Bygga om datorn, vad ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Bygga om datorn, vad ska jag köpa?

Hejsan, först och främst så ursäktar jag mig om jag råkat posta i fel forumdel. Nu till min dator.

Just nu så sitter jag med:

CPU: I5 3570k 3.40GHz
Moderkort: Pegatron Corporation 2AD5
Minne: 8,00GB DRR3 @ 798 MHz (11-11-11-28)
Grafikkort: GTX 680
Kylare: Noctua U9B-SE2
SSD: Ingen
Hårddisk: 931GB Seagate ST31000524AS (Sata)
Chassi: NZXT Phantom
Nätaggregat: Corsair CX600M 600W

Jag förstår att ram minnet är kasst men även moderkortet. Därför så ser jag det som en värdig investering att gå till DDR4 ram minne och de nya skylake intel 6000 serien. Vad tycker ni?

Jag har en MAX budget på 12 000:- och är inte riktigt säkert på vad jag ska spendera det på. Vad tycker ni är prisvärt? Funderar på att skippa grafikkortet just nu och ta det sist när jag fixat allt det andra då jag har lite problem med datorn (lagg, osv. Vill ha en såkallad ''ny start'') Kan bygga själv.

Uppskattar all hjälp.

Nya delar jag funderar på:

CPU: I7 6700k 4.00GHz
Moderkort: ASUS X170 PRO GAMING
Minne: 16GB (4x4) DDR4 2800MHz CL16
SSD: Samsung 850-Series EVO 250GB
Hårddisk: WD Black 2TB 7200 RPM 64MB (Säg till om de andra som tex Toshiba eller Seagate är bättre. Vet att de är billigare men på inets recensioner är det jättemånga som klagar på att de går sönder efter garantin osv. Börjar klicka.)

Inet lista: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8667420/2015-10-26-datorhjal....

Behåller:

Lite småfrågor tack.

Är detta det mest prisvärda att uppgradera min dator med? Håller det i längden?

Ska man vänta med att skaffa SSDn och vänta på nya 900 serien?

Räcker det med 4x4 GB Ram? Eller är det bättre med 2x8 ifall man behöver uppgradera? Behöver man ens mer än 16GB?

Räcker nätaggregatet på 600W till allt jag ska ha?

Kommer det gå att överklocka processorn något? Noctua U9B-SE2 bra nog? Och i sånna fall hur gör man och är kylaren bra nog?

Är moderkortet Asus z170 pro gaming bra? Plockade endast ut det för att det var rekommenderat online utav Sweclockers.

Slutspecifikationer om jag skulle byta med detta delar:

CPU: Intel Core i7 6700K 4.00GHz
Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
Minne: Corsair 16HB (4x4GB) DDR4 2800MHz CL16
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
Hårddisk: WD Black 2TB 7200RPM

Sedan så har jag läst att ett 680 ska prestera lika bra som ett 960, stämmer det?

Jag ska spela 1920x1080 resolution på 2 skärmar. Jag vill helst ha över 60 FPS på alla spel.

Värt att ersätta något annat för tex ett MSI GTX 970?

Tack så mycket för att du läste. Skulle uppskatta all hjälp jag får!

Tyck till och förklarar varför ni skulle göra annorlunda! Tack åter igen.

Permalänk
Avstängd

@muukzor: Investera i en SSD och nytt grafikkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Jag har ju dock jätteslött ram och moderkortet är HPs gamla skit som följde med när jag köpte dator för ett par år sedan.

Inte bättre att byta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@Peppar2014: Jag har ju dock jätteslött ram och moderkortet är HPs gamla skit som följde med när jag köpte dator för ett par år sedan.

Inte bättre att byta ut?

Ditt ram är inte slött. Du har 2x798 MHz vilket ger DDR3 ~ 1600 MHz!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@sp1k3n:

Vad menar du? Jag har använt mig utav speccy och det var informationen jag fick. Ursäktar om jag förstår fel.

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med nytt grafikkort.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena:

http://www.techpowerup.com/gpudb/342/geforce-gtx-680.html

Är det jag har nu. Inget speciellt med det.

Om jag ska inhandla ett nytt grafikkort ska jag vänta med det andra och försöka inhandla ett GTX 980 först och sedan köpa det andra när jag har råd eller duger ett 970 gott och väl?

