Permalänk
Medlem

Multirotor Racing

Hej!

Håller på att sätta ihop en liten 250 size Quad och tänkte se om det finns några sweclockare här som flyger.

Skulle vara riktigt skoj att dra ihop något race i typ stockholmsområdet (strax norr eller söder, p.g.a. Bromma)

Jag själv kommer flyga en ZMR250 ram 3S samt Sunnysky x2204 motorer.

För de som inte är initierade till quad/hex race, så kommer det en video nedan.

Och en liten byggvideo (finns massor på youtube)

Här kommer en video från en kille som håller på att träna lite

Är man intresserad utav att kanske börja så finns det flera alternativ, snabbt och lätt skulle jag nog säga att Walkera Runner 250 är väldigt lätt att börja med och hyffsat bra pris!
Finns för ca. 7000kr med fri frakt här Walkera Runner på Banggood

Alternativt är ifall man bygger ihop sakerna själva! Finns massor av info på nätet eller så kan man fråga här! Hobbyking, Banggood och Ebay är nog de "billigaste" ställena ni kan hitta sakerna på!

--- UPPDATERING ----

Nu beställde jag de sista delarna till min Quad!

Borde levererad inom några dagar.

Här är min lista!

Totalkostnad quad: ca 1550kr
Det man behöver utöver detta är:

• *Eget radiosystem

• *Batterier (rekommenderar ~2200mah 3S )

• *Om man vill flyga FPV (rekommenderas) så bör man köpa in sig i något FPV system (finns MASSOR där ute). Jag kan hjälpa och rekommendera ifall någon har frågor.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ser ju extremt kul ut det där, skulle vara skoj att testa fpv flygning. Lite väl dyrt bara om det visar sig att det inte är något man vill hålla på med tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ser ju extremt kul ut det där, skulle vara skoj att testa fpv flygning. Lite väl dyrt bara om det visar sig att det inte är något man vill hålla på med tyvärr.

Ja tyvärr så kostar det ganska mycket att köpa in sig! Det ploppar dock upp lite sådana här på blocket och på RCflyg.se's Köp och Sälj del då och då.

Själva quaden kan man ju komma undan med strax under 2000kr, men FPV utrustningen ( det som skickar livebilderna mellan dig och quaden) kostar ganska mycket. Jag har själv kört på en gammal tft skärm som jag köpte på claes ohlson för 5 år sedan för runt 400 kr. Nu vill jag uppgradera till riktiga glasögon!

Visa signatur

"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Nu beställde jag de sista delarna till min Quad!

Borde levererad inom några dagar.

Här är min lista!

Totalkostnad quad: ca 1550kr
Det man behöver utöver detta är:

• *Eget radiosystem

• *Batterier (rekommenderar ~2200mah 3S )

• *Om man vill flyga FPV (rekommenderas) så bör man köpa in sig i något FPV system (finns MASSOR där ute). Jag kan hjälpa och rekommendera ifall någon har frågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dåligt med respons

Tror folk tycker det är häftigt men blir avskräckta av priset och att det kanske verkar komplicerat när man måste sätta ihop, löda och konfigurera saker. Iaf om man inte sysslat med rc tidigare.
Vet själv hur det var i början, en miljon saker att sätta sig in i och hur allt integrerar med varann men kul är det ! Roligaste hobbyn jag har haft då det finns oändligt med möjligheter och alltid nya saker att lära sig.

Tycker själv racing är tufft men svårt att hitta ställen att flyga på så har nog gett upp det. Är nog dessutom lite mer för crusing på senare tid. Blivit gammal kanske
Gillar mest känslan av att flyga runt som en jetpilot fast med quad då. RC flyg är så bökiga att ta med och starta med så quaden vinner i smidighet.

Hoppas du hittar några att flyga med, vore kul att se några videos sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Dåligt med respons

Tror folk tycker det är häftigt men blir avskräckta av priset och att det kanske verkar komplicerat när man måste sätta ihop, löda och konfigurera saker. Iaf om man inte sysslat med rc tidigare.
Vet själv hur det var i början, en miljon saker att sätta sig in i och hur allt integrerar med varann men kul är det ! Roligaste hobbyn jag har haft då det finns oändligt med möjligheter och alltid nya saker att lära sig.

Tycker själv racing är tufft men svårt att hitta ställen att flyga på så har nog gett upp det. Är nog dessutom lite mer för crusing på senare tid. Blivit gammal kanske
Gillar mest känslan av att flyga runt som en jetpilot fast med quad då. RC flyg är så bökiga att ta med och starta med så quaden vinner i smidighet.

