Moderaterna vill ge större möjligheter till dataavläsning för att bekämpa terrorism

Permalänk
Medlem

Nej tack. Kan vi använda krypterade webläsare och fejkade IP addresser så kan terroristerna det också, tror inte man vinner så mycket på att massavlyssna hela svenska folket.

Om ni verkligen vill lösa Sveriges problem så gå ut ur EU och sparka ut alla som uppehåller sig här illegalt (i en form eller annan), schengen pakten finns fortfarande så förändringen skulle inte bli så stor i praktiken. Alla som inte har svenskt medlemskap ut ur Sverige nu. Snabba på handläggningstiden på migrationsverket, låt dom inte sitta på flyktingförläggningar i år och kosta pengar. Sedan se till att alla har ett jobb, har man ett jobb och är del i systemet blir man sällan terrorist. Jag är inte racist men alla som bor och vistas i Sverige ska ha svenskt medlemskap och ett riktigt jobb om dom vill det. Vi har prövat det här med EU nu ett tag och det gick sådär.

Sedan bör polisen få bättre löner och resurser också, det är känt att flera poliser är missnöjda med sina arbetsförhållanden och löner samtidigt som de har ett av Sveriges tuffaste jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Okej?
Jag tycker din kommentar var korkad då den inte säger någonting överhuvudtaget. Varför ens kommentera?
Det har förekommit både anlagda bränder av asylsökande och och av andra folk.
http://petterssonsblogg.se/2015/11/01/mangder-med-brander-pa-...

Såg ut som en väldigt opartisk källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

suck, dessa gnällspikande SD'are igen.

Nej, grattis, vår version av demokrati är inte felfri. Det är inte alltid de större delarna som får höras.

Alliansen består av partier som samtliga har under 10% av folkets röster förutom (M), ändå styrde de landet i över 8 år. Under dessa 8 år var Sveriges största parti (S) också utestängda ur regeringen. Vår version av demokrati fungerar inte på det sättet, och det drabbar alla, (S) som (M) som SD. Bara EN av de tre största partierna idag sitter i regeringen. sluta gnälla över något som har gällt länge, sluta dra på er offerkappan.

SD bestod de facto endast av 12% av befolkningen i riksdagsvalet 2014, och inte fan skulle en enda SD'are idag gnälla över att samma sak hände (V) när (V) var tredje största parti 1998 med 12%.

Att överhuvudtaget gnälla över att 12% av den svenska befolkningen ska ha något att säga till om i en fråga där resterande landet är klart emot är rent utsagt löjligt.

ps. Sluta låtsas som att de "stängs helt ute". SD får rösta som alla andra, får ingå i budgetar som alla andra, och får kompromissa som alla andra. Det är deras eget val att köra med "gör som vi säger annars vill vi inte förhandla"-linjen.

"Endast 12%" innebär över 800000 personer. Det är väldigt många i ett land som Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Men kära någon. Det finns källor. Om du bemödar dig med att läsa.

Sluta kommentera/citera mig när du inte har något att komma med. Blir bara löjligt.

I all välmening skulle jag nog rekommendera dig att direkt länka till källorna i fall som detta då jag stött på den bloggen tidigare och den har inte speciellt gott anseende (för att uttrycka det mycket milt). Detta pga uppenbara agendor och gott om felaktigheter. Att direkt gå till källorna gör det hela mer sakligt och behöver inte filtreras genom en annan persons tolkning och åsikter.

Permalänk
Avstängd

"Anna Kinberg"

Om du nu vill veta allt man gör så tänker jag gå och skita snart. xD

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Det börjar med Anti-terror övervakning
Sen används samma verktyg för att jaga fildelare och oliktänkande..

Om mohammed nu inte vill bli avlyssnad så finns brev eller chat via TOR och samtliga lagar blir värdelösa igen..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om dom endast får använda detta för att bekämpa terrorism är jag för detta.
känner mig hellre extra säker än att dom inte ser vilka jag skickar dickpics till

Precis, hellre en polisstat än ett kalifat.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Min fråga är hur man rent tekniskt ska lösa detta. Alla som implementerar kryptering i sina produkter och har någon heder måste bekämpa detta. Om man exempelvis programmerar in bakdörrar är det inte bara den amerikanska staten, utan också den kinesiska, svenska och ryska staten som kommer att kunna ta del av datan. Utöver dom är det givetvis också duktiga personer vars yrke eller hobby är it-säkerhet på mer eller mindre grå/svart nivå.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Såg ut som en väldigt opartisk källa.

