Spelglöden håller på att slockna

Permalänk
Medlem

Spelglöden håller på att slockna

Jag har under de senaste två åren börjat tröttna på att spela. Den där känslan man kunde få när man var yngre av att helt bli uppslukad av ett spel finns inte där längre. Senast jag hade den känslan måste varit när "The Last of Us" släpptes. För mig är spel mer av ett tidsfördriv i brist på annat att göra nuförtiden. Detta beror säkert på att man blivit äldre, att många spel känns repetitiva gentemot liknande föregångare och att tiden inte finns där på samma sätt längre. Är det någon som känner igen sig i detta? Om så är fallet, har du hittat tillbaka till spelandet? Med vilket spel i sådana fall?

Personligen saknar jag känslan av den total tillgivenheten ett spel kan medföra. Jag kommer ihåg när "GTA Vice City" släpptes, när jag för första gången flög en helikopter, det var helt fantastiskt. Jag njuter än idag när jag tänker på det. När jag först spelade "Vice City" var det något helt nytt för mig, jag hade aldrig spelat eller upplevt något liknande.

Tänk att hitta tillbaka till denna tillgivna känslan igen. Nuförtiden kan bara en riktigt bra serie ge ifrån sig en glimt av den fängslande kraften ett riktigt bra spel har kunnat, när mitt spelintresse fortfarande hade glöden kvar.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Känt precis likadant dom senaste åren. Ibland hittar man ett guldkorn som man orkar spela igenom, som typ Super Mario Galaxy 2, men annars blir det ofta att man spelar första banan och inte rör spelet igen.

Permalänk
Medlem

Man får nog andra prioriteringar när man blir äldre och framförallt en annan syn på tid. Det går inte längre att sitta i timtals varje dag när annat ska göras och man inser att det kanske finns viktigare saker.

Ett tips är att börja motionera om du inte redan gör det. När man var ung kunde man leva på skräpmat och läsk och knappt röra sig och ändå vara full av energi och pigg. Nu på äldre dagar har jag märkt att om jag inte är i skaplig form fysiskt så tappar jag orken och motivationen till allt, inklusive spel.

Sen kan man ju prova nya typer av spel. Jag har gått från simulatorspel (racing, flyg) på 90-talet till FPS-spel under första delen av 00-talet till RPG under andra halvan, till strategi/management-spel typ Anno, Cities Skylines, Banished o.s.v. nu.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit såhär för mig senaste åren också. Jag "längtar" knappt till spel releaser längre, senast var Skyrim release, det var 2011..
Nu är det Fallout 4!

Vet inte om jag själv har börjat bli så himla kräsen till spel? eller görs det knappt några intressanta spel längre?

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Samma här.

Kan dock rekommendera Rocket league om du har någon att spela med. Ruskigt kul...

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte heller vad det beror på men jag känner samma sak.

Ända jag ser fram emot i dagsläget är Zelda till Wii U men i slutändan kanske det inte ens kommer att släppas till Wii U utan kanske enbart till NX.
Då är det tack och adjö för min del vad gäller nya spel.

Jag vet iallafall när man var yngre att det alltid fanns något att se fram emot i spelväg till NES, SNES, GB, N64, PSX etc.

Dessutom är man närmare 30 och husägare idag och har inte samma tid att sitta och plöja igenom spel som man hade förr när man var yngre, man har helt enkelt annat att göra.

Senaste spelet jag plöjde igenom var Resident Evil 3 Nemesis på PSX förra veckan, tog lite drygt 1 timme och 58 minuter.
Skapligt med tid för att spela igenom ett spel med tanke på allt annat som måste göras här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Man får nog andra prioriteringar när man blir äldre och framförallt en annan syn på tid. Det går inte längre att sitta i timtals varje dag när annat ska göras och man inser att det kanske finns viktigare saker.

Ett tips är att börja motionera om du inte redan gör det. När man var ung kunde man leva på skräpmat och läsk och knappt röra sig och ändå vara full av energi och pigg. Nu på äldre dagar har jag märkt att om jag inte är i skaplig form fysiskt så tappar jag orken och motivationen till allt, inklusive spel.

