Vad behövs för att få internet till lägenhet?

Permalänk
Medlem

Vad behövs för att få internet till lägenhet?

Hej! För det första; döm mig icke ty jag är nybörjare när det kommer till internet/uppkoppling!

Jo såhär ligger det till, jag ska preliminärt flytta till en liten lägenhet utanför Stockholm.
Jag var nyss i kontakt med hyresvärden då jag frågade om internet-möjligheter. Det finns inget Wi-FI. Hyresvärden rekommenderade en så kallad Dongle, men det insåg jag blir svindyrt om man t.ex ska spela eller streama film m.m. då det fungerar ungefär som ett mobilnät.
Nåja, min fråga är hur jag får internet till lägenheten/rummet? Det finns ett antennuttag för TV - kan jag få bredband genom detta? Eller är möjligheterna till internet helt körda?
Jag tackar i förväg ifall någon kan hjälpa mig , eller klargöra något åt mig!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om det finns tre hål i väggen:

Så kan du få bredband via t.ex. comhem. Jag har svårt att tänka mig att en lägenhet i stockholm inte har internet.

Gå gärna in på compricer eller liknande tjänst och knappa in din framtida adress hos olika leverantörer så får du reda på vad de kan erbjuda. Sen kommer de skicka hem en router till dig som det oftast går att ansluta sig till trådlöst. Då får du "wifi".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Har för mig att det var ett sådant antennuttag som du länkade ovanför. Går det endast att få Wi-Fi då, eller kan man koppla direkt via internetkabel också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbojan:

Tack för svaret. Har för mig att det var ett sådant antennuttag som du länkade ovanför. Går det endast att få Wi-Fi då, eller kan man koppla direkt via internetkabel också?

För att få WiFi så måste det finnas hårdvara som skickar ut Wifi. Exempelvis en router. Routern bekostar inte det företag du hyr lägenheten utav. Antingen så får du en med från det ställe du beställer internet från. Eller så får du bekosta en sådan själv.
Innan routern, så är det kopplat med kabel från vägguttaget, förutsatt att du har möjlighet att få internet via vägguttaget.

Kontakta din hyresvärd, fråga vad de finns för alternativ när det kommer till internet.
Har du comhem 3-hål i väggen så kan du få internet via comhem tex.
Är lägenheten kopplad till stadsnät? Ta reda på vilket stadsnät. Då kan du få reda på vilka operatörer som finns i stadsnätet.

Permalänk
Medlem

Att det inte finns "Wi-Fi" betyder väl att hyresvärden inte satt upp ett trådlöst nätverk för lägenheten? Väldigt många blandar dock ihop Wi-Fi med generell internetuppkoppling (som om det inte fanns via kabel).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

WiFi≠Internet, detta hoppas jag du är medveten om.

WiFi har du defenitivt inte i lägenheten. Ett uttag genom vilket du kan få en internetuppkoppling kommer du dock defenitivt ha. Du kan få en internetuppkoppling till detta vägguttag genom att teckna avtal med lämplig internetleverantör.
Vill du sedan ha WiFi kopplar du en router till detta uttag, och ofta får du en från din ISP (Internetleverantör).

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

ComHem tillhandahåller kabelmodem, det är i princip en helt vanlig router med antenningång istället för WAN-port. Förmodligen denna https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/netgear-...

Är det så att det inte är ett ComHem-hus så finns ADSL som alternativ. För ADSL behövs ett telefonjack i lägenheten, vilket så gott som alla har.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej, okej. Tack så jättemycket för svar, uppskattas verkligen!
Om jag förstått det rätt så ska de inte vara problem att få uppkoppling om lägenheten har ett telefonjack. Men detta är en lite märklig, äldre lägenhet så jag ska undersöka detta.
Om det inte finns telejack och lägenheten inte är ett s.k "comhem-hus" samt inget stadsnät; är jag körd då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbojan:

Okej, okej. Tack så jättemycket för svar, uppskattas verkligen!
Om jag förstått det rätt så ska de inte vara problem att få uppkoppling om lägenheten har ett telefonjack. Men detta är en lite märklig, äldre lägenhet så jag ska undersöka detta.
Om det inte finns telejack; är jag körd?

Finns det inte telefonjack så kan du inte ha adsl.
Finns det inte möjlighet till fast internet, dvs från väggen så är mobilt bredband det du har att tillgå som val.
Men som sagt, kolla vad det finns för leverantörer kopplade till din lägenhet som du kan välja mellan. Om det är kopplat till stadsnät, fråga vilket stadsnät. Så du vet vart du kan kolla efter ISP för din del, och beställa internet.

Fråga även vilka tv-leverantörer det finns kopplade till din lägenhet. De som erbjuder tv, brukar även erbjuda telefoni och internet som tillval, mot en kostnad självfallet.

