Reklamation eller ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Reklamation eller ångerrätt?

Hej!

Köpte nyss en specialbyggd datorn från Inet för 26000kr. Efter en, som väntat försenad leverans med postnord, tog det 15 minuter från det att jag packat upp datorn till att jag upptäckte det första felet. Chassit jag köpt var ett NZXT 440h och när jag tryckte på knappen för att sätta igång ljuset på baksidan åkte den in i chassit. Försökte då öppna upp det och upptäckte att en skruv vid fönsterpanelen hade forcerats i så pass snett att den bara gick att få ut halvvägs. Ger då upp och bestämmer mig för att öppna upp den andra sidopanelen vilket funkar bra. När jag öppnar ser jag inget sätt att fästa "lysknappen" och de följande sladdarna. Ser även att yttersta delen av "knappen" har fallit av vid det här laget.

I skrivande stund har jag också insett att den ända fläkten som snurrar är processorkylaren, men de övriga 4 fläktarna i chassit har inte varit igång alls från första början. Då jag startade datorn första gången trodde jag att det berodde på att fläktarna inte gick igång förrän det blev varmare, men idag läste jag mig till att detta chassit inte har någon fläktkontroll vilket innebär att fläktarna bör gå på högvarv hela tiden.

Idag upptäckte jag även att hörlursingången ovanpå chassit är sne och hörlurarna hamnar därav aningen snett när jag sätter i dem. För en dator i den här prisklassen känns det lite läskigt att de har slarvat så pass mycket och dessutom vågar påstå att det mesta är fel som uppkommit under frakt.

Då jag hört av mig till Inet om problemen och sagt att jag vill lämna tillbaka datorn, eftersom det var fel på den när jag fick den, blev svaret att jag inte har rätt att ångra köpet eftersom det är en specialmonterad dator och att jag istället får lämna in den för reparation. Dock anser jag att det här handlar om ett reklamationsärende och inte ett ångerrättsärende, vilket de inte verkar hålla med om.

Jag har varken tid eller ork att skicka tillbaka grejorna och vill inte behöva ta ledigt igen för att kunna matcha postnords tider för hemleverans. Har varit utan dator ett tag och behöver en ny och fungerande redan på måndag i nästa vecka. Vill alltså reklamera datorn och köpa något färdigbyggt (givetvis från någon annanstans) eftersom jag har ganska bråttom nu. Läste i en annan tråd att företaget har tre försök på sig att rätta till felen, men har jag verkligen ingen rätt att reklamera en dator direkt när den är så pass undermålig vid leverans? Tror ni det går att reklamera i det här läget eller är det helt hopplöst?

Är ganska ledsen nu och vill gärna få det här ur världen så fort som möjligt, särskilt eftersom jag har 3 jobb i nuläget och verkligen inte har någon mer tid att ägna åt det här. All hjälp uppskattas stort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordaren:

Hej!

Köpte nyss en specialbyggd datorn från Inet för 26000kr. Efter en, som väntat försenad leverans med postnord, tog det 15 minuter från det att jag packat upp datorn till att jag upptäckte det första felet. Chassit jag köpt var ett NZXT 440h och när jag tryckte på knappen för att sätta igång ljuset på baksidan åkte den in i chassit. Försökte då öppna upp det och upptäckte att en skruv vid fönsterpanelen hade forcerats i så pass snett att den bara gick att få ut halvvägs. Ger då upp och bestämmer mig för att öppna upp den andra sidopanelen vilket funkar bra. När jag öppnar ser jag inget sätt att fästa "lysknappen" och de följande sladdarna. Ser även att yttersta delen av "knappen" har fallit av vid det här laget.

I skrivande stund har jag också insett att den ända fläkten som snurrar är processorkylaren, men de övriga 4 fläktarna i chassit har inte varit igång alls från första början. Då jag startade datorn första gången trodde jag att det berodde på att fläktarna inte gick igång förrän det blev varmare, men idag läste jag mig till att detta chassit inte har någon fläktkontroll vilket innebär att fläktarna bör gå på högvarv hela tiden.

Idag upptäckte jag även att hörlursingången ovanpå chassit är sne och hörlurarna hamnar därav aningen snett när jag sätter i dem. För en dator i den här prisklassen känns det lite läskigt att de har slarvat så pass mycket och dessutom vågar påstå att det mesta är fel som uppkommit under frakt.

Då jag hört av mig till Inet om problemen och sagt att jag vill lämna tillbaka datorn, eftersom det var fel på den när jag fick den, blev svaret att jag inte har rätt att ångra köpet eftersom det är en specialmonterad dator och att jag istället får lämna in den för reparation. Dock anser jag att det här handlar om ett reklamationsärende och inte ett ångerrättsärende, vilket de inte verkar hålla med om.

Jag har varken tid eller ork att skicka tillbaka grejorna och vill inte behöva ta ledigt igen för att kunna matcha postnords tider för hemleverans. Har varit utan dator ett tag och behöver en ny och fungerande redan på måndag i nästa vecka. Vill alltså reklamera datorn och köpa något färdigbyggt (givetvis från någon annanstans) eftersom jag har ganska bråttom nu. Läste i en annan tråd att företaget har tre försök på sig att rätta till felen, men har jag verkligen ingen rätt att reklamera en dator direkt när den är så pass undermålig vid leverans? Tror ni det går att reklamera i det här läget eller är det helt hopplöst?