Sen kan man ju prova nya typer av spel. Jag har gått från simulatorspel (racing, flyg) på 90-talet till FPS-spel under första delen av 00-talet till RPG under andra halvan, till strategi/management-spel typ Anno, Cities Skylines, Banished o.s.v. nu.

Så är det sannerligen. När man jobbar heltid har man inte hela eftermiddagar att plöja ner i spel på samma sätt som när man gick i skolan.

Det där med motion håller jag verkligen med dig om. Själv styrketränar jag 5 dagar i veckan. Slarvar jag en vecka med träningen känner jag av det direkt. Då känner jag mig som en övermogen kiwifrukt ungefär.

Jag har spelat alla möjliga typer av spel å genrer. Problemet för mig ligger snarare i att bokstavligt talat starta ett nytt spel och sedan fastna för det utan att hinna tröttna på det alldeles för fort.

Skrivet av Mishy:

Har faktiskt varit såhär för mig senaste åren också. Jag "längtar" knappt till spel releaser längre, senast var Skyrim release, det var 2011..
Nu är det Fallout 4!

Vet inte om jag själv har börjat bli så himla kräsen till spel? eller görs det knappt några intressanta spel längre?

Har alltid varit ett fan av Bethesda och Fallout serien! För förhoppningsvis kan Fallout 4 bli en nytändning i spelandet.

Det känns som att det släpps ytterst få unika titlar nuförtiden. Många nya spelsläpp är allt för lika spel man redan spelat för ett antal år sedan. T.ex. var jag helt såld när CoD 4 släpptes, både mp och singel player läget. Alla CoD efter det har känts som samma spel i ny utgåva mer eller mindre.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Samma här.

Kan dock rekommendera Rocket league om du har någon att spela med. Ruskigt kul...

Rocket League har jag spelat. Det var roligt ett tag. Dock blev jag aldrig riktigt fäst vid det tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina tankar har även kretsat kring att uppgradera hårdvaran. Tekniknörd som man är, är det alltid kul med nya prylar. Jag tänkte att mitt intresse för spelande hade gått upp om jag t.ex. införskaffar en flashig 21:9 skärm. Dock hejdar jag mig själv varje gång mina tankar går i den banan. Jag ställer mig själv frågan, om jag inte fastnar för spel nu, varför skulle jag plötsligt börja göra det med ny hårdvara?

Visa signatur

Permalänk

Min spelglöd tändes tack vare witcher 3. Så om du har tid över kan jag STARKT rekommendera det. Nu väntar jag på fallout 4!

Permalänk
Medlem

Jag har själv ibland samma dilemma där jag tröttnar på spel dock är jag extremt tävlingsinriktad så när det handlar som singelplayerspel / coop så är det inget för mig. Finns det ett tävlingsmoment som är roligt så biter det sig fast. Därav så är fortfarande CS:GO, DOTA, WOT, WOWS spel som körs fortfarande. (Diablo är nog undantaget som kan vara roligt ändå)
Speciellt om man är några stycken. WOT/WOWS (World of Tanks, World of warships) är ju sådana man kan gå in å köra några game för att sedan lägga det på hyllan för dagen.

Jag har även familj och tiden jag har är oftas efter 21 som det spelas på.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Man förändras som person konstant och det är inget konstigt med det. Känslan du fick när du flög helikopter kommer du förmodligen inte att uppnå igen. Men målet kanske inte bör vara att uppnå samma känsla då det i sig själv minskar på upplevelsefaktorn.

Tips kan vara att försöka kolla på nya möjligheter, kanske börja kolla på retro-spel, nya genrer som någon nämnde. Andra alternativ kan vara att börja kolla på nya plattformar, konsol om du spelat pc och tvärt om, kanske portabla enheter? Sen kommer ju VR på bred front snart, det kanske kan ge något.