Sidan menar du? Du får tycka som du vill. Det är källan som är det viktigaste.

Förövrigt borde fler se denna. Så dom förstår att man ska granska allt man läser oavsett vilken sida det kommer ifrån.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

I all välmening skulle jag nog rekommendera dig att direkt länka till källorna i fall som detta då jag stött på den bloggen tidigare och den har inte speciellt gott anseende (för att uttrycka det mycket milt), detta pga uppenbara agendor och gott om felaktigheter. Att direkt gå till källorna gör det hela mer sakligt och behöver inte filtreras genom en annan persons tolkning och åsikter.

Vad du har för personliga åsikter bryr jag mig inte om. Är man så lättpåverkad att man inte kan gå in på en sida så råder jag dig att inte ens gå ut på internet.

Edit* Vänligen ta till dig videon ovan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Redan dagen efter dådet kom det små subtila vibbar från både S och M om hur man eventuellt behöver skjuta till fler verktyg till polisen. Tror dessvärre ett förslag som detta kommer gå igenom snart. Speciellt nu under jultider.

Väldigt synd att detta inte tas upp i allmän media som vanligt.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Ska vi ta ett ögonblick och fundera lite över vilka det är som bedriver terrorism i Sverige?

Högerextremister:
1)Mordbränder på otaliga asylboenden
2)Angrepp på demonstrationen i Kärrtorp
3)Minst 16 mord sedan 1999
4)Otaliga fall av misshandel, mordförsök
5)Attentatet i Trollhättan

Radikal Islamism:
6)Klanten på bryggaregatan

Autonoma Grupperingar:
7)Diverse hembesök hos högerextrema

Så, ska vi ta och fundera igen över vilken grupp det är som är ett hot mot vanligt folk?

1,2,4,5,7 är inte terrorism, resten vet jag inget om. Sen så:

Citat:

Enligt Europols årliga rapporter över antalet terrorattacker inom EU för åren 2006–2009 fördelade sig de totalt 1816 terrorattackerna inom EU på följande sätt:[25]

Islamistiska: 6
Högerextremistiska: 6
Vänsterextremistiska: 144
Separatistiska: 1590
Ospecificerade och övriga: 70

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur gör du den associationen här?

Jag som tycks vara den enda som inte har något att dölja ser absolut inget fel i detta, sluta vara så narcissistiska.

Så med andra ord rycker du på axlarna oavsett vad våran regering än gör?

Misstänker att du är en sån som tycker det är tryggare än någonsin i Sverige(?)

Permalänk
Avstängd

Stoppa Invandringen och skicka ut dom som kommit senaste året och kontrollera dom som är kvar nogrant och vid minsta lojalitet mot fundamentalistiska extrem grupper så ska dom ut omgående då får man bort stora delar av terrorist problemen och lägg dom pengarna man sparar i närområden så kan man hjälpa 10x fler där än vad som får hjälp i dag i dag för samma pengar och slipper bygga ett kontrollsamhälle där datatrafiken avlyssnas

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad du har för personliga åsikter bryr jag mig inte om. Är man så lättpåverkad att man inte kan gå in på en sida så råder jag dig att inte ens gå ut på internet.

Edit* Vänligen ta till dig videon ovan.

Lättpåverkad var så långt från poängen som man kan komma. Jag nyttjar bara källkritik, vilket lärs ut i allt från grundskola till högre akademisk utbildning, och det skapar såklart mer kritiskt tänkande än lättpåverkan. Du säger själv att källan är det viktigaste, vilket gör det än konstigare att du tar en omväg istället för att visa upp just det viktigaste, eftersom du endast riskerar att folk förbiser din poäng om den ligger i ett mindre trovärdigt paket. Det handlade alltså bara om hur du lättare når ut, vilket också verkar vara i linje med videon.

Att döma från tonen i ditt inlägg verkar du dock ta illa upp av en vänlig uppmaning så jag kan bara utgå från att du använder för mycket emotionellt engagemang och därmed är jag inte speciellt intresserad att vidare föra diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

1,2,4,5,7 är inte terrorism, resten vet jag inget om.

