Permalänk
Medlem

Os till server

Hej,
har precis köpt en server som jag tänkte ha för hemmabruk. Tänkte köra 2-3 dedikerade arkservers samt kunna streama lite film och hosta en hemsida med mysqli. Har tidigare bara kört windows men är sugen på något nytt.

Vill ha ett stabilt oss som inte tar och slöar ner servern i onödan. Saknar Dos så har inget emot om det inte finns något snyggt gui.

Gärna gratis och gärna länk där jag kan ladda ner för när det kommer till Linux unix ubuntu osv är jag komplett nollad (men jag vill lära mig...Har använt det lite i skolan för typ 20 år sedan..dock ej med gui)

Tack på förhand

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar senaste Debian för AMD64 http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.2.0/amd64/iso-cd/debian... för servrarna och kör dem på ESXi https://my.vmware.com/web/vmware/evalcenter?p=free-esxi6. Debian är gratis såklart och vSphere Hypervisor är gratisversionen av ESXi.

Debian är busenkel att installera, se till att installera utan GUI bara, det kommer som ett val mot slutet.

ESXi är enkelt också men kanske inte lika familjärt som linux. En guide för installationen av ESXi - http://www.thegeekstuff.com/2010/06/vmware-esxi-installation-....

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur man sätter upp en ARK-server på FreeBSD men om det går (sök lite!) så kan jag inte annat än att rekommendera FreeNAS!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Linux unix ubuntu...free bsd hjääälp

Jag var rätt inställd på att köra något linuxbaserat men börjar nu få kalla fötter..

Jag vet att jag kan slänga in windows 8 steamcmd och köra igång iallafall en dedi ARK server på typ 30 minuter..

eller så kan jag läsa 1000 trådar om vilken linux version som borde passa.. och sedan förmodligen sluta med ubuntu som många tycks ha massa gott att säga och sedan fräsha upp unix kommandona.. och sedan försöka få servern att synas på nätverket.. sen kommer det säkert strula mot min windowsdator så får jag spendera några dagar på att hitta felet och...

Tja jag vet ju faktiskt inte ens hur man installerar ubuntu... kan man köra den från USB eller måste jag bränna ut någon isofil ...

Någon skrev att linux är gratis om man värderar sin tid till 0 och tid har jag ont om.

Nu är jag iofs gansk trött o grinig men just nu känns det som en väldigt hög tröskel att få in något annat än windows på¨min nya maskin som bara består av mobo cpu ram o ssd... har inte ens en CD inkopplad (fast jag beh låna en fr min andra dator för att få in windows ändå..)

Ursäkta att jag flummar lite men jag har några konkreta frågor:

1. Hur svårt är det att installera tex ubuntu på skala 1-10 om 1 är lättast (windows = 1)
2. Måste man vara bra på linux kommandon osv för att få upp servern så att den fungerar i ett hemnätverk och "komma igång".
3. Finns det någon installera ubuntu i din server från scratch for dumb dummies tutorial... typ 1. stoppa i vägguttaget....
4. Har någon gått direkt från windows till ubuntu (eller ngt annat liknande) och tog det lång tid att komma igång?
5. Ska jag ge upp innan jag börjar och plocka upp win 8 eller 10 på vägen hem i morgon och fläska upp en server under kvällen och titta vidare på linux sen när jag har mer tid (jobbar sjukt mkt och har småbarn så har kanske inte riktigt tid och ork just nu för saker som strular eller som jag är för korkad att förstå spontant).

Jag vet att windows 8 inte riktigt är det OS man tänker på till en server men jag har det på min speldator idag och kan hosta en arkserver..sen får jag WHEA error o BSOD ett par gånger i veckan men det har förmodligen mer med överklockning att göra än windows i sig..

Bleh... har suttit och läst lite om olika system EXSi o allt vad det heter och bara rör ihop allt och bara ser strul strul och felmeddelande framför mig... samtidigt så vill jag innerst inne köra ngn Linux grej för jag tror dels att det är stabilare, jag vill lära mig (men kanske inte just idag) och det känns mer "server" än windows.

Hjääääääälp

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag var rätt inställd på att köra något linuxbaserat men börjar nu få kalla fötter..

