MiniPC, Barebone eller mITX-bygge
Efter lång och trogen tjänst har min gamla hembyggda stationära dator lagt av. Efter ett flertal timmar med felsökning etc. har jag gett upp och känner att jag inte vill ödsla mer tid eller pengar på datorn utan istället uppgradera och fixa en dator som bättre passar mina nuvarande behov.
Jag är främst ute efter en dator som tar lite plats (typ ryms på skrivbordet) och som är snabb och tyst. I dagsläget används datorn främst till "vanligt" hembruk, dvs. lite dokumenthantering (word/excel etc.), bildhantering (med lättare Photoshop-/Lightroom-redigering), Plex-server, surfande osv. Det har inte blivit mycket spelande på flera år pga tidsbrist och gammal dator.
När jag kollar runt verkar en miniPC i stil med följande ganska vettigt Asus Vivo PC. Den uppfyller i vart fall formfaktorn och bör väl vara tillräcklig för mina behov? Jag misstänker dock att det går att komma billigare undan om man sätter ihop något själv, t.ex. något barebone-bygge, men jag har väldigt dålig koll på dessa.
Jag försöker även få en uppfattning om hur mycket det skulle skilja, i pris, storlek etc. om jag istället sätter ihop en mITX-burk som även fungerar för lite gaming (behöver inte vara "top of the line"). Även här har jag dålig koll och när jag sätter ihop en burk hamnar jag på drygt det dubbla beloppet (exkl. OS) mITX-bygge. Jag misstänker dock att det går att pressa ner priset om man vet vad man sysslar med.
Tips på vettig miniPC, Barebone-bygge och/eller mITX-bygge skulle därför uppskattas!