Varför skulle det inte kunna vara terrorism? Terrorism är att använda våld eller förstörelse för att sprida rädsla, vilket i sin tur ska leda till förändringar. Vissa av de där exemplen kan definitivt göras med politisk ändring i åtanke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Ska vi ta ett ögonblick och fundera lite över vilka det är som bedriver terrorism i Sverige?

Högerextremister:
Mordbränder på otaliga asylboenden
Angrepp på demonstrationen i Kärrtorp
Minst 16 mord sedan 1999
Otaliga fall av misshandel, mordförsök
Attentatet i Trollhättan

Radikal Islamism:
Klanten på bryggaregatan

Autonoma Grupperingar:
Diverse hembesök hos högerextrema

Så, ska vi ta och fundera igen över vilken grupp det är som är ett hot mot vanligt folk?

Du glömmer vänsterextrema.
Jag vet att de har misshandlat sverigedemokrater och inte blivit åtalade eller ens blivit omskrivet i nyheterna senare. Ja, de har tom plakat med texter om att döda sverigedemokrater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Lättpåverkad var så långt från poängen som man kan komma. Jag nyttjar bara källkritik, vilket lärs ut i allt från grundskola till högre akademisk utbildning, och det skapar såklart mer kritiskt tänkande än lättpåverkan. Du säger själv att källan är det viktigaste, vilket gör det än konstigare att du tar en omväg istället för att visa upp just det viktigaste eftersom du endast riskerar att folk förbiser din poäng om den ligger i ett mindre trovärdigt paket. Det handlade alltså bara om hur du lättare når ut, vilket också verkar vara i linje med videon.

Att döma från tonen i ditt inlägg verkar du dock ta illa upp av en vänlig uppmaning så jag kan bara utgå från att du använder för mycket emotionellt engagemang och därmed är jag inte speciellt intresserad att vidare föra diskussion.

Jag tar en "omväg" för att det är strukturerat på den sidan och det är samlat med länkar där. Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå? Att du sedan inte kan gå inte på denna sidan "bara för att" kan inte jag rå för.. Och du ska vara källkritisk? Kanske ska ta och läsa källan i sådana fall?

"Verkar vara i linje med videon" Ta och titta på hela.

När man blandar in personliga åsikter om en annan istället för argument så brukar man inte komma så långt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Och hur vet man om det är en terrorist eller inte?

Man kan ju börja med att skicka ut de som redan konstaterats vara IS-krigare: http://nyheteridag.se/sapo-bekraftar-asylsokande-is-terrorist...

Men inte ens det gör vi.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Föga demokratiskt dock när Sveriges tredje största parti stängs ute.

Väldigt demokratiskt faktiskt. Demokrati handlar inte enbart om att välja utan också om att välja bort. Vi talar om ett parti som gjort sig omöjliga att samarbeta med, både genom sitt förflutna och genom att aktivt sabotera riksdagens arbete. Ett parti som har en såpass mörk historia att den inte går att tvätta bort med nystrukna kostymer.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Varför skulle det inte kunna vara terrorism? Terrorism är att använda våld eller förstörelse för att sprida rädsla, vilket i sin tur ska leda till förändringar. Vissa av de där exemplen kan definitivt göras med politisk ändring i åtanke.

t.ex trollhättan Säpo: Inte ett terrorbrott

Citat:

Men hittills klassas dådet som ett hatbrott och inte ett terrorbrott.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du glömmer vänsterextrema.
Jag vet att de har misshandlat sverigedemokrater och inte blivit åtalade eller ens blivit omskrivet i nyheterna senare. Ja, de har tom plakat med texter om att döda sverigedemokrater.

Jag tyckte jag var hyfsat tydlig?

"Diverse hembesök hos högerextrema", misshandel av sverigedemokrater räknas in där. Jag hade kunnat skriva självförsvar, men valde att förtydliga för de som inte är så insatta. Newsflash, det är ganska stort steg från plakat till mord.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Väldigt demokratiskt faktiskt. Demokrati handlar inte enbart om att välja utan också om att välja bort. Vi talar om ett parti som gjort sig omöjliga att samarbeta med, både genom sitt förflutna och genom att aktivt sabotera riksdagens arbete. Ett parti som har en såpass mörk historia att den inte går att tvätta bort med nystrukna kostymer.

https://www.interasistmen.se/wp-content/uploads/2015/07/3483_sd-bss_464-horz_159087623.jpg

Japp, vänstern kan inte hymmla med sitt kommunistiska förflutna !

