Orkar min gamla rigg ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Orkar min gamla rigg ett nytt grafikkort

Hej!

Jag funderar på att uppgradera mitt grafikkort en sista gång innan jag uppar resten av datorn. Klarar min dator av t.ex detta kortet:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205430-asus_g...

Eller ska jag satsa på något billigare?

Cpu: CPU Core i5 750, 2.66GHz 8MB @ 3,8GHz
Psu: Corsair TX 650w
Moderkort: MK Gigabyte GA-P55A-UD3 ATX, S1156, 4xDDR3
Minnen: Corsair 12gb DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3
Gpu: XFX Radeon 6950 2gb

Kan tillägga att jag spelar mestadels dota 2 men hade velat kunna spela lite mer krävande spel

MVH Sebastian

Permalänk

Kommer funka men processorn kommer nog flaska en aning, du har ju klockat den lite iallafall så det borde bli en hyffsat balanserad uppgradering! Kör på ett 970 ett tag och uppgradera moderkort och processor nästa steg vettja!

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem

@henkrik92:

Tack så mycket för ditt svar. Jag tänkte köra ett år till på prollen om det går och sen köpa ett uppgraderingspaket. Har en 144hz skrärm och har känt att fpsen har varit för låg för att den ska få full effect :). Men då kör jag på ett 970

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bastis:

@henkrik92:

Tack så mycket för ditt svar. Jag tänkte köra ett år till på prollen om det går och sen köpa ett uppgraderingspaket. Har en 144hz skrärm och har känt att fpsen har varit för låg för att den ska få full effect :). Men då kör jag på ett 970

Försöker du uppnå 144FPS så är det ju flaskhals deluxe som gäller för processorn, även med en liten OC
Du kan ju dock absolut köpa ett nytt grafikkort och köpa en processor senare egentligen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastis:

@henkrik92:

tyvärr, hög fps = stark CPU så du borde nog först och främst se till att köpa ny CPU om du vill upp i 144hz

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Sisyfos:

Jasså är det såpass :S är det bara prollen som påverkar fpsen? Får väll styra en uppgradering tidigare i sånna fall

Permalänk
Medlem

Med den överklockningen du kör tror jag du kommer se en prestandavinst med ett 970. Däremot blir prestandavinsten större med en ny processor + 970.

Permalänk
Medlem

@foxzox7:

Tack så mycket för svaren. Jo jag för väll vänta nån månad och köra på en i56600 sen också

Permalänk
Medlem

@bastis: Nej, det är klart det inte är enbart processorn som påverkar din FPS. I första hand är det grafikkortet som påverkar FPS mest men även en CPU kan göra stor skillnad. På tex Witcher 3, 1080p, Ultra kunde det skilja ~5-7 FPS mellan Intel 4690k och 4790k vissa stunder (med samma grafikkort såklart) i någon prestandavideo som jag kollade på.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

tyvärr, hög fps = stark CPU så du borde nog först och främst se till att köpa ny CPU om du vill upp i 144hz

Beror nog verkligen på titel skulle jag säga. svårt att tro att han inte skulle kunna få 144 fps i typ CS och Dota. Sen i mer krävande spel kan man ju glömma 144 fps ändå.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bastis:

@Uzanar:

Jasså är det såpass :S är det bara prollen som påverkar fpsen? Får väll styra en uppgradering tidigare i sånna fall

Skrivet av fromis:

@bastis: Nej, det är klart det inte är enbart processorn som påverkar din FPS. I första hand är det grafikkortet som påverkar FPS mest men även en CPU kan göra stor skillnad. På tex Witcher 3, 1080p, Ultra kunde det skilja ~5-7 FPS mellan Intel 4690k och 4790k vissa stunder (med samma grafikkort såklart) i någon prestandavideo som jag kollade på.

I normala fall så är grafikkortet den största "boven" ja men om man vill nå 144FPS som TS så blir processorn nästan viktigare än grafikkortet skulle jag säga (I mer krävande spel).
Med det sagt så kommer du ju fortfarande få mycket mer prestanda med ett nytt grafikkort men då talar vi bättre grafik i 60FPS och inte några 144FPS i krävande spel
I lättare spel så som Dota 2, LoL, CSGO etc så är det nog möjligt med i5 750 dock.

Ett bra exempel på det här är DigitalFoundry's video där de jämför många generationers i5-or (Dock inte första generationen som TS sitter på) där man tydligt ser en förbättring ju nyare processor som används trots att grafiken är uppskruvad till max:

Skrivet av henkrik92:

Sen i mer krävande spel kan man ju glömma 144 fps ändå.

Min överklockade 2700K+2st GTX 780'n would like a word!
Det är klart att man kan få det men det kräver sin hårdvara.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

I normala fall så är grafikkortet den största "boven" ja men om man vill nå 144FPS som TS så blir processorn nästan viktigare än grafikkortet skulle jag säga (I mer krävande spel).
Med det sagt så kommer du ju fortfarande få mycket mer prestanda med ett nytt grafikkort men då talar vi bättre grafik i 60FPS och inte några 144FPS i krävande spel
I lättare spel så som Dota 2, LoL, CSGO etc så är det nog möjligt med i5 750 dock.

Ett bra exempel på det här är DigitalFoundry's video där de jämför många generationers i5-or (Dock inte första generationen som TS sitter på) där man tydligt ser en förbättring ju nyare processor som används trots att grafiken är uppskruvad till max:

https://www.youtube.com/watch?v=WZ_5p9wd2dk

Min överklockade 2700K+2st GTX 780'n would like a word!
Det är klart att man kan få det men det kräver sin hårdvara.

en överklockad i5 750 till runt 3.6ghz drar jämt med en FX-8350 i de flesta spel så de ser ju helt ok ut ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.