Microsoft köper Havok Physics från Intel

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Alltså, bara en tanke jag har haft.
Vore det rimligt, och ens möjligt, att börja använda den integrerade GPUn till att accelerera lite fysikberäkningar?

Det är fullt möjligt, redan innan DX12. Men frågan är om det inte är bättre att använda SSE/AVX för fysik och så kan man i DX12 använda iGPU till saker den är bättre på, t.ex. post-processing som då låter dGPU börja jobba på nästa scen.

Skrivet av DanTheManSwe:

PhysX fungerar utmärkt på AMD, däremot får AMD inte tillgång till de specialeffekter som körs med CUDA på Nvidia-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Säger inte vi samma sak?

  • Havok kör i.o.f.s. det mesta på CPU-delen, men de saker som är rimliga att köra på en GPU fungerar både på AMD och Nvidia.

  • Intrycket jag (och andra om man läser denna tråd) är PhysX kör långt mer än Havok på GPU-delen, det finns fortfarande en hel del som körs på CPU-delen även där och alla de funktionerna fungerar ju vare sig man kör med Nvidia eller AMD GPU, är ju fortfarande så att PhysX inte alls fungerar på AMD GPUer då de saker som faktiskt accelereras på GPUn gör det via CUDA som bara finns för Nvidia kort. Nu kanske det är så att i praktiken kör även PhysX det mesta på CPUn och GPU tugget är mest PR, skillnaden i upplevelse mellan AMD och Nvidia GPU blir då rätt liten

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är fullt möjligt, redan innan DX12. Men frågan är om det inte är bättre att använda SSE/AVX för fysik och så kan man i DX12 använda iGPU till saker den är bättre på, t.ex. post-processing som då låter dGPU börja jobba på nästa scen.

Okej, det låter ju bra!
Hoppas det implementeras mer och mer!