Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Zephyr

Dags att smygstarta ett nytt projekt efter att Aestrial [galleri] blivit klar. Även denna gång baserad på en Xbox One, men utan tidspress och sponsorer inblandat.

Den är löst baserad på 1930-talets bilhistoria och design, mycket art deco och utseende före funktion.

Ett litet experiment för denna bygglogg är att jag kommer försöka föra en sekundär tillverkningsteknisk bygglogg i spoiler-tagg, för er som är intresserade av att se hur själva tillverkningen av vissa delar går till. Detta kommer bara att innehålla spontana mobilbilder.

Skrev ut en skala 1:1 pappersmall och märkte ut på plåten.

Första snitten klara, i bakgrunden syns en ritning som förmodligen bryter mot samtliga ritningsregler. Förlåt, Janne!

En trappborr användes för att ge rum till sticksågens blad.

Borra, kapa, fila.

I enlighet med regel §9 klargör jag att Inet hjälper vår verkstad genom att förse oss med tryckluft på burk, mycket uppskattat!

Dold text
Permalänk
Proffsmobbare

Del 1

Började på fot och ram, allting blir i aluminiumprofiler.

Profiler kapade 45 grader för att bilda en låda.

Två risers för att bredda golvet till våningen ovanpå foten.

Första lodräta bitarna! Här med adapterplåtar till fronten.

Fronten är ledad i toppen, den fälls upp för att komma åt skivläsare och frontpanel.

Tack för att ni kikar in!

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut som vanligt :D! Längtar efter att se slutresultatet!

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk
Medlem

Först och främst, "Första snitten klara, i bakgrunden syns en ritning som förmodligen bryter mot samtliga ritningsregler. Förlåt, Janne!", LOL! Janne kommer porta dig från maskinlabbet om han får se denna bilden!

Sedan, WOW! Känns som att du lagt i två högre växlar och levererar på löpande band nu, älskar frontpanelen, den e rent ut skitsnygg! Kör hårt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jösses, snyggt!

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Älskar dessa byggen, trots en bristande tillgång till maskiner så ser det jävligt bra ut. Får en speciell look som jag gillar när allt inte är spikrakt och perfekt!
Ser fram emot mer.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Först och främst, "Första snitten klara, i bakgrunden syns en ritning som förmodligen bryter mot samtliga ritningsregler. Förlåt, Janne!", LOL! Janne kommer porta dig från maskinlabbet om han får se denna bilden!

Sedan, WOW! Känns som att du lagt i två högre växlar och levererar på löpande band nu, älskar frontpanelen, den e rent ut skitsnygg! Kör hårt!

Håller med dig, riktigt mycket som produceras nu, kul att följa!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av sdb:

Ser mycket bra ut som vanligt :D! Längtar efter att se slutresultatet!

Tack så mycket! Kul att se dig här!

Skrivet av Marticus:

Först och främst, "Första snitten klara, i bakgrunden syns en ritning som förmodligen bryter mot samtliga ritningsregler. Förlåt, Janne!", LOL! Janne kommer porta dig från maskinlabbet om han får se denna bilden!

Sedan, WOW! Känns som att du lagt i två högre växlar och levererar på löpande band nu, älskar frontpanelen, den e rent ut skitsnygg! Kör hårt!

Haha, vilken tur att vi kan fräscha upp kunskaperna tillsammans nu då, bubben!

Skrivet av Eldritzh:

Jösses, snyggt!

Tack, roligt att du gillar det!

Skrivet av bardbard:

Älskar dessa byggen, trots en bristande tillgång till maskiner så ser det jävligt bra ut. Får en speciell look som jag gillar när allt inte är spikrakt och perfekt!
Ser fram emot mer.

Väldigt skönt att höra! Har egentligen tillgång till ett helt maskinlabb med allt vad det innebär via skolan om intresset hade funnits där. Detta är mer ett sätt att stänga ute allt ett tag och få jobba lite med händerna.

Tack för att du följer projektet!