Sen om man har lite intresse kan man börja undersöka att driva egna MP servrar, eller varför inte skapa egna moddar, man måste inte spela spel för att hålla på med det. Det är väldigt lätt att skapa egna spel numer till och med, exempel är verktyg som RPGmaker om man är grön.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är spelglöden som är borta? Jag tror det gäller att hitta rätt spel bara. Konsolspel som du beskriver tröttnar jag också på rätt snabbt för det mesta nuförtiden, jag minns också GTA VC, kunde sitta tio timmar om dagen trots att man klarat 100% flera gånger, verkligen bästa spelet för sin tid. Nu blir det mest att man spelar konsolspel med sambon och vänner.

Något som jag än idag är lika törstig på som jag var för 15-20 år sedan är online PC spel, det gäller bara att hitta ett spel som passar just dig som man kan bli helt uppslukad av. Ex som jag spelar är Tibia som jag spelat sen 2002 någonting, håller än idag. Eller CS som man spelat sen -00 nånting, håller än idag, nu blir det ju CS:GO istället dock. Kanske, du ska testa WoW? Lord of the rings online? LoL? HoN? dota2? GTA V? Även de bra spel, jag är inte så mycket för wow/lol/hon/dota2 dock, men de är ju populära spel iallafall. Lotro och GTA V tycker jag är kul dock.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Håller helt med. Försöker ständigt hitta tillbaka till den känslan. Köper massa spel, men spelar knappt något

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Spelglädjen dog av när skyrim inte va roligt längre, sen kom den tillbaks lite när man börja spela path of exile. Fast tycker att tiden går mer och mer åt att leka med vattenkylningen än att spela. När man väl är klar med den så blir man deprimerad och lägger sig framför tvn. Nu är det vell fallout 4 som gäller och hoppas att det kommer bra mods som förlänger spelet.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk

Ja det är roligare att köpa ett nytt grafikkort än att faktiskt spela. Jag tror att jag har allt för många spel så jag blir trött av bara tanken på att börja beta av dem. Nästan det enda jag orkar spela är någon multiplayer runda per dag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Need for speed på G...

De spelen var ju roliga (i början)

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Jag klarar knappt av att spela singleplayer-spel längre, blir lätt rastlös. Spelar därför uteslutande tävlingsinriktade onlinespel, typ CS:GO eller Dota 2. Inte samma timesink, och fortfarande riktigt kul.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag tror spelglöd har mycket med tid att göra. Jag själv tappar lusten helt om jag vet att jag inte har tid att sitta i x antal timmar i sträck då det bara känns stressigt att behöva sätta sig lite tyst någon timme på kvällen när sambo samt bebis somnat ifrån en. I mitt fall behöver jag som sagt ha tiden på min sida annars känns det mest lönlöst och man hinner inte leva sig in i varken SP eller MP. Så har man jobb, familj samt vänner så får man kämpa för att hitta den tiden. Det kanske kallas prioriteringar, vuxenpoäng!

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Jag kan också identifiera mig med detta. Spelar inte alls lika mycket längre, då man helt enkelt blir så mycket mer kräsen med åldern (37 här).
Blizzard verkar gå över till free-to-play cashgrab spel, EA fortsätter att dunka ut sina eviga BF spel, CoD kommer ut i en jämn ström och 90% av alla RPG's är antingen Anime elle fantasybaserade. SUCK!
Men, ibland kommer ju de där guldkornen. Inte ofta, men ibland. Som Fallout 4 som vi alla ska spela, eller hur?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leog523:

Jag har under de senaste två åren börjat tröttna på att spela. Den där känslan man kunde få när man var yngre av att helt bli uppslukad av ett spel finns inte där längre. Senast jag hade den känslan måste varit när "The Last of Us" släpptes. För mig är spel mer av ett tidsfördriv i brist på annat att göra nuförtiden. Detta beror säkert på att man blivit äldre, att många spel känns repetitiva gentemot liknande föregångare och att tiden inte finns där på samma sätt längre. Är det någon som känner igen sig i detta? Om så är fallet, har du hittat tillbaka till spelandet? Med vilket spel i sådana fall?

