Moderaterna vill ge större möjligheter till dataavläsning för att bekämpa terrorism

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Och hur vet man om det är en terrorist eller inte?

Svårt jobb helt klart, men att kräva ID-handlingar är ju en början i alla fall, och det har äntligen regeringen fattat nu. Sen krävs bättre utredningar av de som kommer hit. Jag vet inte hur många bilder jag sett på nätet där någon poserar som en IS-krigare på ena bilden och en flykting på den andra. IS har gått ut med att det finns över 4000 krigare i Europa, som tagit sig in förklädda som flyktingar och som står redo för att utföra attacker. Sju personer dödade 129 människor i Paris, och det kunde ha blivit betydligt fler. Vad kan då inte 4000 åstadkomma? Det tar verkligen emot att säga det, men SD har haft rätt hela tiden. Dock har de haft rätt av fel anledningar. I deras ögon är alla terrorister, och så kan man så klart inte se på människor. Men det är viktigt att göra allt för att identifiera de som har haft starka kopplingar till IS.

Såna här Stasimetoder kommer inte att lösa vår sårbarhet. Vi har redan vänt ryggen till faran, och nu är det bara frågan om när och vart nästa attack kommer ske. Mest troligt lär den ske i Paris igen då Frankrike står högst upp på hatlistan här i Europa, men det kan lika gärna hända i en håla som Arvidsjaur där man minst anar det. Vi såg ju i våras hur terrorister som höll på att bygga bomber i Nyköping, helt utan SÄPO's kännedom, och som sprängde sig själva i luften. Även om Sverige inte blir utsatt för attacker så har vi bidragit till att terroristerna kan röra sig helt fritt över gränserna. Bygga bomber här och spränga dem i ett annat land.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nämen vad ovanligt och oväntat. Nåt hemskt händer och så vill man passa på att pressa igenom en massa nya lagar för övervakning och kontroll.
Har det inte funkat tidigare så lär det inte funka nu. Lös orsaken till att attackerna händer istället, idioter.

Hur löser man orsaken då? Om de är idioter för att de inte gör det förväntar jag mig att du sitter med ett bra och praktiskt genomförbart svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Hur gör du den associationen här?

Jag som tycks vara den enda som inte har något att dölja ser absolut inget fel i detta, sluta vara så narcissistiska.

Jag ska ge dig tre typiska svar som man borde ge er alla som säger att ni inte har något att dölja:

1: Du behöver inte yttrandefrihet för du vill ändå inte prata
2: En dag kommer du att behöva dina rättigheter, och då kommer du ångra det du sade
3: Du älskar dansa runt naken och sjunga One Direction låtar när du är ensam hemma, men när nån ser dig så vill du inte det helt plötsligt (vad är poängen med anonym folkröstning?)

- Människans politiska tankeställningar ändras starkt under observation (attackerar individens rätt till en öppen framtid)
- Diktaturer kan använda din (eller ett motståndarpartis ledare) information för manipulation
- Attackerar världens öppna samhälle som för en kreativ kultur som motiverar fritänkande (s.k utveckling)
- Mass spionage är ett krigshot
- Man knackar på dörren när någon sitter och skiter

Jag rekommenderar att du läser George Orwells bok om dystopi 1984, som bevisar att han visste allt redan från början hur det hela skulle se ut. Boken kommer att snabbt ändra ditt perspektiv på samhället, och livet själv. Detta är ingen kritik mot dig, detta är ett gott råd från en broderlig medborgare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Svårt jobb helt klart, men att kräva ID-handlingar är ju en början i alla fall, och det har äntligen regeringen fattat nu. Sen krävs bättre utredningar av de som kommer hit. Jag vet inte hur många bilder jag sett på nätet där någon poserar som en IS-krigare på ena bilden och en flykting på den andra. IS har gått ut med att det finns över 4000 krigare i Europa, som tagit sig in förklädda som flyktingar och som står redo för att utföra attacker. Sju personer dödade 129 människor i Paris, och det kunde ha blivit betydligt fler. Vad kan då inte 4000 åstadkomma? Det tar verkligen emot att säga det, men SD har haft rätt hela tiden. Dock har de haft rätt av fel anledningar. I deras ögon är alla terrorister, och så kan man så klart inte se på människor. Men det är viktigt att göra allt för att identifiera de som har haft starka kopplingar till IS.

