Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 4

Permalänk
Medlem

GameBorks strikes again...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk

Bör man pilla i .ini filen eller ska man låta spelet sköta sig självt?

Uppenbarligen har folk problem om man kommer över 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Bör man pilla i .ini filen eller ska man låta spelet sköta sig självt?

Uppenbarligen har folk problem om man kommer över 60fps.

Finns inte så mycket i ini-filerna att göra som påverkar prestandan, men däremot kan man åtgärda en hel del fel (enligt många) på kontrollerna. http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=5510695...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Haha är det här ett skämt? Spelet är alltså utvecklat med en föråldrad spelmotor men klarar endast 70 fps med ett grafikkort som 980 Ti och Titan X på 1080p med TAA som kräver mycket mindre av grafikkortet än MSAA. Spelutvecklare dessa dagar....

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Mitt ena GTX 780 verkar ha tagit semester...

Vems ansvar är det att se till så SLI implementeras och fungerar ordentligt? Nvidia eller speltillverkaren? Kan forcera igång det med Nvidia Inspector, men det gör bara att korten går på halvfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ingen SLI support år 2015? Vad är detta?

Launch Nvidia Control Panel--> Manage 3D Settings --> Program Settings --> Select Fallout 4 (Fallout4.exe)-->change SLI Rendering Mode to: Force Alternate Frame Rendering 2. it will warn you against changing this setting, just hit okey and save.

Fungerar bra på grafikort från 700 serien

Permalänk
Medlem

Som jag har läst att de finns Gameworks i Fallout 4 så ja nvidia kommer vinna på grund av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5+ timmar in och jag älskar spelet, däremot har jag en bugg i gräset som gör att det typ flimrar vitt, och jag får väldigt ojämna frametime på mitt gtx 980,

trots att datorn klarar spelet utan problem jag hoppar liksom mellan 12 till så högt som 26ms!

Vågar man stänga av vsync i fallout 4 utan att få samma fyaikbuggar som i skyrim?

Permalänk
Medlem

@emilakered: Snabb fråga. Om AMD kommer med en ny drivrutin inom kort. Kommer ni uppdatera några siffror då? Skulle vara intressant att se hur dom presterar med optimerade drivrutiner.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Xefler:

@emilakered: Snabb fråga. Om AMD kommer med en ny drivrutin inom kort. Kommer ni uppdatera några siffror då? Skulle vara intressant att se hur dom presterar med optimerade drivrutiner.

Troligen att vi i det fallet testar någon enkel runda med Sapphire 390 Nitro som sitter i Vinterdatorn, men något större än så kan jag inte lova att det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Troligen att vi i det fallet testar någon enkel runda med Sapphire 390 Nitro som sitter i Vinterdatorn, men något större än så kan jag inte lova att det blir.

Det skulle vara supernice. Nej men det blir väl kanske tillräckligt. Ser man någon förändring där kan man väl på ett ungefär tänka sig hur det skulle se ut över resterande segmenten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Launch Nvidia Control Panel--> Manage 3D Settings --> Program Settings --> Select Fallout 4 (Fallout4.exe)-->change SLI Rendering Mode to: Force Alternate Frame Rendering 2. it will warn you against changing this setting, just hit okey and save.

Fungerar bra på grafikort från 700 serien

Funkar dåligt på 600 serien.

Men det går nog att fixa med en annan profil, poängen är att sånt här ska man inte behöva mickla med. Det ska bara funka.

Permalänk
Medlem

780 ti sc rulla på bra fortfarande

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Launch Nvidia Control Panel--> Manage 3D Settings --> Program Settings --> Select Fallout 4 (Fallout4.exe)-->change SLI Rendering Mode to: Force Alternate Frame Rendering 2. it will warn you against changing this setting, just hit okey and save.

Fungerar bra på grafikort från 700 serien

Fungerar det verkligen bra hos dig? Mina 780 kort går från kort 1: 99% och kort 2: 20% till ca 50% på båda, märker ingen prestandaökning alls, snarare sämre.

Permalänk
Medlem

Yo

Uppskattas att ni testade HD7970. har själv ghz edition.

