gtx 960/r9 380 eller begagnat? strix eller itx?

Permalänk
Medlem

gtx 960/r9 380 eller begagnat? strix eller itx?

Jag sitter och letar grafikkort; mid-high end, tier 2, eller vad man kan tänkas kalla det. Från början tänkte jag bara köpa nåt vettigt begagnat, men eftersom jag inte satt ihop en stationär dator på ~4-5 år så hör jag lite med er först Jag har inte köpt chassi än men det blir ett mITX med storlek lite beroende på vilken grafikkort det blir. En tyst build är att föredra så har inget emot att köpa något lite större chassi om det lönar sig. Men åter till grafikkorten:

  • Är det värt att köra på strix om man är lite kinkig vad gäller oljud? Är de korten tystare även under ansträngning?

  • Hur är ljudnivåerna på itx-varianterna i förhållande till strix?

  • Håller äldre kort, med likvärdig prestanda, liknande ljudnivåer?

Tacksam för råd

Permalänk
Medlem

Jag kör 970 strix, den är knäppkäft nästan hela tiden. Den är dessutom delvis passivt kyld då fläktarna inte snurrar är GPU:n ligger på 70 grader eller lägre (kommer inte håg exakt).

Rekommenderar alla strix-kort starkt.

960 kontra 380, är en smak sak. Jag gillar gröna laget mer. dom är lite dyrare men bättre prestanda och går svalare vad jag har märkt.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera 960 passivt kylt med ett redigt mATX chassi som har bra ljud isolering för att pressa ned ljud samt storlek

Permalänk
Medlem

Jämförelse mellan 960 och 380:
https://www.youtube.com/watch?v=NTpNZEW31G0
Testerna börjar vid 3:30 om du vill slippa försnacket.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Både 960 och 380 kör väl med semi-passiva fläktar som inte snurrar om GPUn inte är si och så varm, går att ställa in exakt när man vill att fläktarna ska börja snurra också.

Jag hade ett R9 380 i några månader som jag sålde för uppgradering, men jag var inte på något sätt besviken med mitt R9 380 från Gigabyte. Väldigt bra prestanda för pengarna och knäpptyst i min Define R5. Sapphire är ju mer eller mindre känt som det bästa märket för AMD kort, så om du bestämmer dig för R9 380 så släng ett öga på Sapphires kort

Permalänk
Avstängd

Vad har du för budget?

Sapphire r9 390 tycker jag är sjukt prisvärt och jag hade satsa på det om jag vore du.

Jag byggde precis en speldator i ett mini-ITX chassi (BifFenix Prodigy). Se min signatur. MYCKET bra chassi, massor med utrymme. Du kan se min hårdvara samt temperaturer, ljudnivå m.m i mitt inlägg i Galleriet.

Datorn hörs knappt.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W