Såna här Stasimetoder kommer inte att lösa vår sårbarhet. Vi har redan vänt ryggen till faran, och nu är det bara frågan om när och vart nästa attack kommer ske. Mest troligt lär den ske i Paris igen då Frankrike står högst upp på hatlistan här i Europa, men det kan lika gärna hända i en håla som Arvidsjaur där man minst anar det. Vi såg ju i våras hur terrorister som höll på att bygga bomber i Nyköping, helt utan SÄPO's kännedom, och som sprängde sig själva i luften. Även om Sverige inte blir utsatt för attacker så har vi bidragit till att terroristerna kan röra sig helt fritt över gränserna. Bygga bomber här och spränga dem i ett annat land.

Visst är det ett betydande hot som bör tas på stort allvar, men jag skulle knappast ta IS ord för hur det ligger till. Det ligger rätt uppenbart i deras intresse att överdriva vilket hot de utgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Är lättare att få igenom en motion där vi inför striktare gränskontroll så att illegala invandrare inte kan ta sig in lika lätt. Får vi med andra länder i norden så underlättar detta enormt. Är väl bara att sätta in militär och kustbevakning så att de gör någon nytta.

Övervakning av trafik lär inte hjälpa ett dugg såvida du inte försöker få tag på någon inhemsk idiot som messar sin polare innan har drar för att spränga upp den lokala korvmojen. Hoten är betydligt fler utanför vårat land än inuti. Är ju lite som Magnus Betnér sade; "När vi väl får en självmordsbombare så är det en klant."

Ska vi ta ett ögonblick och fundera lite över vilka det är som bedriver terrorism i Sverige?

Högerextremister:
Mordbränder på otaliga asylboenden
Angrepp på demonstrationen i Kärrtorp
Minst 16 mord sedan 1999
Otaliga fall av misshandel, mordförsök
Attentatet i Trollhättan

Radikal Islamism:
Klanten på bryggaregatan

Autonoma Grupperingar:
Diverse hembesök hos högerextrema

Så, ska vi ta och fundera igen över vilken grupp det är som är ett hot mot vanligt folk?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Hur långt har knäppgökarna tänkt gå? Räcker det inte med FRA som inte borde få finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag som tycks vara den enda som inte har något att dölja ser absolut inget fel i detta, sluta vara så narcissistiska.

Jag skulle snarare påstå att handlar mer om integritet men å andra sidan, med alla sociala medier hit å dit så exponerar man sig själv ändå ganska bra så de behövs inget spioneri för de.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Hur långt har knäppgökarna tänkt gå? Räcker det inte med FRA som inte borde få finnas?

FRA är bra, det är den enda myndigheten som faktisk lyssnar på dig

Allvarligt, återigen kommer moderaterna med opportunistiska utspel. Det är så genomskinligt falskt så man kräks!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ja det här blir nog bra. Ingen anledning att vara orolig alls för det har ju aldrig hänt att våra folkvalda ägnat sig åt ändamolsglidning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Ska vi ta ett ögonblick och fundera lite över vilka det är som bedriver terrorism i Sverige?

Högerextremister:
Minst 16 mord sedan 1999
Attentatet i Trollhättan

Radikal Islamism:
Klanten på bryggaregatan

Autonoma Grupperingar:

Så, ska vi ta och fundera igen över vilken grupp det är som är ett hot mot vanligt folk?

Du glömde IKEA morden, han kunde inte ha stoppats genom avlyssning etc. Högerextremister är få i Sverige och utgör knappast något hot, dom skriker på sina möten att folket kommer resa sig och där är det slut. Finns en gräns för att få gå in på folks email hur som helst i sök efter terrorister, det här förslaget är precis som FRA, inte för att förhindra terrorister utan spana på vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Var väl bara en tidsfråga innan förslag om utökad övervakning kom? Det har ju varit ett av argumenten för att inte köra igång med datalagringsdirektivet (och liknande) överhuvudtaget, dvs öppna inte den kranen för det blir bara mer o mer. O där är vi nu.

En undersökning visar att dom flesta av oss don´t give a shit, vilket är ytterst märkligt tycker jag.

http://feber.se/webb/art/338333/svenskar_tycker_det_r_rtt_oke...

Svenskar i allmänhet tror jag har ganska hög tilltro till myndigheterna. Staten tar hand om oss, inte varandra som i andra länder.

Skrämmande är det dock ändå. Man får verkligen hoppas att detta inte går igenom men det blir bara värre och värre och det är för få som bryr sig. Se bara här på Sweclockers hur många det är som tycker att Microsofts spioneri är helt okej.

Jag själv anser att övervakning är en vettig metod som bör användas när man har et domstolsbeslut som ger Polisen/Säpo rätt att avlyssna. Men att massavlyssna hela befolknmingen bara för att det kan vara en korkad terrorist som inte använder Tor eller något för att kommunicera råkar skriva bomba kungahuset är fan inte acceptabelt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Svenskar i allmänhet tror jag har ganska hög tilltro till myndigheterna. Staten tar hand om oss, inte varandra som i andra länder.