Hoppas du hittar några att flyga med, vore kul att se några videos sen.

Ja lite dåligt med respons! Men FPV racing växer ganska ordentligt så förhoppningsvis så kommer det komma upp lite fler snart!

Annars så går det ju alltid att hänga på andra forum, där man bara snackar RCflyg

Jag bor som sagt i Vallentuna, strax norr om Stockholm och här finns det en del fält man kan flyga vid ligger precis mellan två kontrollzoner!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Ja lite dåligt med respons! Men FPV racing växer ganska ordentligt så förhoppningsvis så kommer det komma upp lite fler snart!

Annars så går det ju alltid att hänga på andra forum, där man bara snackar RCflyg

Jag bor som sagt i Vallentuna, strax norr om Stockholm och här finns det en del fält man kan flyga vid ligger precis mellan två kontrollzoner!

Ja det kommer nog. Kanske inomhus racing under vintern vem vet
Du har tur du då att du bor så iaf. Annars är det knapert med ställen runt Sthlm pga. Bromma.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om bra ställen shoppa på till bra priser och frakt, förutom Hobbyking eller Banggood?

Jag skall bygga mig en 250 class racer och är sugen på en QAV250, men kommer troligtvis basera mitt bygge på en ZMR250 frame. Jag kommer att behöva köpa allting, inkl transmitter.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Någon som kan tipsa om bra ställen shoppa på till bra priser och frakt, förutom Hobbyking eller Banggood?

Jag skall bygga mig en 250 class racer och är sugen på en QAV250, men kommer troligtvis basera mitt bygge på en ZMR250 frame. Jag kommer att behöva köpa allting, inkl transmitter.

Bra priser, då är det istortsett Hobbyking, Banggood eller Ebay som gäller.

Finns dock hyffsat i Sverige, men inte lika billigt.

Titta på t.ex. HAB.se, Skånehobby etc. Men det är generellt sett dyrare än Sverige.

Rekommenderar dock att gå på något kraftigare än ZMR250 ramen, jag flög den igår och lyckades ha av en arm.

Titta på t.ex. KillerBee, den verkar många flyga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick ihop min racer ganska nyligen. Sen att man inte har nånstans kul att racea är en annan femma :/
Försökte bygga lätt men blev ändå 585gram flygfärdig med GP4 och 1400mah 4S batteri.
Ramen är Avada 240.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop min första för bara någon vecka sedan!

Dys1806 2300KV motorer
Afro 12A ESC
Turnigy TGY-I6 Transmitter och Receiver länk, billig och fungerar helt ok, skulle dock vilja ha lite fler kanaler nu.
ZMR250 H250 ram
Gemfan 5x3 propellrar
Multiwii flight controller (hobbykings baserad på ATmega328P, nice krets med sensorer och mjukvaran är öppen källkod)
2.2Ah 3S Li-Po batteri

Beställde en del från hobbyking, men det mesta från säljare i UK via ebay. Tror jag la ut ungefär 2000:- för allt.

Har inte FPV utrustning än, men har beställt.
TS351 och RC805 transmitter och receiver
Billig 7" skärm från ebay
Sony Super HAD CCD 600TV länk
Hela FPV utrustning kostade faktiskt mindre än 700kr så så farligt dyrt verkar det inte (förutsatt att det fungerar bra).
Kommer också behöva batteri till skärm och receiver.

Har bara uppsättningen av propellrar kvar som sitter på den nu, men har beställt 8 uppsättningar till. Propellrar går åt när man krashar. Den har klarat sig helt oskadd dock från en hel del ordentliga krasher. Jag har också lärt mig att så länge man lyckas stänga av motorerna innan själva krashen så klarar sig propellrarna oftast (de är rätt flexibla).

Utan FPV utrustning har det varit svårt att flyga då så fort man försöker köra lite snabbare eller göra manövrar så tappar man lätt orienteringen.

För er som vill börja med multirotor kan jag rekommendera att köpa någon liten quad (exempelvis Hubsan x4) för att lära sig flyga. Det är också väldigt roligt då man kan flyga inomhus på ett säkert sätt.

Permalänk
Medlem

Med bara propparna som skiljer bak/fram förstår jag det är svårt
Skulle sätta nånting orange fram som även syns åt sidorna.
Men när man väl börjar flyga FPV blire oftast inte så mycket vanlig flygning efter det hehe.