Eller vänta nu ? menade du något annart parti som likställs med sin historia ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag tar en "omväg" för att det är strukturerat på den sidan och det är samlat med länkar där. Förstår inte att det ska vara så svårt att förstå? Att du sedan inte kan gå inte på denna sidan "bara för att" kan inte jag rå för.. Och du ska vara källkritisk? Kanske ska ta och läsa källan i sådana fall?

"Verkar vara i linje med videon" Ta och titta på hela.

När man blandar in personliga åsikter om en annan istället för argument så brukar man inte komma så långt.

Du verkar inte klara av att förstå att jag inte ens uttalat mig om sakfrågan ännu. Du skriver också att jag inte kan gå in på sidan trots att jag inte skrivit det (samt att det inte stämmer, jag såg artikeln) utan jag skrev enbart ett allmänt inlägg om hur det påverkar när man använder källor som har allmänt låg trovärdighet, varav jag uppmuntrade dig att använda källorna i det du använde som källa, vilket borde gjort det enkelt att förstå att jag inte kritiserade grundinformationen. Det är svårt att hålla en diskussion om du inte läser vad som står.

Nej tack, videon var så taffligt framställd att jag tvivlar på att jag får ut annat än irritation av den. Jag behöver inte lyssna på en dåligt framförd poäng om ett ämne jag redan behärskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Vinna röster?
Kan det inte vara så att dom är ute efter att bekämpa den här sortens hot?

Om nu detta är vägen att gå vet jag inte, kanske inte, men jag tycker iaf att något måste göras.

vi hade ingen som helst gränskontroll tills nyligen, att avända detta som argument visar grov hyckleri och inkompetens iriksdagen.
Nej jag tycker snarare att folket ska ta tag i roten av problemet, vilket verkar vara våra politiska representanter i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp, vänstern kan inte hymmla med sitt kommunistiska förflutna !

Eller vänta nu ? menade du något annart parti som likställs med sin historia ?

Ja, vänsterpartiet kallade sig tidigare för kommunister. Din poäng är vad?

Bara som gissning är din poäng ungefär V = Kommunister = Stalin, vilket i praktiken är ganska långt ifrån sanningen. Vänsterpartiet har snarare stått närmare S genom historien och var ett relativt milt kommunistiskt parti, för att inte tala om ett parti med demokratisk tradition till skillnad från Sovjetunionen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det säger inte vad det är utan vilken linje de arbetar mot i utredningen. Jag säger dock inte att det är terrorism heller utan jag påpekar bara att det inte automatiskt går att avfärda helt.

Permalänk
Musikälskare

De kan avlyssna allt men vill man hålla på med djävulskap så hittar man alltid en väg runt, detta är bara för att avlyssna folket, inte ta fast terrorister...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Din poäng är vad?

Min poäng är att alla partier har saker i sitt förflutna som dom inte direkt vill ta upp i en valrörelse.
Och alla partier dras med idioter i medlemsleden.
Nu verkar det i och för sig som att MP och SD har en högre koncentration av idioter, men det ligger samtidigt lite i ett småpartis natur att kunna "ta ut svängarna" lite mer.
Det är ju bättre att se till hur partier faktiskt tar hand om knäppgökarna och vilken politik som faktiskt bedrivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Lättpåverkad var så långt från poängen som man kan komma. Jag nyttjar bara källkritik, vilket lärs ut i allt från grundskola till högre akademisk utbildning, och det skapar såklart mer kritiskt tänkande än lättpåverkan. Du säger själv att källan är det viktigaste, vilket gör det än konstigare att du tar en omväg istället för att visa upp just det viktigaste, eftersom du endast riskerar att folk förbiser din poäng om den ligger i ett mindre trovärdigt paket. Det handlade alltså bara om hur du lättare når ut, vilket också verkar vara i linje med videon.

Att döma från tonen i ditt inlägg verkar du dock ta illa upp av en vänlig uppmaning så jag kan bara utgå från att du använder för mycket emotionellt engagemang och därmed är jag inte speciellt intresserad att vidare föra diskussion.

Är det nödvändigt att skriva inlägg om du ändå inte har något att komma med ?