Ny dator, Nollkoll. Misstankar om underprestering

Permalänk

Ny dator, Nollkoll. Misstankar om underprestering

Halo, köpte min dator denna vecka och hade som tur en skicklig vän som byggde ihop den till mig.
Har själv inte riktigt så mycket koll på det här med komponenter och hur dom ska köras men jag börjar undra om den då underpresterar.

Tycker det var en ganska bra budget så förväntade mig nog lite mer kraft

Det jag har är då;

i7 6700k
Z170A Krait Gaming
16GB Corsair DDR4
EVGA GTX 980 Ti
Samsung 850 EVO
Corsair H110i GTX
ASUS VG248QE
Windows 10 Pro

Inget är överklockat fast han drog upp CPUn till 4,8Ghz och körde något test i CPU-Z, vet inte riktigt om det är stabilt?
(Ändrade dock tillbaka det)

CSGO på max fick jag runt 270-300 fps
Witcher 2 på max blev drygt 60-70 fps
Borderlands 2 på max gav mig 120-200fps
Spleade också Crysis på max i någon timme. Fick då ~120-200fps, 75c på GPUn när den gick 50-80% 1291 MHz.

Självklart är det ju inte lågt men kanske lågt för detta bygge? Alla tips och råd uppskattas stort då man är ny på detta!

Samt en bild på hur det är när jag idlar på skrivbordet.

Visa signatur

I'm a dude playing a dude disguised as another dude

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpookyBoogie:

Halo, köpte min dator denna vecka och hade som tur en skicklig vän som byggde ihop den till mig.
Har själv inte riktigt så mycket koll på det här med komponenter och hur dom ska köras men jag börjar undra om den då underpresterar.

Tycker det var en ganska bra budget så förväntade mig nog lite mer kraft

Det jag har är då;

i7 6700k
Z170A Krait Gaming
16GB Corsair DDR4
EVGA GTX 980 Ti
Samsung 850 EVO
Corsair H110i GTX
ASUS VG248QE
Windows 10 Pro

Inget är överklockat fast han drog upp CPUn till 4,8Ghz och körde något test i CPU-Z, vet inte riktigt om det är stabilt?
(Ändrade dock tillbaka det)

CSGO på max fick jag runt 270-300 fps
Witcher 2 på max blev drygt 60-70 fps
Borderlands 2 på max gav mig 120-200fps
Spleade också Crysis på max i någon timme. Fick då ~120-200fps, 75c på GPUn när den gick 50-80% 1291 MHz.

Självklart är det ju inte lågt men kanske lågt för detta bygge? Alla tips och råd uppskattas stort då man är ny på detta!

https://i.imgur.com/931T32T.png
Samt en bild på hur det är när jag idlar på skrivbordet.

Vad hade du förväntat dig i prestanda?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

@BrusE: Vet inte riktigt, fått höra från vänner med liknande system att dom ligger på nästa dubbla .

Visa signatur

I'm a dude playing a dude disguised as another dude

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpookyBoogie:

Halo, köpte min dator denna vecka och hade som tur en skicklig vän som byggde ihop den till mig.
Har själv inte riktigt så mycket koll på det här med komponenter och hur dom ska köras men jag börjar undra om den då underpresterar.

Tycker det var en ganska bra budget så förväntade mig nog lite mer kraft

Det jag har är då;

i7 6700k
Z170A Krait Gaming
16GB Corsair DDR4
EVGA GTX 980 Ti
Samsung 850 EVO
Corsair H110i GTX
ASUS VG248QE
Windows 10 Pro

Inget är överklockat fast han drog upp CPUn till 4,8Ghz och körde något test i CPU-Z, vet inte riktigt om det är stabilt?
(Ändrade dock tillbaka det)

CSGO på max fick jag runt 270-300 fps
Witcher 2 på max blev drygt 60-70 fps
Borderlands 2 på max gav mig 120-200fps
Spleade också Crysis på max i någon timme. Fick då ~120-200fps, 75c på GPUn när den gick 50-80% 1291 MHz.

Självklart är det ju inte lågt men kanske lågt för detta bygge? Alla tips och råd uppskattas stort då man är ny på detta!

https://i.imgur.com/931T32T.png
Samt en bild på hur det är när jag idlar på skrivbordet.

Känns väldigt underligt att ditt RAM står på 1066 MHz, vet inte om det klockas ner i idle, visas fel av speccy eller om det helt enkelt är så lågt. Du kan prova kolla i BIOS efter X.M.P-inställningen, sätta på det och kolla så att ditt RAM kör i den frekvens som det står på lådan.

Permalänk

@rarifag: XMP är av och det står 2133mhz. Måste varit Speccy som blev lite fel.

Visa signatur

I'm a dude playing a dude disguised as another dude

Permalänk
Medlem

I CS, har du satt max_fps på tex 999?

Permalänk

@RealPower: Där ser man. Det var tydligen en cap i CSGO på 300, fick 400-500fps när jag gav den rum att gå till 999. Kan det vara liknande i andra spel också?

Visa signatur

I'm a dude playing a dude disguised as another dude

Permalänk
Skrivet av SpookyBoogie:

@RealPower: Där ser man. Det var tydligen en cap i CSGO på 300, fick 400-500fps när jag gav den rum att gå till 999. Kan det vara liknande i andra spel också?

v-sync capar väl till 60fps ca?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpookyBoogie:

@RealPower: Där ser man. Det var tydligen en cap i CSGO på 300, fick 400-500fps när jag gav den rum att gå till 999. Kan det vara liknande i andra spel också?

Kan det helt klart vara, speciellt om spelet har någon slags konsol. Sen kanske du glömt att sätta på max prestanda osv i Windows och eventuellt andra program?