Konfiguerat raid 0 i bios, men får två separata hårddiskar i OS?

Permalänk
Medlem

Konfiguerat raid 0 i bios, men får två separata hårddiskar i OS?

Jag trodde att diskarna skulle slås ihop och ses som en enda disk i OS? Ena disken är oallokerat när man kollar i disk management. Hur gör jag så att jag får en enda disk på 932gb? (477+455)

Jag testade att köra CrystalDiskMark och jag får den ökade skriv/läshastigheterna (950/900).

Permalänk
Medlem

@blazyb:

Du har ju en disk på 930GB. Men du har bara gjort en partition på 476GB. Om du utökar den så blir det rätt

Permalänk
Medlem

Enligt den bilden så har du en partition som bara täcker halva disken, om du högerklickar på den så kan du expandera den till hela diskens utrymme. Du kan även skapa en ny partition på det oallokerade utrymmet.

Av bilden att tyda har du ytterligare en hårddisk då man ser ett blått streck nerderst, Bra om man ser hela fönstreet med text och den visuella delen.

Eftersom du inte har någon startparttion på disken så undrar man hur det är installerat eller om C: är kopierad till disken och om det är den som är RAID 0.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Oops! Missade att man ska expandera den nuvarande disken. Försökte skapa en nya partition med den andra disken hela tiden och det slutade med att jag fick två separata diskar. Men det löste sig nu!

Skrivet av OldComputer:

Av bilden att tyda har du ytterligare en hårddisk då man ser ett blått streck nerderst, Bra om man ser hela fönstreet med text och den visuella delen.

Eftersom du inte har någon startparttion på disken så undrar man hur det är installerat eller om C: är kopierad till disken och om det är den som är RAID 0.

Jag har en 2TB HDD, två st 120GB SSD plus två 500GB SSD som du ser på bilden. Vad menar du med att jag inte har någon startpartition?Ganska säker på att min C: är det.

(Båda mina 120GB SSD har OS installerat på dem, målet är att formatera om dem och kanske sätta dem i raid 0, dock så är ena 120GB SSD väldigt långsam (200MB/s, ska vara 550MB/S) så jag får undersöka vidare på det)

Permalänk
Medlem

@blazyb: Av den nya bilden att tyda så är dina enheter E: och F: Windows startpartition. Så något är inte korrekt. Startpartiitonen gör bäst i att finnas på samma fysiska disk som C: och ska inte ha någon bokstav. Dessutom eftersom du har två stycken, vilket är helt onödigt så ser det ut som om din raid inte fungerar.

Om det är Disk 2 och 3 som är RAID 0 så ska det för Windows bara vara en fysiskt dubbelt så stor hårddisk. Windows vet aldrig om en disk är RAID 0 eller inte. Om du använder mjukvaru-RAID (rekomenderas inte) så ska dina partitioner få en annan färg än det blå bandet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Medlem

@blazyb:

Koppla ut ALLA andra diskar förutom den du ska installera windows på. Annars riskerar du att du får start/boot filer på fel disk.

Dock vet jag inte hur du ska lösa det nu när det har hänt. Det får nån annan hjälpa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@blazyb: Av den nya bilden att tyda så är dina enheter E: och F: Windows startpartition. Så något är inte korrekt. Startpartiitonen gör bäst i att finnas på samma fysiska disk som C: och ska inte ha någon bokstav. Dessutom eftersom du har två stycken, vilket är helt onödigt så ser det ut som om din raid inte fungerar.

Om det är Disk 2 och 3 som är RAID 0 så ska det för Windows bara vara en fysiskt dubbelt så stor hårddisk. Windows vet aldrig om en disk är RAID 0 eller inte. Om du använder mjukvaru-RAID (rekomenderas inte) så ska dina partitioner få en annan färg än det blå bandet.

Vad menar du med att min raid inte fungerar? Den fungerar ju helt klockrent, jag har en sammansatt disk på 930 GiB och en skriv/läshastighet på 950/900 MB/S.

De andra diskarna (E: och F:) är gamla hårddiskar som har legat i andra datorer som jag bara har kört in i min stationära. Dessa hårddiskar går att starta från (just nu kan jag boota från tre olika hårddiskar/OS). Men tanken är att formatera om E: och F: helt och hållet och använda dem som lagringsdiskar endast.

Permalänk
Medlem

@blazyb: Ok fattar vad du menar. Det luriga är att om du tömer dom diskar med E: och F: och din RAID-disk inte har den som heter "resarverad av systemet" så kommer inte din startup att fungera. Prova att bara koppla bort dom fysiskt och se om du kan starta datorn med endast RAID inkopplad, fungerar det så är det bara att blåsa diskarna. Annars måste du installera om OS eller reparera installationen då det ser ut som att en av dom är startdisken.

Du bör alltid göra en installation på den disk som är enhet noll på moderkortet, annars hamnar startsektorn och enheten på fysiskt olika diskar.

Visa signatur