Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu har jag fått min NUC5CPYH och testade först att lägga in 64-bit Windows 7 för att kunna registrera Windows 10 uppgraderingen på hårdvaran. Fick ju trixa till det med USB3 drivrutinerna på installationsmediat men det gick bra. Däremot verkar det saknas diverse drivrutiner i enhetshanteraren i Windows 7 så jag gick raskt vidare och uppgraderade till Windows 10. Ska man köra Windows på den här ska man nog ha något nyare än Windows 7 verkar det.

Uppgradering till Windows 10 gick bra med "Media Creation Tool". I Windows 10 är det dock ett utropstecken i enhetshanteraren på "Intel SD Host" och det står något om att den väntar på en PCI-enhet som inte startat korrekt eller något sådant när man kollar egenskaperna på SD Host. Någon annan som upplever detta problem? Ska testa ren windows 10 installation och se om det hjälper. I övrigt verkar all hårdvara hittas. Har inte testat om minneskortläsaren funkar men vore ju trist om den inte gick att använda i Windows.

Allmänna intrycket är att den är ganska långsam på att installera program, uppdateringar och sådant trots att jag pluppat i en Crucial BX100 SSD. Det är väl processorn som är ganska klen då den verkar jobba länge när den ska göra något mer krävande. Men bara den fixar att spela upp media på bra sätt så blir detta nog ändå en OK mediaspelardator. Jag tror en skylake Core i3 är ett vettigare val om man vill ha den för mer allmänt bruk.

EDIT: Men Intel NUC med Skylake är ännu inte släppta?

Är du nöjd? Velar mellan Intel NUC 5i3RYH och NUC5CPYH. 5i3RYH har i3 kostar dock 1300kr mer vilket i sig man får en ssd samt minnen för pengarna om man köper NUC5CPYH.

Ska endast streama 720p/1080P material från min NAS till maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sådär nu har jag beställt en Intel NUC NUC5CPYH

Vart köpte du den?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Är du nöjd? Velar mellan Intel NUC 5i3RYH och NUC5CPYH. 5i3RYH har i3 kostar dock 1300kr mer vilket i sig man får en ssd samt minnen för pengarna om man köper NUC5CPYH.

Ska endast streama 720p/1080P material från min NAS till maskinen.

Funkar bra för ändamålet du ska ha den till. Jag är nöjd, har den också som mediaspelare.

Skrivet av BoLLeN:

Vart köpte du den?

Jag köpte den på SEGE Elektronik som var billigast på prisjakt. Funkade bra att köpa därifrån, billiga priser och billig frakt (39 kr fraktkostnad). Gick också bra att betala via faktura. De skickade iväg varorna snabbt (dock via någon underleverantör). Köpte NUC och Kingston 4 GB DDR3L SO-DIMM därifrån. Men såg sedan någon gammal tråd på Sweclockers med tveksamma omdömen om den firman. Kanske har de skärpt sig sedan dess för jag fick positivt första intryck av att handla därifrån, eller så var det rena turen.

Men posten verkade krångla lite. Dels fick jag aldrig någon avisering vare sig på SMS, mail eller i brevlådan utan fick skriva ut sidan med godssökning på postnord och ta med mig utskriften till utlämningsstället. Dels var det inte mitt närmaste utlämningsställe utan fick ta mig 1 km längre bort och dels var det någon fördröjning i paketsökningen. Beställde på en onsdag, stod sorterad i Göteborg tidigt torsdag morgon och sedan stod denna status ända till fredag eftermiddag då det plötsligt stod att den levererats till utlämningsstället på torsdag lunch. Känns som en onödigt seg uppdatering av fraktstatus. Men det är väl PostNord jag ska klaga på i så fall och inte firman som skickade varan. Men med tanke på låg fraktkostnad och ändå hyfsat snabb leverans så känns det OK ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funkar bra för ändamålet du ska ha den till. Jag är nöjd, har den också som mediaspelare.

Jag köpte den på SEGE Elektronik som var billigast på prisjakt. Funkade bra att köpa därifrån, billiga priser och billig frakt (39 kr fraktkostnad). Gick också bra att betala via faktura. De skickade iväg varorna snabbt (dock via någon underleverantör). Köpte NUC och Kingston 4 GB DDR3L SO-DIMM därifrån. Men såg sedan någon gammal tråd på Sweclockers med tveksamma omdömen om den firman. Kanske har de skärpt sig sedan dess för jag fick positivt första intryck av att handla därifrån, eller så var det rena turen.