Är ganska ledsen nu och vill gärna få det här ur världen så fort som möjligt, särskilt eftersom jag har 3 jobb i nuläget och verkligen inte har någon mer tid att ägna åt det här. All hjälp uppskattas stort!

EDIT: Läste inte ordentligt.

Tyvärr. Det är nog som Inet säger. Hade du köpt datorn på Elgiganten hade du kunna lämna tillbaka den utan några frågor.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordaren:

Hej!

Köpte nyss en specialbyggd datorn från Inet för 26000kr. Efter en, som väntat försenad leverans med postnord, tog det 15 minuter från det att jag packat upp datorn till att jag upptäckte det första felet. Chassit jag köpt var ett NZXT 440h och när jag tryckte på knappen för att sätta igång ljuset på baksidan åkte den in i chassit. Försökte då öppna upp det och upptäckte att en skruv vid fönsterpanelen hade forcerats i så pass snett att den bara gick att få ut halvvägs. Ger då upp och bestämmer mig för att öppna upp den andra sidopanelen vilket funkar bra. När jag öppnar ser jag inget sätt att fästa "lysknappen" och de följande sladdarna. Ser även att yttersta delen av "knappen" har fallit av vid det här laget.

I skrivande stund har jag också insett att den ända fläkten som snurrar är processorkylaren, men de övriga 4 fläktarna i chassit har inte varit igång alls från första början. Då jag startade datorn första gången trodde jag att det berodde på att fläktarna inte gick igång förrän det blev varmare, men idag läste jag mig till att detta chassit inte har någon fläktkontroll vilket innebär att fläktarna bör gå på högvarv hela tiden.

Idag upptäckte jag även att hörlursingången ovanpå chassit är sne och hörlurarna hamnar därav aningen snett när jag sätter i dem. För en dator i den här prisklassen känns det lite läskigt att de har slarvat så pass mycket och dessutom vågar påstå att det mesta är fel som uppkommit under frakt.

Då jag hört av mig till Inet om problemen och sagt att jag vill lämna tillbaka datorn, eftersom det var fel på den när jag fick den, blev svaret att jag inte har rätt att ångra köpet eftersom det är en specialmonterad dator och att jag istället får lämna in den för reparation. Dock anser jag att det här handlar om ett reklamationsärende och inte ett ångerrättsärende, vilket de inte verkar hålla med om.

Jag har varken tid eller ork att skicka tillbaka grejorna och vill inte behöva ta ledigt igen för att kunna matcha postnords tider för hemleverans. Har varit utan dator ett tag och behöver en ny och fungerande redan på måndag i nästa vecka. Vill alltså reklamera datorn och köpa något färdigbyggt (givetvis från någon annanstans) eftersom jag har ganska bråttom nu. Läste i en annan tråd att företaget har tre försök på sig att rätta till felen, men har jag verkligen ingen rätt att reklamera en dator direkt när den är så pass undermålig vid leverans? Tror ni det går att reklamera i det här läget eller är det helt hopplöst?

Är ganska ledsen nu och vill gärna få det här ur världen så fort som möjligt, särskilt eftersom jag har 3 jobb i nuläget och verkligen inte har någon mer tid att ägna åt det här. All hjälp uppskattas stort!

Det står väldigt tydligt att du inte får använda ångerrätten på en färdigbyggd dator när du köper den. Det här kan du alltså inte göra något åt.

Du säger att det är ett reklamationsärende och inte ett ångerrättsärende och dessutom att "istället får lämna in den för reparation". Reklamation och lämna in den på reparation är samma sak.

Du kommer enbart kunna häva köpet om Inet har lagat den 3 gånger på samma fel.

Det finns helt enkelt inget annat att göra än att bita i det sura äpplet och felsöka datorn själv för att fixa fläktarna eller skicka in datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordaren:

Hej!

Köpte nyss en specialbyggd datorn från Inet för 26000kr. Efter en, som väntat försenad leverans med postnord, tog det 15 minuter från det att jag packat upp datorn till att jag upptäckte det första felet. Chassit jag köpt var ett NZXT 440h och när jag tryckte på knappen för att sätta igång ljuset på baksidan åkte den in i chassit. Försökte då öppna upp det och upptäckte att en skruv vid fönsterpanelen hade forcerats i så pass snett att den bara gick att få ut halvvägs. Ger då upp och bestämmer mig för att öppna upp den andra sidopanelen vilket funkar bra. När jag öppnar ser jag inget sätt att fästa "lysknappen" och de följande sladdarna. Ser även att yttersta delen av "knappen" har fallit av vid det här laget.

I skrivande stund har jag också insett att den ända fläkten som snurrar är processorkylaren, men de övriga 4 fläktarna i chassit har inte varit igång alls från första början. Då jag startade datorn första gången trodde jag att det berodde på att fläktarna inte gick igång förrän det blev varmare, men idag läste jag mig till att detta chassit inte har någon fläktkontroll vilket innebär att fläktarna bör gå på högvarv hela tiden.