Permalänk
Medlem

Satte dit två LEDs fram och det blev betydligt lättare att orientera sig. Tack Myllerman för att du fick mig att göra något åt saken

Var ute och flög nu ikväll och detta blev resultatet:

Vänster fram försvann propellerlåsmuttern vid en krash (hittade bara propellern), fixade lite snabbt genom att linda propelleradaptern med silvertejp och pressa ner propellern. Lyckades också slå av en bit av propellern höger bak och böja den. Trots allt detta så flög den helt ok ändå och jag kunde fortsätta

Har någon något tips på hur man kan skydda antennerna lite bättre? Om det väl blir en krash så är det nu rätt så lätt att de går in i propellrarna och får stryk (se svart tejp på antennerna, lyckades även klippa av toppen på den ena och halvera den så den är nog rätt så värdelös nu)

Permalänk
Medlem

Slitet inte skadade eller sneda propellrar betydligt mer på lagren/motor?

Permalänk
Medlem

inte läst hela tråden, men skulle rekomendera RCExplorer.se

Grym svensk snubbe, som säljer tricopter, quad etc kittar osv, vill själv flyga detta någongång, men kommer inte igång att bygga, pengar finns, men platsbrist samt tiden saknas :F

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Lär det göra, men krasher överhuvudtaget lär slita mer. DYS BE1806 motorerna kan man hitta för 80:- styck på ebay så om någon blir för sliten är det inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Skrivet av Lonsas:

Lär det göra, men krasher överhuvudtaget lär slita mer. DYS BE1806 motorerna kan man hitta för 80:- styck på ebay så om någon blir för sliten är det inte hela världen.

Som lonsas skriver, i 250 klassen så kommer motorerna snarare dö av hårda krasher än att propellrarna inte lite offbalance.

250 klassens flygstil har en tendens att resultera i kontakt med hårda ytor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För nån som behöver inspiration/motivation för att sätta gång tycker jag denna är rätt tuff.. Finns säkert bättre videos men tycker den var rätt bra. Gillar StarWars känslan med LEDs.

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit sugen på att testa en racer så köpte jag en sån här http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__79028__HobbyKing_8.... Har bara flygit en liten Hubsan tidigare och den var lättare. Grymt rolig leksak. Beställde 10 uppsättningar propellrar igår då jag kraschar ett par varje gång. Fötterna höll inte länge heller så jag gjorde nya av rörisolering som jag satt fast med buntband. Men nu är jag sugen på att köpa fpv utrustning också. Känns som det här kan bli dyrt innan jag är nöjd 😊

Permalänk
Medlem

Roligt att du kommit igång. Ser ut att vara bra nybörjarkit.
Började också med en Hubsan en gång i tiden och andra små flygetyg. En 250 är jue helt klart en helt annan maskin, mer kraft och utrymme för HD kameror och mer sofistikerad FPV utrustning.

Skulle rekommendera nån typ av goggles, finns billiga variantenter typ Hobbyking Quanum V2 och köpa 5.8Ghz FPV mottagare och sändare till. Fatshark är det dom flesta kör med då dom är små och smidiga men man behöver inte börja med det värsta. Började själv med monitor men det är svårt att flyga snabbt på skärm så blev goggles rätt kvickt efter det.

Alternativet är att göra ett klipp på FPV grejor nu när det börjar bli lågsäsong och folk säljer av lite stuff. Man kan jue flyga hela vintern men inte lika skönt

Permalänk
Medlem

Tittar på fpv utrustning. Quanum ser intressant ut. Verkar nästan lättare att flyga så. Lätt att tappa bort rikning när man flyger los. Men måste köpa en bra laddare först. Den som följde med är långsam och första cellen på batterierna blir inte full. Lär flyga en del i vinter. Kör man fpv så kan man ju sitta i en varm bil om man flyger över tex åkermark.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen så jävla roligt ut, fan så fränt.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenne:

Tittar på fpv utrustning. Quanum ser intressant ut. Verkar nästan lättare att flyga så. Lätt att tappa bort rikning när man flyger los. Men måste köpa en bra laddare först. Den som följde med är långsam och första cellen på batterierna blir inte full. Lär flyga en del i vinter. Kör man fpv så kan man ju sitta i en varm bil om man flyger över tex åkermark.

