Hur nedraderar man från8.1 till 7?

Permalänk

Hur nedraderar man från8.1 till 7?

Hur nedraderar man från Win 8.1 till Win? Har 8.1 förinstallerat, och har win 7 på usb sticka.
Taxam för svar

MVH Olle

Glömt ord
Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara att installera win 7 på normalt sätt. Du kan behöva stänga av secure boot/välja legacy mode på moderkortet för att det inte ska vara låst till win 8.1, se manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vwkung1300:

Hur nedraderar man från Win 8.1 till Win? Har 8.1 förinstallerat, och har win 7 på usb sticka.
Taxam för svar

MVH Olle

En liten följdfråga varför vill du nedgradera ett väldigt stabilt system till ett OS som snart går i pension? Har du kollat att u har stöd för alla enheter i windows 7? Jag skulle tänkt mer än en gång på detta om jag var du.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

En liten följdfråga varför vill du nedgradera ett väldigt stabilt system till ett OS som snart går i pension? Har du kollat att u har stöd för alla enheter i windows 7? Jag skulle tänkt mer än en gång på detta om jag var du.

Win7 är långt från pension, lär väl hålla nästan lika länge som winXP.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Testpilot
Skrivet av utsatt_unge496:

Win7 är långt från pension, lär väl hålla nästan lika länge som winXP.

Dock slutar redan tillverkare att göra drivers för Windows 7, köper man tex. en OEM dator idag kan du få väldigt massans med problem att få tag på drivers till äldre OS än det som kom förinstallerat (Windows 8.1 med uppgradering till Windows 10, eller 10 out-of-the-box).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock slutar redan tillverkare att göra drivers för Windows 7, köper man tex. en OEM dator idag kan du få väldigt massans med problem att få tag på drivers till äldre OS än det som kom förinstallerat (Windows 8.1 med uppgradering till Windows 10, eller 10 out-of-the-box).

Dom kommer väl fortarande fungera? Så mycket förändras inte operativen. Jag tänker mer på företagen som kör win7, det ska mycket till för att dom ska byta ut det. Fast MS har varit väldigt aggresiva med att folk ska skaffa win10 så dom kanske stänger supporten snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Testpilot
Skrivet av utsatt_unge496:

Dom kommer väl fortarande fungera? Så mycket förändras inte operativen. Jag tänker mer på företagen som kör win7, det ska mycket till för att dom ska byta ut det. Fast MS har varit väldigt aggresiva med att folk ska skaffa win10 så dom kanske stänger supporten snart.

Både ja och nej!

Jag försökte slänga in Windows 7 på min Lenovo y50-70, men det visades inte finnas några Wi-fi drivers då (det kom dock senare, förmodligen pga. efterfrågan).

Sedan lär man särskilja företag och konsumenter(privat), då företagen oftast betalar dyra pengar för att deras mjukvara ska fortsätta fungera genom åren. Kina exempelvis betalar ju exklusivt MS för XP support i miljonbeloppen per företag (statliga). Lantmäteriet betalar också miljoner för att fortfarande få support för vissa gamla XP/Server 2008 maskiner som tuffar fortfarande (då de ska kasseras/pensioneras och inte uppgraderas).
Vet att LM's IT-tekniska avdelning jobbar för fullt med övergång till MSW10, då det inte blir hållbart längre att punga ut pengarna man gör idag för att supporta förlegad utrustning. Samma med att flytta informationen från Server08 till server12, respektive 16 när det lanseras nu till nästa år (alt. Linux maskiner).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Både ja och nej!

Jag försökte slänga in Windows 7 på min Lenovo y50-70, men det visades inte finnas några Wi-fi drivers då (det kom dock senare, förmodligen pga. efterfrågan).

Sedan lär man särskilja företag och konsumenter(privat), då företagen oftast betalar dyra pengar för att deras mjukvara ska fortsätta fungera genom åren. Kina exempelvis betalar ju exklusivt MS för XP support i miljonbeloppen per företag (statliga). Lantmäteriet betalar också miljoner för att fortfarande få support för vissa gamla XP/Server 2008 maskiner som tuffar fortfarande (då de ska kasseras/pensioneras och inte uppgraderas).
Vet att LM's IT-tekniska avdelning jobbar för fullt med övergång till MSW10, då det inte blir hållbart längre att punga ut pengarna man gör idag för att supporta förlegad utrustning. Samma med att flytta informationen från Server08 till server12, respektive 16 när det lanseras nu till nästa år (alt. Linux maskiner).

Precis, dessutom så har jag för mig att en majoritet av steam användarna kör win7 och dom lär knappast upgradera nu om inte redan har gjort det. Känns som att många tror att win10 är mer "spionerande" också, en anledning att hålla fast vid win7. Win7 lär räcka länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Windows 7 är supportat till 2020, om jag inte missminner mig. Med tanke på hur Win10 går så är det nog risk att de inte kommer att förlänga det heller. Men oavsett så är det några år kvar. Hade jag haft 8.x så skulle jag ha uppgraderat till Win10. Men har du dator med win 7 licens så skulle jag köra på den istället.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Nedgradera från 8 till 7? Varför vill du ha ett sämre OS? Bara för att utseendet och "navigeringen" är mer liknande gamla Windows system som man redan lärt sig så vägrar man ha ett bättre OS och hatar på dom nya, blir tametusan inte klok på sådant här...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)