Jag vet att jag kan slänga in windows 8 steamcmd och köra igång iallafall en dedi ARK server på typ 30 minuter..

eller så kan jag läsa 1000 trådar om vilken linux version som borde passa.. och sedan förmodligen sluta med ubuntu som många tycks ha massa gott att säga och sedan fräsha upp unix kommandona.. och sedan försöka få servern att synas på nätverket.. sen kommer det säkert strula mot min windowsdator så får jag spendera några dagar på att hitta felet och...

Tja jag vet ju faktiskt inte ens hur man installerar ubuntu... kan man köra den från USB eller måste jag bränna ut någon isofil ...

Någon skrev att linux är gratis om man värderar sin tid till 0 och tid har jag ont om.

Nu är jag iofs gansk trött o grinig men just nu känns det som en väldigt hög tröskel att få in något annat än windows på¨min nya maskin som bara består av mobo cpu ram o ssd... har inte ens en CD inkopplad (fast jag beh låna en fr min andra dator för att få in windows ändå..)

Ursäkta att jag flummar lite men jag har några konkreta frågor:

1. Hur svårt är det att installera tex ubuntu på skala 1-10 om 1 är lättast (windows = 1)
2. Måste man vara bra på linux kommandon osv för att få upp servern så att den fungerar i ett hemnätverk och "komma igång".
3. Finns det någon installera ubuntu i din server från scratch for dumb dummies tutorial... typ 1. stoppa i vägguttaget....
4. Har någon gått direkt från windows till ubuntu (eller ngt annat liknande) och tog det lång tid att komma igång?
5. Ska jag ge upp innan jag börjar och plocka upp win 8 eller 10 på vägen hem i morgon och fläska upp en server under kvällen och titta vidare på linux sen när jag har mer tid (jobbar sjukt mkt och har småbarn så har kanske inte riktigt tid och ork just nu för saker som strular eller som jag är för korkad att förstå spontant).

Jag vet att windows 8 inte riktigt är det OS man tänker på till en server men jag har det på min speldator idag och kan hosta en arkserver..sen får jag WHEA error o BSOD ett par gånger i veckan men det har förmodligen mer med överklockning att göra än windows i sig..

Bleh... har suttit och läst lite om olika system EXSi o allt vad det heter och bara rör ihop allt och bara ser strul strul och felmeddelande framför mig... samtidigt så vill jag innerst inne köra ngn Linux grej för jag tror dels att det är stabilare, jag vill lära mig (men kanske inte just idag) och det känns mer "server" än windows.

Hjääääääälp

1. 1.5-2 ungefär. Det är lika lätt som windows, men installationen ser lite annorlunda ut.
2. Kan inte direkt svara på detta, då jag inte satt upp något server i Ubuntu, speciellt inte för ARK eller liknande.
3. http://www.ubuntu.com/download/desktop/install-ubuntu-desktop Är den nog? Annars finns det nog flera.
4. Kör bara Ubuntu i virtuella maskiner för att leka med, kör själv windows 7 på min "server". Som har tuggat på i snart 2 år nu utan några problem.
5. Om möjligheten och viljan finns så kan ju ESXi vara bra att köra med då. Om man bortser från att du skulle få några stora problem under installationen/början så kan du efter det dra upp en windows maskin och köra igång servern, och sedan labba vidare med andra OS som du vill använda dig av i framtiden. Har själv inte kört ESXi så kan ej säga hur svårt det är. Men du kan läsa: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1134186-guide-egen-serv... om du inte redan gjort.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag var rätt inställd på att köra något linuxbaserat men börjar nu få kalla fötter..

Jag vet att jag kan slänga in windows 8 steamcmd och köra igång iallafall en dedi ARK server på typ 30 minuter..

eller så kan jag läsa 1000 trådar om vilken linux version som borde passa.. och sedan förmodligen sluta med ubuntu som många tycks ha massa gott att säga och sedan fräsha upp unix kommandona.. och sedan försöka få servern att synas på nätverket.. sen kommer det säkert strula mot min windowsdator så får jag spendera några dagar på att hitta felet och...

Tja jag vet ju faktiskt inte ens hur man installerar ubuntu... kan man köra den från USB eller måste jag bränna ut någon isofil ...

