Arbetsintervju på Teliabutik, någon med erfarenhet av företaget och eventuella frågor på intervjun?

Permalänk
Medlem

Arbetsintervju på Teliabutik, någon med erfarenhet av företaget och eventuella frågor på intervjun?

Hej!

Fick ett samtal precis från butiken jag sökt jobb på om arbetsintervju i nästa vecka. Är det någon här som har jobbat i butik på Telia, vad innebär det lite mer konkret, mycket "prackande" sälj etc?

Var det dem gamla vanliga arbetsintervjufrågorna mest eller var det lite mer specifika frågor?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

@Señor Hallon: Jag har inte erfarenhet av Telia, men det är alltid bra att öva på att besvara de klassiska intervjufrågorna. Se tex: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Cv-och-ans...

Permalänk
Medlem

Vafan... Var bara dig själv? Varit på en intervju i hela mitt liv, var mig själv utan att "plugga". Fick jobbet.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Entusiast
Skrivet av doerman:

Vafan... Var bara dig själv? Varit på en intervju i hela mitt liv, var mig själv utan att "plugga". Fick jobbet.

Det är ju dock väldigt olika för olika jobb och nu erkänner du ju till och med att du bara har erfarenhet av en intervju.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Men du ska ju inte marknadsföra dig som någon annan? Eller en person du inte är?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

@Uzanar: Men du ska ju inte marknadsföra dig som någon annan? Eller en person du inte är?

Grundläggande retorik behöver inte förvränga fakta. Lätt förklarat, som du garanterat vet, kan man framföra samma information på flera sätt. Att kunna besvara en fråga på ett sätt som bör passa frågeställaren är inte att vara någon annan.

Exempelvis finns standardfrågorna som att nämna tre positiva samt tre negativa attribut med dig själv. Att då ha förberett sig på det i förväg är bara bra, då de flesta har problem med att komma på exempel på detta inom en tidsram på några sekunder. Som med allting annat så hjälper planering dig oftast att få bättre resultat, än impulsiva handlingar. I alla fall vid de tillfällen då impulsiva handlingar inte är ett krav för att uppnå resultat.

Standardfrågor som jag har ställt när jag har intervjuat människor är bland annat:
Nämn tre positiva och tre negativa saker med dig själv
Varför ska jag anställa just dig, vad kan du tillföra till verksamheten?
Har du planer på att vara mamma/pappaledig under de närmsta 6 månaderna?
Vad har du för löneanspråk?
Tycker du själv att det finns någon anledning till att jag inte ska anställa dig?
Har du haft några tidigare arbetsuppgifter där du utfört ungefär samma sysslor som du skulle få göra här?

Med mera.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Hej!

Fick ett samtal precis från butiken jag sökt jobb på om arbetsintervju i nästa vecka. Är det någon här som har jobbat i butik på Telia, vad innebär det lite mer konkret, mycket "prackande" sälj etc?

Var det dem gamla vanliga arbetsintervjufrågorna mest eller var det lite mer specifika frågor?

Vad du än gör!!! Så säg inte att du har tele2 , 3 eller Telenor som abonnemang på mobilen eller Bahnhof etc... som internetleverantör där hemma

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Vafan... Var bara dig själv? Varit på en intervju i hela mitt liv, var mig själv utan att "plugga". Fick jobbet.

Det är alltid bra att förbereda sig i förväg. Vissa frågor kan man nästan räkna med, som tex tre positiva egenskaper och någon negativ egenskap, som @Nanae tar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Vafan... Var bara dig själv? Varit på en intervju i hela mitt liv, var mig själv utan att "plugga". Fick jobbet.

Alltid bra att komma förberedd, tex läsa på vad jobbet innebär, vad företaget gör, vad företaget står för och varför man vill jobba på just det företaget.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Grundläggande retorik behöver inte förvränga fakta. Lätt förklarat, som du garanterat vet, kan man framföra samma information på flera sätt. Att kunna besvara en fråga på ett sätt som bör passa frågeställaren är inte att vara någon annan.

Exempelvis finns standardfrågorna som att nämna tre positiva samt tre negativa attribut med dig själv. Att då ha förberett sig på det i förväg är bara bra, då de flesta har problem med att komma på exempel på detta inom en tidsram på några sekunder. Som med allting annat så hjälper planering dig oftast att få bättre resultat, än impulsiva handlingar. I alla fall vid de tillfällen då impulsiva handlingar inte är ett krav för att uppnå resultat.

