Reklamation eller ångerrätt?
Hej!
Köpte nyss en specialbyggd datorn från Inet för 26000kr. Efter en, som väntat försenad leverans med postnord, tog det 15 minuter från det att jag packat upp datorn till att jag upptäckte det första felet. Chassit jag köpt var ett NZXT 440h och när jag tryckte på knappen för att sätta igång ljuset på baksidan åkte den in i chassit. Försökte då öppna upp det och upptäckte att en skruv vid fönsterpanelen hade forcerats i så pass snett att den bara gick att få ut halvvägs. Ger då upp och bestämmer mig för att öppna upp den andra sidopanelen vilket funkar bra. När jag öppnar ser jag inget sätt att fästa "lysknappen" och de följande sladdarna. Ser även att yttersta delen av "knappen" har fallit av vid det här laget.
I skrivande stund har jag också insett att den ända fläkten som snurrar är processorkylaren, men de övriga 4 fläktarna i chassit har inte varit igång alls från första början. Då jag startade datorn första gången trodde jag att det berodde på att fläktarna inte gick igång förrän det blev varmare, men idag läste jag mig till att detta chassit inte har någon fläktkontroll vilket innebär att fläktarna bör gå på högvarv hela tiden.
Idag upptäckte jag även att hörlursingången ovanpå chassit är sne och hörlurarna hamnar därav aningen snett när jag sätter i dem. För en dator i den här prisklassen känns det lite läskigt att de har slarvat så pass mycket och dessutom vågar påstå att det mesta är fel som uppkommit under frakt.
Då jag hört av mig till Inet om problemen och sagt att jag vill lämna tillbaka datorn, eftersom det var fel på den när jag fick den, blev svaret att jag inte har rätt att ångra köpet eftersom det är en specialmonterad dator och att jag istället får lämna in den för reparation. Dock anser jag att det här handlar om ett reklamationsärende och inte ett ångerrättsärende, vilket de inte verkar hålla med om.
Jag har varken tid eller ork att skicka tillbaka grejorna och vill inte behöva ta ledigt igen för att kunna matcha postnords tider för hemleverans. Har varit utan dator ett tag och behöver en ny och fungerande redan på måndag i nästa vecka. Vill alltså reklamera datorn och köpa något färdigbyggt (givetvis från någon annanstans) eftersom jag har ganska bråttom nu. Läste i en annan tråd att företaget har tre försök på sig att rätta till felen, men har jag verkligen ingen rätt att reklamera en dator direkt när den är så pass undermålig vid leverans? Tror ni det går att reklamera i det här läget eller är det helt hopplöst?
Är ganska ledsen nu och vill gärna få det här ur världen så fort som möjligt, särskilt eftersom jag har 3 jobb i nuläget och verkligen inte har någon mer tid att ägna åt det här. All hjälp uppskattas stort!