Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 4

Permalänk
Medlem

Tack för testet!

Rullar hittills bra på mitt gamla 670 (high/1080) men ser att jag ska testa att stänga av motion blur, kantutjämning och god rays. Man är ju en sharpshooter trots allt...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinscS2:

Då var det bestämt, jag kommer *inte* att skaffa Fallout 4 förräns detta är åtgärdat. Sådant här betéende från spelutvecklare ska inte uppmuntras.

Känns ju inte helt otroligt dock, jag vill minnas att fysikmotorn i Skyrim flippade ut totalt om man hade hög (80+) fps, med föremål som spontant trillade omkull, flög omkring och skramlade runt, vatteneffekter som orsakade flimmer, etc.
4 år senare, och Bethesda har fortfarande problem med att göra spel som fungerar "som de ska" i över 60 fps.

Samma här, jag var verkligen sugen, men nu får det vara tills de rett upp saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizZm0:

Jag måste ställa en kanske dum fråga här angående detta med FPS och 144hz skärmar.

Jag har varit på väg att skaffa en 144hz skärm länge men pga mitt aningen gamla grafikkort har jag inte valt att införskaffa en sådan skärm ännu. Men pga jag har frågat här på Sweclockers i olika trådar om det är lönt för mig att skaffa en 144hz skärm, kommer jag märka någon skillnad?

En sammanställning av alla svar jag fått så har väl ungefär 11/10 nästan skrikit NEJ, det blir ingen skillnad om du inte kan få ut 144fps.

Men så sitter jag här och kollar på dessa grafiktesterna. Inte ens ett 970-kort på LOW(!?) kommer upp i ens 100-fps.

Så min fråga är då, alla ni som har 144hz skärmar...

Sitter ni med 980-kort (eller motsvarade) och spelar spelet med allt på det fulaste bara för att kunna nyttja er skärm? För varför har ni en 144hz skärm om ni inte kan komma upp i 144 fps?

Rätta mig hemskt gärna, jag vill veta!

Testet är ju bara i Diamond City och det är en väldigt liten del av spelet man rör sig i så krävande miljöer. Själv ligger jag mellan 50-144 fps när jag springer omkring och utforskar spelet.

Nu har jag iofs börjat fundera på att sätta skärmen till 60Hz pga alla buggar med högre refresh rate. Förstår inte riktigt varför dom går ut med att frameraten inte ska vara låst vid 60 och sen släpper dom ett spel som kukar ur i 144Hz. Jättekonstigt.

...och sen så behöver man inte ligga på konstant 144fps för att märka skillnad mot 60. Det är nog bara i snabba online spel som CS:GO där sånt spelar roll. I vanliga singelplayer spel så slipper man främst screen tearing bara man nu ligger över 60fps. Tro mig när jag säger att det gör ont i ögonen när någon sketen konsolport cutscene på 30 fps uppenbarar sig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Varför tog du en printscreen på Ravenholme ifrån 11 år gamla Half-Life 2?

...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Känns lite passande nu när 390 precis testats.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hmm, tror ni jag kan lira på min laptop?

Lenovo y50-70, 960m, i7 4720hq.

960m ~750ti

Ja det kommer att gå alldeles utmärkt, men om du vill hålla 60fps så är det medel inställningar i bästa fall som gäller skulle jag tro.
dock fortfarande snyggare än på konsoll och med bättre fps så, kör hårt !

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Inaktiv

Personligen anser jag, utifrån det jag redan antog innan och nu fått bekräftat vid lanseringen, att Bethesda och även Nvidia misslyckats något med tanke på problemen som finns. 4 år på datumet idag sedan Skyrim lanserades. Samma problem återuppstår då man återanvänder mycket av tidigare titlar som vanligt. I grunden gamla äckliga Gamebryo som använts i 15 år eller något. Jag och även ni andra borde förvänta er mer från Bethesda, det är ingen liten indie-dev som suttit och slitit till att få mat till sina fattiga familjer direkt.
Jag vet inte om jag skulle gå så långt att anse att spelet skulle dras tillbaks likt vad gjordes med Batman: Arkham Knight men det är nog inte långt ifrån ändå. På mitt system fungerade Batman: Arkham Knight rätt okej redan på lanseringsdagen och det gör ändå detta spel med. Men med tanke på vilket liv det blev med det förstnämnda fladdermusspelet så borde det bli lite mer liv nu också.

