Lumia 950 och 950XL (uppdaterad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Den skickas med UPS och dom försökte att leverera den till mig idag kl. 10:45 och på UPS Tracking stod det "By the end of the day". Kl. 10:45 är ju inte ens i närheten av slutet på dagen.
Får se vilken tid dom tänker att komma i morgon.

På min UPS-trackingsida stod det också "By the end of the day" och jag fick min Display Dock för en timme sedan. Leveranstid beror nog mycket på vad just den UPS-bilen har att göra den dagen.

Har inte hunnit testa dockan så mycket ännu, men har iallafall kört den lite grann nu. Skriver t.ex. detta via Edge i Continuum på ett usb tangentbord. Kan nämna några saker jag observerat så här långt.

• Även om dockan har en HDMI och en fullstor Displayport har inte jag lyckats använda båda samtidigt. Displayport-skärm verkar ha prioritet och visar bilden om man använder båda portarna.

• Verkar vara maxupplösning på 1080p via båda bildportarna. Förhoppningsvis är det jag som inte gör rätt för jag hade hoppats kunna köra i 1440p via displayporten

• Ljud funkar fint via ansluten skärm, precis som förväntat

• Självklart laddas mobilen om den är ansluten

Tror inte jag kommer använda dockan speciellt mycket, men om inte annat har man ju fått en extra laddare till sin mobil och en USB-C -> USB-C kabel som kan vara till nytta.
Hade varit kul att veta om dockan fungerar om man ansluter bärbar dator med USB-C till den som t.ex. den nya Dell XPS 15 Infinity. Verkar vara ont om USB-C-dockor och adaptrar om man vill koppla in skärmar till datorer via det interfacet just nu.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Fick min 950XL igår och måste tyvärr säga att jag bara har haft problem med den.... kameran fungerar bra men det är det enda jag är nöjd med just nu....

Orkar inte nämna allt som fungerar dåligt så jag tar istället bara upp de saker som inte eller knappt fungerat alls.

Internet har av någon oförklarlig anledning lagt ner 2 gånger. Nu senast för en stund sedan. I går prövade jag allt, t.om fabriksåterställde telefonen men utan att få det att fungera. Min kompis som har samma operatör hade inga problem så det var helt klart min telefon det var fel på.

Bluetooth verkar inte fungera överhuvudtaget? Jag kan hitta andra enheter och dom kommer upp som "tillbehör" i telefonen, men det går inte att connecta hur jag än försöker.
Kommer nog att lämna tillbaka min telefon tyvärr... fler som haft samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Snyggt! Klockapp?

Trött på halebop nu som INTE har någon information alls!

Aaa jävla Halebop.. har kontaktar dem flera dagar i rad nu.. bara för att pusha dem lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

På min UPS-trackingsida stod det också "By the end of the day" och jag fick min Display Dock för en timme sedan. Leveranstid beror nog mycket på vad just den UPS-bilen har att göra den dagen.

Har inte hunnit testa dockan så mycket ännu, men har iallafall kört den lite grann nu. Skriver t.ex. detta via Edge i Continuum på ett usb tangentbord. Kan nämna några saker jag observerat så här långt.

• Även om dockan har en HDMI och en fullstor Displayport har inte jag lyckats använda båda samtidigt. Displayport-skärm verkar ha prioritet och visar bilden om man använder båda portarna.

• Verkar vara maxupplösning på 1080p via båda bildportarna. Förhoppningsvis är det jag som inte gör rätt för jag hade hoppats kunna köra i 1440p via displayporten

• Ljud funkar fint via ansluten skärm, precis som förväntat

• Självklart laddas mobilen om den är ansluten

Tror inte jag kommer använda dockan speciellt mycket, men om inte annat har man ju fått en extra laddare till sin mobil och en USB-C -> USB-C kabel som kan vara till nytta.
Hade varit kul att veta om dockan fungerar om man ansluter bärbar dator med USB-C till den som t.ex. den nya Dell XPS 15 Infinity. Verkar vara ont om USB-C-dockor och adaptrar om man vill koppla in skärmar till datorer via det interfacet just nu.