Standardfrågor som jag har ställt när jag har intervjuat människor är bland annat:
Nämn tre positiva och tre negativa saker med dig själv
Varför ska jag anställa just dig, vad kan du tillföra till verksamheten?
Har du planer på att vara mamma/pappaledig under de närmsta 6 månaderna?
Vad har du för löneanspråk?
Tycker du själv att det finns någon anledning till att jag inte ska anställa dig?
Har du haft några tidigare arbetsuppgifter där du utfört ungefär samma sysslor som du skulle få göra här?

Med mera.

Är det verkligen ok att fråga om någon ska vara föräldraledig?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Har du planer på att vara mamma/pappaledig under de närmsta 6 månaderna?

Just den frågan tror jag inte man får ställa egentligen. Är osäker men har för mig att det kan klassas som diskriminering.

Till TS: Väldigt många första intervjuer följer ett standardformat där de frågar om styrkor och svagheter, var du ser dig själv om 3-5 år, om du någon gång hamnat i konflikt och hur du hanterat detta, varför du sökte just den här tjänsten, vad du kan tillföra osv. Om du säger att du kan jobbet kanske de testar dig lite med någon ganska grundläggande fråga som kan dyka upp i jobbet, t ex frågar om skillnad mellan android och ios eller huruvida man borde ha abonnemang eller kontantkort.

Sen kommer de avslutningsvis fråga om du har några frågor till dem. Fundera gärna i förväg på saker du undrar över, t ex förväntningar på dig, vad nästa steg i rekryteringsprocessen är osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Grundläggande retorik behöver inte förvränga fakta. Lätt förklarat, som du garanterat vet, kan man framföra samma information på flera sätt. Att kunna besvara en fråga på ett sätt som bör passa frågeställaren är inte att vara någon annan.

Exempelvis finns standardfrågorna som att nämna tre positiva samt tre negativa attribut med dig själv. Att då ha förberett sig på det i förväg är bara bra, då de flesta har problem med att komma på exempel på detta inom en tidsram på några sekunder. Som med allting annat så hjälper planering dig oftast att få bättre resultat, än impulsiva handlingar. I alla fall vid de tillfällen då impulsiva handlingar inte är ett krav för att uppnå resultat.

Standardfrågor som jag har ställt när jag har intervjuat människor är bland annat:
Nämn tre positiva och tre negativa saker med dig själv
Varför ska jag anställa just dig, vad kan du tillföra till verksamheten?
Har du planer på att vara mamma/pappaledig under de närmsta 6 månaderna?
Vad har du för löneanspråk?
Tycker du själv att det finns någon anledning till att jag inte ska anställa dig?
Har du haft några tidigare arbetsuppgifter där du utfört ungefär samma sysslor som du skulle få göra här?

Med mera.

Fast det är väl onödigt att fråga om mamma/pappaledighet, då du ändå inte får väga in det i din bedömning som arbetsgivare.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Exempelvis finns standardfrågorna som att nämna tre positiva samt tre negativa attribut med dig själv.

Det är ju dock bara intervjuare som är urkassa på att intervjua som skulle få för sig att ställa den frågan. En vettig intervjuare ställer icke standardfrågor och som dessutom skall utröna vad det är för person som sitter vid andra sidan bordet.

Skrivet av Nanae:

Har du planer på att vara mamma/pappaledig under de närmsta 6 månaderna?

Varför öppna upp dig för en diskrimineringsanmälning för att få information som ändå är meningslös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Vafan... Var bara dig själv? Varit på en intervju i hela mitt liv, var mig själv utan att "plugga". Fick jobbet.

Grattis, vilken sample-size!

Tips från mig är att intervjuer nu på senare tid börjat bli mer situationsbaserade. Alltså, när du säger att du är bra på "insert random grej du säger att du rä bra på" så kommer de be om ett exempel på när du har nyttjat denna egenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju dock bara intervjuare som är urkassa på att intervjua som skulle få för sig att ställa den frågan. En vettig intervjuare ställer icke standardfrågor och som dessutom skall utröna vad det är för person som sitter vid andra sidan bordet.

