Permalänk

Max belastning på CPU från start

Tja!

Har nyligen börjat upptäcka att mina processorfläktar går på max från sekunden jag loggar in på Windows efter uppstart.
När jag kikar mina mjukvaror visar det sig att processorn hoppar från 800mhz till 3900mhz.
Enligt MSI Command Center ligger CPU temperaturen på 99 grader (!) trots max hastighet på fläktarna. Då har den tidigare hållit sig runt 40 grader vid idle och 70 vid belastning.

Har ett Intel i5 4690k clockat till 4,0ghz.
Om det har någon inverkan:
MSI Z97 Gaming 7
MSI GTX 770
Hyper X Fury 1600mhz 16gig ram

Jag har ingen aning om vart problemet kan vara, då jag inte har några processer som är särskilt aktiva (aktivitetshanteraren) eller kör några krävande applikationer.

Vart kan problemet ligga?

Permalänk
Medlem

Det låter som om processorfläkten inte sitter som den ska, jag rekommenderar att du kollar det så snart som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det originalfläkten så är det vanligt att man inte vrider pushpinsen rätt innan montering eller rör dem efter montering och att kylaren därför släpper efter ett tag.

Lägger du upp en bild kan man direkt se om du råkat göra samma.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

100% CPU kylaren sitter inte på

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Det låter som om processorfläkten inte sitter som den ska, jag rekommenderar att du kollar det så snart som möjligt.

Kikade precis.
Sitter med ett slutet vattenkylningsblock på, hörde pumpen gå, fläkten vid radiatorn lika så och vätskan rörde sig.
Kan dock ha varit något där, för nu efter start ligger tempen på 39 grader...
Återkommer.

Permalänk

Så, jag återkom.
Jag fixade ny kylpasta, torkade av gamla och körde igång igen.
Det gick till en början bra.
I mindre krävande spel drog jag sällan över 60 grader och när jag drog battlefront inatt på maxade inställningar kom jag inte över 75 grader.
Så när jag startade datorn i morse hörde jag direkt hur fläkten till radiatorn började gå på högvarv redan under boot.
Vad har jag gjort för fel?
Pumpens anslutning går på 100%, fläkten är temp baserad, men är också på 100% när problemet uppstår.
Är det fortfarande CPU-kylarn som den ska?
Behöver jag köpa nytt?