Med inställningarna ultra, alla inställningar som fanns på max. så får jag ut runt 45-60 fps i 1080p, dock går det väldigt upp och ned mellan de siffrorna. blir nog ett tag tills jag uppdaterat till 390x eller liknande. Iaf inte innan jag har en 4k Tv som skärm. Min cpu är i5-2400 3.8ghz, men det intressanta tycker jag är att Sweclockers dator visar att deras cpu är i full belastning, Mina ligger på runt 50 procent bara?

Permalänk
Medlem

@Valiumballong: tur att jag inte förboka, tänker vänta tills efter nyår med patch fixes och drivrutiner.
Sen hoppas jag inte dem hoppar av båten annars blir det steam sale 10$ MAX, tänker inte betala bethesda för att moddare ska fixa spelet med un-offical patches.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EliteSweden:

Fungerar det verkligen bra hos dig? Mina 780 kort går från kort 1: 99% och kort 2: 20% till ca 50% på båda, märker ingen prestandaökning alls, snarare sämre.

Testat den lösningen både i Vermintide och inatt i Fallout 4... känns precis som du säger som att det blir värre med mina 970's

Permalänk
Avstängd

"Lösningen kan vara Crossfire eller SLI, något som dock har en tendens att hållas tillbaka med kantutjämning via post-process."
Sorry men förstår inte riktigt varför cf/sli hålls tillbaks p.g.a. kantutjämningstekniken? Jag som är dum? Troligen...

Permalänk
Geeks Gaming

Jag har extrema fps drops i städer. Sitter ändå med ett 980ti och går ner på 30 fps ibland.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliteSweden:

Fungerar det verkligen bra hos dig? Mina 780 kort går från kort 1: 99% och kort 2: 20% till ca 50% på båda, märker ingen prestandaökning alls, snarare sämre.

Samma här, stor försämring, flyter på riktigt bra i 4k annars med godrays på medium allt annat på högsta. Ser knappast någon skillnad med gr på medium istället för ultra.

Permalänk
Avstängd

@Jinxswe: Prova ställ ner godrays, största prestandaboven som inte gör någon större visuell skillnad med medium eller high kontra ultra.

Permalänk
Medlem

"kika på hunden vid 61 sekunder i videon"
Jag har märkt att när AI:n inte hittar en väg att gå så kan npcer "boppa" iväg, så det har inget med grafiken att göra.

Permalänk
Medlem

Så med mitt GTX 980 Ti jag har får bättre FPS i Witcher 3 med Ultra-settings (Hairworks av) än vad jag får i Fallout 4 med Ultra-settings? Och detta var samma grafikmotor som används i Skyrim?

Känner mig måttligt imponerad...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

"kika på hunden vid 61 sekunder i videon"
Jag har märkt att när AI:n inte hittar en väg att gå så kan npcer "boppa" iväg, så det har inget med grafiken att göra.

Ser man npcerna "boppa" iväg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

@jeppe109: Har hänt ja, speciellt när dom sitter fast i någonting.

Permalänk
Avstängd

haha, om man eller något skulle "boppa" iväg har väl inte så mycket med "grafiken" att göra som med något annat.. Enda jag sett i den vägen är väl någon flygande bil, annars riktigt imponerad hur buggfritt spelet är vid release, något man inte är van vid nu för tiden. Har själv inte suttit fast någonstans som artikelförfattaren tydligen gjort.

Permalänk
Medlem

@retro123: Nja alltså spelet försöker hitta en väg för npcn men om den inte gör det så teleporteras npcn till dig, händer typ bara med companions eller quest gubbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axor:

@retro123: Nja alltså spelet försöker hitta en väg för npcn men om den inte gör det så teleporteras npcn till dig, händer typ bara med companions eller quest gubbar.

Ja det har jag varit med om förstås men i artikeln så sägs det att huvudkaraktären fastnar på olika ställen vilket inte hänt mig..(än)

Permalänk
Medlem

Rent grafikmässigt ligger fallout 4 flera år efter men gameplaymässigt verkar det vara en riktig höjdare.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

nya amd drivers radeon software helt ny drivers från grunden eller bara ny ui???