Idag upptäckte jag även att hörlursingången ovanpå chassit är sne och hörlurarna hamnar därav aningen snett när jag sätter i dem. För en dator i den här prisklassen känns det lite läskigt att de har slarvat så pass mycket och dessutom vågar påstå att det mesta är fel som uppkommit under frakt.

Då jag hört av mig till Inet om problemen och sagt att jag vill lämna tillbaka datorn, eftersom det var fel på den när jag fick den, blev svaret att jag inte har rätt att ångra köpet eftersom det är en specialmonterad dator och att jag istället får lämna in den för reparation. Dock anser jag att det här handlar om ett reklamationsärende och inte ett ångerrättsärende, vilket de inte verkar hålla med om.

Jag har varken tid eller ork att skicka tillbaka grejorna och vill inte behöva ta ledigt igen för att kunna matcha postnords tider för hemleverans. Har varit utan dator ett tag och behöver en ny och fungerande redan på måndag i nästa vecka. Vill alltså reklamera datorn och köpa något färdigbyggt (givetvis från någon annanstans) eftersom jag har ganska bråttom nu. Läste i en annan tråd att företaget har tre försök på sig att rätta till felen, men har jag verkligen ingen rätt att reklamera en dator direkt när den är så pass undermålig vid leverans? Tror ni det går att reklamera i det här läget eller är det helt hopplöst?

Är ganska ledsen nu och vill gärna få det här ur världen så fort som möjligt, särskilt eftersom jag har 3 jobb i nuläget och verkligen inte har någon mer tid att ägna åt det här. All hjälp uppskattas stort!

Skruva inte själv om du inte är helt säker. Risken är att Inet inte tar tillbaka den för reparation eftersom du har pillat i den.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Ångerrätt finns inte. Du har returrätt om du beställer över internet men det gäller vanligen lagervaror och inte beställningsvaror, vilket ett specialbygge är.

Du kan häva köpet med motiveringen att är av väsentlig betydelse för dig att du har tillgång till en fungerande dator och att du inte har möjlighet att vänta på reparation. Detta måste kunna styrkas.
Inet är enligt min uppfattning inte pro KKL så du kommer antagligen få driva detta via ARN och det kommer ta tid, så frågan är om du vill ta denna fajt eller svälja stoltheten och gå vidare.

Reklamation är inte detsamma som att häva köpet, det innebär bara att du upplyser säljaren om att vara är felaktig. Vilka åtgärder som är tillämpliga beror på situationen och felets art.

Du har däremot rätt att begära Skadestånd/prisavdrag eftersom säljaren avlämnat en var som är felaktig.

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Eftersom din dator är specialbeställd kan säljaren inte hävda att felen är utanför hans kontroll. Detta är om inte annat ett påtryckningsmedel du kan använda dig av.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@BrusE: Ett fel som uppdagas inom 6 månader skall anses vara ursprunglig. I detta fall är det hart när omöjligt för Inet att hävda motsatsen.

Med det sagt så håller jag ändå med dig till fullo. Rör inget som kan ge Inet ytterligare argument.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att skriva i Inets tråd här på Swec. Jag tror inte att de heller är intresserade av att sälja produkter till en kund för 26000:- och sedan skita i att det blev en olycklig leverans. Det är en människa som monterar, dvs mänskliga fel kan uppstå eller att det helt enkelt var en sämre medarbetare. De du pratat med på kundtjänst får ju bara använda sig av det som står i avtalet, dvs att du inte har någon reklamationsrätt. Ingen vill dig illa, men de är tvungen att följa regler och det finns folk som är råklantiga och sedan försöker hävda att det var fel från början så företagen är tvugna att skydda sig också så klart.

Jag antar att du inte har någon Inet-butik i närheten vilket såklart försvårar ärendet en hel del. Men det är så klart att om du köper något för så pass mycket pengar så ska det ju fungera bättre och inte vara dessa småfel här och där.

Jag tror problemet mest ligger i tid här. Även om Inet skulle återköpa datorn så måste du fortfarande skicka tillbaka den, de måste kontrollera att den är i samma skick som när den lämnade deras lager eller vad det nu är och därefter göra en återbetalning. Något som antagligen skulle ta upp till två veckor.

Köper du online så blir det ju tyvärr något krångligare när problem uppstår. Jag tror tyvärr att du är rökt i detta läget. Snurrar inte chassifläktarna så kan de ju omöjligt vara inkopplade. Baras koppla i fläktarna och kontakta Inet så hjälper de dig nog så småning om men det kommer givetvis ta tid och det kommer innebära att du blir utan datorn under en period igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om du har problem med att match posten borde du kunna få hämta ut den i någon av inets butiker, ser att bu bor i Helsingborg, Malmö är väll hyfsat nära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordaren:

För en dator i den här prisklassen känns det lite läskigt att de har slarvat så pass mycket och dessutom vågar påstå att det mesta är fel som uppkommit under frakt.

