Fredagspanelen 103: Bredbandsskatt, GDDR5X och Overwatch

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 103: Bredbandsskatt, GDDR5X och Overwatch

Kulturfinansiering med bredbandskatt, betatestning av Overwatch och upphottade grafikminnen från Micron. Detta och mycket mer i senaste avsnittet av SweClockers fredagspanel!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkligen? Jag trodde det bara gått en vecka sedan den förra "öppna" fredagspanelen var

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Wooooo! Panelen! Dock alldeles för tidigt, detta ska ju vara kvällsunderhållningen ju!

Permalänk
Medlem

Gillar randomsnacket innan ämnena börjar. ^^

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Bredbandsskatt? Ja herregud... det räcker inte med alla skatter vi har i detta landet VI SKA HA MER! Varför tar de inte pengar direkt från folks bankkonton?

Permalänk

Sen tror jag Apple iMac kör med en "single tile display" och inte två som i denna Dell 5K skärm ni pratade om.

Permalänk
Medlem

Håller med om att trådbundet är den enda vägen. Mycket mer pålitligt. Bra panel.
Förresten hur uttalade Emil "router" egentligen? "Roter"?

Permalänk
Snusfri

Så underbart att efter en hård vecka på jobbet få sjunka ner i soffan med en kall och njuta av Fredagspanelen.

Dock så gick de 45 minutrarna väldigt snabbt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheReal1980:

Bredbandsskatt? Ja herregud... det räcker inte med alla skatter vi har i detta landet VI SKA HA MER! Varför tar de inte pengar direkt från folks bankkonton?

Ptja, det är det de gör fast de sätter en massa fina ord framför...

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Bredbandskatt! :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Håller med om att trådbundet är den enda vägen. Mycket mer pålitligt. Bra panel.
Förresten hur uttalade Emil "router" egentligen? "Roter"?

RAU-TERR å dom där gubbarna då eller.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Inaktiv

Spännande!

Permalänk
Medlem

GDR 5 X Mums

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Oxfilén är grillad och ska precis ta potatisen ur ugnen. Nu jävlar ska det tittas!

Permalänk
Avstängd

Panelen ville inte ha tips angående green screen, men det kanske finns någon annan som vill få några nya uppslag.

https://www.youtube.com/watch?v=o2FNfNYUemQ

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem

Trevligt med fredagspanel! Men ni borde ha varit utklädda det är ju trots allt halloween

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jonas: "... som nu heter Youtube RED"
Emil: "... JÄTTEdåligt namn..."

CDProject RED kommer bli glada ....

Edit: Som vanligt kommer jag väl aldrig fatta vad det "egentligen" är som gör att så många älskar Halo (lite som jag inte fattar varför Beliebers gillar Bieber). Jag kommer ihåg hur en kompis snackade om när ODST var på gång efterföljande Halo 3. Jag spelade lite Halo CE på xbox och igenom halo CE och 2 kampanerna på PC. Jag föredrog definitivt Halo CE då det enda från H2 jag minns är att Chief rantar runt i nån slags öken/betongdjungel och att i rymden någonstans är det en bomb vilket jag har för mig var cliffhangern till H3.
Anyway, det enda med Halo jag gillade från början var signatur chorus:et i "halo" låten samt att det har stora ringar och har något att göra med utdöda rymdvarelser, samt att något hade ihäl dem. Nu mera när jag är efterklok tänker jag, "vänta är inte det här i princip Mass Effect?" fast Halo var först i och för sig. Halo har väl inte gjort bort sig för sina fans som ME3 gjorde.
Förresten, multiplayern var väl kul i Halo CE men jag bryr mig inte om mp i senare titlar. H2 hade op dual needlers.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

"en smula jättebuggigt" så jävla bra uttryck

Väldigt korta 45min så det är ju ett toppbetyg. Keep it up.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheReal1980:

Demokratin fungerar, folket har fått exakt vad dom röstade på.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Intressant att ni tror Overwatch kommer bli ett esportspel. Blizzard har ju sagt att esport inte är fokuset och spelet passar inte för esport. Som det är nu skulle det totalt behövas göras om för esport (kanske fixas med nya spelsätt).
De verkar iaf inte vänta två år med att lägga in grundläggande spectatormode som de gjorde för Hearthstone

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arkin:

Panelen ville inte ha tips angående green screen, men det kanske finns någon annan som vill få några nya uppslag.

HA HA 9:54 levererar han en klockren kommentar. Världen är liten.

Sedan rörande YoutubeRED, Sweclockers kan skapa en ny kanal SweclockersUS för att komma runt avtalsbiten. Lägger ni upp dubbla videor, en för amerikansk publik och en för världen så, inte vet jag.

nya uppslag när man tittar på fredagspanelen.
Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jonas: "... som nu heter Youtube RED"
Emil: "... JÄTTEdåligt namn..."

CDProject RED kommer bli glada ....