Sedan märke, MSI bra? Inet har dem billigt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har asus z170 pro gaming och är väldigt nöjd med det, inga problem eller knas.
Och ja, man kan overclocka i7 upp till 4,6GHz, fast det är max. Men då bör du ha ett väldigt bra CPU kylare. Du måste inte uppgradera ditt ram då det redan är ganska snabbt, men det är upp till dig. Jag skulle hällre lägga dem pengarna på ett nytt gpu. Nätaggregatet (600w) räcker, men om du ska overclocka cpu och i framtiden uppgradera grafikkortet så gå med lite högre W. Sen vet jag inte om du värkligen behöver 2tb då du värkat klara dig med 1tb innan. Du kan ju fortfarande använda din gamla hårddisk. Sen så är ju frågan om du letar efter en hårddisk som klarar sig länge eller om du vill ha en som är snabb men som slits mycket snabbare. Om du vill ha en hårddisk som har lång livstid gå med WD green, om du värkligen vill ha prestandan gå med WD black, fast då skulle jag hällre gå med ett ssd. Jag själv gillar inte toshiba hårddiskar då jag har dåliga minnen från att använda dem. Rekommenderar starkt att använda WD då dessa hårddiskar aldrig svikit mig.

Om du vill spela över 60fps på två skärmar bör du nog uppgradera ditt grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kokero00:

Okej tack så mycket för ditt långa svar.

Lite kort:

Om jag har en 250ssd och lägger mina primära spel där medans jag byter från 2TB WD Black till Green så sparar jag ju ett par kronor. Men hur länge ändras tiden? Jag tänker ha steamspel osv på 2TB disken och vill att allt flyter på. Men antar att Green inte är så dåligt som man tror utan att man är så insatt på ''jag ska ha det bästa'' vilket är i prestanda Black nu då.

Tack för lite information om Z170 pro gaming. Tror också det kan hålla.

Vad gäller grafikkortet, kan jag uppgradera till 970 utan att behöva uppgradera nätaggregatet? MSI Bra märke?

Vad tycks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@Snorlena:

http://www.techpowerup.com/gpudb/342/geforce-gtx-680.html

Är det jag har nu. Inget speciellt med det.

Om jag ska inhandla ett nytt grafikkort ska jag vänta med det andra och försöka inhandla ett GTX 980 först och sedan köpa det andra när jag har råd eller duger ett 970 gott och väl?

Sedan märke, MSI bra? Inet har dem billigt i alla fall.

970 duger enligt mitt tycke. Beror på vad man spelar och i vilken upplösning. 980 är ju såklart bättre. Men du kan ju också vänta på nästa generation eller nästa efter den. För det kommer ju alltid nya kort. Men vill du ha mer FPS så köpt ett 980 nu eller ett 970 om du vill spara pengar.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Jag har 1920x1080 på 2 skärmar just nu. Vad rekommenderar d u?

Permalänk
Medlem

@muukzor:

En SSD först och främst då du kommer märka sån stor skillnad och lär få den 'nystarten' du söker.

Sen så hade jag kört på ett nytt grafikkort, r9 390, r9 390X beroende på hur mycket du vill spendera. R9 390 är bättre än 970 samt har mer VRAM vilket blir användbart i högre upplösningar. R9 390X lite sämre än 980 men bättre än 390

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@Snorlena: Jag har 1920x1080 på 2 skärmar just nu. Vad rekommenderar d u?

980 skulle jag säga då och sedan se hur mycket pengar du har över till moderkort, processor och ram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokero00:

Om du vill spela över 60fps på två skärmar bör du nog uppgradera ditt grafikkort.

Skrivet av DHW:

@muukzor:

En SSD först och främst då du kommer märka sån stor skillnad och lär få den 'nystarten' du söker.

Sen så hade jag kört på ett nytt grafikkort, r9 390, r9 390X beroende på hur mycket du vill spendera. R9 390 är bättre än 970 samt har mer VRAM vilket blir användbart i högre upplösningar. R9 390X lite sämre än 980 men bättre än 390

Skrivet av Snorlena:

980 skulle jag säga då och sedan se hur mycket pengar du har över till moderkort, processor och ram.

Om jag bestämmer mig för att jag ska vara så satans envis som en åsna och vill ha det bästa bara för att det känns bekvämt för mig även om det inte är så superstor skillnad, är detta då ett bra build?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8667852/2015-10-26envissomen...

Jag vet att jag för pröjsa lite mer än budget ( 13500 istället för under 12000 ) men jag får plats med nya socket, I7 6700k, GTX 970, osv.

Är det något du skulle vilja byta ut eller skulle det här duga gott och väl? Sedan kan man i framtiden göra sli 970 möjligtvis om 2 år kanske samt byta nätagget?

Men lite frågor även om detta buildet

Jag har använt http://ssd.userbenchmark.com/ för att kika ssd och andra delar.

Räcker mitt nätagg på 600 Watt för allt? Är det de bästa delarna förutom grafikkortet i princip? Även med overkill I7 6700k, Ram minne och nya moderkortet.

Förlåt om jag är irriterande men att gå tillbaka en hel generation med sockel, ddr4 -> ddr3, osv känns så fel. Jag betalar hellre lite mer som över eller sparar till ett gtx 980 om så krävs.