Trasig knapp på chassit sannolikt transportskada, skruven kan mycket väl vara en transportskada, hörlursuttaget i chassit är inget som Inet monterar så antagligen ursprungligt fel på chassit (inte ovanligt). Har du följt kablarna från fläktarna och sett vart de går? Är de inkopplade på plinten bakom moderkortsplåten så kan det vara så enkelt att kabeln som strömförsörjer dem ramlat ur under transporten. Det är ett stort risktagande att köpa färdigmonterade dator, som enskilt ska skickas med t.ex. Postnord, då ingenting på insidan av datorn längre har något skyddande emballage. Hos t.ex. Postnord så får man räkna med att paketet faller fritt upp till ca 2 meter, när det går från sorteringsmaskinen till en tom postbehållare.

Skrivet av Nordaren:

Då jag hört av mig till Inet om problemen och sagt att jag vill lämna tillbaka datorn, eftersom det var fel på den när jag fick den, blev svaret att jag inte har rätt att ångra köpet eftersom det är en specialmonterad dator och att jag istället får lämna in den för reparation.

På Konsumentverkets sida "Hallå Konsument" kan man läsa:

Skrivet av hallakonsument.se:

Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller

Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.

Det är som Inet säger...

Skrivet av Nordaren:

Vill alltså reklamera datorn och köpa något färdigbyggt (givetvis från någon annanstans) eftersom jag har ganska bråttom nu. Läste i en annan tråd att företaget har tre försök på sig att rätta till felen, men har jag verkligen ingen rätt att reklamera en dator direkt när den är så pass undermålig vid leverans? Tror ni det går att reklamera i det här läget eller är det helt hopplöst?

Reklamera är din enda möjlighet eftersom ångerrätten uppenbarligen inte gäller, men försäljaren har ingen skyldighet att kreditera dig utan kan som sagt reparera datorn åt dig.

Skrivet av Nordaren:

Är ganska ledsen nu och vill gärna få det här ur världen så fort som möjligt, särskilt eftersom jag har 3 jobb i nuläget och verkligen inte har någon mer tid att ägna åt det här. All hjälp uppskattas stort!

Du skulle inte köpt en färdigmonterad från första början om du ville undvika problem.

Du får lära dig av dina misstag här tyvärr, och hoppas på att Inet dels kan rätta till det och att det inte uppkommer nya transportskador under resans gång. Jag känner till fall där de anlitat lokala datormeckar för att montera in nya grejer, bara att hålla tummarna att de kan lösa det så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rotkiv42:

Om du har problem med att match posten borde du kunna få hämta ut den i någon av inets butiker, ser att bu bor i Helsingborg, Malmö är väll hyfsat nära?

Det är 64km mellan Helsingborg och Malmö (och det mellan stadsgränserna, sen tillkommer körning i både Helsingborg och Malmö), vet inte ifall jag vill kalla det "hyfsat nära" att åka minst 13 mil t.o.r.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@BrusE: Ångerrätt finns inte. Du har returrätt om du beställer över internet men det gäller vanligen lagervaror och inte beställningsvaror, vilket ett specialbygge är.

Det är just ångerrätt man har.
14 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är just ångerrätt man har.
14 dagar.

Du får läsa på Konsumentverket, har citerat texten ovan.

Ångerrätt är inte tillämpbar i TS fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag skulle börja med att skriva i Inets tråd här på Swec.

Butikernas egna forumdelar skall inte användas för enskilda ärenden eller som alternativ till deras kundtjänst.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är 64km mellan Helsingborg och Malmö (och det mellan stadsgränserna, sen tillkommer körning i både Helsingborg och Malmö), vet inte ifall jag vill kalla det "hyfsat nära" att åka minst 13 mil t.o.r.

Kanske är bättre än att behöva ta ledigt, men ärligt talat var jag för lat för att googla, mina geografikunskaper sträcker sig inte längre än att båda ligger på södra delen av västkusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är just ångerrätt man har.
14 dagar.

Jo, du har rätt. Jag tänkte en sak men skrev en annan...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du får läsa på Konsumentverket, har citerat texten ovan.

Ångerrätt är inte tillämpbar i TS fall.

Det vet han. Kommentaren gällde mitt felformulerade inlägg. Du måste sätta saker i sitt sammanhang

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

EDIT: Läste inte ordentligt.

Tyvärr. Det är nog som Inet säger. Hade du köpt datorn på Elgiganten hade du kunna lämna tillbaka den utan några frågor.

Det var ju inte så skoj. Trodde det var en självklarhet att man fick lämna tillbaka felaktiga varor utan diskussion. Är väll rätt åt mig att det slutade så här. Är för godtrogen ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det står väldigt tydligt att du inte får använda ångerrätten på en färdigbyggd dator när du köper den. Det här kan du alltså inte göra något åt.

Du säger att det är ett reklamationsärende och inte ett ångerrättsärende och dessutom att "istället får lämna in den för reparation". Reklamation och lämna in den på reparation är samma sak.

Du kommer enbart kunna häva köpet om Inet har lagat den 3 gånger på samma fel.

Det finns helt enkelt inget annat att göra än att bita i det sura äpplet och felsöka datorn själv för att fixa fläktarna eller skicka in datorn.