Skrämmande är det dock ändå. Man får verkligen hoppas att detta inte går igenom men det blir bara värre och värre och det är för få som bryr sig. Se bara här på Sweclockers hur många det är som tycker att Microsofts spioneri är helt okej.

Om man tycker att Microsoft gör rätt då bör man fråntas sin frihet helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Högerextremister:
Minst 16 mord sedan 1999
Attentatet i Trollhättan

Radikal Islamism:
Klanten på bryggaregatan

Autonoma Grupperingar:

Fast många av bränderna på asylboenden var ju anlagda av flyktingarna själva.
Och frågan är inte om terrorism just idag, eller tills idag, utan när.

Ett ryskt turistplan: 224 döda.
Libanon: 43 döda och 240 skadade.
Paris: Ca 140 döda och 352 skadade
och detta bara på kort tid och du pratar om 16(18 med Trollhättan) mord på sedan 99? Haltar inte din jämförelse lite här?
Och varför inte ta upp vänsterextremister? Nej just det. Det rapporteras det så lite om i media..

Så, ska vi ta och fundera igen över vilken grupp det är som är ett hot mot vanligt folk? Jo Islamister, Isis och Al-qaida.
I Göteborg finns det t.ex otroligt många isis-anhängare.
http://www.expressen.se/gt/ledare/csaba-perlenberg/perlenberg...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Svenska Patriot Act på ingång ser jag.... Hur svårt är det att titta på USA som spenderar miljarder, företag förlorar miljarder eftersom kunder inte längre kan lita på Amerikanska bolag och massavlyssningen NSA har gjort har nått fram till vad jag minns _1_ terrorist under alla dessa år.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kommer att fungera lika bra som överdriven behandling med antibiotika, ju fler genvägar som tas med ökade och frikostiga doser, istället för att diagnostisera den verkliga orsaken till sjukdomen, ju mer leder det till ett än större problem.

Hur åtminstone 70 år av korkade beslut ska kunna lösas av än mer bevakning är en ekvation som bara kan existera i hjärnorna på dem som ansett sig tjäna något på att understödja dessa beslut. Officiellt har det i kampen för påstådd demokrati varit sanktionerat att i omgångar störta demokratier, stödja diktaturer, störta diktaturer, organisera droghandel, bekämpa droghandel, radikalisera islamistiska grupper, bekämpa islamistiska grupper. Inte konstigt att mellanöstern och Nordafrika ter sig förvirrat.

Medan det finns oro och åtgärder görs för att minska användningen av antibiotika tycks svaret på frågan om islamsk radikalism inte ha rört sig ur fläcken sedan generationer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Om man tycker att Microsoft gör rätt då bör man fråntas sin frihet helt.

Tur att vi lever i ett demokratiskt land där åsiktsfrihet råder och inte i ett land där du bestämmer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast många av bränderna på asylboenden var ju anlagda av flyktingarna själva.

Det där måste vara det dummaste och mest grundlösa påståendet jag har hört på väldigt, väldigt länge. Såna korkade påståenden man hittar på avpixlat och fria tider, som sedan hävdar konspiration av etablissemanget som "gömmer" dessa fakta för att de på något sätt gynnas.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tur att vi lever i ett demokratiskt land där åsiktsfrihet råder och inte i ett land där du bestämmer.

Föga demokratiskt dock när Sveriges tredje största parti stängs ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Vad jag minns så röstade SD mot mer pengar i äldrevården, mot mer pengar till sjukhusen, för sänkt stöd för högskolor mm. Känns ganska demokratiskt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

On due inte had något att dölja kan du ju skicka din inlogg plus lösenord till mig i PM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Vi måste alltså skydda det "öppna samhället" genom att utvidga massövervakningen av allt och alla? Den meningen går inte riktigt ihop...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det där måste vara det dummaste och mest grundlösa påståendet jag har hört på väldigt, väldigt länge. Såna korkade påståenden man hittar på avpixlat och fria tider, som sedan hävdar konspiration av etablissemanget som "gömmer" dessa fakta för att de på något sätt gynnas.

Okej?
Jag tycker din kommentar var korkad då den inte säger någonting överhuvudtaget. Varför ens kommentera?
Det har förekommit både anlagda bränder av asylsökande och och av andra folk.
http://petterssonsblogg.se/2015/11/01/mangder-med-brander-pa-...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Parisattacken - Problem-Reaction-Solution?