Men posten verkade krångla lite. Dels fick jag aldrig någon avisering vare sig på SMS, mail eller i brevlådan utan fick skriva ut sidan med godssökning på postnord och ta med mig utskriften till utlämningsstället. Dels var det inte mitt närmaste utlämningsställe utan fick ta mig 1 km längre bort och dels var det någon fördröjning i paketsökningen. Beställde på en onsdag, stod sorterad i Göteborg tidigt torsdag morgon och sedan stod denna status ända till fredag eftermiddag då det plötsligt stod att den levererats till utlämningsstället på torsdag lunch. Känns som en onödigt seg uppdatering av fraktstatus. Men det är väl PostNord jag ska klaga på i så fall och inte firman som skickade varan. Men med tanke på låg fraktkostnad och ändå hyfsat snabb leverans så känns det OK ändå.

Blir en Celeron tror det duger för mitt ändamål! Sen 250GB bx100 och 8GB so-dimm minne! Vilken fjärrkontroll kör du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Blir en Celeron tror det duger för mitt ändamål! Sen 250GB bx100 och 8GB so-dimm minne! Vilken fjärrkontroll kör du med?

Just nu kör jag med ett Logitech K400R trådlöst tangentbord jag köpte billigt på invigningsrean på netonnets nya lagershop i Borås men tycker räckvidden är alldeles för klen. Har också en gammal MCE fjärr jag ska försöka konfigurera i Kodi (har tidigare kört den på min gamla htpc). Har inte testat IR-läsaren i NUCen ännu. Det följer med en USB-ansluten läsare till fjärrkontrollen men vore skönt om jag kunde slippa den. Föredrar tangentbord och mus framför fjärrkontroll men vill kunna använda båda alternativen. Är öppen för förslag på trådlöst tangentbord/mus för som funkar med bra räckvidd från en soffa 5-10 meter bort. Tråkigt när de uppger 10 meter räckvidd och så funkar det bara 2-3 meter i praktiken.

Har inte kommit så långt i installationen ännu. Windows 10 är inlagt men har nu gjort en Arch Linux basinstallation så jag kan dualboota Win10 med Arch via UEFI. Så ännu har jag inte riktigt börjat köra den på allvar om man säger så. Installationen av Arch har flutit på utan problem så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Just nu kör jag med ett Logitech K400R trådlöst tangentbord jag köpte billigt på invigningsrean på netonnets nya lagershop i Borås men tycker räckvidden är alldeles för klen. Har också en gammal MCE fjärr jag ska försöka konfigurera i Kodi (har tidigare kört den på min gamla htpc). Har inte testat IR-läsaren i NUCen ännu. Det följer med en USB-ansluten läsare till fjärrkontrollen men vore skönt om jag kunde slippa den. Föredrar tangentbord och mus framför fjärrkontroll men vill kunna använda båda alternativen. Är öppen för förslag på trådlöst tangentbord/mus för som funkar med bra räckvidd från en soffa 5-10 meter bort. Tråkigt när de uppger 10 meter räckvidd och så funkar det bara 2-3 meter i praktiken.

Har inte kommit så långt i installationen ännu. Windows 10 är inlagt men har nu gjort en Arch Linux basinstallation så jag kan dualboota Win10 med Arch via UEFI. Så ännu har jag inte riktigt börjat köra den på allvar om man säger så. Installationen av Arch har flutit på utan problem så här långt.

Innan du byter så testa att sätta BT mottagaren på en liten förlängningssladd.
Alternativt sätta den på framsidan om den inte redan sitter där.

Om det ändå inte fungerar bra så kan jag tipsa om:
https://www.dustinhome.se/product/5010778172/allinone-media
Bytte nämligen själv från ett Logitech till just ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Innan du byter så testa att sätta BT mottagaren på en liten förlängningssladd.
Alternativt sätta den på framsidan om den inte redan sitter där.

Om det ändå inte fungerar bra så kan jag tipsa om:
https://www.dustinhome.se/product/5010778172/allinone-media
Bytte nämligen själv från ett Logitech till just ett sådant.

Har tänkt på att sätta mottagaren i förlängningssladd och ska testa det. Ska även testa nya fräscha batterier.
Kollade på det du länkade men många verkar klaga på räckvidden på det också när man läser användarrecensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har också en gammal MCE fjärr jag ska försöka konfigurera i Kodi (har tidigare kört den på min gamla htpc). Har inte testat IR-läsaren i NUCen ännu. Det följer med en USB-ansluten läsare till fjärrkontrollen men vore skönt om jag kunde slippa den.

