Bygga en server eller köpa lagringsutrymme?

Permalänk
Medlem

Bygga en server eller köpa lagringsutrymme?

Hej jag har en shared server på hostgator med en sajt som man kan streama mp4 filmer med htlm5.
Men dom har börjat klaga över att jag använder för mycket cpu (25% över 90 sek).. Så har börjat se över lite alternativ.
Tänkte först att jag skulle göra en egen server, men mitt bredband med 100/100 fiber kanske inte räcker?
Har runt 10-30 besökare alla tider på dygnet och filmerna är från 360p - 720p.. Skulle eventuellt kunna göra om 720p filerna till 480p.
Om nu mitt bredband räcker, skulle någon kunna slänga ihop en inköpslista till en serverdator för 3000-5000kr.
Är inte så insatt i hårdvara. Men behöver ha minst 200 GB i lagringsutrymme just nu. Kommer köra linux i så fall.

Om nu inte bredbandet räcker skulle någon kunna tipsa om något annan förhoppningsvis billig tjänst, där jag kan lägga mina filer?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Okej räcker det med en sån? Jag behöver inte mer kärnor, köpa till minnen eller bättre nätverkskort?
Man bör inte ha ssd hårddiskar och köra på raid 0? Verkar vara populärt blad folk som ska göra spel servrar..

Permalänk

Vad är det för sida om man får fråga?

Du behöver inte svara om du inte vill.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Vill bara göra dig uppmärksammad på att din internet leverantör har troligen inskrivet i avtalstexten att du inte får ha servrar som kan nås från internet.

Permalänk
Medlem

Bredbandet räcker. Lite off topic kanske, men när du ändå ska bygga en server (ja, det tycker jag) så passa på att slänga in ownCloud på den då det blir en Linux maskin. Se signatur. Lycka till!

Angående att ISP inte tillåter servrar. Jag har T3, och har t.o.m ringt och sagt att jag har en server, de sa att det var ok. Men å andra sidan, jag håller mig kring 4 TB per månad så det är inte så farligt.

Raid 0? Nej, Raid 1 eller 10!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Vad är det för sida om man får fråga?

Du behöver inte svara om du inte vill.

En youtube sida ungefär kan man säga..

Skrivet av Celebmir:

Vill bara göra dig uppmärksammad på att din internet leverantör har troligen inskrivet i avtalstexten att du inte får ha servrar som kan nås från internet.

Okej använder telia och har redan en server som kan nås utifrån och det funkar bra, ingen som sagt något iaf.

Skrivet av enoch85:

Bredbandet räcker. Lite off topic kanske, men när du ändå ska bygga en server (ja, det tycker jag) så passa på att slänga in ownCloud på den då det blir en Linux maskin. Se signatur. Lycka till!

Angående att ISP inte tillåter servrar. Jag har T3, och har t.o.m ringt och sagt att jag har en server, de sa att det var ok. Men å andra sidan, jag håller mig kring 4 TB per månad så det är inte så farligt.

Raid 0? Nej, Raid 1 eller 10!

Kommer nog att köra Ubuntu server för det är det kan kan best, har inte testat så mycket annat.
Det laddar nog i snitt 20 TB per månaden på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Vill bara göra dig uppmärksammad på att din internet leverantör har troligen inskrivet i avtalstexten att du inte får ha servrar som kan nås från internet.

vänta va? vilken internetleveratör har det där? det är ju helt sjukt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Kör på en server härifrån. Kommer fungera galant för dig. Runt 400 kr/mån och det kommer flyta på.. https://www.soyoustart.com/ie/essential-servers/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vänta va? vilken internetleveratör har det där? det är ju helt sjukt

Varför är det sjukt? Som sysadmin skulle jag gärna se att detta efterlevdes också så länge det fanns ett rimligt prissatt hemmapularalternativt. Mången attack som man har sett har kommit från svensson som pluggar in pryl x direkt mot internet utan att läsa instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Varför är det sjukt? Som sysadmin skulle jag gärna se att detta efterlevdes också så länge det fanns ett rimligt prissatt hemmapularalternativt. Mången attack som man har sett har kommit från svensson som pluggar in pryl x direkt mot internet utan att läsa instruktionerna.

tycker det är sjukt för att säg att jag vill starta en spelserver så tillåts jag inte pga den regeln.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tycker det är sjukt för att säg att jag vill starta en spelserver så tillåts jag inte pga den regeln.

Nej du skulle behöva skaffa en tjänst som har hosting som syfte inte som bieffekt vilket skulle tvinga dig till ett aktivt val vilket i längden hade varit bättre för internet.

Permalänk
Medlem

Eller så gör du som jag.

Köpte en HP ProLiant ML350 G6 från Ebay för 2000kr inkl frakt.

Då fick jag en iofs gammal men iaf; Xeon processor, 16gb ram, 2st Nic:s, Hårdvaru-Raid med bur å bakplan för 6 diskar!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att bygga en egen server, men är osäker på om alla delar passar ihop..
Om någon som är lite kunnig skulle kunna ta en titt på min inköpslista, skulle det vara väldigt uppskattat.
Kom gärna med egna förslag!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8860496/2015-12-05

Permalänk
Medlem

Såg nu att moderkortet saknade sata 3..
Kolla lite på det här istället:
http://www.inet.se/produkt/1902351/asus-m5a97-le-r2-0
Men det saknas dvi och då måste jag köpa något billigt grafikkort till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tycker det är sjukt för att säg att jag vill starta en spelserver så tillåts jag inte pga den regeln.

De flesta tillåter att man kör servrar som kan nås av andra, dock är det i princip ingen som tillåter kommersiella servrar på de vanliga bredbandsuppkopplingarna.
Dvs så länge du inte tjänar pengar på servern så är det oftast fritt fram, men drar man upp en server i syfte att hyra ut denna, eller köra affärssystem etc på den så bryter man mot i princip samtliga bredbandsleverantörers avtal.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.