Man kan bara köra en skärm och 1080p är max. Har inte hört något ifall det kommer att ändras

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Fick min 950XL igår och måste tyvärr säga att jag bara har haft problem med den.... kameran fungerar bra men det är det enda jag är nöjd med just nu....

Orkar inte nämna allt som fungerar dåligt så jag tar istället bara upp de saker som inte eller knappt fungerat alls.

Internet har av någon oförklarlig anledning lagt ner 2 gånger. Nu senast för en stund sedan. I går prövade jag allt, t.om fabriksåterställde telefonen men utan att få det att fungera. Min kompis som har samma operatör hade inga problem så det var helt klart min telefon det var fel på.

Bluetooth verkar inte fungera överhuvudtaget? Jag kan hitta andra enheter och dom kommer upp som "tillbehör" i telefonen, men det går inte att connecta hur jag än försöker.
Kommer nog att lämna tillbaka min telefon tyvärr... fler som haft samma problem?

Jag har både använt blåtandsheadset samt kopplat ihop mobilen med bilen och har haft 0 problem. Kollegan hade lite problem med sin handsfree.

Det finns en ny build ute nu till windows insiders där de bl.a. ingår blåtands fixar

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Har någon här lyckats uppdatera till senaste win 10 via windows insider? Jag har lagt mig i fast ring men inte hittat nån uppdatering än. Körde senaste på min 930 och den versionen var kännbart bättre

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Med BT EQ menar jag Bluetooth headset equalizing stöd vilket Windows Phone i dagsläget inte stöder alls. Jabra headsetet vi har är Jabra Evolve 65 som kostar ca 1500kr. Skulle vilja alltså kunna dra upp diskanten (~5kHz+) en aning bara så att även när man har klienter med den allra sämsta tänkbara telefonsamtalskvalitén så är det möjligt att förstå den andra utan att behöva koncentrera sig.

Hoppas verkligen BT EQ stöd kommer så småningom, jag menar t.o.m Nokias symbian baserade telefoner hade stöd för det samt att Windows Phone rival operativsystem stöder detta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

@issue:

Har provat uppdatera med windows insider och tyvärr så kvarstår problemet med bluetooth, får anta att det är telefonen som är trasig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crom:

Hade konstiga fenomen i fredags när jag fick den.
Gjorde hard reset och sen funkade allt bra.

Nu har första uppdateringen kommit.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Fick hem en 950 köpt från netonnet idag. Den ser trevlig ut
Blev dock lite förvånad över att det är CV IT
Dvs country variant Italy!?
Har inte startat den ännu men infotexter i kartongen är på italienska.
Är det något jag behöver bry mig om?
Känns ju lite avigt eftersom den är köpt från nätbutik i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danern:

Köpte min från portugal och det ända som jag märkt av är att vissa saker i store är på portugisiska. Annars är allt annat på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danern:

Är det inte så att NetOnNet kan ha produkter från andra länder.. är väll därför dom är så billiga?

Permalänk
Medlem

950XL beställd. 3-5 dagars väntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur är batteritiden?

Är också väldigt nyfiken på just batteritiden. Har en Lumia 925 idag och än om batteritiden blev något bättre med 8.1 tycker jag att den generellt är riktigt dålig.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzerx:

@SKaKIG:
Batteritiden är väldigt dålig på min 950xl.
från 0600 till nu av "lite användande till jobbet och ett par samtal så ligger den på 55%.
Något som jag märkt är att ifall man har flera flikar i edge uppe går batteriet slut betydligt snabbare än när man inte har någon flik.

När jag tänker efter så hade jag 2 dagar batteri tid på min 920 när jag fick den, dock aningen annorlunda hårdvara.
Önskar lite att 950xl presterade likadant idag.

Ja, du verkar ha rätt! Edge är helt klart en av batteribovarna just nu iaf.

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Mina intryck av 950n efter ett par dagar. Upplever batteritiden som något sämre än min 930 men inte katastrofdålig. Jag tycker dock inte att 950n var något jätteuppköp mot 930n. Den känns ranglig och ömtålig i jämförelse och jag är nästan rädd för att ha den i byxfickan.

Displaydocken var en rolig pryl men den är inte mycket att ha än då i princip endast office går att använda. Prestandan när man körde på datorskärmen lämnade också mycket att önska. Sen är det en hel del småbuggar och annat som förstör upplevelsen. En sak jag verkligen stör mig på är att klockan lyser så in i h*elvete i viloläge. Har beställt ett mozo-skal och hoppas att det hjälper något annars repareas nog min trasiga 930 som kysst ett klinkersgolv.

Någon som vet var jag kan stänga av visning av klockan i viloläge?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

@FreakyLeo:

Glance heter det. Bara att söka i settings.

Tror standard är att den är igång i 15 minuter efter att man låst.
Det går att ändra till längre eller helt stänga av.

Men jag tror inte det är glance som kostar batteri, i mina tester så verkar det vara edge som är storboven.

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Mina intryck av 950n efter ett par dagar. Upplever batteritiden som något sämre än min 930 men inte katastrofdålig. Jag tycker dock inte att 950n var något jätteuppköp mot 930n. Den känns ranglig och ömtålig i jämförelse och jag är nästan rädd för att ha den i byxfickan.

Displaydocken var en rolig pryl men den är inte mycket att ha än då i princip endast office går att använda. Prestandan när man körde på datorskärmen lämnade också mycket att önska. Sen är det en hel del småbuggar och annat som förstör upplevelsen. En sak jag verkligen stör mig på är att klockan lyser så in i h*elvete i viloläge. Har beställt ett mozo-skal och hoppas att det hjälper något annars repareas nog min trasiga 930 som kysst ett klinkersgolv.

Du får nog stänga av "glance screen". Inställningar -> extra -> Glance screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Du får nog stänga av "glance screen". Inställningar -> extra -> Glance screen.

På min 950 heter den iofs snabbkollskärmen

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Enligt denna artikel så har 930 mycket sämre batteritid
http://wmpoweruser.com/the-lumia-950-and-lumia-950-xl-cant-ta...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Enligt denna artikel så har 930 mycket sämre batteritid
http://wmpoweruser.com/the-lumia-950-and-lumia-950-xl-cant-ta...

Ser lite lustigt ut. Min 930 hade bättre batteritid helt klart än både min 920 och 950, samma användning samma appar.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk

Vad säger ni som har fått 950XL, ska man ha en sådan? Va riktigt nära att skaffa mig en idag men tänkte sova på saken. 640 är ju en bra telefon, men det märks ju att den är billig. Inte fullt så snabb som man vill ibland samt att skärmen är "okej" men inte mer.

Har provat på windows någon vecka nu och känner mig nöjd med hur allt fungerar i stort.

Permalänk
Medlem

Var inne på Elgiganten idag och klämde på både 950 och 950XL och jag måste säga att byggkvaliteten är rent ut sagt usel! Telefonen känns inte ett dugg bättre i handen än vad en 640 för 1000kr gör. Det gjorde mig riktigt besviken. Jag vägrar att betala 5000-6000kr för en telefon som känns som en plastleksak i handen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Var inne på Elgiganten idag och klämde på både 950 och 950XL och jag måste säga att byggkvaliteten är rent ut sagt usel! Telefonen känns inte ett dugg bättre i handen än vad en 640 för 1000kr gör. Det gjorde mig riktigt besviken. Jag vägrar att betala 5000-6000kr för en telefon som känns som en plastleksak i handen.

Tycker inte den är så usel. Har inget emot byggen i plast då dom brukar hålla avsevärt bättre än metall/glas-hybriderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är ju en smaksak.. men jag tror inte det är så uselt som du säger..