Edit: Du kan även testa att skriva in din adress på exempelvis bahnhof.se / T3.se / Bredbandsbolaget.se / bla bla. För att se om de är inkopplade hos dig och möjlighet att beställa - om du vill söka efter på egen hand.

Permalänk
Medlem

Hej, återigen och tack för svaren.
Min enda chans för uppkoppling kommer bli mobilt bredband. Är det ens värt att skaffa om man som jag spelar onlinespel, ser på Netflix o YouTube? Alla mobila bredband jag kikat på är ju begränsade ca 50/100GB /månad. Vad säger ni och vilket mobila bredband skulle ni rekommendera isåfall? Finns det något obegränsat mobilt bredband?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turbojan:

Hej, återigen och tack för svaren.
Min enda chans för uppkoppling kommer bli mobilt bredband. Är det ens värt att skaffa om man som jag spelar onlinespel, ser på Netflix o YouTube? Alla mobila bredband jag kikat på är ju begränsade ca 50/100GB /månad. Vad säger ni och vilket mobila bredband skulle ni rekommendera isåfall? Finns det något obegränsat mobilt bredband?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det verkligen inte en telefonkabel indragen så du kan få nån typ av dsl anslutning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ring eller mata in adressen hos någon leverantör och se om vad de säger. Men om hyresvärden har koll och är säker på sin sak så stämmer det säkert att det inte finns

Permalänk

Om det är äldre his låter det konstigt att telefonjack inte finns tillgängligt möjligen är de bortplockade vid ev renovering då adsl är döende teknik men lustigt att fiber inte är indraget då istället för tycker ju stockholm borde va rena spindelnätet med fibertrådar...

Kolla även vad telia kan ge dig de brukar kunna leverera i stort sett överallt.

Mobilt är nog 100gb max hos de flesta leverantörer såvida vi inte pratar företagsabbonnemang men de kostar också skjortan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det verkligen inte en telefonkabel indragen så du kan få nån typ av dsl anslutning ?

Nej det gör det tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om det är äldre his låter det konstigt att telefonjack inte finns tillgängligt möjligen är de bortplockade vid ev renovering då adsl är döende teknik men lustigt att fiber inte är indraget då istället för tycker ju stockholm borde va rena spindelnätet med fibertrådar...

Kolla även vad telia kan ge dig de brukar kunna leverera i stort sett överallt.

Mobilt är nog 100gb max hos de flesta leverantörer såvida vi inte pratar företagsabbonnemang men de kostar också skjortan.

I lägenhetskomplexet så finns det comhem-uttag, men då detta är en speciell del av byggnaden så finns det ej möjlighet att få denna uppkoppling som resten av byggnaden erbjuder :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om det är äldre his låter det konstigt att telefonjack inte finns tillgängligt möjligen är de bortplockade vid ev renovering då adsl är döende teknik men lustigt att fiber inte är indraget då istället för tycker ju stockholm borde va rena spindelnätet med fibertrådar...

Kolla även vad telia kan ge dig de brukar kunna leverera i stort sett överallt.

Mobilt är nog 100gb max hos de flesta leverantörer såvida vi inte pratar företagsabbonnemang men de kostar också skjortan.

Ja får försöka kolla upp lite.
Trodde verkligen inte att internet skulle bli det största frågetecknet för mig vid flytt år 2015. Lite besvärande måste jag säga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

I lägenhetskomplexet så finns det comhem-uttag, men då detta är en speciell del av byggnaden så finns det ej möjlighet att få denna uppkoppling som resten av byggnaden erbjuder

Prata med närmsta granne som har tillgång till ComHem, se om de faktiskt använder det, de flesta gör... Erbjud dig att dela på kostnaden, och dra en kabel, eller kör på em trådlös anslutning. (Jag hade föredragit en kabel, vill man ha trådlöst ställer man en AP där hemma)
Använder de inte sin ComHem-möklighet, fråga om de kan tänka sig att ha en ComHem burk stående, och dra kabel... Ge dem en tjuga i månaden eller något för elen kabelmodemet förbrukar.
Vill man sen vara lite hatisk tittar man regelbundet i Comhem-routerns administrationsinterface, och verifierar att ingen annan använder den, då ska ju grannarna vara med och betala... (Själv hade jag låtsas som om det regnar. Jag har en router, konfad som AP, med ett vid-öppet nätverk till grannarnas glädje...)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Prata med närmsta granne som har tillgång till ComHem, se om de faktiskt använder det, de flesta gör... Erbjud dig att dela på kostnaden, och dra en kabel, eller kör på em trådlös anslutning. (Jag hade föredragit en kabel, vill man ha trådlöst ställer man en AP där hemma)
Använder de inte sin ComHem-möklighet, fråga om de kan tänka sig att ha en ComHem burk stående, och dra kabel... Ge dem en tjuga i månaden eller något för elen kabelmodemet förbrukar.
Vill man sen vara lite hatisk tittar man regelbundet i Comhem-routerns administrationsinterface, och verifierar att ingen annan använder den, då ska ju grannarna vara med och betala... (Själv hade jag låtsas som om det regnar. Jag har en router, konfad som AP, med ett vid-öppet nätverk till grannarnas glädje...)
B!