Precis, jag vill inte ångra köpet på grund av att jag är missnöjd med en fullt fungerande produkt utan jag vill reklamera köpet eftersom produkten inte fungerade korrekt. Att datorn är så pass dålig efter Inets "ordentliga" testning gör mig lite orolig för vad slutresultatet blir. Jag känner att det är ganska troligt att jag får tillbaka en dator som jag kan hitta dumma fel på återigen. Då jag inte har den tiden som Inet förväntar sig att jag ska lägga på detta, lämnar jag tillbaka datorn, betalar fakturan, men tar inte tillbaka datorn. De tjänar 26000 och får dessutom tillbaka datorn. Då måste de bli nöjda och jag slipper ägna värdefull tid åt reklamationsärenden på tider när jag annars borde sova. Känns surt att bli av med så mycket pengar, men som sagt så har jag inte tid till detta just nu. Tack så mycket för ett bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Skruva inte själv om du inte är helt säker. Risken är att Inet inte tar tillbaka den för reparation eftersom du har pillat i den.

Absolut, ska inte röra något!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är 64km mellan Helsingborg och Malmö (och det mellan stadsgränserna, sen tillkommer körning i både Helsingborg och Malmö), vet inte ifall jag vill kalla det "hyfsat nära" att åka minst 13 mil t.o.r.

vad som är nära varierar väldigt beroende på var man bor

30 min i Stockholm är långt för vissa fast mer norrut är 10 mil enkelväg med bil ingenting

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Om du har problem med att match posten borde du kunna få hämta ut den i någon av inets butiker, ser att bu bor i Helsingborg, Malmö är väll hyfsat nära?

Malmö är hyfsat nära om man har tillgång till bil och har möjlighet att åka dit då Inet har öppet. Har ingen lust att ta ledigt från ett seriöst jobb för att hantera ärenden från ett oseriöst företag. Med den attityden dem har lär det bli mer än en bilfärd dit. Tänker inte dra alla detaljer om hur min livssituation ser ut just nu, men tro mig när jag säger att det är extremt svårt för mig att åsidosätta tid i nuläget åt sånt här. Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Det hela är väldigt enkelt. Ångerrätten som är en del av distansköplagen finns till för att kompensera för att man som konsument inte har någon möjlighet att se själva varan innan köp när man handlar på distans. Till exempel om du beställer en tröja och det visar sig att färgen inte riktigt stämmer med bilden eller om passformen inte riktigt var perfekt. Då kan du använda ångerrätten eftersom det är saker som inte är ett direkt fel på varan men ändå något som du inte hade kunnat se på en bild. Hade du sett samma vara i en butik hade du direkt kunnat konstatera att färger inte var det du ville ha eller att passformen var fel.

Reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen. Den använder man när saker är trasiga. Om en vara är trasig ska man aldrig någonsin använda sig av ångerrätten. Jag ser folk säga det ibland och det är fel och kan ge dig som köpare diverse problem eftersom det är köparen som ansvarar för returfrakten. Om man då bara skickar tillbaks en trasig vara kan säljaren hävda att den skadats under transporten tillbaks och du som köpare kan få stå för kostnaderna. Vidare missar man helt det juridiska skyddet man har som köpare genom konsumentköplagen. Detta är ett solklart reklamationsfall. Chassit är trasigt och datorn ska därför reklameras och inget annat. Exakt hur det fungerar kan man läsa på konsumentverkets hemsida men lite kort har du fyra alternativ.
1, Omleverans. Inet skickar en ny dator till dig.
2, Reparation. Inet reparar datorn åt dig.
3, Prisavdrag. Inet kompenserar felet genom att dra av en del på priset.
4, Hävning av köpet. Du skickar tillbaks datorn och får tillbaks alla pengar.

Generellt är det du som köpare som i första hand väljer påföljd med vissa undantag. Om du häver köpet har säljaren rätt att på egen bekostnad försöka avhjälpa felet först. Säljaren har tre försök på sig innan denne inte längre kan neka hävning. Notera att antalet försök inte är reglerade i lag utan det är en rekommendation från konsumentverkat och ARN som i princip alla följer. Vidare kan säljaren neka en påföljd om denne kan visa att det skulle innebära en orimlig kostnad. Som i detta fallet är det enkelt för Inet att visa att det är orimligt dyrt att kräva att hela datorn byts ut om det är chassit som är trasigt. De har då rätt att istället ta in datorn och montera om det i ett nytt chassi. Detta ska dock vägas mot köparens behov och det får inte utgöra en betydande olägenhet för köparen. Om du till exempel inte har tillgång till någon annan dator för att betala räkningar med mera så blir läget annorlunda. Blir nog däremot svårt att hävda betydande olägenhet om det bara gäller slösurf och datorspel. Prisavdrag är inte lämpligt i det här fallet men det finns lägen då det är smidigast. En annan relevant detalj är att du har rätt till ersättning för alla kostnader som reklamationsfallet orsakar. Till exempel extra resor, telefonsamtal, utebliven samtalstid med mera. Notera att du kan behöva styrka dina kostnader. Till exempel genom kopia på telefonräkning eller intyg från chefen om det gäller förlorad arbetstid. Det är alltså inte ett skadestånd utan bara ersättning för kostnader. Vid hävning kan säljaren göra ett avdrag för nyttan köparen haft av varan under tiden varan fungerat. Inte ovanligt att det kvittas mot kostnaderna. Den biten är dock inte relevant nu eftersom du inte använt datorn. Den är mest relevant om varan går sönder efter en längre tid.