Skrivet av Nizr:

Håller med dig, riktigt mycket som produceras nu, kul att följa!

Nämen, hänger du till här? Haha, välkommen!

Del 2

Igår fick jag tag på mer aluminium och satte igång med sidopanelerna. Har bestämt mig för att köra en "boat-tail" på baksidan, men det får ske lite längre fram när jag har profiler och byggt upp en moderkortsplåt.

Tillverkning av sidoplåtar.

Till första plåten använde jag en 1:1 pappersmall, den andra speglade jag bara.

Områden där jag inte litar på sticksågen borrar jag ut och filar ner istället.

Samma sak här, borra ut konturen och fila.

Dold text

Hålet är till för CPU-kylare.

Panelavstånd, kan behöva riktas lite.

Permalänk
Medlem

Tycker att du har snöat in dig på "aluminium-looken". Var häftigt i början. Men det fungerar inte tre gånger i rad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Tycker att du har snöat in dig på "aluminium-looken". Var häftigt i början. Men det fungerar inte tre gånger i rad.

Kan det ens bli för mycket aluminium? Det här är ju bara så fruktansvärt snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Tycker att du har snöat in dig på "aluminium-looken". Var häftigt i början. Men det fungerar inte tre gånger i rad.

Fungerar inte för dig*, vi andra älskar att se kvalitetsbyggen i premium material.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Tycker att du har snöat in dig på "aluminium-looken". Var häftigt i början. Men det fungerar inte tre gånger i rad.

Kan ju vara så att det kommer lite färg på det här sen, vem vet!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare

Hinner ju inte ens med att titta, så fort får det. Och ja, vansinnigt fint!
Bra med spontana byggbilder. Roligt att se lite mer bakom kulisserna

Det viktiga med en ritning är ju att den som ska använda den förstår. Brukar själv fundera över det ibland på jobbet när jag själv knappt kan tyda det jag ritat Mer dubbel måttsättning åt folket!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

För en art deco fan som en själv är så är det här rena drömmen att se på

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mer aluminium till folket

Vem vet, kanske med ett stänk kolfiber men dock inte i detta bygge, art Deco är så jäkla underbart, älskar dom riktigt art deco inspirerade bilarna med utanpåliggande tårformade skärmarna med mera. Det var på den tiden det byggdes snygga bilar om någon frågar mig.

Fanns det inte någon film för en herre jösses massa år sen som hette nåt i stil med Rocketman med någon kille som byggde någon dräkt åt sig själv med art deco inspirerad hjälm och satte en raket på ryggen. Finns så mycket inspiration att hämta från överallt så keep up the good work och jag gillar starkt tanken med byggbilderna i spoilerformat

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av timpelay:

Hinner ju inte ens med att titta, så fort får det. Och ja, vansinnigt fint!
Bra med spontana byggbilder. Roligt att se lite mer bakom kulisserna

Det viktiga med en ritning är ju att den som ska använda den förstår. Brukar själv fundera över det ibland på jobbet när jag själv knappt kan tyda det jag ritat Mer dubbel måttsättning åt folket!

Nu går det ännu fortare! Tack så mycket, mycket roligt att du gillar det.

Skrivet av Adam West:

För en art deco fan som en själv är så är det här rena drömmen att se på

Hoppas att det fortsätter så hela vägen!

Skrivet av FlashTec:

Mer aluminium till folket

Vem vet, kanske med ett stänk kolfiber men dock inte i detta bygge, art Deco är så jäkla underbart, älskar dom riktigt art deco inspirerade bilarna med utanpåliggande tårformade skärmarna med mera. Det var på den tiden det byggdes snygga bilar om någon frågar mig.

Fanns det inte någon film för en herre jösses massa år sen som hette nåt i stil med Rocketman med någon kille som byggde någon dräkt åt sig själv med art deco inspirerad hjälm och satte en raket på ryggen. Finns så mycket inspiration att hämta från överallt så keep up the good work och jag gillar starkt tanken med byggbilderna i spoilerformat

@Sack nämnde något liknande med Rocketman, har själv inte sett filmen! Underbar design- och tidsperiod, särskilt inom just bilindustri.