Att AMD inte har några drivrutiner ute är enkelt, lite trist att många i tråden fortfarande inte fattat det. Fallout 4 är en Gameworks-titel och då nära knyten till just Nvidia. AMD får inte tillgång till koden förrens tidigast vid lanseringen och kunde först igår börja optimera drivrutiner för spelet. Nvidias men framförallt Bethesdas fel som faktiskt väljer en sån konsumentfientlig skitlösning. Även Nvidias egna användare drabbas, Witcher 3 och Hairworks och hur det drabbade Geforce-användare kan ju vara värt att påminna om, ifall någon redan hunnit glömma bort detta: http://www.sweclockers.com/nyhet/20554-the-witcher-3-uppdater...

För mig fungerar spelet hitills rätt bra. Bara i början och har bara haft problem med att spelet kraschade efter ett par minuter vilket löstes med en beta-patch. Kör V-sync aktiverat och runt 50-60 FPS med Ultra-preset (högre än 60 syns inte pga V-sync), allt maxat, motion blur inaktiverat och 2560x1440 med mitt R9 290. Rätt nöjd så med icke-optimerade drivare ändå faktiskt.

Permalänk
Hjälpsam

Vad jag förstått innehåller en drivrutin som uppdaterats mot ett spel, egentligen ingen ändring av själva drivrutinen, vad man gör är att byta ut delar av spelbiblioteket mot ett som fungerar bättre.
Fallouts dåliga prestanda på AMD-kort, är inte AMD:s fel, det är helt och hållet Bethesdas fel.

Tycker också man kan se en ganska tydlig trend på hur bra Gameworksspel fungerar.
Men skulden är helt och hållet Bethesdas, de är de som släppt spelet och det är de som är ansvariga för hur det fungerar.

Ganska märklig läsning, att läsa hur jädra "excited" utvecklarna är över grafiken, för att sedan se det högst mediokra resultatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

inte för att 290x är gammalt. plus att 390x eller 390 är praktiskt talat en uppiffad version av 290x

När det kommer till datorprodukter anser jag 2013 vara gammalt även om det inte är "gammalt". Jag är fullt medveten om att 390x/390 är en rebrand av 290x fast med mer minne, 290 är väl också en rebrand av sin föregångare. Men jag tyckte det var bra att det fanns med i testet så man kan se hur liten skillnaden faktiskt är trots att det "uppdaterat" kortet.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

När det kommer till datorprodukter anser jag 2013 vara gammalt även om det inte är "gammalt". Jag är fullt medveten om att 390x/390 är en rebrand av 290x fast med mer minne, 290 är väl också en rebrand av sin föregångare. Men jag tyckte det var bra att det fanns med i testet så man kan se hur liten skillnaden faktiskt är trots att det "uppdaterat" kortet.

Refresh är ordet som ni så förtvivlat söker användes även av Intel i Haswell refresh.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Där närmaste föregångaren Skyrim hade stöd för kantutjämning via flera nivåer av Multisample anti-aliasing (MSAA) satsar Bethesda på Fast Approximate Anti-Aliasing (FXAA) samt Temporal Anti-Aliasing (TAA) i Fallout 4.

Gemensamt är att båda metoderna framförallt är post-process, alltså att effekterna tillförs på redan renderade bildrutor. Det ger enklare beräkningar och högre prestanda, men kan samtidigt göra att element upplevs som suddiga snarare än mjuka i kanten.

Fullständig parodi att en "grafiktitel" som släpps 2015 inte har stöd för äkta AA (MSAA eller SSAA). Inte en chans att jag skulle använda FXAA eller T(X)AA, vilket alltså skulle innebära att man blir helt utan AA … om man inte kör SSAA ("DSR"/"VSR") via drivrutinerna, vilket förstås är svintungt jämfört med till exempel 2x MSAA, som annars vore en bra kompromiss mellan prestanda och bildkvalitet.