Jag har känt att för mig har det hjälpt att träna på standardfrågor. Det ökar min flrmåga att få förståelse för vem jag är och hur jag aggerar i situationer. Vid de caseintervjuerna jag varit på har jag lättare kunna förklara mitt aggerande indirekt med hjälp av standardfrågor. Det är helt enkelt en bra övning.

Att träna på de vanligaste frågorna bar hjälpt mig att kunna svara snabbare och säkrare på andra frågor som kanske är mindre vanliga.

Att sitta hemma på kammaren och fundera på vad ens styrkor och svagheter är hjälpte mog när liknande frågor kom. Ex medvetenhet om "3 starka/svaga" hjälper en att svara på "hur beskriver andra dig", "vad var ditt senaste misslyckande" "hur aggerar du under situation X". Men också under casedelarna kan man argumentera jtifrån detta " jag som kund hade ogillat om föraäljaren gjorde detta därför ska det undvikas ske för att inte få kunden att lämna butiken". Dvs en starkare förståelse över en själv tror jag allmänt kommmer ge bättre svar även om det kommer mindre vanliga frågor.

Sedan tror jag att det kan vara så att man svarar bra på frågorna och följer företagets vision. Men att personkemin av någon anledning mellan intervjuarn (särskilt om denne är butikschefen) inte är 100% eller att de behöver en annan personlighetstyp för jobbet. Sp det är viktigt att intr se det som ett nederlag ifall intervjun inte gick hem, träning ger färdighet.

SEN så är det i många fall så att intervjuarn är ovan och "kass" då det kan vara ett mindre företag som anställer sällan eller i fallet av en butikschef. Då är det till fördel om du är van vid frågorna och kan ge övertygande svar (utan att ge intryck av att läsa inantill då...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självklart spelar det roll för mig som arbetsgivare om den potentiella anställde ska vara föräldraledig inom den närmsta framtiden, då jag troligtvis behöver fylla tjänsten för att det behövs arbetskraft. Att därmed anställa någon för att fylla detta behovet, för att hinna med det ökade trycket på leveranser, och sedan ändå inte kunna göra detta för att den tillkomna arbetskraften är föräldraledig, är rent utsagt idiotiskt.

Och vad jag har i åtanke när jag anställer någon är upp till mig. Självklart finns det lagar och regler. Men jag tänker aldrig arbeta med synsättet att en anställning ska vara fördelaktig för den anställde och inte för arbetsgivaren. Och inte heller tvärtom, en anställning ska inte vara fördelaktig endast för arbetsgivaren.

Därmed tar jag i åtanke precis vad jag vill, då jag vill att en anställning ska matcha både företagets och den anställdes situation. Av samma princip tar jag inte in praktikanter och har vägrat röra fas-3 människor då jag anser att det vore att ekonomiskt utnyttja en person endast för företagets vinning, och det är inte okej.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Självklart spelar det roll för mig som arbetsgivare om den potentiella anställde ska vara föräldraledig inom den närmsta framtiden, då jag troligtvis behöver fylla tjänsten för att det behövs arbetskraft. Att därmed anställa någon för att fylla detta behovet, för att hinna med det ökade trycket på leveranser, och sedan ändå inte kunna göra detta för att den tillkomna arbetskraften är föräldraledig, är rent utsagt idiotiskt.

Och vad jag har i åtanke när jag anställer någon är upp till mig. Självklart finns det lagar och regler. Men jag tänker aldrig arbeta med synsättet att en anställning ska vara fördelaktig för den anställde och inte för arbetsgivaren. Och inte heller tvärtom, en anställning ska inte vara fördelaktig endast för arbetsgivaren.

Därmed tar jag i åtanke precis vad jag vill, då jag vill att en anställning ska matcha både företagets och den anställdes situation. Av samma princip tar jag inte in praktikanter och har vägrat röra fas-3 människor då jag anser att det vore att ekonomiskt utnyttja en person endast för företagets vinning, och det är inte okej.

Du måste ändå följa dom lagar och regler som gäller. Att ställa en sådan fråga får du göra, men den som blir intervjuad av dig har inget krav att svara på den frågan.

Klart, det är bäst för båda parter att köra med öppna kort.