Edit: Som vanligt kommer jag väl aldrig fatta vad det "egentligen" är som gör att så många älskar Halo (lite som jag inte fattar varför Beliebers gillar Bieber). Jag kommer ihåg hur en kompis snackade om när ODST var på gång efterföljande Halo 3. Jag spelade lite Halo CE på xbox och igenom halo CE och 2 kampanerna på PC. Jag föredrog definitivt Halo CE då det enda från H2 jag minns är att Chief rantar runt i nån slags öken/betongdjungel och att i rymden någonstans är det en bomb vilket jag har för mig var cliffhangern till H3.
Anyway, det enda med Halo jag gillade från början var signatur chorus:et i "halo" låten samt att det har stora ringar och har något att göra med utdöda rymdvarelser, samt att något hade ihäl dem. Nu mera när jag är efterklok tänker jag, "vänta är inte det här i princip Mass Effect?" fast Halo var först i och för sig. Halo har väl inte gjort bort sig för sina fans som ME3 gjorde.
Förresten, multiplayern var väl kul i Halo CE men jag bryr mig inte om mp i senare titlar. H2 hade op dual needlers.

hahah den jämförelsen kommer nog inte göra dig populär bland halo fansen, här på sweclockers

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Arkin:

Haha, klart tips är bra! Däremot har det en tendens att bli "alltså, ni är kass, det är ju bara att.." av det hela ibland, vilket kan vara rätt tröttsamt. Tro det eller ej, men ofta lurar vi liksom på saker utanför bild.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Angående spel på skiva

Har märkt flera gånger att Jonas o Emil lider av "Stockholmssyndromet", och då menar jag inte att de blir förälskade i sina kidnappare utan att de öppnar fönstret, tittar ut och säger:
Ah det är sol i Sverige idag!
Jonas beklagar sig ofta över att chassitillverkare har 5:25 platser och undrar varför?

Bor själv i en lite stad på västkusten i villa. Jag har 4G max 80Gb/mån.
Att koppla in fiber i mitt hus kostar 34 000:-. Att tanka hem ett nytt spel på 40Gb tar således 50% av hela min månadsföbrukning! Upptill detta har jag sällan över 1Mb/sek pga radioskugga.

När jag köper en skiva vill jag ha HELA! spelet, kunna installera det och spela det helt utan internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Angående spel på skiva

Har märkt flera gånger att Jonas o Emil lider av "Stockholmssyndromet", och då menar jag inte att de blir förälskade i sina kidnappare utan att de öppnar fönstret, tittar ut och säger:
Jonas beklagar sig ofta över att chassitillverkare har 5:25 platser och undrar varför?

Att koppla in fiber i mitt hus kostar 34 000:-. Att tanka hem ett nytt spel på 40Gb tar således 50% av hela min månadsförbrukning! Upptill detta har jag sällan över 1Mb/sek pga radioskugga.

När jag köper en skiva vill jag ha HELA! spelet, kunna installera det och spela det helt utan internetuppkoppling.

Det är ju dock få i Sverige som vill ha skivor. En dvd läsare som går på USB brukar oftast räcka, då kan man också använda den till bärbara och t.om vissa surfplattor.
Sista spelet jag köpte på skiva var Half-life. Dock kom fiber hit till urskogen (om du frågar folk från södra Sverige) för 15 år sen~. Använder mer på Youtube varje månad än du har på ditt abonnemang =D

Telia säger att din bostad är redo för fiber och vdsl, fast antar du inte valt trådlöst när så är fallet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheReal1980:

Well, ja, skulle väl vara fan om de blev en bredbandsskatt, annars har vi de väl rätt bra. Om vi kör på som USA så kan vi ju slänga tryggheten att leva i samhället i närmsta papperskorg. Om man inte tillhör överklassen då så klar, då är väl inte längre vistelser på sjukhus m.m så farligt att pröjsa några hundra tusen för.

Vi må ha mycket att diskutera kring Sverige, faktum kvarstår dock att det är ett av de bästa länderna att leva i på många punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Angående spel på skiva

Att koppla in fiber i mitt hus kostar 34 000:-. Att tanka hem ett nytt spel på 40Gb tar således 50% av hela min månadsföbrukning! Upptill detta har jag sällan över 1Mb/sek pga radioskugga.

Fiber och anslutningar utan databegränsningar är inga storstadsfenomen. Folk i små byar i Norrland satt på fiber ute i villorna långt från centralorten för 10 år sedan. För 15 år sedan fick redan de flesta DSL. Alla som sitter i villor har behövt betala anslutningsavgift för fiber, och de som inte accepterar erbjudandet blir såklart utan oavsett vilken kostnad det är till.

5.25-tumsplatser används ofta inte, optiska läsare finns inte på vanliga bärbara idag och så vidare, så de flesta har nog en extern läsare. Finns det en 5.25"-plats är det ändå bra att kunna ta bort buren. Annars blir det mest slöseri med plats.

Problemet där är väl snarare att skivorna som säljs inte är kompletta, men då måste man också kräva att de skickar ut patcharna och så vidare på skivor till dig också. Annars sitter du ändå där och tankar stora patchar inom snar tid. Många som köper fysisk kopia idag använder ju inte ens skivorna för att installera heller så. Men det är ett problem för utgivarna, inte medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Angående spel på skiva

Men 34000 är inte jättemycket pengar för att framtidssäkra kåken.
Går säkert att baka in i huslånet om du har svårt att få lös kontanter.
Du har ändå möjlighet att dra in fiber, vissa har inte det alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Angående spel på skiva

Du har inte funderat på ADSL då eller har du ingen telefonlina? Visst är det dyrt men man slipper i alla fall data tak. Jag är mycket mer nöjd med min ADSL lina som maxar 13mbit (betalar 439kr för 12-30mbit) än jag var med 4g där fick jag kanske 40mbit men datataket gjorde så man fick tänka efter om filmen på netflix var värd 5gb eller om jag verkligen ville spela det spelet som fått en patch på 2gb.
Men jag håller med det är värdelöst med att man måste ladda ner hela tiden trots att man betalt för en skiva...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hej jonas och emil. En fråga varför använder ni inte en stationär dator.(exempel)
Intel Core i7 6700K Skylake när ni redigerar videos??
investera i ny superdator. Ni slipper ju betala moms 25%. Vissa denna dator här isf.
Alltid trevligt se era video recensioner, man blir så lugn i kroppen av era röster..