Internet är under attack från flera håll. Telenor prioriterar så några musiktjänster får oändlig överföring, foten i dörren för att ge Youtube, Facebook, skype och aftonbladet gratis att surfa på medan andra sidor är långsammare/man får prioritera på begränsad datamängd. Snart kan det vara olagligt att länka till andra sidor. https://www.generosity.com/fundraisers/website-operators-lega...

Snart kommer bara Facebook, Youtube och Aftonbladet vara det som är tillåtet för alla andra sidor kan odla terrorister. FEAR FEAR FEAR. Live in fear and give up freedom!!

På G20-mötet så röstade dom igenom att 2017 skall ALL finansiell data delas mellan andra länder. Inte några ställen där man kan gömma sig från parasiten staten. Kontanterna är också under attack så staten kan spionera över allt och det inte längre kan förekomma en "bank run". Allt som betalas kommer då vara beskattningsbart. GPS i bilen för att betala skatt per km kommer kanske snart vara tvång. Älskar utveckling...

Permalänk
Medlem

Kontroll av medborgare är inte demokratiskt, vi vill inte leva i en totalitär polisstat, inte jag i alla fall,
förtryck,kontroll & fattigdom skapar terrorister inte frihet.
För att citera en Amerikan igen. the one that sacrifice freedom for security deserves neither "Benjamin Franklin"

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

suck, dessa gnällspikande SD'are igen.

Nej, grattis, vår version av demokrati är inte felfri. Det är inte alltid de större delarna som får höras.

Alliansen består av partier som samtliga har under 10% av folkets röster förutom (M), ändå styrde de landet i över 8 år. Under dessa 8 år var Sveriges största parti (S) också utestängda ur regeringen. Vår version av demokrati fungerar inte på det sättet, och det drabbar alla, (S) som (M) som SD. Bara EN av de tre största partierna idag sitter i regeringen. sluta gnälla över något som har gällt länge, sluta dra på er offerkappan.

SD bestod de facto endast av 12% av befolkningen i riksdagsvalet 2014, och inte fan skulle en enda SD'are idag gnälla över att samma sak hände (V) när (V) var tredje största parti 1998 med 12%.

Att överhuvudtaget gnälla över att 12% av den svenska befolkningen ska ha något att säga till om i en fråga där resterande landet är klart emot är rent utsagt löjligt.

ps. Sluta låtsas som att de "stängs helt ute". SD får rösta som alla andra, får ingå i budgetar som alla andra, och får kompromissa som alla andra. Det är deras eget val att köra med "gör som vi säger annars vill vi inte förhandla"-linjen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Okej?
Jag tycker din kommentar var korkad då den inte säger någonting överhuvudtaget. Varför ens kommentera?
Det har förekommit både anlagda bränder av asylsökande och och av andra folk.
http://petterssonsblogg.se/2015/11/01/mangder-med-brander-pa-...

Min kommentar säger en sak: ditt påstående är grundlöst. Det faktum att du länkar till någon privatpersons blogg bevisar det faktum. Sluta sprida grundlöst skitsnack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Samma här, förstår inte riktigt. Dom får gärna avlyssna för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag själv anser att övervakning är en vettig metod som bör användas när man har et domstolsbeslut som ger Polisen/Säpo rätt att avlyssna. Men att massavlyssna hela befolknmingen bara för att det kan vara en korkad terrorist som inte använder Tor eller något för att kommunicera råkar skriva bomba kungahuset är fan inte acceptabelt.

Ja, vi svenskar har hög tilltro till staten då det var genom att skapa en stark stat som vi skaffade så mycket individuell frihet som vi har idag. Svenskar är väldigt lite bundna av familj, tradition, religion, bakgrund osv och det kommer utav den stat vi skapade. Vi är faktiskt lite av ett extremfall i världen angående detta. Ganska många har totalt missuppfattat och tror att staten varit en orsak till att vi tappat frihet, men det tyder mest på bristande historiekunskap.

Men medan detta bygger på en stat som bestämmer mycket så finnns det såklart gränser och att dra in mer övervakning kan definitivt bli problematiskt. Jag håller med dig om att övervakning är ett nyttigt verktyg men att gränserna för dess användning måste vara rimliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Min kommentar säger en sak: ditt påstående är grundlöst. Det faktum att du länkar till någon privatpersons blogg bevisar det faktum. Sluta sprida grundlöst skitsnack.

Men kära någon. Det finns källor. Om du bemödar dig med att läsa.

Sluta kommentera/citera mig när du inte har något att komma med. Blir bara löjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Otroligt... Att man måste ta varje ursäkt för att få massövervaka. Det är väl klart att terroristerna hittar alternativa/säkra kommunikationsvägar om man börjar övervaka samhället. Idioti.