Tack för svaret.
Visst är det ett alternativ att höra om grannarna kan tänka sig ställa upp.. får se hur det blir med det.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur mycket datamängd man skulle behöva om man beställer mobilt bredband? Kommer man långt på 100GB/månande, dvs spela onlinespel, youtube, netflix månaden ut?

Permalänk

@Turbojan: Nej 100 GB kommer man inte alltid långt på. Inte jag i alla fall. Och man riskerar alltid att få slut på data. Datagräns är aldrig roligt.

Hur kan det inte finnas coax/fiber/dsl i en lägenhet? Om du bor i andra hand kan jag förstå att man kanske inte vill binda upp sig.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

@Turbojan: Nej 100 GB kommer man inte alltid långt på. Inte jag i alla fall. Och man riskerar alltid att få slut på data. Datagräns är aldrig roligt.

Hur kan det inte finnas coax/fiber/dsl i en lägenhet? Om du bor i andra hand kan jag förstå att man kanske inte vill binda upp sig.

Nej datagräns känns allvarligt bedrövligt om man använder dator flitigt. Därför kikar jag på Net1 som påstår sig erbjuda obegränsat mobilt bredband, nån aning om detta? Verkar inte vara världens "hype" kring det, trots att det låter så otroligt bra - vilket gör mig kluven om det råder ugglor i mossen.

Permalänk
Medlem

Net1 fungerar väldigt bra för många.

Men det finns vissa vilkor. Innan du bestämmer dig bör du läsa igenom dessa 2 PDF dokument.
http://www.net1.se/link/1c69f38e982e4de99250eb6fe16fa8c5.aspx
http://www.net1.se/link/4c4f285dc0e54249b921848a83f80134.aspx

Mvh
Mattias

Permalänk
Skrivet av Turbojan:

Hej! För det första; döm mig icke ty jag är nybörjare när det kommer till internet/uppkoppling!

Jo såhär ligger det till, jag ska preliminärt flytta till en liten lägenhet utanför Stockholm.
Jag var nyss i kontakt med hyresvärden då jag frågade om internet-möjligheter. Det finns inget Wi-FI. Hyresvärden rekommenderade en så kallad Dongle, men det insåg jag blir svindyrt om man t.ex ska spela eller streama film m.m. då det fungerar ungefär som ett mobilnät.
Nåja, min fråga är hur jag får internet till lägenheten/rummet? Det finns ett antennuttag för TV - kan jag få bredband genom detta? Eller är möjligheterna till internet helt körda?
Jag tackar i förväg ifall någon kan hjälpa mig , eller klargöra något åt mig!

Har du Telefonjack (ADSL) Så kan du skaffa bredband, Så enkelt är det.

Jag flyttade nyss och det första jag gjorde var att ringa Bredbandsbolaget och fråga ''Hur mycket hastighet får jag på (Min Adress)

Då svarade han 12-24mbit, Perfekt sa jag! Vad kostar det? 249kr i månaden. Det var taget.

Ringde telia för säkerhets skull för att kolla så dom inte hade ett bättre erbjudande, Där var det 6-8 mbit för 549kr..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbojan:

Är det någon som har koll på hur mycket datamängd man skulle behöva om man beställer mobilt bredband? Kommer man långt på 100GB/månande, dvs spela onlinespel, youtube, netflix månaden ut?

Det blir nog riktigt tight.

Själv studerar jag på högskola och spelar/spenderar därmed inte jättemycket tid vid datorn men ändå har jag använt 203GB under de senaste 30 dagarna enligt Windows 10 (Trevligt att kunna se det måste jag säga).

Om jag vore du skulle jag dra en 1km lång ethernetkabel till min dator om det så behövdes, fan ta mobilt bredband och jag kan inte fatta att det inte finns någon uppkoppling alls i en lägenhet i Stockholmsområdet!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turbojan:

Är det någon som har koll på hur mycket datamängd man skulle behöva om man beställer mobilt bredband? Kommer man långt på 100GB/månande, dvs spela onlinespel, youtube, netflix månaden ut?

Spel kräver oerhört lite men video ska du räkna med minst 2Gbyte/timme om det ska vara anständig kvalitet, men mät din förbrukning tex med Networx eller Netbalancer så vet du dina verkliga mängder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.