Så i det här fallet ska du gå in på Inets hemsida och skicka in ett reklamationsärende. Har du köpt via internet har jag för mig att man kan logga in på deras sida och lösa det genom listan på beställningar. Annars kan du ringa dem. Det kommer inte spela så stor roll vad du försöker kräva för det kommer sluta med att Inet skickar en returfraktsedel till dig så de får försöka laga datorn.

För övrigt spelar det ingen roll om det är en fraktskada från posten. Säljaren bär ansvaret för varan fram tills dess den är överlämnad till köparen. Det är Inets problem att bråka med posten. Du ska vända dig till Inet och få datorn fixad så får Inet sen bråka med posten om de vill. Det ska inte du behöva bry dig om.

TL;DR: Använd aldrig någonsin under några omständigheter ångerrätten om varan är trasig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du får läsa på Konsumentverket, har citerat texten ovan.

Ångerrätt är inte tillämpbar i TS fall.

Nej, det verkar stämma ja. Reklamationsrätten är dock ganska fånig. Känns minst sagt absurt att jag ska behöva lämna in en produkt på reparation i 10 dagar, när jag redan väntat i veckor på den. Vid sådana misstag tycker jag verkligen att företaget borde visa förståelse för att man vill lämna tillbaka produkten. Blev erbjuden att slippa betala för monteringsavgiften på grund av detta, men det känns mer som ett desperat försök av dem att ändå få mig att betala in pengarna. Hade de verkligen varit måna om sina kunder så hade de accepterat en omedelbar återbetalning i detta fallet. T.ex. Komplett har ju till och med ångerrätt på de datorer de monterar, men du får stå för kostnaden att montera ner dem igen, vilket låter rimligt. Ganska löjligt att Inet inte kan fixa en liknande lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det hela är väldigt enkelt. Ångerrätten som är en del av distansköplagen finns till för att kompensera för att man som konsument inte har någon möjlighet att se själva varan innan köp när man handlar på distans. Till exempel om du beställer en tröja och det visar sig att färgen inte riktigt stämmer med bilden eller om passformen inte riktigt var perfekt. Då kan du använda ångerrätten eftersom det är saker som inte är ett direkt fel på varan men ändå något som du inte hade kunnat se på en bild. Hade du sett samma vara i en butik hade du direkt kunnat konstatera att färger inte var det du ville ha eller att passformen var fel.

Reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen. Den använder man när saker är trasiga. Om en vara är trasig ska man aldrig någonsin använda sig av ångerrätten. Jag ser folk säga det ibland och det är fel och kan ge dig som köpare diverse problem eftersom det är köparen som ansvarar för returfrakten. Om man då bara skickar tillbaks en trasig vara kan säljaren hävda att den skadats under transporten tillbaks och du som köpare kan få stå för kostnaderna. Vidare missar man helt det juridiska skyddet man har som köpare genom konsumentköplagen. Detta är ett solklart reklamationsfall. Chassit är trasigt och datorn ska därför reklameras och inget annat. Exakt hur det fungerar kan man läsa på konsumentverkets hemsida men lite kort har du fyra alternativ.
1, Omleverans. Inet skickar en ny dator till dig.
2, Reparation. Inet reparar datorn åt dig.
3, Prisavdrag. Inet kompenserar felet genom att dra av en del på priset.
4, Hävning av köpet. Du skickar tillbaks datorn och får tillbaks alla pengar.

Generellt är det du som köpare som i första hand väljer påföljd med vissa undantag. Om du häver köpet har säljaren rätt att på egen bekostnad försöka avhjälpa felet först. Säljaren har tre försök på sig innan denne inte längre kan neka hävning. Notera att antalet försök inte är reglerade i lag utan det är en rekommendation från konsumentverkat och ARN som i princip alla följer. Vidare kan säljaren neka en påföljd om denne kan visa att det skulle innebära en orimlig kostnad. Som i detta fallet är det enkelt för Inet att visa att det är orimligt dyrt att kräva att hela datorn byts ut om det är chassit som är trasigt. De har då rätt att istället ta in datorn och montera om det i ett nytt chassi. Detta ska dock vägas mot köparens behov och det får inte utgöra en betydande olägenhet för köparen. Om du till exempel inte har tillgång till någon annan dator för att betala räkningar med mera så blir läget annorlunda. Blir nog däremot svårt att hävda betydande olägenhet om det bara gäller slösurf och datorspel. Prisavdrag är inte lämpligt i det här fallet men det finns lägen då det är smidigast. En annan relevant detalj är att du har rätt till ersättning för alla kostnader som reklamationsfallet orsakar. Till exempel extra resor, telefonsamtal, utebliven samtalstid med mera. Notera att du kan behöva styrka dina kostnader. Till exempel genom kopia på telefonräkning eller intyg från chefen om det gäller förlorad arbetstid. Det är alltså inte ett skadestånd utan bara ersättning för kostnader. Vid hävning kan säljaren göra ett avdrag för nyttan köparen haft av varan under tiden varan fungerat. Inte ovanligt att det kvittas mot kostnaderna. Den biten är dock inte relevant nu eftersom du inte använt datorn. Den är mest relevant om varan går sönder efter en längre tid.

