Köpa nytt grafikkort, vilket ska jag välja?

Permalänk

Köpa nytt grafikkort, vilket ska jag välja?

Hejsan, tänkte köpa nytt grafikkort. Dock inte det värsta som finns på marknaden, då jag inte är gjord av pengar.

Men jag har kollat på två stycken och tänkte nu fråga er vilket som är bäst av dessa två

Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 GAMING
https://www.komplett.se/product/825299/datorutrustning/grafik...

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
https://www.komplett.se/product/824861/datorutrustning/grafik...

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator nu, och vad ska du spela för spel?

Edit:
Gällande korten du länkar.
Det ena har 3st Display ports.
Det skiljer bara några Mhz mellan dom.
1178 MHz vs 1140 MHz
Det är ingen märkbar skillnad och vilket du än väljer, kommer göra dig nöjd, dock beroende på vad du spelar för spel.
Det ena är även 26.9 cm på längden medan det andra är 31.2 cm. Kan spela roll med tanke på vilket chassi du har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Vad har det att göra med frågan om vilket av de två korten som är bäst?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vad har det att göra med frågan om vilket av de två korten som är bäst?

Då ts nämner att ts inte är gjort av pengar, så kanske man kan rekommendera ett kort som passar ts behov bättre.
Var det så svårt att lista ut?

Permalänk
Medlem

@hjalmarlol:
Gigabyte utan tvekan, klockar bäst och är billigare

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hjalmarlol: Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 GAMING hade jag valt pga av lägre pris samt högre frabriksclock, om det nu spelar nån roll egentligen ? beror kanske på om du ska klocka själv eller inte.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Edit:
Gällande korten du länkar.
Det ena har 3st Display ports.
Det skiljer bara några Mhz mellan dom.
1178 MHz vs 1140 MHz
Det är ingen märkbar skillnad och vilket du än väljer, kommer göra dig nöjd, dock beroende på vad du spelar för spel.
Det ena är även 26.9 cm på längden medan det andra är 31.2 cm. Kan spela roll med tanke på vilket chassi du har.

Idag har jag ett Gigabyte GeForce GTX 670. Lika stort som Gigabytes 970 typ, så det får plats. Jag spelar olika typer av spel. Just nu är det väl Fallout 4, battlefront, rainbow six siege etc.

Tack för svar

Permalänk
Skrivet av hakd:

@hjalmarlol:
Gigabyte utan tvekan, klockar bäst och är billigare

Skrivet av kallekula_91:

@hjalmarlol: Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 GAMING hade jag valt pga av lägre pris samt högre frabriksclock, om det nu spelar nån roll egentligen ? beror kanske på om du ska klocka själv eller inte.

Jo, jag gillar gigabyte faktiskt. 670 jag har nu är klockat och har fungera prima. Men då blir det nog gigabyte 970.

Tack för svar

Permalänk

@hjalmarlol: MSI kör följande klocks
Boost Clock / Base Clock
1279 MHz / 1140 MHz (OC Mode)
1253 MHz / 1114 MHz (Gaming Mode)
1178 MHz / 1051 MHz (Silent Mode)

för mig att MSI har generellt tystare kylare än Gigabyte också

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

@hjalmarlol: MSI kör följande klocks
Boost Clock / Base Clock
1279 MHz / 1140 MHz (OC Mode)
1253 MHz / 1114 MHz (Gaming Mode)
1178 MHz / 1051 MHz (Silent Mode)

för mig att MSI har generellt tystare kylare än Gigabyte också

Nu fick du mig att fundera mer, haha! För det där ser ju inte dåligt ut och det är alltid skönt med en dator som går tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarlol:

Nu fick du mig att fundera mer, haha! För det där ser ju inte dåligt ut och det är alltid skönt med en dator som går tyst.

MSI kortet (och även asus strix kort) är semi-passivt och där med helt tysta under idle, det är inte gigabyte kortet.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

Du kan överklocka det ganska mycket. Har du bra luftgenomströmning går det att köra stabilt i 1350 mhz. Då rockar det!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Du kan överklocka det ganska mycket. Har du bra luftgenomströmning går det att köra stabilt i 1350 mhz. Då rockar det!!

Vilket kort menar du? Msi eller gigabyte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarlol:

Vilket kort menar du? Msi eller gigabyte?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.