Det är enklare och roligare ! Så roligt att jag knappt alls flugit utan fpv sen jag börja med det
Läs på noga innan du bestämmer dig vilket fpv du vill ha då det finns mycket att välja på.
Fatshark teleporter är t.ex. billiga med allt man behöver men ! upplösningen är väldigt låg så risken är att man blir missnöjd.
Brillorna/hjämlarna med en enda stor monitor i kan istället ha nackdelen att skärmytan är så stor att det blir svårt att hålla fokus både för att man får blicka runt och att detaljerna i bilden är så utsträckta. Jag vet ej hur det är med Quanum men går säkert hitta info om detta på olika forum.

Vilket av alla alternativ som är bäst vet jag ej. Beror också på hur mycket du vill lägga ut.
Fatsharks goggles är dom mest populära men modellerna med hyffsad upplösning är inte så billiga direkt om man precis börjat i hobbyn.

Alternativt försöka hitta beggat.

Permalänk
Medlem

Bra video om en tävling i multirotor racing med stora pengar i potten för den som vill se hur det ser ut

http://www.idg.se/2.1085/1.640921/dronarrally

Permalänk
Testpilot

Tittade på live-sändningen från Drone Nationals till och från när det gick och det var rätt häftigt, de hade lite småstrul i början men fick till det bra mot slutet och med tanke på att det var första gången så kan det ju bara bli bättre. Många stora namn inom sporten var där och de fick uppmärksamhet på CNN (eller om det var nån annan stor kanal) så det verkade lyckat.

Det är spännande och se var sporten är på väg då den fortfarande är väldigt ny och utvecklingen på den tekniska fronten går fruktansvärt fort. Nästa stora utveckling skulle jag gissa (eller iallafall hoppas) ligger i övergång till digital video, att slippa krånglet med olika frekvenser och istället kunna dela på hela utrymmet likt radiokontrollen gjort i och med övergången till 2.4GHz. Skiftandet från kameror avsedda för övervakning till mer specialbyggda kameror kommer säkert också.

Det finns en intressant tråd om digital video via wifi broadcast på RCGroups, i dagsläget är det mycket pill med två raspberry pi, modifierade USB wifi-kort och sånt och verkar vara lite för stort/tungt för just 250-klassen men det verkar lovande: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2454052

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag är jättesugen på att prova på så om det blir någon träff / uppslutning i Stockholmsområdet så är jag gärna på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Tittade på live-sändningen från Drone Nationals till och från när det gick och det var rätt häftigt, de hade lite småstrul i början men fick till det bra mot slutet och med tanke på att det var första gången så kan det ju bara bli bättre. Många stora namn inom sporten var där och de fick uppmärksamhet på CNN (eller om det var nån annan stor kanal) så det verkade lyckat.

Det är spännande och se var sporten är på väg då den fortfarande är väldigt ny och utvecklingen på den tekniska fronten går fruktansvärt fort. Nästa stora utveckling skulle jag gissa (eller iallafall hoppas) ligger i övergång till digital video, att slippa krånglet med olika frekvenser och istället kunna dela på hela utrymmet likt radiokontrollen gjort i och med övergången till 2.4GHz. Skiftandet från kameror avsedda för övervakning till mer specialbyggda kameror kommer säkert också.

Det finns en intressant tråd om digital video via wifi broadcast på RCGroups, i dagsläget är det mycket pill med två raspberry pi, modifierade USB wifi-kort och sånt och verkar vara lite för stort/tungt för just 250-klassen men det verkar lovande: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2454052

Tror också på digitalt. Känns som nästa naturliga steg helt klart. Undra hur länge det kommer ta innan det kommer små digitala videosändare. Får hoppas inte allt för länge
Bra tråd du länka till, intressant.

Permalänk
Medlem

Trist med hösten, inte flugit miniquad på två veckor och nu ska det regna hela helgen. 20mm imorn

Permalänk
Medlem

Har vart lite neggo emot prylar som flyger av sig själva (istället för riktiga plan eller helikoptrar) men måste säga att det såg riktigt roligt ut med FPV och racing.
Gillar racing och detta blev ju som ett WipEout-spel fast på riktigt. Skulle dock vilja prova på innan jag lägger de summor som verkar behövas. Så man vet att känslan är rätt.

Permalänk
Medlem

@Squallie:

Jo precis, det känns som typ Wipeout fast riktigt så blir mycket roligare
Har aldrig haft intresse för Phantoms och liknande som flyger av sig själva. Skulle tröttna direkt.
Jag kör utan självstabilisering. Bara gyrona som håller vinkeln jag väljer. Är smidigast att flyga så.
Med FPV så är det lika lätt att styra som ett tv-spel men man kan göra avancerade manövrar om man känner att det blir för lätt hehe.