Radeon och Geforce testas med DirectX 12 i SLI-liknande konfiguration

Permalänk
Melding Plague

Radeon och Geforce testas med DirectX 12 i SLI-liknande konfiguration

Möjligheten att kombinera grafikkort från olika aktörer har länge gäckat entusiaster och är en av de stora nyheterna i DirectX 12. Nu sätts finessen på prov med ett Radeon R9 Fury X och Geforce GTX 980 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Make peace, not war.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kul idé att man kan kombinera olika modeller av grafikkort genom Dx12. Tyvärr så gillar nog inte tillverkarna det. Därför har jag svårt att se hur det ska kunna utvecklas.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja, detta kan ju vara bra om man hittar en GPU med liknande prestanda som den man har nu till ett bra pris.
Men ser ingen större nytta i det hela då det antagligen inte kommer fungera till speciellt många speltitlar.

Men oavsett, SCIENCE YEAH!!!!

Permalänk
Medlem

Team Yellow! Eller team bajsbrunt. Men man får bäst om man blandar. Riktigt intressant, men vetifan om detta säger så mycket. Det hade varit intressant om de hade kört crossfire och sli också. Men de hade inte kort till det =\

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tårarna rinner från det gröna laget, och från det röda också kanske!
Vendor lock-in a la SLI eller XFire är ju det bästa.

Undrar hur mycket planering och anpassning det kräver av utvecklingsföretaget för att få det att leka dock.
Kanske inte blir sådär jättemånga spel t.ex. som nyttjar det.

Oavsett, intressant utveckling av Microsoft.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Coolt, hoppas att många spelutvecklare utnyttjar dessa möjligheter så kanske man i framtiden slipper bindas till de olika tillverkarna lika mycket som idag. Är nog långt kvar tills detta fungerar i praktiken dock. Kan bara tänka mig två olika grafikdrivers (eller hur det nu fungerar) samtidigt idag, hahahaha BSOD skulle få ett uppsving igen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, detta kan ju vara bra om man hittar en GPU med liknande prestanda som den man har nu till ett bra pris.
Men ser ingen större nytta i det hela då det antagligen inte kommer fungera till speciellt många speltitlar.

Men oavsett, SCIENCE YEAH!!!!

Antagligen (och förhoppningsvis) kommer det utvecklare som enbart kommer att syssla med denna lösning. Man får hoppas att detta är så pass enkelt att alla spelmakare implementerar in det. Men om det blir som du antyder, att det är spelutvecklare som kommer att bygga in det i sina egna spel så kommer det säkert inte få så stort genomslag.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hur om man kan få några enstaka fps extra med grafikdelen i prollar också då det är någonting många har som en outnyttjad resurs.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
99:e percentilen

Skulle inte bli förvånad om denna typ av kombinationer plötsligt blir artificiellt vingklippta av ett av lagen …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Väldigt relevant för testet vore ju SLI och XF prestanda med likadana kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Skulle inte bli förvånad om denna typ av kombinationer plötsligt blir artificiellt vingklippta av ett av lagen …

Förhoppningsvis kan ett av lagen inte göra något åt saken (sabotera).

Riktigt grym feature detta som jag har sett fram emot sedan den annonserades!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

"Kept you waiting, huh?"

Riktigt trevligt att det tittas mer på detta. Kan man använda sitt gamla kort när man uppgraderar, oavsett om man återvänder till samma tillverkare eller blandar, är riktigt jävla bra faktiskt.

Jag kommer använda tekniken där det är möjligt och ger en prestanda förbättring. Ska vara om problem uppstår, SLI och CF är allt annat än problemfritt.

Förhoppningsvis löser Microsoft problemen som det där andra företaget inte fixade med deras lösning för något år sedan. Tekniken hypeades rejält men floppade då prestanda förbättringen var för låg. Här verkar MS fixat iallafall detta imponerande nog.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Hittade namnet på lösningen, Lucid Virtu/Hydra. Mitt Asrock Z77-moderkort har till och med lösningen, aldrig använt det då prestandavinsten var för dålig.

Exempelvis: http://www.sweclockers.com/test/13939-intel-z68-for-sandy-bri... och http://www.bit-tech.net/hardware/motherboards/2011/05/13/what...

Permalänk
Medlem

Lugna och fina. Snart kommer Nvidias drivrutin som fixar denna "bugg".

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle gissa på att nvidia gameworks kommer bli den tyngsta motvikten till den här utvecklingen.

Tanken med gameworks är ju att hjälpa spelutvecklarna med verktyg så att nvidiahårdvara premieras vilket inte riktigt är i linje med att kunna kombinera in AMDgrafikkort i bygget. Och det verkar ju ligga i spelutvecklarnas händer att implementera stöd för det här.

Å andra sidan är det kanske inte hela världen om den här typen av grafikkortsblandningar inte slår igenom.
Tycker det är värre när plattformsinlåsningar påverkar valet av andra komponenter som för några år sedan behövde välja moderkort som hade stöd för antingen crossfire eller SLI, eller som det är nu med begränsningen i freesync/gsync där man får välja skärm efter grafikkort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lite småmysigt sådär med kärlek mellan lagen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst testet och detta är riktigt imponerande siffror, men hur bra blev det avseende flyt, frame time etc? Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det här är sjukt
Blir glad för dom som kanske behöver lite extra kraft men inte har råd att köpa ett dyrare nytt eller får tag på ett lika dant som dom redan har. Vet själv att man i yngre dagar var i den situationen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

Känns lite som om när man tvingar ihop två magneter med samma poler emot varandra... Imponerande att det fungerar i alla fall!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Kul idé att man kan kombinera olika modeller av grafikkort genom Dx12. Tyvärr så gillar nog inte tillverkarna det. Därför har jag svårt att se hur det ska kunna utvecklas.