Någon skrev att linux är gratis om man värderar sin tid till 0 och tid har jag ont om.

Nu är jag iofs gansk trött o grinig men just nu känns det som en väldigt hög tröskel att få in något annat än windows på¨min nya maskin som bara består av mobo cpu ram o ssd... har inte ens en CD inkopplad (fast jag beh låna en fr min andra dator för att få in windows ändå..)

Ursäkta att jag flummar lite men jag har några konkreta frågor:

1. Hur svårt är det att installera tex ubuntu på skala 1-10 om 1 är lättast (windows = 1)
2. Måste man vara bra på linux kommandon osv för att få upp servern så att den fungerar i ett hemnätverk och "komma igång".
3. Finns det någon installera ubuntu i din server från scratch for dumb dummies tutorial... typ 1. stoppa i vägguttaget....
4. Har någon gått direkt från windows till ubuntu (eller ngt annat liknande) och tog det lång tid att komma igång?
5. Ska jag ge upp innan jag börjar och plocka upp win 8 eller 10 på vägen hem i morgon och fläska upp en server under kvällen och titta vidare på linux sen när jag har mer tid (jobbar sjukt mkt och har småbarn så har kanske inte riktigt tid och ork just nu för saker som strular eller som jag är för korkad att förstå spontant).

Jag vet att windows 8 inte riktigt är det OS man tänker på till en server men jag har det på min speldator idag och kan hosta en arkserver..sen får jag WHEA error o BSOD ett par gånger i veckan men det har förmodligen mer med överklockning att göra än windows i sig..

Bleh... har suttit och läst lite om olika system EXSi o allt vad det heter och bara rör ihop allt och bara ser strul strul och felmeddelande framför mig... samtidigt så vill jag innerst inne köra ngn Linux grej för jag tror dels att det är stabilare, jag vill lära mig (men kanske inte just idag) och det känns mer "server" än windows.

Hjääääääälp

1, tycker det är lättare än Windows så 0.
2, nej
3, google är din vän, finns tonvis av wikis och askubuntu mm....
4,
5, upp till dig

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har typ bara erfarenhet av Ubuntu server och det har fungerat bra. Finns säkerligen bra guider hur du installerar det på youtube. Men är väldigt basic då den endast installerar det som behövs för att hålla igång. Utifrån det får du sedan installera det du behöver. Tack vare denna uppbyggnad får du ett extremt resurssnålt server-os där det inte ligger en massa lull-lull som tar resurser/riskerar krasch.
Installationen i sig är i nivå med windows(jag tycker iof lättare). Precis som med windows så måste du ju ha koll på partionering vid installationen. Självklart ska du inte ha något GUI då det är bortkastat. Du fjärrstyr servern via putty på din windowsmaskin så du behöver ju inte ha en skärm inkopplad(förutom vid installation).

Ladda ner Ubuntu Server
Ladda ner Putty, finns guider hur du ansluter via ssh.
Läs på ARK-Wikin hur du gör. Läs noggrant!

Självklart behöver du även kunna styra portar i din router.
Personligen har jag aldrig installera ark server men enligt wikin så ser det ganska simpelt ut. Du behöver editera filer så läs på om exempelvis nano.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Debian är ett bra bas-OS. Strunta i ESXi tillvidare, du kan köra allt på samma linux-installation.
Installationen är inte svår men några fler steg än Windows.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Sötast

Om du har ont om tid så kör på den metoden du redan kan, om du har gott om tid så prova något nytt och utveckla din kunskap.

Du kan inte få båda två på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag var rätt inställd på att köra något linuxbaserat men börjar nu få kalla fötter..

Jag vet att jag kan slänga in windows 8 steamcmd och köra igång iallafall en dedi ARK server på typ 30 minuter..

eller så kan jag läsa 1000 trådar om vilken linux version som borde passa.. och sedan förmodligen sluta med ubuntu som många tycks ha massa gott att säga och sedan fräsha upp unix kommandona.. och sedan försöka få servern att synas på nätverket.. sen kommer det säkert strula mot min windowsdator så får jag spendera några dagar på att hitta felet och...

Tja jag vet ju faktiskt inte ens hur man installerar ubuntu... kan man köra den från USB eller måste jag bränna ut någon isofil ...