Ge din åsikt och se vad du tycker tack ^^

Ska SSDn bytas, Ramen bra? Tog ett som hade hög MHz för billigast krona. Erfarenhet med bättre 970 än MSI?

Bara lite slutfrågor. Jag funderar starkt på att beställa något liknande men vill fortfarande ha en sista åsikt om allt ser bra ut även om det är overkill.

Om jag byter från GTX 970 till AMD Radeon med min 1920x1080p på 2 skärmar är det då mer prisvärt? Hört att de blir väldigt varma via inet recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Hejsan, först och främst så ursäktar jag mig om jag råkat posta i fel forumdel. Nu till min dator.

Just nu så sitter jag med:

CPU: I5 3570k 3.40GHz
Moderkort: Pegatron Corporation 2AD5
Minne: 8,00GB DRR3 @ 798 MHz (11-11-11-28)
SSD: Ingen
Hårddisk: 931GB Seagate ST31000524AS (Sata)

Jag förstår att ram minnet är kasst men även moderkortet. Därför så ser jag det som en värdig investering att gå till DDR4 ram minne och de nya skylake intel 6000 serien. Vad tycker ni?

Jag har en MAX budget på 12 000:- och är inte riktigt säkert på vad jag ska spendera det på. Vad tycker ni är prisvärt? Funderar på att skippa grafikkortet just nu och ta det sist när jag fixat allt det andra då jag har lite problem med datorn (lagg, osv. Vill ha en såkallad ''ny start'') Kan bygga själv.

Uppskattar all hjälp.

Nya delar jag funderar på:

CPU: I7 6700k 4.00GHz
Moderkort: ASUS X170 PRO GAMING
Minne: 16GB (4x4) DDR4 2800MHz CL16
SSD: Samsung 850-Series EVO 250GB
Hårddisk: WD Black 2TB 7200 RPM 64MB (Säg till om de andra som tex Toshiba eller Seagate är bättre. Vet att de är billigare men på inets recensioner är det jättemånga som klagar på att de går sönder efter garantin osv. Börjar klicka.)

Inet lista: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8667420/2015-10-26-datorhjal....

Behåller:

Lite småfrågor tack.

Är detta det mest prisvärda att uppgradera min dator med? Håller det i längden?

Ska man vänta med att skaffa SSDn och vänta på nya 900 serien?

Räcker det med 4x4 GB Ram? Eller är det bättre med 2x8 ifall man behöver uppgradera? Behöver man ens mer än 16GB?

Räcker nätaggregatet på 600W till allt jag ska ha?

Kommer det gå att överklocka processorn något? Noctua U9B-SE2 bra nog? Och i sånna fall hur gör man och är kylaren bra nog?

Är moderkortet Asus z170 pro gaming bra? Plockade endast ut det för att det var rekommenderat online utav Sweclockers.

Slutspecifikationer om jag skulle byta med detta delar:

CPU: Intel Core i7 6700K 4.00GHz
Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
Minne: Corsair 16HB (4x4GB) DDR4 2800MHz CL16
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
Hårddisk: WD Black 2TB 7200RPM

Sedan så har jag läst att ett 680 ska prestera lika bra som ett 960, stämmer det?

Jag ska spela 1920x1080 resolution på 2 skärmar. Jag vill helst ha över 60 FPS på alla spel.

Värt att ersätta något annat för tex ett MSI GTX 970?

Tack så mycket för att du läste. Skulle uppskatta all hjälp jag får!

Tyck till och förklarar varför ni skulle göra annorlunda! Tack åter igen.

Skrivet av Peppar2014:

@muukzor: Investera i en SSD och nytt grafikkort.

Precis som ovanstående så vore ett nytt grafikkort troligtvis det som ger mest prestanda i spel. Sen är en SSD skönt att ha för laddtiderna. Att byta ut din processor känns lite ovärt då jag tvivlar på att den kommer flaska i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Om jag bestämmer mig för att jag ska vara så satans envis som en åsna och vill ha det bästa bara för att det känns bekvämt för mig även om det inte är så superstor skillnad, är detta då ett bra build?

Jag vet att jag för pröjsa lite mer än budget ( 13500 istället för under 12000 ) men jag får plats med nya socket, I7 6700k, GTX 970, osv.

Är det något du skulle vilja byta ut eller skulle det här duga gott och väl? Sedan kan man i framtiden göra sli 970 möjligtvis om 2 år kanske samt byta nätagget?

Räcker mitt nätagg på 600 Watt för allt? Är det de bästa delarna förutom grafikkortet i princip? Även med overkill I7 6700k, Ram minne och nya moderkortet.

Förlåt om jag är irriterande men att gå tillbaka en hel generation med sockel, ddr4 -> ddr3, osv känns så fel. Jag betalar hellre lite mer som över eller sparar till ett gtx 980 om så krävs.

