulla på 1151.

Men samtidigt är det så pass långt fram i tiden att det är frågan om plattformen inte behöver uppgraderas tills dess.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Sen får man säkert sitta och vänta minst ett par år till tills spelen börjar använda alla kärnor ordentligt.

Största anledningen varför jag själv köpte just Skylake istället för 5820K.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Datavetare
Skrivet av phreec:

Sen får man säkert sitta och vänta minst ett par år till tills spelen börjar använda alla kärnor ordentligt.

Största anledningen varför jag själv köpte just Skylake istället för 5820K.

Helt sant, just det faktum att dagens spelmotorer kommer behöva ganska stora omskrivning för att kunna utnyttja flera kärnor på det sätt DX12/Vulkan nu möjliggör nämns flera gånger i denna intervju.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer