Permalänk
Medlem

MiniPC, Barebone eller mITX-bygge

Efter lång och trogen tjänst har min gamla hembyggda stationära dator lagt av. Efter ett flertal timmar med felsökning etc. har jag gett upp och känner att jag inte vill ödsla mer tid eller pengar på datorn utan istället uppgradera och fixa en dator som bättre passar mina nuvarande behov.

Jag är främst ute efter en dator som tar lite plats (typ ryms på skrivbordet) och som är snabb och tyst. I dagsläget används datorn främst till "vanligt" hembruk, dvs. lite dokumenthantering (word/excel etc.), bildhantering (med lättare Photoshop-/Lightroom-redigering), Plex-server, surfande osv. Det har inte blivit mycket spelande på flera år pga tidsbrist och gammal dator.

När jag kollar runt verkar en miniPC i stil med följande ganska vettigt Asus Vivo PC. Den uppfyller i vart fall formfaktorn och bör väl vara tillräcklig för mina behov? Jag misstänker dock att det går att komma billigare undan om man sätter ihop något själv, t.ex. något barebone-bygge, men jag har väldigt dålig koll på dessa.

Jag försöker även få en uppfattning om hur mycket det skulle skilja, i pris, storlek etc. om jag istället sätter ihop en mITX-burk som även fungerar för lite gaming (behöver inte vara "top of the line"). Även här har jag dålig koll och när jag sätter ihop en burk hamnar jag på drygt det dubbla beloppet (exkl. OS) mITX-bygge. Jag misstänker dock att det går att pressa ner priset om man vet vad man sysslar med.

Tips på vettig miniPC, Barebone-bygge och/eller mITX-bygge skulle därför uppskattas!

Permalänk

Du måste bestämma dig vad du vill ha först. Och vad det får kosta. Det är bäst att börja i den änden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag jobbar efter två spår som jag vill jämföra för att få en uppfattning om vilket som blir bäst. Antingen en liten miniPC/Barebone, som bara uppfyller mina egentliga behov, eller en mITX som även funkar för viss gaming.

Priset är egentligen inte det viktigaste, om det finns en färdig burk i stil med Asus VivoPC (samma format etc) som även funkar för viss gaming hade jag nog slagit till. Jag misstänker dock att det blir svårt varför det blir intressant att jämföra vad som egentligen skiljer de olika alternativen åt (inklusive pris), och jag har en känsla av att de alternativ som jag har hittat inte är helt representativa.

Permalänk

@J_G: Det är inte så konstigt att priset dubbleras när du väljer komponenter med avsevärt bättre prestanda
Ditt mITX-bygge motsvarar ju en ganska "high-end" gaming-PC.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Absolut, jag förstår det! Har som sagt lite dålig koll på vad som gäller/funkar komponentmässigt och satte ihop ett bygge som jag förstått, baserat på rekommendationer i andra trådar, skulle funka för gaming. Vet dock inte hur mycket man kan skala ner detta och samtidigt få en dator som funkar helt OK att spela med.

När det gäller Barebone-byggen har jag spanat in Intel NUC och Gigabyte Brix. Förstår att dessa mest används som HTPC, men funkar de som ersättare till en vanlig "arbetshäst" (surf, dokumenthantering, lättare bildredigering etc). Prismässigt verkar man hamna kring 6-7000 kr (med OS), se t.ex. Intel NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J_G:

Efter lång och trogen tjänst har min gamla hembyggda stationära dator lagt av. Efter ett flertal timmar med felsökning etc. har jag gett upp och känner att jag inte vill ödsla mer tid eller pengar på datorn utan istället uppgradera och fixa en dator som bättre passar mina nuvarande behov.

Jag är främst ute efter en dator som tar lite plats (typ ryms på skrivbordet) och som är snabb och tyst. I dagsläget används datorn främst till "vanligt" hembruk, dvs. lite dokumenthantering (word/excel etc.), bildhantering (med lättare Photoshop-/Lightroom-redigering), Plex-server, surfande osv. Det har inte blivit mycket spelande på flera år pga tidsbrist och gammal dator.

När jag kollar runt verkar en miniPC i stil med följande ganska vettigt Asus Vivo PC. Den uppfyller i vart fall formfaktorn och bör väl vara tillräcklig för mina behov? Jag misstänker dock att det går att komma billigare undan om man sätter ihop något själv, t.ex. något barebone-bygge, men jag har väldigt dålig koll på dessa.