Så i det här fallet ska du gå in på Inets hemsida och skicka in ett reklamationsärende. Har du köpt via internet har jag för mig att man kan logga in på deras sida och lösa det genom listan på beställningar. Annars kan du ringa dem. Det kommer inte spela så stor roll vad du försöker kräva för det kommer sluta med att Inet skickar en returfraktsedel till dig så de får försöka laga datorn.

För övrigt spelar det ingen roll om det är en fraktskada från posten. Säljaren bär ansvaret för varan fram tills dess den är överlämnad till köparen. Det är Inets problem att bråka med posten. Du ska vända dig till Inet och få datorn fixad så får Inet sen bråka med posten om de vill. Det ska inte du behöva bry dig om.

TL;DR: Använd aldrig någonsin under några omständigheter ångerrätten om varan är trasig.

Perfekt svar! Tack så hemskt mycket!

Inet har alltså möjlighet att låta mig häva köpet och om de vill att jag ska fortsätta handla där i framtiden kan det vara en bra idé att häva det direkt istället för att tvinga mig att lämna in datorn tre gånger. Tycker dem verkligen det är så konstigt att man vill lämna tillbaka en produkt som har så pass många fel när man får den?

Har kontakt med en trevlig på Inet som har skapat ett reklamationsärende, men han är fast bestämd att inte häva köpet och förväntar sig att jag ska ägna massa tid åt detta. Det blir inte en dator för 26000 i slutändan om jag tvingas ta ledigt för att ägna tid åt detta, samt ägna mig åt detta vid den här tiden, vilket också innebär att jag presterar sämre på jobbet. Då kommer ju slutsumman bli betydligt högre än 26000 och det har Inet uppenbarligen inte någon förståelse för.

Är fullt medveten om att det är säljarens ansvar att ta tag i posten, men trots detta väljer Inet att använda detta som argument. Slugt sätt att skjuta ifrån sig ansvar och rejält inkompetent. Vill Inet undvika att varor går sönder när de transporteras kanske de borde ordna en annan leverantör. Postnord är ju lika ökända som Inet borde vara.

Återigen stort tack för svaret! Uppskattas verkligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Trasig knapp på chassit sannolikt transportskada, skruven kan mycket väl vara en transportskada, hörlursuttaget i chassit är inget som Inet monterar så antagligen ursprungligt fel på chassit (inte ovanligt). Har du följt kablarna från fläktarna och sett vart de går? Är de inkopplade på plinten bakom moderkortsplåten så kan det vara så enkelt att kabeln som strömförsörjer dem ramlat ur under transporten. Det är ett stort risktagande att köpa färdigmonterade dator, som enskilt ska skickas med t.ex. Postnord, då ingenting på insidan av datorn längre har något skyddande emballage. Hos t.ex. Postnord så får man räkna med att paketet faller fritt upp till ca 2 meter, när det går från sorteringsmaskinen till en tom postbehållare.
På Konsumentverkets sida "Hallå Konsument" kan man läsa:
Det är som Inet säger...
Reklamera är din enda möjlighet eftersom ångerrätten uppenbarligen inte gäller, men försäljaren har ingen skyldighet att kreditera dig utan kan som sagt reparera datorn åt dig.
Du skulle inte köpt en färdigmonterad från första början om du ville undvika problem.

Du får lära dig av dina misstag här tyvärr, och hoppas på att Inet dels kan rätta till det och att det inte uppkommer nya transportskador under resans gång. Jag känner till fall där de anlitat lokala datormeckar för att montera in nya grejer, bara att hålla tummarna att de kan lösa det så.

Möjligt att den trasiga knappen på baksidan är en transportskada eftersom den inte satt åt hårt. Jag har dock skruvat fler skruvar än vad alla Inets anställda någonsin har gjort och jag vet hur det ser ut när en skruv har forcerats in på sätt som innebär att den måste tas ut med tång. Det var dessutom ett väll skyddande emballage runt datorn och endast delar som inte satt fast hårt, kunde lossna.

Tänker inte koppla några sladdar själv i chassit, eftersom Inet uppenbarligen kommer använda detta mot mig.

Och nej, säljaren har ingen skyldighet (dock kanske en moralisk sådan) att häva köpet, men om de är intresserade av att ha mig kvar som kund så ligger det i deras intresse att göra det.

Hade ingen aning om att en dator, monterad av "proffs", kunde vara så problematisk. Den tjänsten kommer jag definitivt aldrig använda mig av igen. Om de inte går med på att häva köpet, skickar jag tillbaka datorn, betalar fakturan och överger alla tankar på att någonsin handla där igen. Sen får dem ha det på sitt samvete.
Hursonhelst, stort tack för bra svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

vad som är nära varierar väldigt beroende på var man bor

30 min i Stockholm är långt för vissa fast mer norrut är 10 mil enkelväg med bil ingenting

På 30 min innanför tullarna i Stockholm så kommer man inte lika långt som någonstans ute "på landet". Så ja, det är en subjektiv åsikt.