Ska SSDn bytas, Ramen bra? Tog ett som hade hög MHz för billigast krona. Erfarenhet med bättre 970 än MSI?

Bara lite slutfrågor. Jag funderar starkt på att beställa något liknande men vill fortfarande ha en sista åsikt om allt ser bra ut även om det är overkill.

Om jag byter från GTX 970 till AMD Radeon med min 1920x1080p på 2 skärmar är det då mer prisvärt? Hört att de blir väldigt varma via inet recensioner.

Kundvagnen ser bra ut fast du måste köpa till en kylare då det inte följer med någon stockkylare till den processorn.
Ta 2x8GB ram minnen eftersom Skylake stödjer dual channel och inte quad channel. 2800Mhz, 2666Mhz,2133Mhz du kommer inte märka någon skillnad alls i spel, så hade kört på de billigaste.

SSD:n är grym, har den själv och är helnöjd, den är känd här på forumet för att vara bra

390 går 2grader varmare än 970, låter dock lite mer men helt klart värt det i mina ögon.

Och ja du kommer klara dig på 600W, men ska du senare köra SLI/CF så kan det bli på gränsen och hade hellre sett ett 750W+ nätagg då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Ja, det ser bra ut men glöm ej cpu kylare! Som andra skriver så tjänar du inte något på det... SSD och ett GTX 970 hade du klarat dig med!

Annars ser ditt paket bra ut och ditt 600w är inga problem att driva det. Om det nu är ett certifierat agg från en av de "kända" märkena förstås!

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@sp1k3n:

Vad menar du? Jag har använt mig utav speccy och det var informationen jag fick. Ursäktar om jag förstår fel.

Man räknar RAM-minnets frekvens gånger två, dvs du har egentligen 1600mhz minnen.

Permalänk
Medlem

Håller med flera i tråden, det du behöver är ett nytt grafikkort.

Moderkortet, Pegatron, det är kanske inte det bästa men inte direkt dåligt heller. Antingen är det Asus eller ASRock som tillverkat det. Pegatron är nämligen moderbolaget för både Asus och ASRock.

Beträffande din fråga kring dina minnen och varför de blir 1600MHz (Speccy säger 798MHz) beror på att minnena är på 798MHz men Double Data Rate, d.v.s. jobbar med dubbla hastigheten då minnen kan läsas två gånger per klockcykel. Således har du 1600MHz-minnen trots allt och det är inte så illa.

Men varför 16GB minne? Du har inte användning för mer än 8GB. 16GB ger dig bara 1-3% högre prestanda mot 8GB.
Byt ut dina minnen mot de här:

http://www.inet.se/produkt/6110150/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-266...

eller det här:

http://www.inet.se/produkt/5310099/kingston-8gb-1x8gb-ddr4-26...

Antingen sparar du de 1000 kronor som skiljer eller så lägger du dem på ett ännu bättre grafikkort.

Den CPU du har idag är en mycket bra CPU. Den kommer inte att vara en flaskhals i spel. Det är grafikkortet som det hänger på.

Permalänk
Medlem

köp en 250gb samsung 850 evo disk och lägg resten av pengarna på grafikkort, behåll övriga delar

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Byt 4x4 ram minnen mot 2x4 då 8gb ram igentligen räcker, vill du värkligen ha 16gb ram ta i så fall 2x8. Plus att du inte behöver snabbare minnen än 2133MHz då det inte gör någon skillnad i spel. Då sparar du ganska mycket pengar som du kan använda på att köpa ett 980

Permalänk
Medlem

@muukzor: När jag skulle bygga min dator tänkte jag köpa ett WD black 1tb, ändrade däremot till ett WD green 1tb. Jag är än idag väldigt nöjd med den och det har fungerat felfritt och utan problem. Sparade även lite pengar som jag kunde lägga på ett bättre grafikkort.
Däremot så har WD black 3 år mer garanti än green.

Du kan alltid kolla på en nätagg kalkylator så får du ett ungefär hur mycket W du behöver. Men ja, det nätagget du har nu kommer att räcka.

Ja, MSI är ett väldigt bra märke.

Här har jag gjort en kundvagn fast med ett msi gtx 980. ändrade WD black till WD green (2tb) sen ändrade jag 4x4 2800MHz ram till 2x4 2133MHz ram. Sen bytte jag gtx 970 tll ett gtx 980.
Om du värkligen vill ha 16gb ram, så kan du lägga till 400kr till och få det. Eller så kan du ändra från 2tb till 1tb och lägga till typ 50kr så får du 16gb ram. Dock tror jag att det är lite ovärtatt göra det andra alternativet. Om du bestämmt dig för att ha 16gb ram tycker jag att det är mer värt och lägga till 400kr till.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8668165/2015-10-26