Win2012 Server Essentials R2 - Tillåta användarnamn med mellanslag?

Permalänk
Medlem

Win2012 Server Essentials R2 - Tillåta användarnamn med mellanslag?

Fånigt kanske, men jag sitter med ett litet problem. Jag har en bunke användare upplagda med för/smeknamn & efternamn, exempelvis så här:
Nicke Andersson, Pajen Anders Nilsson... osv.

Eftersom jag inte är sugen på att gå in i all övrig infrastruktur och ändra på det här, till, "Nicke-Andersson", dels för att det ger mig en del merjobb, men främst för att användarna kommer bråka med mig i månader för att deras användarnamn inte fungerar, så skulle jag vilja ändra på det beteendet.
Om någon vet hur, skulle det vara tacksamt om man delade med sig. Jag förutsatte att Google visste, och det gör han/hon säkert, men jag lyckas inte locka till mig ett meningsfullt svar.

Tack på förhand.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill göra? Du kan och ska inte ha användarnamn med mellanslag i. Namnen i sig kan vara det. Men inte användarnamnet. Kör på fornamn.efternamn t.ex. Det kommer alla ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Vad är det du vill göra? Du kan och ska inte ha användarnamn med mellanslag i.

Trist, eftersom namn med mellanslag i är vad som rullar i dag.

Skrivet av HerrNilsson:

Kör på fornamn.efternamn t.ex. Det kommer alla ihåg.

Dels är det ett omöjligt förslag, eftersom flera användare har samma för & efternamn, därav smeknamn på ett flertal, men även om så vore, så vill jag meddela att användare är idioter. Att byta system för användarnas login identitet kommer generera flera månaders gnäll för att deras login inte fungerar, användare som kommer sluta logga in för att nästa man i alla fall inte minns sin login, osv. Ja, även om det bara handlar om att ersätta mellanslag med punkter.

Men om du har rätt, och det inte är möjligt, får jag helt enkelt titta på en annan lösning.
Tack.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jo du KAN ha det. Men du kan inte ha det. Om du förstår vad jag menar :).

Om du förankrar beslutet med ledning/VD så får man helt enkelt tvinga användarna att byta användarnamn. Finns många sätt att göra det på.
Man kan köra med löpnummer om det är flera användare som heter samma sak.
ForEft01, FornamnE01 osv.

En gammal länk, men det gäller fortfarande.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb726984.aspx?f=255&...

Permalänk
Medlem

ja du, antingen gör du det rätt eller så fegar du ur för du inte vågar ta striden och låter "Pajen Anders Nilsson" ha kvar sitt inlogg...
står du inför valet att göra om inloggen hade jag alla dagar i veckan kört på UPN inlogg.
Kommer man inte ihåg sin e-post adress kanske man inte är ämnad att vara ute i arbetslivet över huvudtaget...
fler och fler appar har enbart stöd för UPN så att köra vidare på olika derivat av down-level logon name hade jag övergett, för inom kort måste du ändå göra om det i så fall!
Och se till att ditt UPN ("e-post adress") matchar din externa domän, så kan du enkelt gå över till O365, Citrix remote App, whatever...
Har du en Windows Server Essentials kan inte övrig infrastruktur vara så oöverstiglig att ändra,
under förutsättning att alla system stödjer UPN...