Tycker själv inte 10 mil är något. Ändå bor man mitt i smeten. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag skulle börja med att skriva i Inets tråd här på Swec. Jag tror inte att de heller är intresserade av att sälja produkter till en kund för 26000:- och sedan skita i att det blev en olycklig leverans. Det är en människa som monterar, dvs mänskliga fel kan uppstå eller att det helt enkelt var en sämre medarbetare. De du pratat med på kundtjänst får ju bara använda sig av det som står i avtalet, dvs att du inte har någon reklamationsrätt. Ingen vill dig illa, men de är tvungen att följa regler och det finns folk som är råklantiga och sedan försöker hävda att det var fel från början så företagen är tvugna att skydda sig också så klart.

Jag antar att du inte har någon Inet-butik i närheten vilket såklart försvårar ärendet en hel del. Men det är så klart att om du köper något för så pass mycket pengar så ska det ju fungera bättre och inte vara dessa småfel här och där.

Jag tror problemet mest ligger i tid här. Även om Inet skulle återköpa datorn så måste du fortfarande skicka tillbaka den, de måste kontrollera att den är i samma skick som när den lämnade deras lager eller vad det nu är och därefter göra en återbetalning. Något som antagligen skulle ta upp till två veckor.

Köper du online så blir det ju tyvärr något krångligare när problem uppstår. Jag tror tyvärr att du är rökt i detta läget. Snurrar inte chassifläktarna så kan de ju omöjligt vara inkopplade. Baras koppla i fläktarna och kontakta Inet så hjälper de dig nog så småning om men det kommer givetvis ta tid och det kommer innebära att du blir utan datorn under en period igen.

Mänskliga fel blir mindre om man testar något ordentligt innan man skickar iväg en produkt till en kund. Hade den här datorn testats ordentligt och skickats med en seriös transportfirma hade resultatet blivit annorlunda. Uppenbarligen går åsikterna isär om vad det faktiskt innebär att testa en dator ordentligt, som nu Inet påstår sig göra.

Givetvis har jag reklamationsrätt. Om en produkt är trasig har jag ju såklart rätt att skicka in den så att de kan rätta till sina misstag. Vad jag däremot inte har rätt till är att kräva att de häver köpet, något jag dock tycker att de borde göra när det blivit på det här viset.

Koppla in fläktarna tänker jag inte göra. Har bestämt mig för att inte peta i chassit alls för Inet kommer försöka använda det mot mig.

Ingen vill mig illa, men de är desperata att få mina pengar oavsett vad det innebär för mig, vilket indirekt betyder att de vill mig illa. Finns inget i reglerna som säger att de inte kan häva köpet. En trasig produkt får man reklamera, men det är helt upp till Inet om de accepterar att häva köpet eller inte. Precis som det är upp till mig om jag vill handla där i fortsättningen eller inte. Deras beslut under dagarna som kommer, lär påverka det rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@BrusE: Ångerrätt finns inte. Du har returrätt om du beställer över internet men det gäller vanligen lagervaror och inte beställningsvaror, vilket ett specialbygge är.

Du kan häva köpet med motiveringen att är av väsentlig betydelse för dig att du har tillgång till en fungerande dator och att du inte har möjlighet att vänta på reparation. Detta måste kunna styrkas.
Inet är enligt min uppfattning inte pro KKL så du kommer antagligen få driva detta via ARN och det kommer ta tid, så frågan är om du vill ta denna fajt eller svälja stoltheten och gå vidare.

Reklamation är inte detsamma som att häva köpet, det innebär bara att du upplyser säljaren om att vara är felaktig. Vilka åtgärder som är tillämpliga beror på situationen och felets art.

Du har däremot rätt att begära Skadestånd/prisavdrag eftersom säljaren avlämnat en var som är felaktig.

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Eftersom din dator är specialbeställd kan säljaren inte hävda att felen är utanför hans kontroll. Detta är om inte annat ett påtryckningsmedel du kan använda dig av.

Tack för mycket bra svar!

Måste dock tillägga att det här inte har med stolthet att göra, utan endast tid och pengar. Jag vill bli av med denna problemmagnet så fort som möjligt.

Dina argument är väldigt starka och jag tänker använda mig av dem. De stämmer dessutom in perfekt på den situation jag befinner mig i just nu. Har förlorat några tusenlappar nu och mycket sömn på att ägna mig åt detta och är som sagt i behov av en dator snabbt. Får hoppas de kan vara lite resonliga iallafall.

Stort tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt läge! Som andra har sagt så har du rätt att få datorn reparerad. Att häva köpet och få pengarna tillbaka kan du inte kräva i detta läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får väl förklara för din chef att din nya dator är trasig och att det är därför du presterar sämre på jobbet. Chefen är säkert förstående så då slipper du ha dåligt samvete över det.

Sen finns ju så kallade EA-dagar också.