Någon skrev att linux är gratis om man värderar sin tid till 0 och tid har jag ont om.

Nu är jag iofs gansk trött o grinig men just nu känns det som en väldigt hög tröskel att få in något annat än windows på¨min nya maskin som bara består av mobo cpu ram o ssd... har inte ens en CD inkopplad (fast jag beh låna en fr min andra dator för att få in windows ändå..)

Ursäkta att jag flummar lite men jag har några konkreta frågor:

1. Hur svårt är det att installera tex ubuntu på skala 1-10 om 1 är lättast (windows = 1)
2. Måste man vara bra på linux kommandon osv för att få upp servern så att den fungerar i ett hemnätverk och "komma igång".
3. Finns det någon installera ubuntu i din server från scratch for dumb dummies tutorial... typ 1. stoppa i vägguttaget....
4. Har någon gått direkt från windows till ubuntu (eller ngt annat liknande) och tog det lång tid att komma igång?
5. Ska jag ge upp innan jag börjar och plocka upp win 8 eller 10 på vägen hem i morgon och fläska upp en server under kvällen och titta vidare på linux sen när jag har mer tid (jobbar sjukt mkt och har småbarn så har kanske inte riktigt tid och ork just nu för saker som strular eller som jag är för korkad att förstå spontant).

Jag vet att windows 8 inte riktigt är det OS man tänker på till en server men jag har det på min speldator idag och kan hosta en arkserver..sen får jag WHEA error o BSOD ett par gånger i veckan men det har förmodligen mer med överklockning att göra än windows i sig..

Bleh... har suttit och läst lite om olika system EXSi o allt vad det heter och bara rör ihop allt och bara ser strul strul och felmeddelande framför mig... samtidigt så vill jag innerst inne köra ngn Linux grej för jag tror dels att det är stabilare, jag vill lära mig (men kanske inte just idag) och det känns mer "server" än windows.

Hjääääääälp

1. Det är mycket lätt att installera ubuntu så 1
2. Nope
3. Google är din vän. Finns massor med Linuxforums också.
4. På mina servrar gick jag från windows till CentOS, och det var lite krångligt första veckan men sedan gick det finfint.
5. Jag tycker du skall köra linux

Jag skulle ha valt att inte köra EXSi och istället köra kvm. Bara att ladda ner senaste CentOS och kryssa i VM-host i installationen så är du redo att installera VMs. Du kan installera WebVirtMgr uppe på det så kan du sköta om dina vms i en webbläsare.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Klart du ska köra linux. Jag länkade senaste debian direkt till dig där i första posten. Bara sätta den på en usb och
1. 1
2. Nej
3. Kör debian, inte ubuntu
4. Se nr 3.
5. Nej, kör linux nu.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen börjat använda linux som "server" hemma (plex, nedladdning, dela ut mappar, backup, sonos mp3 arkiv mm)

Jag hade lite kunskap om linux men inte mycket. Jag installerade xubuntu för jag gillar inte ubuntus ui. Dock använder jag uteslutande Putty nu för att greja med servern.

Jag har dokumenterat varje grej jag gjort. Dvs hur jag delar ut en mapp eller hur jag får VPN tjänst på autostart osv. Det har fungerat över förväntan. Kan man googla och tillgodogöra sig information hyfsat bra så är det inga svårigheter att köra linux istället för windows.

Test säger jag. Du lär dig massor och det är kul när man får igång något och samtidigt förstår hur det hänger ihop.

Kan man installera windows kan man installera någon av de "enklare" linuxdistarna (ubuntu, linux mint mfl)

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du väljer så kan jag anse att ett serverOS är vad du ska ha om burken ska stå igång 24/7.
Körde själv Slackware i drygt 6-7 år innan jag bytte tillbaka till Windows och 2008:an som snurrar nu har gått 4 år utan en tendens till problem.
ESXi är mkt smidigt att sätta upp och vill man ha möjlighet till mer än en OS installation anser jag att det är ett mkt bra val.
Så dra en testinstallation och testa lite, känner du efter ngn timme att det suger så byt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt varför så många rekommenderar ESXi när de lika gärna kan köra KVM. Det levererar virtualisering plus att man har en fungerande plattform för så mycket mer.