Med Elec på en NUC5i3RYK så är det bara att ställa mottagaren på RC6 i EFI och peka en MCE fjärr mot datorn. Bra mottagning och inget att konfigurera. Samma med OSMC på en Raspberry Pi, men där måste man såklart ha en extern mottagare.

Permalänk
Medlem

Har stora problem med wlan tappar uppkopplingen hela tiden, provat att installera nya drivrutiner men de löser inte problemet

någon som upplevt liknade problem sitter ett Intel-Centrino-Advanced-N-6235-Dual-Band i den.
intel nuc d4250wyk , kör med win 8.1 om de är till någon hjälp

har ett till problem oxå min logitech anywhere mx mus funkar inte som den ska funkar utmärkt på alla andra datorer jag provat på den
provade även här med nya drivrutiner men icke.

vore fantastiskt om man fick allt att fungera.

blåsa in en w10 version istället eller? tror ni de fungerar bättre?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Har stora problem med wlan tappar uppkopplingen hela tiden, provat att installera nya drivrutiner men de löser inte problemet

någon som upplevt liknade problem sitter ett Intel-Centrino-Advanced-N-6235-Dual-Band i den.
intel nuc d4250wyk , kör med win 8.1 om de är till någon hjälp

har ett till problem oxå min logitech anywhere mx mus funkar inte som den ska funkar utmärkt på alla andra datorer jag provat på den
provade även här med nya drivrutiner men icke.

vore fantastiskt om man fick allt att fungera.

blåsa in en w10 version istället eller? tror ni de fungerar bättre?

Skulle inte reka W10 på en NUC än.

Permalänk
Medlem

Skylake NUCar innan jul? http://nucblog.net/2015/11/signs-of-skylake-nucs-shipping/

Får se vad L och R är för modeller. Några teorier?

Färdigbyggda NUCar, utan case, färg, Left/Right handed eller vad kan tänkas?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Skulle inte reka W10 på en NUC än.

Kör Win 10 på min i5 Haswell NUC utan problem. Tom fått igång Windows Media Center att fungera helt ok på den.
Ren installation sedan laddat alla drivrutiner från Intel och allt bara fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Skylake NUCar innan jul? http://nucblog.net/2015/11/signs-of-skylake-nucs-shipping/

Får se vad L och R är för modeller. Några teorier?

Färdigbyggda NUCar, utan case, färg, Left/Right handed eller vad kan tänkas?

Undrar om Iris Graphics 540 är bättre eller sämre än Iris Graphics 6100.
Vad tror ni ?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Testat lite med Intel NUC NUC5CPYH i Linux XFCE skrivbordsmiljö. Videoupplösningar upp till 1080p flyter på bra men jag har långt ifrån samma flyt på 4K video som i Windows 10. Har i och för sig inte testat med Kodi ännu utan körde med SMPlayer. Får väl tweaka drivrutinsinställningar och annat för att se om det kan bli bättre.

För skojs skull testade jag supertux kart och det flyter på fint om man sänker upplösningen till 1280x720 men det hackar på 1080p. Räknade inte med att spel skulle funka alls så jag blev positivt överraskad.

Permalänk
Medlem

Intel-Centrino-Advanced-N-6235-Dual-Band
skulle någon vänlig som kör win 8.1 kunna posta vilka avancerade inställningar ni har när ni får de att fungera.
googlat runt som en dåre och hittat att man ska stänga av blåtand men de hjälper inte.

får nät i typ 1-2min sen dör de ner.

hittade lösning på andra problemet med att musen inte fungerar som den ska, man måste tydligen köpa en usb förlängningskabel för att fixa de.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Min original nätadapter till NUC5i3RYH från FSP börjar glappa och krångla igen. GAH!
Beställde en 19v 65w 3,42A nätadapter till laptop och hoppas att den inte glappar lika mycket i nätuttaget.

För att hjälpa andra med samma problem:
Jag beställde en vit nätadapter för laptop, Innergie ADP-65AB AE 65w från Conrad.se. Specifikationen på denna är identisk med original nätadapter till min NUC. Byggkvaliteten är utmärkt och det medföljer nio stycken utbytbara apparatbits beroende på vilket laptopfabrikat man har. Till NUC:en passade den bit med vit markering och nu fungerar allt som det ska

Apparatkabeln är av smal ojordad modell och passar smala uttag i grenuttag som hand i handske.
Nätadaptern finns även i svart.

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1230817

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret: Tack för uppföljning.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som använder NUC för Steam IN House Streaming ? . hur fungerar det för er?

rätt mkt problem med lagg i de flesta spel, hört iof att det inte fungerar bra med SLI.. Ända spelet som jag får konstant 60fps via stream är The Phantom pain. Kör Windows 10 på bägge burkarna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Någon mer än jag som använder NUC för Steam IN House Streaming ? . hur fungerar det för er?

rätt mkt problem med lagg i de flesta spel, hört iof att det inte fungerar bra med SLI.. Ända spelet som jag får konstant 60fps via stream är The Phantom pain. Kör Windows 10 på bägge burkarna.

Jag har inte haft några problem med Steam Streaming, men jag kör också med ett enkelt grafikkort.
Kör med kabel både på huvudburken och NUCen.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Jag har inte haft några problem med Steam Streaming, men jag kör också med ett enkelt grafikkort.
Kör med kabel både på huvudburken och NUCen.

vad kör du för kvalite på streaming tjänsten? balanced beatiful ect? 60fps?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad kör du för kvalite på streaming tjänsten? balanced beatiful ect? 60fps?

Såhär ser mina inställningar ut:

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

tackar!

Får du ut 60fps konstans med den? vilken NUC har du? hittade faktiskt på steam forumet att har man SLI så får man problem med att nVidias driver inte har stöd för HW encoding... Det är nog där mina problem ligger...

https://steamcommunity.com/app/353380/discussions/0/483367798...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en Intel Nuc I5 4250u Haswell som jag har kopplat till min Pioneer 1130 Atmos förstärkare (HDMI). Problemet är att systemet/ljudkort inte skicka vidare/hanterar Dolby Atmos signalen. Jag har uppdaterat till senaste Intel Display drivrutiner och senaste BIOS utan resultat.

Går man in under egenskaper på ljudkortet får jag fram följande (dvs ingen Atmos):

https://communities.intel.com/servlet/JiveServlet/showImage/2...

Någon som vet jag jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Har en Intel Nuc I5 4250u Haswell som jag har kopplat till min Pioneer 1130 Atmos förstärkare (HDMI). Problemet är att systemet/ljudkort inte skicka vidare/hanterar Dolby Atmos signalen. Jag har uppdaterat till senaste Intel Display drivrutiner och senaste BIOS utan resultat.

Går man in under egenskaper på ljudkortet får jag fram följande (dvs ingen Atmos):

https://communities.intel.com/servlet/JiveServlet/showImage/2...

Någon som vet jag jag missar?

Du missar att Atmos är en del av TrueHD, så kan du bitstreama TrueHD över HDMI så följer Atmos expansionen med atomatiskt.
Inga övriga inställningar i NUC:en behöver göras än aktivera "passthrough" i din spelare.

Testat med en NUC i7:a och Marantz sr7009.

Permalänk
Medlem

Afan, har dock sett inställningar där Atmos kommit upp. Hur får jag passtrough att fungera i Kodi då. Testade igår och enligt Pioneer Appen får jag bara in 2.2 PCM signal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Afan, har dock sett inställningar där Atmos kommit upp. Hur får jag passtrough att fungera i Kodi då. Testade igår och enligt Pioneer Appen får jag bara in 2.2 PCM signal...

Vet inte riktigt, kör inte Kodi, men jag skulle gissa på att du hittar det nånstans i inställningarna för ljud i Kodi.....

Permalänk

Jag köpte en 54250WYKH när dom såldes på Dustin. Satte i en Intel 535 SSD i den och 8GB ram.
Det är stora problem för mig att datorn ibland inte bootar alls.

När jag startar datorn ibland (inte alltid) så får jag felmeddelandet "A bootable device has not been detected."
Ibland får jag istället det här meddelandet
"Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Om jag rycker ur och stoppar i strömkabeln så hoppar den igång verkar det som, så kommer jag in i Windows, kör en windows update sedan är problemet tillbaka igen (kanske. Det är väldigt sporadiskt).

Datorn ska användas i ett styrelserum och jag vill absolut inte ställa dit den när man inte kan lita på att den startar.. Någon som vart med om detta?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tackar!

Får du ut 60fps konstans med den? vilken NUC har du? hittade faktiskt på steam forumet att har man SLI så får man problem med att nVidias driver inte har stöd för HW encoding... Det är nog där mina problem ligger...

https://steamcommunity.com/app/353380/discussions/0/483367798...

Jag har en 54250WYKH och jag får ut jämna fina 60fps på den. Den är dessutom knäpptyst medan jag streamar så den jobbar knappt.

Om du kollar streamen på din speldator, hackar det där också eller är det bara på din NUC?

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Jag köpte en 54250WYKH när dom såldes på Dustin. Satte i en Intel 535 SSD i den och 8GB ram.

Har du testat SSD'n i en annan dator?

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

@TroNi: Har du senaste BIOS?