Eller går det att med tillfredsställande resultat tvinga MSAA i drivrutinerna, @emilakered?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Fullständig parodi att en "grafiktitel" som släpps 2015 inte har stöd för äkta AA (MSAA eller SSAA). Inte en chans att jag skulle använda FXAA eller T(X)AA, vilket alltså skulle innebära att man blir helt utan AA … om man inte kör SSAA ("DSR"/"VSR") via drivrutinerna, vilket förstås är svintungt jämfört med till exempel 2x MSAA, som annars vore en bra kompromiss mellan prestanda och bildkvalitet.

Eller går det att med tillfredsställande resultat tvinga MSAA i drivrutinerna, @emilakered?

Håller med dig fullständigt. Hur fan kan inte ett spel år 2015 ha möjligheten att ställa in MSAA i grafikinställningarna. Vad hände med valfriheten liksom? Post-process AA varierar starkt i kvalitet från spel till spel. Bästa post-process AA jag upplevt är nog SMAA i Far Cry 4 där det såg väldigt bra ut samtidigt som det knappt påverkade prestandan. Tycker det är otroligt hur bra SMAA implementerades i Far Cry 4.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Känns lite passande nu när 390 precis testats.

https://www.youtube.com/watch?v=15wOp7_dD8E

AMD-korten bör väl få ett rejält lyft med nya drivrutiner, eller har jag fel?
Annars ett trevligt test för min del då jag själv sitter på just en 4790k och MSI GTX 970 gaming så jag bör kunna uppnå liknande resultat när jag väl köper spelet, är precis halvvägs genom New Vegas just nu och vill inte kasta mig in i 4:an innan jag är klar

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ShaZam92:

Håller med dig fullständigt. Hur fan kan inte ett spel år 2015 ha möjligheten att ställa in MSAA i grafikinställningarna. Vad hände med valfriheten liksom? Post-process AA varierar starkt i kvalitet från spel till spel. Bästa post-process AA jag upplevt är nog SMAA i Far Cry 4 där det såg väldigt bra ut samtidigt som det knappt påverkade prestandan. Tycker det är otroligt hur bra SMAA implementerades i Far Cry 4.

SMAA är nog den enda typen av post-processing AA som låter någorlunda intressant. FXAA är ju enbart bildutsmetning – perfekt för dem som gillar suddig bild, men borde knappt få kallas AA, liksom T(X)AA.

Måste hitta något sätt att prova SMAA så jag kan bilda mig en egen uppfattning. I BF3 kan man enklast visa skillnaden mellan MSAA och FXAA i ett screenshot genom att titta på smala master långt bort. Man ser även att betongen närmast kameran är suddig med FXAA etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

Fullständig parodi att en "grafiktitel" som släpps 2015 inte har stöd för äkta AA (MSAA eller SSAA). Inte en chans att jag skulle använda FXAA eller T(X)AA, vilket alltså skulle innebära att man blir helt utan AA … om man inte kör SSAA ("DSR"/"VSR") via drivrutinerna, vilket förstås är svintungt jämfört med till exempel 2x MSAA, som annars vore en bra kompromiss mellan prestanda och bildkvalitet.

Eller går det att med tillfredsställande resultat tvinga MSAA i drivrutinerna, @emilakered?

Inte för att jag är en Emil på detta men av vad jag förstått är det bäst om man kör AA från spelet.
Orsaken är att spelet vet var i bilden AA skall köras, bättre än vad drivrutinerna gör, det gör att AA via spel normalt kostar mindre prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

AMD-korten bör väl få ett rejält lyft med nya drivrutiner, eller har jag fel?

Annars ett trevligt test för min del då jag själv sitter på just en 4790k och MSI GTX 970 gaming så jag bör kunna uppnå liknande resultat när jag väl köper spelet, är precis halvvägs genom New Vegas just nu och vill inte kasta mig in i 4:an innan jag är klar

Historiskt sett brukar det vara så ja men man vet aldrig.

Grabben min sitter även han på en 4790K & ett MSI GTX970 & han är stennöjd.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Heymelon:

Jao det skulle ja tro.

Skickades från m.sweclockers.com

jag tycker det är ganska fult .. tillför inte något mer än en störande dimridå

Permalänk
Medlem

Generellt sett tycker jag att ni borde ta med lite mer "realistiska" uppsättningar hårdvara, iallafall ner till Radeon 270 och motsvarade för GeForce.
Samma sak med CPUer, om inte i5 2500K så iaf 3XXX-serien och motsvarande.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Sitter på min gamla trotjänare GTX 560 Ti. Är det alldeles för uråldrigt får något som Fallout 4 eller kan man komma undan med settings på Low?