Det ska inte spela någon roll. Har jag köpt hårdvaran är den min och jag gör vad jag vill. Sen kan tillverkarna tjura bäst de vill.

Jag tycker det är mycket bra att det går att blanda friskt. Då kanske vi slipper det meningslösa "fanboy-kriget" inom en snar framtid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det mest intressanta är ju att de flesta av oss redan har två GPU:er i datorn. Den integrerade i AMD/Intel-CPU:n och ett externt från NVIDIA/AMD.

Vi kan alla se fram emot en hel del prestandavinster med andra ord tack vare denna feature. Hoppas den kommer till användning som sagt. Exempel:

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Är tanken att man kan blanda kort hur som helst? Tänker att det vore ju trevligt att inte behöva göra sig av med sitt gamla kort när man köper ett nytt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Riktigt bra att det blir så pass löskopplat att olika grafikkortstillverkares grafikkort kan användas tillsammans och att de verkligen kan ses som frikopplade resurser att brukas efter programmerarnas önskemål.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Techreport har snappat upp att detta tydligen använder AFR.
Så troligen kommer ev. FPS vinster med en massa microstuttering och inputlag.
Så innan vi ser frametimes osv. så bör foliehatten behållas på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Skulle gissa på att nvidia gameworks kommer bli den tyngsta motvikten till den här utvecklingen.

Tanken med gameworks är ju att hjälpa spelutvecklarna med verktyg så att nvidiahårdvara premieras vilket inte riktigt är i linje med att kunna kombinera in AMDgrafikkort i bygget. Och det verkar ju ligga i spelutvecklarnas händer att implementera stöd för det här.

Å andra sidan är det kanske inte hela världen om den här typen av grafikkortsblandningar inte slår igenom.
Tycker det är värre när plattformsinlåsningar påverkar valet av andra komponenter som för några år sedan behövde välja moderkort som hade stöd för antingen crossfire eller SLI, eller som det är nu med begränsningen i freesync/gsync där man får välja skärm efter grafikkort.

Helt klart lär Nvidia göra sitt bästa för att motverka blandning av tillverkare, kanske även blanda mellan deras egna kort.

Just gameworks var ett bra exempel på något som kommer kunna förstöra lösningen. De flesta större spelen på PC har tyvärr detta skräp idag.

Inlåsningar kommer i regel från Nvidia dock. Såväl hårdvara som mjukvara. Nvidia har alltid varit det låsta och restriktetade alternativet medans AMD varit betydligt mer öppna och sammarbetsvilligare. Just Crossfire fungerade på alla moderkort då ATI/AMD ville ha ut stödet i moderkorten. Nvidia ville mest låsa, styra och bestämma och ta betalt för såväl SLI samt tillhörande kretsar och licenser.

Jag hoppas Microsoft kan styra Nvidia här så lösningen faktiskt kan fungera som tänkt. Vi har alla att vinna på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Helt klart lär Nvidia göra sitt bästa för att motverka blandning av tillverkare, kanske även blanda mellan deras egna kort.

Gör dem redan. I teorin så ska två stycken kretsar, oavsett antalet tillgängliga kärnor och/eller VRAM, fungera utmärkt i SLI. Det enda man behöver göra är att endast använda den minsta gemensamma värde för VRAM och antal upplåsta kärnor. Det är exakt så AMD gör vilket tillåter konfigurationer som 390 och 290, eller 290x och 290. Det intressanta med denna tekniken är att den inte kräver "lägsta gemensamma värde".

Frågan är inte om de kommer börja göra så, utan till vilken grad de kommer fortsätta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Gör dem redan. I teorin så ska två stycken kretsar, oavsett antalet tillgängliga kärnor och/eller VRAM, fungera utmärkt i SLI. Det enda man behöver göra är att endast använda den minsta gemensamma värde för VRAM och antal upplåsta kärnor. Det är exakt så AMD gör vilket tillåter konfigurationer som 390 och 290, eller 290x och 290. Det intressanta med denna tekniken är att den inte kräver "lägsta gemensamma värde".

Frågan är inte om de kommer börja göra så, utan till vilken grad de kommer fortsätta.

Jag syftade på hårdare begränsning när det handlar om olika generationer av kort inte i samma generation. Säg att du har ett GTX 780 som du har kvar och vill använda ditt GTX 980 ihop med eller liknande, där lär iallafall Nvidia säga stopp i dagsläget.

Nu verkar ingen av företagen tillåta detta med CF/SLI i dagsläget vad jag förstår men med Microsofts lösning så bör detta vara möjligt. Jag har en känsla av att speciellt Nvidia vill hindra detta. För min del lutar det åt ett R9 490 nästa år (eller vad modellen nu lär heta) och hoppas på att kunna använda det kortet primärt men också använda mitt R9 290 i de titlar där multiadapter-stödet finns. Det borde vara lugnt med AMD, har svårt att se att de skulle hindra ett sådant användarscenario men återstår såklart att se.

Permalänk
Medlem

Äntligen, frågade angende detta i forumet strax efter W10 reasen. BLir intressant om man kan nyttja 980 ti´n med gamla 7970´ian i några titlar så småningom.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd

Då vet man att Radeon är bästa Primär kortet

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Då vet man att Radeon är bästa Primär kortet

Nej. Det vet du inte.
Du får vänta till fullversion, nya drivrutiner osv innan du/vi vet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.