Permalänk
Medlem

USB-hubb

Hej!

Jag skulle vilja skaffa mig en usb-hubb av hög kvalitet. Mitt senaste, en D-Link, hade ett märkligt problem: När en av portarna på hubben inte var upptagen kunde jag höra Windows ljudsignal som signalerar att en usb kontakt kabel ansluts. Detta ljud hördes var femte minut, eller något i den stilen. Mycket irriterande. Jag kan bara tänka mig att hubben var defekt.
Orsaken till att jag vill skaffa en hubb är att jag är att jag bara har två usb-portar på framsidan av mitt chassi och det är jobbigt att komma åt portarna på baksidan. Jag tänker alltså ansluta tangentbord (Corsair K65 med två usb kablar), mus, extern bluray-läsare och eventuella controller.
Det mest centrala är givetvis att hubben erbjuder trygghet. Jag har hört att defekta hubbar potentiellt kan skada en PC.
Amerikanska webbsidor rekommenderar starkt en Hootoo ht-uh010. Tyvärr finns inte varan tillgänglig i Sverige. Vad föreslår ni?

Permalänk
Avstängd

USB-hubbar är inte direkt avancerad teknik. Jag har en D-link som känns väldigt stabil men jag har också billiga skithubbar jag köpt på DX och liknande som också fungerar utmärkt. Är du orolig så köp en från ett känt märke från en butik i Sverige så du kan byta ut den på garanti om den inte fungerar som den ska.

Permalänk
Medlem

Precis som OP är jag på jakt efter en USB-hub som faktiskt fungerar, existerar det ens?
Har såklart letat runt och läst men alla verkar ge upp efter några månaders användning, alternativt ha någon av de sjukdomar jag nämnt nedan.

Kraven (som tydligen är orimliga?):

Den ska klara USB 3.0.
Den ska ha MINST 3 portar.
Den ska INTE starta om när den vill.
Den ska INTE starta om när man ansluter en ny enhet.
Finns det portar med extra hög spänning för laddning av mobiler osv, är det ett plus, inget måste.
Den ska alltså FUNGERA.

Mottager gärna tips från någon som äger en fungerande, och som har fungerat utan några tecken på problem på minst 1 år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk