Kommer inte in i BIOS - GeForce GTX 960 Strix 4GB monterat i MAXIMUS VIII GENE (mATX)

Permalänk
Medlem

Kommer inte in i BIOS - GeForce GTX 960 Strix 4GB monterat i MAXIMUS VIII GENE (mATX)

Tror att jag har isolerat problemet till att det gäller grafikkortet Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 4GB monterat i moderkortet Asus Maximus VIII Gene.

När grafikkortet sitter i PCIE kontakten närmast processorn kommer jag helt enkelt inte i in BIOS (v.1202).
Provat olika metoder - trycka på F2, DEL, Alt Ctrl DEL och "hård"reset via avstängningsknappen men ingen av metoderna fungerar. Blir helt enkelt inte insläppt i BIOS.
Datorn POSTar och mina inställningar i BIOS verkar vara sparade (kalibrerade och manuellt inställda fläkthastigheter via bios + iGPU Multi-Monitor där jag ändrat från Disabled till Enabled).
Kommer även in i Windows (både 7an och 10an) efter POSTen och datorn verkar fungera normalt.

Kör jag däremot Clear CMOS för att resetta inställningarna i BIOS kommer jag vare sig in i BIOS eller Win10. Måste först ta ut grafikkortet för att kunna komma in i BIOS och Win10.

Undrar om det är något känt problem eller om jag gör någonting fel.

Alla drivrutinerna är uppdaterade men inte grafikkortets BIOS. Har helt enkelt än så länge inte satt mej in i hur man uppdaterar grafikkortets bios.

Permalänk

@ludo: Kommer du in i BIOS med ett annat grafikkort??

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Ska testa med ett äldre GTX 760 imorgon kväll.