Tips på aktiva högtalare för dator

Permalänk

Tips på aktiva högtalare för dator

Hej!

Har en budget på drygt 3000 sek, och som rubriken lyder ska den gå till ett par aktiva högtalare till min dator (exkluderat dac/ljudkort).
De får inte vara bredare än 220 mm och inte högre än 350 mm. De ska användas till att lyssna på jazz, funk och klassisk rock.

När det gäller basen så behöver den verkligen inte vara någe "dunk dunk". Bara att den finns där och ger ljudet en fyllighet så är jag nöjd!Så det kanske räcker med att baselemtentet är 5 - 7 tum, går man högre blir ju högtalarna ofta för stora. Om det nu ändå skulle vara så att jag inte blir nöjd så är jag öppen för att köpa en subwoofer lite senare.

Har läst en del trådar här på forumet och det kommer upp väldigt många olika förslag, det verkar som om den personliga smaken har ett starkt inslag.
De modeller jag har fått upp ögonen för hittills är:
Yamaha HS5 och HS7
Behringer B2030A truth
KRK Rokit RP-5 G3
M-Audio BX5 D2
Audioengine 5+

Om det är någon som har erfarenhet av nån av dessa eller har tips på någon annan så dela dem gärna

Permalänk

Uppdatering:

Står nu mellan Yamaha hs5 och audioengine 5+, det verkar vara de som passar mig bäst så länge det inte finns några andra som jag inte upptäckt ännu

Permalänk
Medlem

Kollade själv på Audioengine 5+ när det begav sig men valde i slutändan Audio Pro Addon T12 mycket pga. dess anslutningsmöjligheter. Är än så länge mycket nöjd med dem.
Det är ju dock verkligen en djungel därute så som du säkerligen har märkt och jag kan inte påstå att jag har koll på alla alternativ. Många bra alternativ i ditt ursprungliga inlägg. Vet att även Hi-Fi Klubbens Argon 7460A fått bra kritik. Detsamma gäller Tannoy Reveal 802 om du vill ha studiomonitorer.

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Kollade själv på Audioengine 5+ när det begav sig men valde i slutändan Audio Pro Addon T12 mycket pga. dess anslutningsmöjligheter. Är än så länge mycket nöjd med dem.
Det är ju dock verkligen en djungel därute så som du säkerligen har märkt och jag kan inte påstå att jag har koll på alla alternativ. Många bra alternativ i ditt ursprungliga inlägg. Vet att även Hi-Fi Klubbens Argon 7460A fått bra kritik. Detsamma gäller Tannoy Reveal 802 om du vill ha studiomonitorer.

Tack för tipset! De ska användas till både musik lyssnande och musik redigering, så monitorerna känns som det som kommer passa bäst. Känner igen namnet på dem och har för mig att jag har hört talas om dem i positiva sammanhang