Personligen saknar jag känslan av den total tillgivenheten ett spel kan medföra. Jag kommer ihåg när "GTA Vice City" släpptes, när jag för första gången flög en helikopter, det var helt fantastiskt. Jag njuter än idag när jag tänker på det. När jag först spelade "Vice City" var det något helt nytt för mig, jag hade aldrig spelat eller upplevt något liknande.

Tänk att hitta tillbaka till denna tillgivna känslan igen. Nuförtiden kan bara en riktigt bra serie ge ifrån sig en glimt av den fängslande kraften ett riktigt bra spel har kunnat, när mitt spelintresse fortfarande hade glöden kvar.

Det är nästan så jag skulle kunna skriva det själv, även om GTA aldrig varit min favorit. Det började gå utför någon gång efter 40. Kanske man bara ska se det som att man i alla fall fick 25-30 år av underhållning från spelande. Det är ju inte fy skam iofs.
Skämt å sido så skulle jag tro att jag hittar tillbaka, men just nu vet jag inte hur eller när.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Håller också med fullt ut. Jag håller dock fast vid att oavsett hur mycket jag spelar eller är intresserad ska det finnas en välutrustad speldator hemma. Spelar när det finns tid, vilket är sällan. Favoriten är fortfarande Age of Empires II som spelats i så många år och dagar vid det här laget. Så mycket annat som känns "Meh"

Kommer självklart att pröva Fallout 4, och Just Cause 3 får man väl se om man orkar nöta sig igenom, men entusiasmen man hade som liten är borta, och jag tycker inte de spel som kommer är lika fascinerande längre. Man har blivit kräsen på äldre dagar, och jag är bara knappt 23!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Jag har all tid i världen att spela men det blir ändå oftast inte annat än ett tråkigt tidsfördriv. Hypen inför ett spel och att köpa nya spel är oftast mycket roligare än att faktiskt spela dom.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@leog523:

Lira med kompisar istället för random och singelplayer.
Betydligt roligare att lira med polarna och köra över dom med tanks eller vad nu din fetish är

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@leog523:

Intressant tråd och svar och jag kan känna igen mig i att vilja hitta tillbaka till det roliga att spela, jag själv har tiden men inte lusten. Finner mig hela tiden sökandes efter något som känns fräscht och som kan "rycka tag i mig". Senaste åren har det hänt mer och mer sällan kan jag konstatera men det händer ibland.

Efter att ha spelat mycket och många år så känns många nya spel som lite "meh". Jag kanske ibland lite orättvist kategoriserar in spel i olika fack och känner att "äh det har jag gjort". Jag tror det har både med åldern (allmänt ökad "trötthet"/ointresse för nytt) och många tidigare spel-erfarenheter att göra, men också kanske lite hur det psykiska måendet är. Känns livet lite allmänt grått, trist och tråkigt så är det svårare att ryckas med i vad som helst, inklusive spel. Som någon skrev ovan så kanske "lösningen" rent av finns att finna i att motionera mera och ta hand om sin fysiska hälsa så mår man lite bättre och blir piggare överlag. Jag tog till mig det iaf, borde röra mig lite mer än vad som skett på sistone.

Permalänk
Medlem

Samma här.
Är inte lika intresserad av att spela som tidigare. Dock kan det också bero på att jag har på normala dagar bara tid för 1-2 timmars spelande högst. Oftast inte ens det.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Avstängd

Grattis, du håller på att bli vuxen.

Skämtåsido, det går i perioder. Själv har jag inte spelat något sedan Witcher 3 släpptes och körde igenom det under semestern men annars har jag inte spelat någonting alls i år och backloggen bara fylls på med spel som jag ständigt impulsköper.

Får bli Fallout 4 snart och resten av året för min del.

Permalänk
Medlem

Som vissa av er är inne på kan onlinespelande med vänner vara väldigt roligt. Det svåra är med tiden, alla ska kunna spela vid samma tidpunkt och det blir mer sällan man faktiskt kan få ihop ett gäng. Lättare var det under skoltiden när man hade kortare dagar och mindre att stå i. Dessutom tycker jag personligen att det alltid har varit något speciellt med att sugas in i en riktigt bra singel player kampanj. Håller ni inte med?