Jeg fick en barn relaterad fråga en gång och mitt svar var: "Jag har ingen planer för närvarande, men jag kan på inget sätt garantera er att jag aldrig kommer skaffa barn." Jag fick jobbet.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Som några har nämnt tidigare så är det viktigt att kunna beskriva en situation. Jag sitter i ett par intervjuer på år och vi har börjat mer och mer med frågor som just beskriv en situation. Försök också att tänka in vad du tycker är viktigt för att jobba i butik och hur det passar dig och varför.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Hjälpsam

Underskatta inte värdet av vad du kan berätta om dig själv och din framåtanda med lämpliga frågor till intervjuaren. Du skall aktivt delta i diskussionen, inte bara vara en passiv frågepanel.

- Hur kommer mina första två veckor att se ut?
- Kommer jag ha en mentor, kommer jag vara en mentor framöver?
- Hur kommer mina resultat att mätas?
- Hur ser det team ut som jag kommer jobba närmast med?
- Hur ser möjligheterna ut för intern vidareutbildning?
- Hur startade du i detta företaget och hur kom du till den position du är på nu?
etc etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om rollen är en som säljare, ja då ska du ju försöka sälja in dig till dem. Visa vem du är, vad du gör bra, etc, sälj in dina egenskaper. Visa din kunskap för produkterna, men överdriv inte, du kan mobiler, datorer, bredbandstjänster osv, men de letar efter en säljare inte en tekniker.

MEN om rollen är som tekniker eller liknade så ska du göra tvärtom, då ska du ta fram diplom listan och börja visa upp hur bra du är, berätta om din egen utrustning och hur du sköter den. De letar där efter meriter inte personlighet.

Visa signatur
Permalänk

När jag anställt folk är det främst 2 saker jag tittat på:
1. Verkar personen vettig, trevlig, rolig?
2. Kommer personen passa hos oss, kompetensmässigt och personlighetsmässigt

Att komma förberedd till intervjun, ställa frågor om den utannonserade tjänsten och ha personliga mål är VÄLDIGT positivt då det visar att personen är seriös och kommer anstränga sig för att göra ett bra jobb. När man jobbar hos tex. Telia är det ju väldigt bra att vara teknikintresserad, berätta att man är personen i umgängeskretsen som hjälper kompisar och familj att ställa in telefoner, bredband etc. och att man gillar att arbeta med människor och finner det utvecklande.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Vafan... Var bara dig själv? Varit på en intervju i hela mitt liv, var mig själv utan att "plugga". Fick jobbet.

Dummaste kommentaren jag läst denna månad. Du hade extrem tur i din situation, bara att acceptera.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Du måste ändå följa dom lagar och regler som gäller. Att ställa en sådan fråga får du göra, men den som blir intervjuad av dig har inget krav att svara på den frågan.

Klart, det är bäst för båda parter att köra med öppna kort.

Jeg fick en barn relaterad fråga en gång och mitt svar var: "Jag har ingen planer för närvarande, men jag kan på inget sätt garantera er att jag aldrig kommer skaffa barn." Jag fick jobbet.

Håller med dig till fullo. Och skulle någon svara som du gjorde skulle jag se det som positivt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Kanske en dum idé att kalla sig Hallon om man ska jobba på Telia?

Permalänk
Medlem

@Marticus: Eller så är jag en väldigt "bra" person?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

@Marticus: Eller så är jag en väldigt "bra" person?

Ja jag hoppas ju att det är så. Jag tycker ändå inte att du ska predika att det är onödigt att komma förberedd och endast förlita sig på att man kan vara sig själv.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

När jag håller i intervjuer är det viktigaste att personen verkar "vettig" och glad, inte vad den har för intränat svar på frågorna(det märker man). Om en person kan göra ett gott intryck på mig och lämna mig lite gladare efter intervjun är det ofta en person som är oerhört trevlig att arbeta med samt har passion för det hen arbetar med.
Frågor till intervjuaren är jätteroliga att få och något ovanligt, ställ lite roliga frågor. Inte BARA om arbetet utan lite typ: Vad för frihetssysslor kan arbetsplatsen erbjuda. Och för guds skull... använd inte facktermer, försök att behandla det som ett samtal från person till person. För det är exakt vad det är!