Jag försöker även få en uppfattning om hur mycket det skulle skilja, i pris, storlek etc. om jag istället sätter ihop en mITX-burk som även fungerar för lite gaming (behöver inte vara "top of the line"). Även här har jag dålig koll och när jag sätter ihop en burk hamnar jag på drygt det dubbla beloppet (exkl. OS) mITX-bygge. Jag misstänker dock att det går att pressa ner priset om man vet vad man sysslar med.

Tips på vettig miniPC, Barebone-bygge och/eller mITX-bygge skulle därför uppskattas!

eftersom priset inte har den största betydelsen så kan vi ställa frågan

om du ska spela vilka spel hade du tänkt dig ?

sedan ang. chassi kan jag rekommendera detta
http://www.inet.se/produkt/6911863/raijintek-metis-svart-mitx...
extremt litet men ryms ändå bra produkter

kan bifoga bild senare på tjejens burk
Edit: bifogad bild + jämförelsebild så du kan se storleken på chassit

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Jag hade inte köpt någon Asus mini-grejj. Den är dyr för vad den gör. Då plockar ihop en Node 304 med t.ex. en 4690K för ett lägre pris. Då har du en "liten" maskin som klarar allt tråkarbete och skulle du vilja spela senare så får vilket grafikkort som helst plats. Så: köp ett chassi med plats för GFX, ett PSU med 500+W och Haswell refresh och om du vill spara pengar, annars Skylake.

Visa signatur

Permalänk

@J_G: Ett förslag på ett mITX-bygge som även klarar lite lättare gaming. Lägg til valfritt mITX-chassi efter tycke och smak. Vill du ha bättre spel-prestanda så byt till ett bättre grafikkort.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8871581/2015-12-05

De hade dåligt med mITX-moderkort på Inet, men finns andra sidor med lite större urval om du vill ha ex. trådlöst nätverk osv. ex. https://www.komplett.se/product/815078/datorutrustning/moderk...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

@J_G: Som @Guybrush82 påpekade dyrt vs billigt. Ditt mITX förslag är en speldator, och ASUS Vivo modellen är en kontors/HTPC dator i kompakt format. Jag skulle gått för detta paket, dock är chassit större än Node 304 men bättre på flertalet fronter. http://www.inet.se/kundvagn/visa/8871924/2015-12-09

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Vad blir strömförbrukningen på Intel NUC mm

Det bär väl bli större strömförbrukning på den sådan dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funkaförfan:

Det bär väl bli större strömförbrukning på den sådan dator?

Beror helt på användningsområdet, både NUC och Asus Vivo PC är mer utav en kontorsdator möjligen HTPC.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren, de hjälper!

Jag har som sagt inget egentligt behov i dagsläget som kräver mer än vad t.ex. en NUC skulle klara av. Som jag misstänkte verkar man dock betala ganska mycket för "bekvämligheten" och den väldigt kompakta storleken. Riktigt billiga blir de ju inte (ca 6-7000) och en OK mITX-lösning, som känns betydligt mer framtidssäker, verkar man ju kunna sätta ihop för några tusenlappar extra.

Om jag förstår det rätt verkar dock socket 1150 vara i slutet av sin produkcykel och det kommer sannolikt inte vara möjligt att uppgradera så länge till utan att behöva moderkort. Är det då istället socket 1151kombinerat med t.ex. Intel i5 6600 som gäller? Det står att 6600 har integrerad grafikenhet (Intel HD Graphics 530). Jag antar att det innebär att jag kan vänta med att köpa ett grafikkort, för lite bildhantering och word-dokument bör den väl klara av tillsvidare?

Typ något i stil med följande:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8872351/2015-12-09

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J_G:

Stort tack för svaren, de hjälper!

Jag har som sagt inget egentligt behov i dagsläget som kräver mer än vad t.ex. en NUC skulle klara av. Som jag misstänkte verkar man dock betala ganska mycket för "bekvämligheten" och den väldigt kompakta storleken. Riktigt billiga blir de ju inte (ca 6-7000) och en OK mITX-lösning, som känns betydligt mer framtidssäker, verkar man ju kunna sätta ihop för några tusenlappar extra.

Om jag förstår det rätt verkar dock socket 1150 vara i slutet av sin produkcykel och det kommer sannolikt inte vara möjligt att uppgradera så länge till utan att behöva moderkort. Är det då istället socket 1151kombinerat med t.ex. Intel i5 6600 som gäller? Det står att 6600 har integrerad grafikenhet (Intel HD Graphics 530). Jag antar att det innebär att jag kan vänta med att köpa ett grafikkort, för lite bildhantering och word-dokument bör den väl klara av tillsvidare?

Typ något i stil med följande:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8872351/2015-12-09http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8872351/2015-12-09

1. Socket 1150 är officiellt nedlagd, några ny processorer kommer inte lanseras. Intel har sin vana trogen att lansera nya socket´s vart 3-4:e år.
2. Det är minimal prestandaskillnad mellan Skylake och Devil´s Canyon, den prestandaskillnad som exciterar beror på snabbare minnen. Större prestandaskillnaden kommer först med Kaby Lake med L4 cache som lanseras nästa år, vilket motsvarar dagens broadwell.
3. Du har valt ett moderkort som inte stödjer överklockning, samtidigt som du valt en processor som tillåter det. Så det blir pannkaka på pannkaka, till förmån att spara in 2-300kr på moderkortet.
4. Nätaggregatet du har valt är dels inte modulärt så det kommer bli rena ormboet av överblivna kablar, dels så håller EVGA´s billigare nätaggregat inte lika hög kvalité som deras Supernova serie. EVGA Supernova GS/Fractal Design Integra M & Edison M samt FSP Aurum 92+ platinum håller högre kvalité, är modulära samt ryms i ett node 304 chassi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack!

Det man betalar för genom att välja 1151-moderkort (med Skylake) är alltså inte någon direkt prestandaskillnad, utan möjligheten att uppgradera (utan att behöva byta moderkort) under något/några år framöver?

Ser det här bättre ut?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8874988/2015-12-09

Permalänk

@J_G: Ja det du betalar för är som sagt lite bättre prestanda, lite nya tekniker (bl.a. DDR4) samt möjligheten att kunna uppgradera till Kaby Lake med samma moderkort. Dock så kommer intel med ett nytt chipset i samband med Kaby Lake så då vill man förmodligen byta moderkort ändå.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det var som fasen. Så trots att 1151-moderkort, om jag inte har missuppfattat det, har släppts så sent som i år (under sensommar/höst), så finns det en risk att det inte kommer att vara möjligt att uppgradera under så lång tid framöver utan att behöva byta moderkort igen?

Plötsligt börjar det kännas intressant igen med en billigare och riktigt kompakt NUC som räcker för word, lätt bildredigering och Plex-server. Mellanskillnaden kan jag använda till en konsol, om spelsuget kommer tillbaka. Skulle den här räcka Intel NUC i3 eller bör man lägga till en tusenlapp för i5-processor i NUC 5I5RYK? Ser även att det är en sjätte generation på väg ut i handeln, med Skylake, i samma prisklass. Kanske bör vänta tills de är ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J_G:

Det var som fasen. Så trots att 1151-moderkort, om jag inte har missuppfattat det, har släppts så sent som i år (under sensommar/höst), så finns det en risk att det inte kommer att vara möjligt att uppgradera under så lång tid framöver utan att behöva byta moderkort igen?

Plötsligt börjar det kännas intressant igen med en billigare och riktigt kompakt NUC som räcker för word, lätt bildredigering och Plex-server. Mellanskillnaden kan jag använda till en konsol, om spelsuget kommer tillbaka. Skulle den här räcka Intel NUC i3 eller bör man lägga till en tusenlapp för i5-processor i NUC 5I5RYK? Ser även att det är en sjätte generation på väg ut i handeln, med Skylake, i samma prisklass. Kanske bör vänta tills de är ute.

det händer en hel del på denna front just nu så är det inte superakut med införskaffande av nu dator kan det vara klokt att vänta till början av nästa år

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Men alltså, du får ju en i5 4690K i ett Node 304, med SSD, för samma pengar som en bra NUC (ca 6000). Ett Nvidia 970 kostar som en PS4.
Förra generationens CPU:er kommer att hålla ett bra tag till.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@J_G: Intel 200 chipset kommer bygga vidare på Skylake socket 1151.

Visa signatur

Permalänk

Vill någon som läser göra ett förslag på ett bättre alternativ för pengarna än en asus vivopc som idag ligger på 5000 kr så tar jag tacksamt emot det ska få plats i ett skåp på 60x20x38 ikea bestå.
htpc dator samt stå på som mediaserver torrentladdare så vill ha låg strömförbrukning med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funkaförfan:

Vill någon som läser göra ett förslag på ett bättre alternativ för pengarna än en asus vivopc som idag ligger på 5000 kr så tar jag tacksamt emot det ska få plats i ett skåp på 60x20x38 ikea bestå.
htpc dator samt stå på som mediaserver torrentladdare så vill ha låg strömförbrukning med

Skickades från m.sweclockers.com

Det är antingen Asus vivopc eller Intel NUC/Gigabyte Brix som gäller i den prisklassen, speciellt om det ska stå i ett mindre skåp. En NAS är ett vettigare alternativ i den prisklassen dock.

Visa signatur