Kommer hem till Jul i några veckor och hade gärna velat spela igenom Fallout då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Fungerar det verkligen bra hos dig? Mina 780 kort går från kort 1: 99% och kort 2: 20% till ca 50% på båda, märker ingen prestandaökning alls, snarare sämre.

Du har helt rätt jag testade utan (SLI Rendering Mode to: Force Alternate Frame Rendering 2) och det verkar funka mycket bättre

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som för mitt liv inte begriper att Bethesda inte kan göra snyggare, mer optimerade spelmotorer samt ha snyggare animationer i sina spel när de äger ID-software, som enligt mig släpper bland världens mest optimerade, grafiskt "tekniskt" snyggaste spelmotorer och som för övrigt släpper spel med riiiiktigt slipade animationer. Hur f*n kan inte bra saker från ID spilla över på Bethesdas andra spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ratatosk:

Inte för att jag är en Emil på detta men av vad jag förstått är det bäst om man kör AA från spelet.
Orsaken är att spelet vet var i bilden AA skall köras, bättre än vad drivrutinerna gör, det gör att AA via spel normalt kostar mindre prestanda.

Menar du alltså att drivrutinerna enbart kan göra post-processing AA (FXAA, TXAA), inte kantmedveten AA (MSAA)? Det tror jag inte stämmer; nu när jag klickat runt lite i Nvidias kontrollpanel kan jag inte dra någon annan slutsats än att det går att tvinga MSAA där.

(SSAA är ju äkta AA, men inte kantmedveten, och vi vet redan att det går att köra det även om spelet inte stöder det.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fragande:

Lika bra att hålla sig däromkring ändå eftersom det verkar som att fysiken är "bunden" till FPS:en ... Modernt värre:

https://www.youtube.com/watch?v=r4EHjFkVw-s

Jag är inte den som brukar klaga på utdaterade spelmotorer och grafik, men detta är faktiskt pinsamt, hur bra spelet än är i övrigt. Känns som att Bethesda behöver komplettera med några programmerare. Allt annat finns ju där. Man kan inte använda samma spelmotor i 15 år.

AHAHAHA, det finns inget stopp på vansinnet! Bethesda skämmer ut sig totalt. Tänk hur det blir i 144 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

Menar du alltså att drivrutinerna enbart kan göra post-processing AA (FXAA, TXAA), inte kantmedveten AA (MSAA)? Det tror jag inte stämmer; nu när jag klickat runt lite i Nvidias kontrollpanel kan jag inte dra någon annan slutsats än att det går att tvinga MSAA där.

(SSAA är ju äkta AA, men inte kantmedveten, och vi vet redan att det går att köra det även om spelet inte stöder det.)

Som sagt jag är ingen Emil på detta, kan mycket väl ha fel, men en gång i tiden sa man att AF sköttes bäst av drivrutinenen och AA bäst av spelet, men saker kan mycket väl ha ändrats sedan dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har 980ti med en 4790k och allt e klockat. Dok så undra jag som på vissa ställen när FPS går ner till 45-50 och GPU belastas 60% och Cpu max 40 kanske. Vad fasen handlar de om då? Ställde God rays på normal men samma sak ändå. Och 1080 eller 1440p spela ingen roll....

Står man högt om tex och kolla ut i en stad så blire så.

Permalänk
Medlem

Vad är ett reelt minuimum för gfx?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

AHAHAHA, det finns inget stopp på vansinnet! Bethesda skämmer ut sig totalt. Tänk hur det blir i 144 fps.

PS2 grafik, helt seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Vad är ett reelt minuimum för gfx?

Väldigt lågt. Ett 670 kan spela det hur bra som helst då lägre grafikinställningar i princip inte skiljer sig från "ultra". Spelet ser ju helt seriöst ut som något till playstation 2. Det liknar faktiskt sims 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Vad är ett reelt minuimum för gfx?

En kompis till mig spelar det med en i5-750 och ett GTX 660 Ti med "bra flyt", vet dock inte vilka grafikinställningar han spelar med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Sper: I settings så sänker du bara "shadow distance" till medium och så fixar det dig kanske 20+fps.