Lycka till detta grejar du grabben!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Finns några klassiker, Alltid, bra egenskaper men även dåliga (innebär lite självkännedom och självinsikt).
Sedan kommer man jäkligt långt om man har läst på lite om företaget, kan visa att man kan lite om koncernen och ställer en följdfråga på just denna jargong.

Typ:
"Jag vet ju att Halebop är en del av TeliaSonera koncernen men hur påverkar det oss i butiken? Är det smidigare för oss att flytta över abonnemang därifrån eller skall man se dem precis som vilken annan konkurrent?"

1. Kännedom om företaget. Bra!
2. Du tänker på yrket och uppgifterna! Bra!
3. Du ser potentiella problem, besvär eller situationer och hur du påverkas av dessa.
4. Du ställer frågor, du vill alltså lära dig. Personlig utveckling är A och O!

Att bara sitta som ett flasklock och svara ja och nej behöver man inte en människa för. Finns datorer som är bättre på att endast svara på frågor.

Tänk på att de vill ha en människa och inte en maskin, var dig själv. Att vara nervös är helt okej! Även okej att påpeka detta om man får en svår fråga. Undvik att skratta nervöst stup i kvarten bara

En till klassiker:
Det kommer in en kund som är fly-förbannad och börjar gapa på dig. Han tycker vi har gjort fel och kräver ersättning. Vad gör du och hur aggerar du?

Sedan skall tilläggas att det inte finns något facit på alla typer av intervjuer. Fake:a aldrig din personlighet, det märks när du skall jobba.

Edit: Glömde:
Lycka till!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av doerman:

Vafan... Var bara dig själv? Varit på en intervju i hela mitt liv, var mig själv utan att "plugga". Fick jobbet.

Nej var inte dig själv. Det var jag på en intervju och jag fick inte jobbet.

Logiken är alltså att du bör vara @doerman för att få jobbet.

Fniss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Man kan analysera sig själv på mycket bättre sätt än genom standardfrågorna. Självinsikt är mycket bra att ha, men varför skall du begränsa dig till att göra det med sådana restriktiva frågor?

Min erfarenhet är att bara man går dit och är trevlig och nyfiken så löser sig det mesta. Du får ingen guldstjärna för att du kan haspla ur dig svaret så fort som möjligt, att tänka efter lite och ge ett ärligt svar uppskattas väldigt mycket. Är frågan svår? Säg att den är svår och tänk lite. Kan du inte svara på en fråga är det inte hela världen det heller.

En intervju är lika mycket till för att arbetstagaren skall kunna utröna om han/hon kommer gilla arbetsuppgifterna och passa in i gänget som det är för att arbetsgivaren skall kunna göra detsamma. Ingen part vill att någon part skall vara missnöjd med anställningen.

Skrivet av Nanae:

Självklart spelar det roll för mig som arbetsgivare om den potentiella anställde ska vara föräldraledig inom den närmsta framtiden, då jag troligtvis behöver fylla tjänsten för att det behövs arbetskraft. Att därmed anställa någon för att fylla detta behovet, för att hinna med det ökade trycket på leveranser, och sedan ändå inte kunna göra detta för att den tillkomna arbetskraften är föräldraledig, är rent utsagt idiotiskt.

Och vad jag har i åtanke när jag anställer någon är upp till mig. Självklart finns det lagar och regler. Men jag tänker aldrig arbeta med synsättet att en anställning ska vara fördelaktig för den anställde och inte för arbetsgivaren. Och inte heller tvärtom, en anställning ska inte vara fördelaktig endast för arbetsgivaren.

Därmed tar jag i åtanke precis vad jag vill, då jag vill att en anställning ska matcha både företagets och den anställdes situation. Av samma princip tar jag inte in praktikanter och har vägrat röra fas-3 människor då jag anser att det vore att ekonomiskt utnyttja en person endast för företagets vinning, och det är inte okej.

Om du vill vara en oseriös arbetsgivare som bryter mot lagen är det klart du skall luska i föräldraledighet och inte erbjuda anställning på grund av det. Vill du däremot vara en seriös sådan som följer lagar och regelverk så gör du inte det. Arbetstagaren har inga skyldigheter att svara eller svara ärligt på sådana frågor. Jag skulle för övrigt resa på mig och gå bara jag fick en sådan fråga (även om jag inte har barn), att ens fråga säger mycket om arbetsgivarens inställning till lagar och regler samt inställningen till personalvård.