Är jordningen för moderkort redundant vid skruvhålen?

Permalänk
Medlem

Är jordningen för moderkort redundant vid skruvhålen?

Monterade igår i ett Z97-A från Asus i Fractal Design R5 och det var ju en fröjd i sig. Däremot följde det bara med 8 skruvar till moderkortet och 8 st upphöjningar. I mittenhålet för moderkortet satt där redan en plugg förmonterad som egentligen bara är en pigg som sticker rakt upp ur hålet.

Jag förstår varför det finns där för det underlättar lite när man ska sätta moderkortet på plats om man har något moderkortet kan fall i innan man börjar skruva. Däremot sitter det ju små kontaktytor runt varje skruvhål på moderkortet som används för jordning till nätaggregatet via chassit (om jag nu inte blivit helt fel upplärd). Eftersom mittenhålet inte har någon skruv så kommer heller inte dessa kontaktytor att vara jordade.

Det fick mig att fundera över detta. Förlitar sig moderkortstillverkaren på att alla skruvar har full kontaktyta mot dessa punkter på moderkortet eller bygger man detta redundant på något vis? Är det då bara dubbel redundant att all jordning minst går till två skruvar så känns denna lösning ändå tveksam. Är det däremot så att all jordning sker mot ett eget lager på moderkortet som går till alla skruvhål så känns det väldigt säkert och lugnt.

Någon som har kunskap i detta?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Svår att tro att det är något annat än gemensam jord. Enkelt att mäta resisstansen mellan olika hål med en multimeter dock.

Du behöver oavsett vad inte vara orolig

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Fluf: Du har helt rätt. Finns ingen vettig ingenjör som skulle skilja på olika jordningspunkter som skall anslutas mot samma plåt.

@FredrikMH:
Alla större kretskort bygger man i flera lager, oftast sitter minst ett "jordplan" rakt igenom hela kretskortet. Ibland även två stycken om det är mycket kräm som skall igenom.

Dessa jordplan används ofta som en form av inhibitor mot kapacitiva störningar. (Precis som skärmning på kablar). Att ett hål inte skruvas in har ingen påverkan. Det räcker egentligen med att en är fysiskt ansluten mot chassit, dock skadar det ju inte om moderkortet faktiskt också sitter fast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Svår att tro att det är något annat än gemensam jord. Enkelt att mäta resisstansen mellan olika hål med en multimeter dock.

Du behöver oavsett vad inte vara orolig

Jag förlitar mig på att Fractal Design har koll på läget. Så jag känner mig ganska lugn

Jag kan väl inte använda en multimeter för detta? Jag tänker att vissa komponenter kanske endast har jordning mot ett hål på moderkortet och i så fall så förlitar sig Asus på att moderkortet monteras med alla skruvar annars förblir ju vissa delar ojordade så att säga.

Just nu är det nog mest nyfikenheten som styr. Det är väl redan rätt komplicerat att bygga ett moderkort med alla dess lager. Det lättaste är ju att göra ett extra lager som kopplar samman alla skruvhål, men det ökar ju tillverkningskostnaden. Därför ser jag inte detta som en självklarhet i teorin.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@FredrikMH: Om man inte använder sig av ett plan utan ledningsbanor för att jorda så får man risken att kapacitiva störningar uppstår i kretskortet pga just potentialskillnader mellan olika närliggande banor.

Mängden koppar man lägger i jordplanet är förhållandevis billigt om man jämför med vad övriga komponenter kostar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur viktigt det är att jorda i chassit över huvud taget? Finns ju chassin i t.ex. plexiglas, och jag brukar ofta testköra nya system utanför chassit, alltså liggandes direkt på skrivbordet eller moderkortskartongen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@FredrikMH: Om man inte använder sig av ett plan utan ledningsbanor för att jorda så får man risken att kapacitiva störningar uppstår i kretskortet pga just potentialskillnader mellan olika närliggande banor.

Mängden koppar man lägger i jordplanet är förhållandevis billigt om man jämför med vad övriga komponenter kostar.

Det är förvisso sant att det kanske inte kostar så mycket sett till det hela, men samtidigt kan jag se hur man försöker spara in där det går för att öka sina marginaler.

Det mest logiska känns som att antingen alla hål är sammankopplade (vilket man borde kunna kolla med en multimeter) eller att många i alla fall är det. Hade dock varit kul att veta vad standarden säger för jag antar att det finns en(flera) sådan?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Frågan är ju hur viktigt det är att jorda i chassit över huvud taget? Finns ju chassin i t.ex. plexiglas, och jag brukar ofta testköra nya system utanför chassit, alltså liggandes direkt på skrivbordet eller moderkortskartongen.

ska man vara lite krass så jordar chassit via nätagget. Även moderkortet jordas via nätagget i både 24, 4/8 pins och alla? andra anslutningar.

Som exempel så använder de som ställer högst krav på moderkortet (extremöverklockare då allt är mycket känsligare när du ligger på gränsen av vad komponenterna klarar) väldigt sällan någon annan jordning än via nätagget.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FredrikMH:

Det är förvisso sant att det kanske inte kostar så mycket sett till det hela, men samtidigt kan jag se hur man försöker spara in där det går för att öka sina marginaler.

Det mest logiska känns som att antingen alla hål är sammankopplade (vilket man borde kunna kolla med en multimeter) eller att många i alla fall är det. Hade dock varit kul att veta vad standarden säger för jag antar att det finns en(flera) sådan?

Den konstruktions-konvention som finns är att man jobbar nästan alltid med ett jordplan om man bygger ett kretskort med totalt 4 eller fler lager. Ett moderkort brukar ha mellan 6 och 10 lager. 8 Lager är ganska standard där ett eller två plan är jord.

Man jordar inga komponenter endast mot ett hål utan man har ju som sagt ett jordplan som kopplas mot nätaggets jord. Sedan att chassit har samma potential har mindre betydelse. Det är bara en säkerhetsaspekt om det skulle vara så att en jordkabel glappar lite.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då är jag med, då ska alltså enormt mycket gå fel för att jordningen på ett moderkort helt ska lägga av. Nu var jag dock så nyfiken att jag kollade baksidan och det ser ut som att pluggen faktiskt rör mot ytorna på undersidan vilket kanske inte eliminerar min grundläggande frågeställning utan snarare bekräftar att de i alla fall tänkt på det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC