Nu har jag fått min NUC5CPYH och testade först att lägga in 64-bit Windows 7 för att kunna registrera Windows 10 uppgraderingen på hårdvaran. Fick ju trixa till det med USB3 drivrutinerna på installationsmediat men det gick bra. Däremot verkar det saknas diverse drivrutiner i enhetshanteraren i Windows 7 så jag gick raskt vidare och uppgraderade till Windows 10. Ska man köra Windows på den här ska man nog ha något nyare än Windows 7 verkar det.
Uppgradering till Windows 10 gick bra med "Media Creation Tool". I Windows 10 är det dock ett utropstecken i enhetshanteraren på "Intel SD Host" och det står något om att den väntar på en PCI-enhet som inte startat korrekt eller något sådant när man kollar egenskaperna på SD Host. Någon annan som upplever detta problem? Ska testa ren windows 10 installation och se om det hjälper. I övrigt verkar all hårdvara hittas. Har inte testat om minneskortläsaren funkar men vore ju trist om den inte gick att använda i Windows.
Allmänna intrycket är att den är ganska långsam på att installera program, uppdateringar och sådant trots att jag pluppat i en Crucial BX100 SSD. Det är väl processorn som är ganska klen då den verkar jobba länge när den ska göra något mer krävande. Men bara den fixar att spela upp media på bra sätt så blir detta nog ändå en OK mediaspelardator. Jag tror en skylake Core i3 är ett vettigare val om man vill ha den för mer allmänt bruk.
EDIT: Men Intel NUC med Skylake är ännu inte släppta?
Är du nöjd? Velar mellan Intel NUC 5i3RYH och NUC5CPYH. 5i3RYH har i3 kostar dock 1300kr mer vilket i sig man får en ssd samt minnen för pengarna om man köper NUC5CPYH.
Ska endast streama 720p/1080P material från min NAS till maskinen.