Titta gärna på Mozo cover om du vill ha ngt mer "riktigt".. kmr fler varianter nästa år och tänk på att detta cover byter hela baksidan ink. sidorna.. , själv har jag beställt den bruna till min XL (När nu Halebop skickar min mobil.. :/ )

http://www.mozoaccessories.com/shop/index.php/default/show/al...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Tycker inte den är så usel. Har inget emot byggen i plast då dom brukar hålla avsevärt bättre än metall/glas-hybriderna.

Jag håller med dig, plast är ofta att föredra av många anledningar. Men det är stor skillnad på olika varianter i plast och den här varianten var enligt mig inte trevlig alls. De flexar ganska ordentligt när man böjer lite lätt och känns allmänt ömtåliga. Mycket möjligt att det hade blivit bättre med ett Mozo-backcover eller liknande, men det känns inte alls premium som det är nu.

Skrivet av Xi:

Är ju en smaksak.. men jag tror inte det är så uselt som du säger..

Titta gärna på Mozo cover om du vill ha ngt mer "riktigt".. kmr fler varianter nästa år och tänk på att detta cover byter hela baksidan ink. sidorna.. , själv har jag beställt den bruna till min XL (När nu Halebop skickar min mobil.. :/ )

http://www.mozoaccessories.com/shop/index.php/default/show/al...

Helt rätt att det är en smaksak. Mozo-covers ser riktigt fina ut, men håller fast vid att en mobil för 6000-7000kr ska kännas åtminstone bra utan att behöva lägga pengar på skal som förbättrar kvalitetskänslan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Köpte min från portugal och det ända som jag märkt av är att vissa saker i store är på portugisiska. Annars är allt annat på svenska.

ok. hittade lite info: country variants often marked as CV. Country variants are non-carrier phones, but even though they are SIM unlocked, they still feature region localization including default language, preloaded apps pertinent to that country and carrier network settings.

Your ROM country/carrier variant is what matters for updates. Region settings, language settings, or where you're at are completely irrelevant.

att ändra språk till svenska är ju inget större bekymmer men om det styr vad jag ser i store, vilka uppdateringar jag får när och eventuellt nätinställningar så verkar det ju mindre kul.

Skrivet av Xi:

Är det inte så att NetOnNet kan ha produkter från andra länder.. är väll därför dom är så billiga?

Det är möjligt, jag vet bara att jag köpt en ny telefon hos en svensk näthandlare i Sverige utan någon anmärkning om att det kan innebära att jag får produkter avsedda för andra marknader. Det var inte vad jag förväntade mig. I vissa fall har det kanske ingen betydelse. I det här fallet funderar jag på om det kanske gör att jag skickar tillbaka telefonen. Jag vill inte ha extra strul i onödan.

Eller ska man ge sig på att flasha till svensk ROM?

Permalänk
Medlem

Börja ge upp Halebop? Pratade nyss med dem och de kunde inte ens lova att telefonen kan komma innan jul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danern:

ok. hittade lite info: country variants often marked as CV. Country variants are non-carrier phones, but even though they are SIM unlocked, they still feature region localization including default language, preloaded apps pertinent to that country and carrier network settings.

Your ROM country/carrier variant is what matters for updates. Region settings, language settings, or where you're at are completely irrelevant.

att ändra språk till svenska är ju inget större bekymmer men om det styr vad jag ser i store, vilka uppdateringar jag får när och eventuellt nätinställningar så verkar det ju mindre kul.

Det är möjligt, jag vet bara att jag köpt en ny telefon hos en svensk näthandlare i Sverige utan någon anmärkning om att det kan innebära att jag får produkter avsedda för andra marknader. Det var inte vad jag förväntade mig. I vissa fall har det kanske ingen betydelse. I det här fallet funderar jag på om det kanske gör att jag skickar tillbaka telefonen. Jag vill inte ha extra strul i onödan.

Eller ska man ge sig på att flasha till svensk ROM?

Vet att NetOnNet vart i lite blåsväder ang. detta förut.. kan gissa på att många butiker "gråimporterar" apparater. Men förstår att det känns olustigt... Även om det ska fungera så hade då jag iaf klagat hos dem och skickat tbx mobilen..