Del 3

Tog tag i skapandet av moderkortsplåt och lite detaljer runt om kring.

Tillverkning av moderkortsplåt.

Dold text

Täckplåten saknar mönster än så länge.

Tillverkning av ventilationsgaller.

Dold text

Det ventilationsgaller som ska täcka hålet i sidopanelen, monteras med hjälp av stag i ramen och blir en fristående panel.

Permalänk
Medlem

@Laine:

Googlade rocketman och fick inte rätt förens jag provade med sökorden rocketman art deco och fick upp en bild på Rocketeer, det är så den heter Rocketeer från 1991

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Wow!

Hade blivit vansinnigt snyggt om man hade kunnat få till en "rörförstärkar glow" innanför grillen.

//Bustah

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hehe, gillar din "nya" stil Jazid. Jag får riktiga Artdeco vibbar. Coolt, rör-"stärkaren" och denna. Snygg combo.

Börjar suga i moddnings-tarmen igen nu efter mitt nyblivna faderskap och lill-tösen börjar sysselsätta sig själv.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Nu går det ännu fortare! Tack så mycket, mycket roligt att du gillar det.

Hoppas att det fortsätter så hela vägen!

@Sack nämnde något liknande med Rocketman, har själv inte sett filmen! Underbar design- och tidsperiod, särskilt inom just bilindustri.

Del 3

Tog tag i skapandet av moderkortsplåt och lite detaljer runt om kring.

Tillverkning av moderkortsplåt.

http://oi67.tinypic.com/n70cjm.jpg

http://oi65.tinypic.com/2ds0bao.jpg

http://oi67.tinypic.com/2e576fb.jpg

http://oi67.tinypic.com/2irkgnm.jpg

Täckplåten saknar mönster än så länge.

http://oi64.tinypic.com/156yhw8.jpg

Tillverkning av ventilationsgaller.

Det ventilationsgaller som ska täcka hålet i sidopanelen, monteras med hjälp av stag i ramen och blir en fristående panel.

http://oi63.tinypic.com/dexkdd.jpg

http://oi63.tinypic.com/4r6nno.jpg

http://oi64.tinypic.com/mjpidh.jpg

http://oi66.tinypic.com/9kcirn.jpg

Jag älskar hur du jobbar med borrmaskin, sticksåg och fil efter en linje som är slarvigt ritad med tjock tuschpenna och ändå får raka linjer och fina kanter. Hantverk! Spoiler-tag med byggbilder var ett nytt inslag jag tyckte om också.

Du tänker på Rocketeer förresten! Han råkar hitta en experimentel jetpack någonstans och hans kompis bygger en hjälm med fena så han kan styra med huvudet.
http://www.imdb.com/title/tt0102803/

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlashTec:

@JaZid:

Googlade rocketman och fick inte rätt förens jag provade med sökorden rocketman art deco och fick upp en bild på Rocketeer, det är så den heter Rocketeer från 1991

Ja, så måste det vara! Får kika in den filmen någon gång, kanske på färdiga produkten?

Skrivet av Bustah:

Wow!

Hade blivit vansinnigt snyggt om man hade kunnat få till en "rörförstärkar glow" innanför grillen.

//Bustah

Det finns en fläktkontroll som heter Lamptron FC10, den har dixie tubes. Läskigt sugen på den, men det kostar där efter!

Skrivet av Corsair Johan:

Ruskigt bra hantverk.

Tusen tack, Johan!

Skrivet av Rizzt:

Hehe, gillar din "nya" stil Jazid. Jag får riktiga Artdeco vibbar. Coolt, rör-"stärkaren" och denna. Snygg combo.

Börjar suga i moddnings-tarmen igen nu efter mitt nyblivna faderskap och lill-tösen börjar sysselsätta sig själv.

Jaså, är det därför du varit så tyst på senaste? Roligt att du gillar det! Vi får se hur det passar ihop med slutprodukten sedan.