Ang spelglöd och tid överlag är jag ganska kluven. Visst känns det som man kanske inte har tiden att verkligen sätta sig in i ett spel, samtidigt är min närmare sextioåriga pappa ett exempel när detta inte stämmer. Han spelar visserligen mest på helger eftersom han jobbar mycket, men har ändå lyckats plöja igenom en hel del spel. Nyligen spelade han färdigt Mass Effect serien på pc, han köpte precis en begagnad ps3a för att spela Red Dead Redamption (västernfantast som han är) och kommer säkerligen spela kommande Fallout 4.

Han har kanske iof ett annat lugn än vissa av oss här. För min egen del känns det som man har för mycket att välja på, så man vet inte vart man ska börja. Jag kanske ska uttrycka det i att spelandet blir lite splittrat. Min pappa å andra sidan spelar ett spel i taget, i lugn och ro. Han behöver inte ha ett spel på releasen, han väntar något år tills det är prisvärt och spelar det liksom andra spel i sin takt.

Kanske finns det någon underliggande stress i att välja vilket spel man ska spela när det finns så otroligt mycket att välja på? Och eftersom ett spel ofta tar mer än 10 timmar att spela gäller det att välja rätt. Med den tidsbrist många av oss har blir det kanske lätt att man ser något avsnitt på sin serie framåt kvällskvisten istället? Det är ju inte lika mycket att sätta sig in i utan bara att luta sig tillbaka och koppla av. Vad vet jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något som jag inte sätt nämnas här än och som också är viktig att tänka på är vilken typ av gamer du är det finns ju lite olika gamers man brukar väll säga 3 kategorier:
Social gamer
Competetive
Casual gamer

Är man då en social gamer och man inte har folk spela med på samma sätt som man kanske haft tidigare eller spelen helt enkelt inte passar med dom andra du spelar med så blir de kanske singel player game av de och man tröttnar helt enkelt, kan själv ta borderlands som exempel på det.
Sen finns det även sub kategorier under dom är 3 jag menar det finns ju olika typer av social gamers också, jag t.ex. gillar sociala aspekten av det, att sitta lira ett spel ha lite roligt det handlar nästan mer om det än spelet i sig men att spelet blir ett + i kanten och förgyller tillvaron lite extra.

Går vi sedan över till competetive så då ska du ju ha tiden att lägga på de och intresset för det och verkligen brinna för det annars så funkar de ju inte.

Och slutligen något som går lite hand i hand med både casual och competetive det är ju faktiskt övriga livet var ens mål ligger i livet om fokusen ligger på just det du gör för stunden eller om du sitter driftar iväg och tänker på andra saker i livet ekonomi, hus, familj osv det kan ju båda få en och ändra fokus men också kanske också göra att man tappar lusten med det man håller på med.

Med åldern ökar ju mognaden också ansvaret eftersom man kanske har andra att tänka på man kan har ett hus att ta hand en familj kanske husdjur mycket ekonomiska obligationer och det kan ju va svårt då att hitta tid till allt eller att när man väl gör någonting att man har svårt att kunna släppa annat och fokusera på det, vissa kan de andra inte helt enkelt.

Avslutar med att säga jag sitter själva i samma dilemma även om jag aldrig varit något som spelat så mycket så spelar jag nästan ingenting nuförtiden det e då och då man hittar något får ett ryck de blir antal timmar på en korttid tills man tröttnar på det helt enkelt.

En rekommendation är ju att testa mycket early access spel som har en hög uppdatering frekvens så man inte tröttnar lika lätt om man har enkelt för att tröttna eller att man känner att spelet blir för enformigt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Är inne på liknande spår, skapade då tråden:
Vad spelar man när 15 andra spel inte räcker till?

Verkar vara livssituationen som sätter käppen i hjulet som inte riktigt låter en att fastna för spel just nu.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7