Skrivet av biorrith:

Jag älskar hur du jobbar med borrmaskin, sticksåg och fil efter en linje som är slarvigt ritad med tjock tuschpenna och ändå får raka linjer och fina kanter. Hantverk! Spoiler-tag med byggbilder var ett nytt inslag jag tyckte om också.

Du tänker på Rocketeer förresten! Han råkar hitta en experimentel jetpack någonstans och hans kompis bygger en hjälm med fena så han kan styra med huvudet.
http://www.imdb.com/title/tt0102803/

Vem kallar du slarvig?! Haha, nädå! Roligt att se dig här, tack för att du följer projektet.

Del 4

Nu har jag varit i verkstaden igen, 10 arbetstimmar klockade jag in under kvällen och natten. Förhoppningsvis känns det värt i slutet.

Tillverkning av toppanel.

Fick borra konturer där sticksågsbladet var för klumpigt.

Totalt 9 bitar i varierande storlek.

Dold text

Ska beställa kortare distanser och sedan slipa till formen bättre innan det är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Ja, så måste det vara! Får kika in den filmen någon gång, kanske på färdiga produkten?

Det finns en fläktkontroll som heter Lamptron FC10, den har dixie tubes. Läskigt sugen på den, men det kostar där efter!

Tusen tack, Johan!

Jaså, är det därför du varit så tyst på senaste? Roligt att du gillar det! Vi får se hur det passar ihop med slutprodukten sedan.

Vem kallar du slarvig?! Haha, nädå! Roligt att se dig här, tack för att du följer projektet.

Del 4

Nu har jag varit i verkstaden igen, 10 arbetstimmar klockade jag in under kvällen och natten. Förhoppningsvis känns det värt i slutet.

Tillverkning av toppanel.

Ska beställa kortare distanser och sedan slipa till formen bättre innan det är klart.

http://oi63.tinypic.com/2hdxnoy.jpg

http://oi68.tinypic.com/2jbv5te.jpg

http://oi64.tinypic.com/2i79rth.jpg

http://oi67.tinypic.com/n16vjn.jpg

Sista bilden känns lite riddarhjälm goes art deco

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare

Del 5

Montering av optiska läsaren.

Permalänk
Proffsmobbare

Del 6

Tog tag i I/O-panelen inatt, gick lättare än väntat.

Moment of truth!

Permalänk
Proffsmobbare

Del 7

Början på det elektriska, avlägsnade den ytmonterade originalkontakten till frontpanelen och konverterade den till en kabel istället. På så sätt kan jag placera touch-panelen i toppen av chassit.

18 stift totalt på en kontakt i storlek av en tumspets.

Nya placeringen under toppgallret.

Sleeve är beställd, vi får se när den dyker upp!

Över touch-panelen kommer en aluminiumplatta att placeras för att rensa upp utseendet lite, men funktionellt är det samma gamla frontpanel.

Permalänk
Medlem

mycket vackert

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare

Kommer uppdatera mer detaljerat i dagarna, men tills dess bjuder jag bara på en bild. Sedan sist har jag omarbetat det mesta med chassit, var väldigt missnöjd med den första designen och det har tagit ett par månader att lista ut exakt vad som kändes fel.

Nya chassit är kilformat, det är 6-7cm brett fram och blir 3cm längst bak. Den gamla toppen är ersatt med en mer diskret i trä. Tanken är att få lite mer speedboat-känsla över bygget när lacken väl blir applicerad.

Permalänk

@Laine: Riktigt Snyggt!

Permalänk
Proffsmobbare

Skrotade toppen igen, ska börja om och se om det blir bättre nästa runda.

Lite uppdatering iallafall, bestämde mig för att flytta startpanelen från toppen till fronten. Nästa problem var att den täckte CD-läsaren, två gångjärn senare blev den fällbar.

"Dold" av frontgrillen, som man lyfter upp.

Därefter fri tillgång till touch-panelen.

Vill man komma åt CD-läsaren fäller man ner panelen.